Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Nyntje

Nyntje

05-06-2011 om 21:15

Advies gevraagd (geld voor pubers)

hoi

sinds vorige week ben ik de trotse mama van een puberella van 12. Ze is een schat van een meisje, heel zelfstandig en geordend en vertoont tot op heden het standaard pubergedrag. Niets aan de hand dus, maar toch heb ik aan de ervaren mama's en papa's van pubers een paar vragen.
Aangezien ze na de zomervakantie ook naar het voortgezet onderwijs gaat ben ik nieuwschierig hoe met een aantal zaken om te gaan.

Hoeveel zakgeld per maand gemiddels ( zit nu op 4 euro)?
Als ze snacks wil kopen op school, een koek of wat fris laten jullie dat van het zakgeld betalen?
De aanschaf van schoolspullen, zoals rugzak, schriften en agenda. Betalen ze daar ook zelf een bijdrage aan?
Ik bedoel, ze wil een agenda van 17 euro, dat vind ik nogal wat.
En wat met beltegoed, hoeveel is normaal voor deze leeftijd ( ze heeft een prepaid)
Ook koopt ze nu zelf haar deo voor school. Wanneer ga je kids zelf laten betalen voor zulke dingen. Ik vind het soms best knap lastig hoe hiermee om te gaan.

Hebben jullie tips of goede adviezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

05-06-2011 om 21:54

Hier

Toen mijn dochter naar de brugklas ging kreeg ze geloof ik (het is 4 jaar geleden) € 4,- zakgeld en € 2,50 beltegoed per week. Daarvan moest ze ook eten en drinken op school betalen, ze kon natuurlijk gratis lunch van huis meenemen.

De eerste keer heb ik een budget met haar afgesproken en zijn we samen schoolspullen gaan kopen. Eerst hebben we de spullen gepakt die gewoon een vast prijs hadden (rekenmachine, geodriehoek) en het overgebleven budget kon ze naar eigen inzicht verdelen over agenda, schriften, kaftpapier etc. De jaren daarna heeft ze van haar eigen geld nieuwe schoolspullen gekocht. Ik zou trouwens ook geen agenda van € 17,- voor haar kopen, dan moet ze haar verjaardagsgeld maar aanspreken of de auto wassen of zo.

Deo voor school, daar zijn we nog niet helemaal uit. Ik mis die van mij af en toe Gewoonlijk kopen wij wel drogisterijspullen voor haar, maar dan bijvoorbeeld syoss conditioner en niet john frieda (die heeft ze liever, maar vind ik te duur). Make-up koopt ze sowieso zelf, maar ze gebruikt mijn remover en dat vind ik best.

Vic

Vic

05-06-2011 om 21:59

Ook zo eentje

Mijn dochter is ook net 12 en gaat in september naar het v.o. Momenteel krijgt ze 6 euro per maand. Vergeleken met haar klasgenoten is dat wat weinig, maar ze hoeft er ook bijna niets van te kopen. Ik heb wel eens geopperd om het zakgeld te verhogen (naar 12 euro per maand), en dan meer zelf te laten betalen. Vooralsnog heeft ze daar geen behoefte aan, maar ik wil dat toch voor september geregeld hebben. Dan wil ik haar zakgeld automatisch overmaken op haar (nog te openen) betaalrekening. Ik denk dat ik in de begroting ook een kopje thee of soep op school meeneem, daar had ik nog niet aan gedacht.
Deodorant en andere verzorgingsproducten koop ik gewoon bij de boodschappen. Ze heeft stevige deo nodig, dus dat kost wel wat.
Voor schoolspullen ga ik haar denk ik een budget geven. De afgelopen jaren had ze carte blache v.w.b. de agenda. Die is voor kinderen heel belangrijk, dus dat mag best wat kosten vind ik. Voor de overige schoolspullen (pennen, schriften, kaftpapier) kom je met 30 euro een heel eind, hoop ik. Met kleding doe ik dat nu ook al zo. Ze krijgt niet maandelijks kleedgeld, maar ik geef haar regelmatig (ca. 4 x pj) geld zodat ze met haar vader kleding kan kopen (zijn beide dol op winkelen, en ik niet). Beltegoed moet ik ook nog even bekijken. Ze heeft sinds september een prepaid met 13 euro beltegoed, en de eerste kaart is nog niet op

mimi

mimi

05-06-2011 om 22:09

Wat wij doen

Mijn kinderen krijgen de helft van hun leeftijd in Euro's per week. Daarvan moeten ze zelf hun telefoonkosten enzo betalen. Voor schoolspullen krijgen ze een budgetje. Zo'n dure agenda zouden ze van mij best mogen kopen, maar dan komen ze natuurlijk met hun budget niet uit. Mijn overtuiging is dat ze er juist van leren met geld omgaan door juist soms iets stoms te kopen. Deo en shampoo enzo koop ik ook voor ze. Mijn dochter van 17 kan bij mij voor 50 Euro per maand aan kleding declareren. Bh's betaal ik, want ze heeft een dure maat.

