Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
evelien1

evelien1

14-10-2009 om 16:11

Aantal kledingstuks ivm kleedgeld berekenen

Onze zoon is nu 11 jaar, maar voor de degenen die aan een kleedgeld geven heb ik wel een vraag. Van hoeveel kledingstuks gaan jullie uit nu jullie kind rond moet komen van kleedgeld.
Ik geef nu een opsomming van wat hij nu in zijn kast heeft, is dit een beetje de norm?

Hij heeft nu 5 broeken, 5 truien, 7 t-shirts, 10 sets ondergoed, 10 paar sokken, 2 pyama's in de kast.

Verder heeft hij 2 zomerjassen, 2 winterjassen (ivm wandelvakanties/scouting heeft hij per seizoen een extra jack), maar die wil ik net als de schoenen voorlopig nog zelf betalen. Is dit vanaf 14 jaar goed te doen?

Als ik wat reacties heb dan kan ik wat gaan vergelijken en kijken of het bedrag wat naar mijn idee genoeg moet zijn inderdaad genoeg is.

Evelien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-10-2009 om 16:38

Bijhouden

Mijn dochter is bijna 11 en ik ben van plan om de komende tijd bij te houden hoeveel ik uitgeef aan kleding voor haar, zodat ik over een jaar of 2 kan bepalen hoeveel kleedgeld ze nodig heeft. Je leest vaak bedragen rond de 50 euro per maand en dat leek me vrij veel, maar ik heb gemerkt dat het (zeker met winterlaarzen en -jas) best snel oploopt.

Caillic

Caillic

14-10-2009 om 17:23

De norm

Evelien, hier hebben we hooguit de helft in de kast liggen. Ik ga even boven kijken.
Komtie: totaal: 3 broeken, 3 t-shirts, 1 vest, 1 trui, 2 t-shirts lange mouw, drie hemden met daarbij 6 onderbroeken, 4 paar sokken, 3 pyjama's, 1 zomerjas, 1 winterjas, 1 paar schoenen, 1 paar gymschoenen, 1 trainingsbroek, 1 zwembroek en er liggen nog 2 korte broeken.

Maylise

Maylise

14-10-2009 om 22:32

Veel meer

Mijn zoon is 10 en wij hebben echt veel meer aan kleren voor hem. Nu is hij wel de jongste en dus liggen er ook redelijk wat shirts in de kast die van zijn broers zijn geweest.
Ik denk dat hij zeker 20 shirts heeft, 8 truien en sweatshirts, 2 vesten, 2 spencers, 1 gilet, 10 blousjes en overhemden, 5 spijkerbroeken, 3 trainingsbroeken, 1 pak, 5 shorts/korte broeken, 3 andere broeken (baggy broek, ribbroek) , 2 nette broeken....
15 à 20 onderbroeken en sokken, 2 pyama's, 2 joggingbroeken voor in huis of 's nachts als het koud is.

Verder nog een blazer, spijkerjack, nette winterjas, trainingsjack x2, regenjas, net zomer jack en warm winter jack.

Schoenen: 1x nette schoenen, 1x wandelschoenen, 3x sportschoenen/gymschoenen.

Nu begrijp ik waarom ik niet aan kleedgeld wil beginnen

yelle

yelle

15-10-2009 om 08:55

Moeilijk toch?

Hier wordt er helemaal geen kleedgeld gegeven per maand.
Wanneer ze kledij nodig hebben,dan gaan we meestal samen shoppen,zeker met de jongste van 13.Het is toch moeilijk te bepalen hoeveel je uitgeeft?
Ga maar eens schoenen,laarzen of een jas kopen.Dan ben je al vrij snel zo'n 200 à 250 euro kwijt.
Ik overdrijf ook niet met kleding,want op die leeftijd groeien ze meestal toch nog.
Momenteel heeft ze zes broeken,zes sweaters of pull's,veel t-shirts,kousen(weet niet precies hoeveel,maar zeker genoeg) en ondergoed.
Eén winterjas voor school en één minder dure jas voor tijdens activiteiten buiten school,loopschoenen,laarsjes.