Annet

Annet

05-06-2011 om 22:56

Hier

Start Vo betekende 15 euro zakgeld per maand en 5 euro beltegoed per maand. Beltegoed is gesplitst van zakgeld omdat ik verwacht dat ze altijd voldoende beltegoed heeft dat ze ons kan bellen of wij haar. Zo niet, houdt het beltegoed op.
Van dit zakgeld worden alle cadeautjes betaald, uitstapjes, bioscoop, lekkere dingen op school, schoolspullen (ná enkele grote aankopen wat betreft voorraad start brugklas).
Ik betaal 1x per jaar 15 euro voor de agenda.
Ondertussen zit puber in 2e klas. Haar zakgeld is nu 20 euro per maand + 5 euro beltegoed.
De afspraak is dat dit bedrag niet meer gaat groeien. Heeft ze meer nodig, moet ze gaan bijverdienen. Daar is ze ook al mee begonnen.

Oja, toevallig hebben wij (en daarmee zij ook) een aantal vrienden veraf wonen. Afgelopen jaar heb ik de voordeelurenkaart betaald en betaalt zij de overige reiskosten.
Komend jaar bekijken we opnieuw. Dan draag ik of bij in de reiskosten of ik betaal de voordeelurenkaart.

Jujube

Jujube

05-06-2011 om 23:07

Bij ons

Dochters (15 en 13, 3e klas en brugklas) krijgen 20 euro zakgeld per maand, en iedere 2 maanden 10 euro beltegoed.
Van hun zakgeld betalen ze cadeautjes voor familie en vrienden, bioscoopbezoek en eten en drinken dat ze op school willen kopen (ze kunnen van thuis brood en drinken meenemen, maar kopen af en toe chocomel of iets lekkers op school). Oudste dochter verdient bij met oppassen.
Qua schoolspullen: ze mogen zelf weten welke agenda, schriften en welk kaftpapier ze kopen. Dat betalen wij gewoon en loopt niet de spuigaten uit. Wanneer de geodriehoek o.i.d. kwijt is mogen ze zelf een nieuwe kopen.
Groet,
Jujube

Bij ons thuis

Dochter krijgt 15 euro op haar rekening maar geeft daar niets van uit. Met haar verjaardag leg ik er geld bij zodat ze iets groots kan kopen, voorheen max 60 euro. Kleding kopen we als er iets noodzakelijk is en anders zomers als we op de camping zijn voor de rest van het jaar. Dan halen we ook de schoolspullen bij de Action. Maar de agenda mag wat duurder zijn als het maar overzichtelijk is en dat is hier een week op beide pagina's en ruimte om roosters in te plakken of cijfers in te schrijven, een agenda om de ongesteldheid te onderstrepen dat soort zaken. Genoeg wat legige pagina's. Haar prepaid beltegoed gebruikt ze alleen nog maar om mij te bellen en dat gaat heel lang mee. Zonodig krijgt ze weer een tientje erop.
Zoon is sociaal aan het oefenen en je wilt niet weten hoe blij ik ben dat het hem lukt. Helaas niet in de plaats waar wij wonen, maar ik betaal met liefde alle reiskosten. Beltegoed heb ik wat moeten rantsoeneren want er ontstond een smsteveel maar als hij uit gaat zorg ik toch dat hij genoeg beltegoed heeft. Prepaid dat wel. Verder geeft hij soms geld uit aan een Turkse pizza of een drankje. Onlangs heb ik hem wat geld gegeven omdat hij wat tweedehands kleding over wilde nemen van een vriend! Verder net als bij dochter zomers de grote aankopen, goede schoenen, winterjas of net wat er nodig is. In de buurt van de camping is het vaak uitverkoop en we hebben even de tijd. Toiletartikelen e.d. koop ik voor beide kinderen. Er zijn hier geen dure wensen.
En de kosten van de sport en de muziek betaal ik.
Overigens koop ik zomers extra geodriehoeken en passers, potloden, gummen e.d. omdat er ook weleens wat stuk gaat. Beiden hebben een degelijke schooltas. Ik kreeg ze helaas niet zover om een ding op wieltjes te nemen want ze bezwijken de eerste jaren onder de boekenvracht maar ja, niemand anders heeft zoiets en ze kunnen toch niet echt een uitzondering zijn hoe ik ze ook toeroep dat ik al jong een boodschappenkar had en dat was ook niet voor mijn leeftijd!