2 jassen nódig?

Nódig??? Je hebt minimaal 2 jassen nódig? Voor net en voor buiten spelen? Voor school en voor erna?
Nou sorry hoor....onder nódig versta ik toch wat anders.
Wordt nog leuk als ze studenten zijn of als ze net verdienen...en krap zitten.
groeten albana

Yelle?

Ga maar eens schoenen,laarzen of een jas kopen.Dan ben je al vrij snel zo'n 200 à 250 euro kwijt.

dat heb ik nog nooit uitgegeven voor een jas,schoenen of laarzen.

60 euro maximaal voor schoenen of jas,vaak nog goedkoper.je kan het zo duur maken als je zelf wil,maar het kan veel goedkoper.

Precies sus-anne

Dát dacht ik ook...Maar goed, die bedragen snap ik weer wel als je meerdere schoenen en jassen per seizoen gaat kopen..
greten albana

Brianna F

Brianna F

15-10-2009 om 13:57

2 jassen

Je hebt minimaal 2 jassen nódig? Voor net en voor buiten spelen?

Toch wel, ik zou ze niet graag met hun goeie jas buiten laten spelen, dat is binnen no time niet meer schoon te krijgen. Wel heb ik altijd de oude jassen van zussen gebruikt als buitenspeel/scoutingkamp/campingjas laten gebruiken, terwijl ze een nieuwe kregen voor naar school.

evelien1

evelien1

15-10-2009 om 14:50

Reactie

Nu blijkt dat er toch wel heel veel verschil zit in wat er in de kast ligt.

2 jassen is idd wel handig want met scouting worden de jassen soms echt vies, ze kunnen dan zo de wasmachine en drogen voor de volgende keer terwijl ze doordeweeks hun gewone jack aan kunnen.

De kinderen doen 2 jaar met jacks, de oudste is een jongen, de kleding schuift door naar de jongste, er zit een nog een meisje tussen, dus voor de oudste 2 wordt het meeste gekocht.

250 euro vind ik eerlijk gezegd ook erg veel. Voor schoenen/laarzen waren we dit jaar voor 100 euro per paar klaar en jacks koop ik meestal bij C&A voor zo'n 40 euro volgens mij.

Ik ben idd van plan om alle uitgaven te gaan noteren per voor de oudste 2 kinderen, nu heb ik daar geen goed overzicht van omdat het grootste deel van de kleding vaak 2 x per jaar gekocht wordt maar dan voor alledrie te gelijk.
Ook krijg ik nog wel eens wat voor dochter en de jongste (jongste heeft dus veel meer truien/t-shirts in zijn)

Evelien

Yta Chalne

Yta Chalne

15-10-2009 om 18:31

Pubers

De pubers hier geven nooit en te nimmer 250 euro uit aan schoenen en jassen. Dat doen pubers niet snel, die wisselen liever wat vaker van kleding. De fase dat je degelijke dingen koopt die tegen een stootje kunnen bij buitenspelen is in de kleedgeldperiode wel een beetje over.
Doen of het noodzakelijk is om dat soort uitgaven te doen heeft wel iets zieligs. Hoe denken jullie dat al die mensen die dat niet kúnnen besteden dat doen? Natúúrlijk heb je dat niet 'nodig', geef me geduld zeg. Heerlijk dat we ons al die luxe kunnen permitteren, als je je maar realiseert dat het luxe ís.

50 per maand

Hier krijgen mijn twee oudste zoons (17 en 15) ieder 150 als ik kinderbijslag heb gekregen.
Daar kopen ze alles van behalve sokken die heb ik in een grote mand voor hun samen, kan ze toch niet uit elkaar houden en het voorkomt de discussie 'hij heeft mijn sokken aan' en erger nog 'hij maakt ze kapot'
Ze willen graag , in mijn ogen veel te dure, nike schoenen, maar weten toch om rond te komen met die 50 per maand.
Ik heb hier al meer gelezen dat ouders jassen en schoenen wel betalen buiten het kleedgeld om.
Snap hier de achterliggende gedachten niet helemaal van.
Verder is het ook afhankelijk van je/jullie eigen inkomen natuurlijk.
De hoeveelheid kijk ik nooit zo naar, ze zorgen er zelf wel voor voldoende te hebben.
De jongste (11) boft want met 2 grote broers heb je een kast vol met kleding.

Maylise

Maylise

15-10-2009 om 21:36

2 jassen

Ik vind 2 jassen niet overbodig. Natuurlijk is het een luxe maar dat is het overgrote deel van de spullen die ik in huis heb. Als het puur alleen gaat om wat je nodig hebt dan heb je aan 2 kledingsets al meer dan genoeg (1 aan en 1 in de was). En de meesten hier zullen meer kleding hebben dan dat.

Dus binnen dat referentie kader vind ik 2 jassen niet overbodig. Ik kan me onzinnigere dingen bedenken om mijn geld aan uit te geven. Mijn zoon van 16 heeft ook meerdere jassen. Hij heeft een nette winterjas. Ideaal voor school en voor wat nettere gelegenheden. Daarnaast heeft hij een dik warm skijack voor als het echt koud is. Hij is best een koukleum. En dan heeft hij nog een windjack voor regen dagen die niet heel houd zijn. En voor zomers een dun jasje.
Mijn dochter van 12 heeft een lange winterjas, een korte winterjas, een skijack en twee zomerjassen. Dat is misschien wat te veel maar twee winterjassen vind ik wel redelijk.

Maylise

Pubers en kleding

Over het algemeen groeien pubers niet meer zó hard als toen ze onder de 13 waren (uitzonderingen daargelaten en jongens groeien vaak wat later). Om dan binnen een 'kledingbudget' uit te gaan van 2 winterjassen lijkt me enigzins 'overdreven' en ook niet erg leerzaam. Want dat kleedgeld krijgen ze over het algemeen ook om er wat van te 'leren' (namelijk omgaan met hun budget) en als dat een héél ruim bedrag is leren ze er dus nog amper wat van (ja, geld verbrassen dat dan weer wel). Over het algemeen houden ze hier hun jas van vorig jaar aan als 'oude jas'. Soms is die aan de kleine kant, maar dat maakt nou ook weer niet zo heel veel uit. Voor 'vies worden'ga ik écht geen extra nieuwe jas per seizoen kopen, niet eens omdat we het geld niet hebben, ik vindt het ook een verkeerd signaal naar de kinderen toe...een beetje geldverspillerij idee. Oudste (15) heeft gewoon een leren jas. Met een losse borgvulling erbij die erin en eruit kan (=dus voor erg koude winterdagen+wasbaar), waterdicht (na inspuiten) en met van dat schoonmaakspul erbij, modder klop je er zo weer af. Na hevige regenval is ie het meeste nat aan de mouwen (stoffen manchet binnenin) en in de muts (ook borg) en dan hangen we 'm zo op de verwarming dat die er goed op liggen en is dat in een uurtje of 2 wel weer droog. (Van dagenlang drogen heb ik nog nooit gehoord en ik zou het niet eens willen...gaat dat niet vreselijk stinken?) en dan kan ie de volgende dag weer aan. Van binnen blijft de jas zowiezo droog, dus zelfs nattig zou ze 'm zo weer aan kunnen trekken. Voor écht viezige dingen (pas nog survivaltocht gedaan met school) doet ze d'r oude jas (euh van 2 jaar geleden) gewoon aan...die kan in de wasmachine én droger. Dus is ook in 1 dag weer schoon en droog. De leren jas kostte 100 euro (nou ja, 98 euro dan) en die heeft ze al voor het 2de jaar aan. Dus 50 euro per jaar. Ze heeft ook een ski-jack. Maar dat heeft ze al een jaartje of 4 en nog steeds dezelfde. Ook van de ANWB kostte ooit dacht ik 50 euro.
Maar wij rekenen jassen en schoenen buiten het budget. Ze krijgt 40 euro kleedgeld. En jassen, schoenen en sokken vallen daar buiten (ook omdat sokken hier altijd door elkaar komen, die van mij en haar en van d'r vader).En dan nog 20 euro zakgeld. En dat is aardig 'gemiddeld' heb ik inmiddels begrepen. Er zijn er ook veel die het 1 keer in de 3 maand krijgen. En soms is er jassen of schoenen bij in en dan is het vaak 50 of 60 euro per maand.
Jongste is nog veel te veel aan het groeien voor kleedgeld. Die pastte na de vakantie niet 1 lange broek meer....dan lijkt me een kledingbudget nog niet kunnen. Ze heeft nu 3 nieuwe broeken...en dat lijkt me niet erg overdreven...van de week hebben we er een legging bij gekocht.Dat red je niet van die groeistoten in een kledingbudget.
groeten albana