Yura

Yura

06-06-2011 om 08:52

Ook aankomende brugger

Hier een dochter in groep 8 en zoon in brugklas. Zoon krijgt 5 euro zakgeld per week en heeft een goedkoop abonnement op zijn telefoon. Als hij meer verbelt moet hij bijbetalen. Als hij op school wat lekkers haalt betaalt hij dat zelf en als hij met vrienden ergens naartoe gaat zoals bioscoop ofzo betaalt hij dat ook of cadeautjes voor vrienden. Deodorant, gel etc betalen wij. HIj komt er makkelijk mee uit, achteraf denk ik dat het wat teveel is, dus voorlopig wordt er niet verhoogd. Dochter krijgt straks hetzelfde, maar ik denk dat die er meer van op maakt. Die doet vaker dingen met vrienden die geld kosten, zoals naar de bios of een ijsje halen. Zoon gaat meestal met zijn vrienden voetballen, dat kost niks, behalve af en toe een nieuwe bal, die vraagt hij op zijn verjaardag of koopt hij van zijn zakgeld. Overigens hebben wij een heel grote familie en die geven meestal geld met verjaardagen dat hij op de bank zet. Daarvan koopt hij ook af en toe echt dure dingen, zoals laatst een duur tenuetje van een buitenlandse voetbalclub.

maan.

maan.

06-06-2011 om 11:14

Hier

onze brugsmurf krijgt tien euro per maand aan zakgeld en veertig euro aan kleedgeld (bovenkleding; wij betalen jassen schoenen ondergoed). beltegoed betalen wij tenzij er ineens heel veel gebeld gaat worden.

schoolspullen schaffen we samen aan, ik betaal maar beslissen doen we in overleg. wel zo gezellig.

Claudia B

Claudia B

06-06-2011 om 14:16

En hier

75 euro per maand, dat is zakgeld, beltegoed en kleedgeld in 1. Schoolspullen schaffen wij aan, in overleg met elkaar (aankomend schooljaar 2e jaars). Hij kan zelf bepalen wat hij voor zakgeld, kleedgeld, beltegoed gebruikt (goedkoop abonnementje van 4,99) En ja dat was in het begin wel even wennen natuurlijk (en wat missers gemaakt , maar dat mag daar leer je alleen maar van) en wat begeleiding van mijn kant bij nodig. maar nu gaat het prima.
Als hij op school iets te eten of te drinken wil kopen dan moet hij dat zelf betalen. Hij krijgt het anders gewoon mee van huis (hij koopt trouwens zelden iets op school).

Groetjes,
Claudia

Ernesta

Ernesta

06-06-2011 om 17:11

Toen ze 12 waren

(nu zijn mijn kinderen inmiddels 14 en 15) kregen ze 3,50 zakgeld per week. Hiervan moesten ze ook beltegoed betalen, maar dat was toen (prepaid) hooguit 20 euro per jaar. Met kleedgeld zijn we pas begonnen toen ze 14 waren.
Schoolspullen en drogisterijspullen koop ik voor ze.

Sinds kort heeft mijn dochter citytel als provider ontdekt. het is prepaid maar voor elke ontvangen sms krijg je 5 cent beltegoed (uitgaande sms kost ook 5 cent). Dus ze smst met haar vriendin 10x heen en weer en dat kost hooguit 5 cent. Ik heb een abonnement voor 100 smsjes per maand, die ik niet opmaak, dus eind van de maand gaan er tig onzin-smsjes haar kant op, zodat zij kan profiteren van mijn niet opgemaakte tegoed.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-06-2011 om 21:17

25 euro per maand

Zoon (14) krijgt sinds brugklas 25 euro per maand. Daarvan koopt hij ook schoolspullen zoals schriften en een agenda. De eerste aanschaf van spullen (ook mappen, schooltas etc. in de brugklas hebben wij betaald. Als hij op school iets te eten of drinken wil kopen, betaalt hij dat zelf (hij kan het ook gratis van huis meenemen). Van het zakgeld koopt hij ook kadootjes, een keer naar de film etc.
We hebben een A4'tje gemaakt waarop precies staat wat wij betalen en wat hij betaalt. Discussie hebben we dan ook nog nooit gehad, het is gewoon heel duidelijk voor hem.
Heeft hij meer geld nodig, dan werkt hij er maar voor (hij heeft het geluk dat hij in de vakanties computerklusjes voor een oom met internetbedrijf kan doen).