yelle

yelle

16-10-2009 om 09:18

Nou ja...

Het kan zeker veel goedkoper,maar wat schoenen betreft geef ik liever iets meer.Kwaliteit is ook belangrijk.Heb dit eens één keertje gedaan,schoenen die eigenlijk wel héél goedkoop waren,maar een maand later waren ze al helemaal stuk.Laten repareren,maar hield niet lang stand.Uiteindelijk toch nog andere moeten gaan kopen,want de winter was nog lang.
Het is zeker niet zo dat ik constant dure spullen koop,verre van.Meestal gaan we bij Esprit,omdat dit degelijke en betaalbare kledij is.

amk

amk

16-10-2009 om 12:10

Nou

om Esprit, degelijk en betaalbaar te noemen. Ik vind het echt een heel duur merk.

Degelijk en betaalbaar valt voor mij meer binnen C&A, Hema, V&D.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-10-2009 om 12:19

Inderdaad

Ik had inderdaad het zelfde gevoel... naar Esprit gaan omdat je geen dure spullen wilt. Hm, heb er een iets ander gevoel bij.
Maar dat geeft natuurlijk helemaal niets hoor! Daarom vind ik zelf dit soort draadjes erg leuk. Je ziet dat er ontzettend grote verschillen zijn, en iedereen vind vooral zijn eigen aanpak en keuzes normaal. Prima toch?

Vic

Vic

16-10-2009 om 12:36

Esprit

Ik koop ook regelmatig spullen bij Esprit, maar meestal maar een of twee stuks omdat ik het toch best prijzig vind. Mijn dochter wil tegenwoordig naar Coolcat. Een vreselijk lawaaierige volgepropte winkel, maar prijstechnisch een stuk vriendelijker dus dan gaan we maar
Ben ik wel benieuwd wat dan de 'dure' winkels zijn als je Esprit goedkoop vindt. Vergelijk je het dan met die exclusieve kinderkledingzaken waar je 239 euro betaalt voor een broek? Daar kijk ik altijd alleen maar en koop hooguit eens iets in de uitverkoop.

Caillic

Caillic

16-10-2009 om 16:14

Esprit niet duur?

Als ik eens heel veel geld heb, gek wil doen en het gevoel wil hebben dat ik rijk ben én dus merkspul kan kopen, dan koop ik een broek of truitje bij Esprit.

Duur? veel geld?

of iets duur gevonden wordt hangt van het inkomen van iemand af natuurlijk.
ik vind de bedragen van esprit erg hoog,voor hetzelfde geld koop ik twee shirts van een annder merk.
dus ja,uitgaande van mijn inkomen vind ik Esprit erg duur,iemand met een hoog inkomen vind het waarschijnlijk wel meevallen.Overigens vind ik het voor pubers zonde om veel geld voor een kledingstuk neer te leggen,ze groeien er snel uit,of ze vinden het na 2 maanden niet meer leuk.Als ik zelf iets van Esprit koop (toevallig laatst gedaan voor een trouwerij)dan doe ik er járen mee.

Yta Chalne

Yta Chalne

16-10-2009 om 18:57

Yelle

Je koopt een keer goedkope schoenen en op basis van die ervaring wijs je alle goedkope schoenen voor eeuwig af. Tja, ik heb die ervaring ook gerust wel eens gehad met dure schoenen, die snel stuk gingen. Ook maar geen dure schoenen meer kopen dus.

Het komt wel een beetje wereldvreemd over om esprit goedkoop te noemen. Het is geen topmerk natuurlijk, maar iedereen weet toch wel dat het prijsniveau van esprit boven H&M en C&A ligt, en ver boven zeeman en aanverwanten.

Esprit wisselt

met de prijs wel vind ik.
Ik koop er ook redelijk wat voor dochter maar vaak zijn de shirts met lange mouwen dan 15,95, dat betaal ik bij HenM ook?
Spijkerbroeken koop ik daar alleen in de uitverkoop en dan zijn ze tussen de 25 en 30 euro, vind ik voor dochter een mooie prijs. En ze passen haar beter.
De truien of zo koop ik er niet, want die vind ik echt te duur, 50 euro is niks!
Jassen wel, in de uitverkoop...alweer

yelle

yelle

18-10-2009 om 16:35

Duur en degelijk.

Ik begrijp dat sommigen esprit duur vinden,maar ik kijk ook wel naar de kwaliteit.Truitjes kosten inderdaad redelijk wat geld als je't gaat vergelijken met andere winkels...C&A,JBC enz...maar ik ga ook wel geregeld langs in deze winkels hoor.Toch vind je bij esprit ook goedkopere spullen.Van de week nog twee truitjes gekocht voor de jongste voor samen 70 euro.En...ik kijk ook wel als de solden eraan komen.Vorig jaar drie jeansbroeken gekocht voor 20 euro 't stuk.Dàt betaal je in de JBC zonder twijfel ook en meer.(34 à 43 euro toch wel)
Het hangt ervan af wat je echt wil natuurlijk.Ik ga nu ook niet zomaar een esprit winkel binnenstappen en kopen wat er voor't grijpen ligt.Ik kijk heus wel naar de prijs en als die teveel is,dan laat ik dat wijselijk liggen.

Caillic

Caillic

18-10-2009 om 17:36

Ach yelle

Yelle: "Toch vind je bij esprit ook goedkopere spullen.Van de week nog twee truitjes gekocht voor de jongste voor samen 70 euro"
Twee truitjes??? 70 euro?? Goedkoop?? Ik kocht deze week 6 (zes!) truitjes bij H&M voor 54 euro. En nee, dat vond ik niet bepaald goedkoop, integendeel.
En duur of goedkoop, kinderen doen zelden meer dan een seizoen met hun kleding.

Caillic

Caillic

18-10-2009 om 19:57

Brood

Ik hou van bodemprijzen en mega-uitverkoop. Dan is 5 euro een leuke prijs voor een truitje. Dus dat vind ik goedkoop. Yelle heeft het over goedkoop en 35 euro, voor een truitje. Hmz, ik vind dat een mooi bedrag voor schoenen.
Overigens heeft natuurlijk alles te maken met je te besteden bedrag. Ik reken alles om naar hoeveel brood ik ervoor had kunnen kopen. Dan is 54 euro echt een heel groot bedrag.
Ik geloof/ hoop/ wens dat wij nu ook de periode ingaan van uitgegroeide pubers.

yelle

yelle

19-10-2009 om 14:22

Vergelijken

Toen mijn kinderen nog in de lagere school zaten,ging ik meestal bij C&A kopen,omdat daar mooie en betaalbare kledij is.De kwaliteit vind ik wat minder,maar ja,in die periode groeiden ze er ook elk jaar uit en maakte het niet uit als je't na één seizoen weg moest doen,omdat de prijs wat lager ligt.Maar,we moeten nu ook niet gaan overdrijven he.Ook in winkels zoals C&A en JBC vind je truitjes van 25 à 30 euro voor kinderen.
Het hangt er allemaal vanaf wat je er zelf wil aan besteden.
En...welke leeftijd je kinderen hebben.Onze jongste is 13 en wil helemaal niets meer uit de wibra of zeeman,omdat ze haar smaak daar niet vindt.Het zijn daar meestal toch ook nogal hevige kleuren en dat is niet haar ding.Enkel bij JBC haalt ze haar jeansbroeken,omdat die goed zitten en af en toe eens een sweater of trui.Een trui voor 35 euro bij esprit is niet iets om meteen een drama van de maken,want ook andere winkels leggen deze prijzen voor.Waarom we wat vaker bij esprit gaan is omdat zij daar haar smaak vindt.Ik denk niet dat het zin heeft om elders goedkopere spullen te gaan kopen,om het dan toch maar in de kast te laten hangen.

Yelle

yelle:Een trui voor 35 euro bij esprit is niet iets om meteen een drama van de maken,want ook andere winkels leggen deze prijzen voor.

niemand maakt hier een drama van hoor,de algemene mening is alleen dat 35 euro voor een trui voor een puber erg veel geld is,en dat is het ook,dat kan veel goedkoper( gelukkig maar,ik zou anders niet weten hoe ik vier pubers moet kleden)

Maylise

Maylise

19-10-2009 om 17:32

Niet heel duur

Ik vind 35 euro voor een trui ook niet erg duur. Als ik bij C&A of de H&M kom dan kan ik (leuke) truien vinden tussen de 20 en 30 euro. Ik vind het verschil met 35 euro voor een Esprit trui niet opzienbarend.

Nog een segment goedkoper dan de C&A kom je bij Zeeman en zo uit. Voor echt kleine kinderen vind ik Zeeman wel kunnen maar voor oudere kinderen (en voor mezelf) zie ik er eigenlijk nooit wat leuks. En als het in de winkel al redelijk lijkt is het vaak na een paar wasbeurten al niet mooi meer.

Voor truien, rokken en broeken vind ik prijzen van tussen de 20 en 40 euro wel redelijk. Zeker voor kinderen die niet meer heel erg groeien en dus langer met de kleding doen. Voor shirts geef ik minder uit.

En natuurlijk als ik een keer een goede goedkope deal vind dan maak ik er zeker gebruik van zoals laatst heb ik spijkerbroeken gekocht voor 15 euro per stuk. Ik heb ook liever goedkoop maar de kwaliteit moet ook redelijk zijn en de drager moet er ook blij mee zijn want anders heeft het ook geen zin.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2009 om 00:49

Lara

Staat jouw school om de hoek van de PC of zo? Ik vind het niet bepaald doorsnee hoor wat die leerlingen bij jouw school aantrekken. Mijn jongste dochter heeft vorige week een trui gekocht. Hij was niet goedkoop, maar zó leuk, ze had het er echt voor over, legde ze uit voor ze hem uit de tas trok. De prijs: 40 euro. Inderdaad een erg leuke trui, ik kan me voorstellen dat ze gezwicht is, maar ook voor haar doen is die 40 euro veel. Normaal geeft ze voor truien en dergelijke dus minder uit. Ze heeft wel een sneakertic. Daar trekt ze graag de knip voor open. 70 Euro is zeker niet ongewoon. En toch doet ze het naar mijn idee keurig met haar kleedgeld. Ze heeft een flinke lading kleren, omdat ze het handig aanpakt door veel unikleuren te kopen die ze seizoen na seizoen kan blijven combineren.

Lara

de algemene mening ,daar bedoelde ik de meningen in dit draadje mee,en als ik rondkijk op de scholen van mijn kinderen ,zie ik toch over het algemeen veel H&M ,C&A,,maar mijn kinderen zitten dan ook niet op een *kak* school.

Tirza G.

Tirza G.

20-10-2009 om 22:47

Hier ook

Zoon zit op kakschool. En hoort van de meisjes in zijn klas of zijn kleren deugen. Qua merk. Gelukkig is hij een ster in het optrekken van zijn wenkbrauwen. 200 eu is níks voor een spijkerbroek. Je weet wel, zo'n blauwe. Of 30 paar schoenen.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.