20 euro p.m.

per maand en dat is voor alles behalve kleding. Voor kleding 'beheer' ik het geld nog. 40 euro p.m.. Dit omdat jongste (13) nog niet écht door heeft qua kleding wat ze nodig heeft. Ze is nog meer van de impulsaankopen.Nu met het mooie weer bleek b.v. dat ze nog maar 2 tshirts had en maar 1 korte broek en een paar rokjes die ze bijna had weggegeven aan buurmeisje (kon het nog net verhinderen) dus moest ze haar maandgeld van mij helemaal besteden aan shirts en hemdjes. Zelf ziet ze dat nog niet zo.....ik kan toch ook wat vaker wassen? Vraagt ze dan doodleuk. Ze kon ook geen shirts vinden die ze leuk vond, wel lange broeken (meer dan genoeg) geinige sokken (meer dan genoeg) vestjes (meer dan genoeg) en leuke stoffen gympen.
Zakgeld gaat wel goed. Begin van de maand bedenkt ze (zelf) of er nog jarigen zijn of andere dingen (vaderdag b.v.) en legt ze daarvoor geld appart. De rest gaat op aan beltegoed (10 euro per 3 maand ong.) een ijsje etc.
Soms krijgt ze in vakanties ofzo een 10tje extra. Ook als er kermis is krijgen ze wat extra, 'kermisgeld' noemen we dat, krijgt trouwens ieder kind hier ter plaatse appart. Soms krijgen ze ook nog wat van opa en oma ook meestal met zulke bijzonder dagen of tijden.Zwemmen kan ze gratis (dat scheelt), verder komt ze met de speeltuin ook nog in die bios (2 keer per jaar) en in de schouwburg dat scheelt allemaal natuurlijk.
Ze eet meestal thuis, dus snacks e.d. is ook maar zeer beperkt.
Oudste kreeg net zoveel. En heeft zich er ook altijd mee gered. Die kreeg wel eerder d'r kleedgeld zelf. Maar kon er eerder zelf goed mee omgaan.
groeten albana

an mien

an mien

07-06-2011 om 22:00

Sparen?

Wat mij opvalt, niemand heeft het over sparen, niet voor keukentrapjes of pannen maar gewoon voor leuke duurdere dingen ipod, mooie schooltas ( na de brugklas) wii, laptop. Krijgen jullie kids daar ook zakgeld voor?
Zoon 14 en dochter 13 krijgen 27 euro wat gegroeid is ze hadden 10 euro zakgeld oa om te sparen voor grote dingen of voor kleine dingen die ze graag willen, 10 euro beltegoed (gaat niet op dus wordt vaak ook gespaard) en 7 euro voor 1 keer in de week iets lekkers in de kantine van school.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sparen an mien

zakgeld is leergeld.
Dus daarmee oefen je om met geld om te gaan.
je koopt beltegoed,of snoep,gaat eens naar de bios,of ,als je iets duurs wil kopen,spaar je het op.
tot je die grote aanschaf kan doen.
Maar dat bepaal ik niet voor mijn kinderen.
mijn kinderen mogen uiteraard sparen van hun zakgeld,maar het hoeft niet,dat bepalen zij zelf.

Hier wordt gespaard

Hier wordt van jongsafaan gespaard hoor Anne Mien. En ik verdubbel het 1x per jaar tot een max van 60 euro erbij.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-06-2011 om 00:56

An mien

Nou, ik schreef niet dat zoonlief ook al zijn geld uitgeeft... Integendeel, hij is behoorlijk zuinig en spaart zijn geld graag op voor grotere dingen. Maar we laten het aan zoon zelf over om te bepalen welk bedrag hij spaart en wat hij uitgeeft. (Mijn baas bepaalt ook niet welk deel van mijn salaris op mijn spaarrekening moet en wat ik aan de boodschappen mag besteden.)

Claudia B

Claudia B

08-06-2011 om 08:27

Sparen

Hier zet zoon van zijn zak/kleed/bel-geld elke maand een vast bedrag op de spaarrekening en wordt er zo dus wel gespaard.

Bijna niet

oudste (17) spaart momenteel voor haar 'eigen' vakantie. Ze gaat met 4 vriendinnen 1 weekje weg. Maar die werkt al dus dat maakt sparen een stuk gemakkelijker.Voor zover ik weet (houd het niet bij) heeft ze nu 6 maand elke maand 100 euro appart gelegd. Als ik het goed heb is er nu nog 300 euro over want de rest moest overgemaakt worden, wat er nog bij komt is voor vervoer, eten, lol en de laatste betaling (dacht nog 200 euro bij aankomst).
Verder hebben de pubers hier weinig 'wensen' waar ze voor zouden moeten sparen. Soms een telefoon. Maar oudste koopt dat zo van d'r verdiende geld of doet haar verjaardagsgeld+wat van zichzelf erbij en dan is het al genoeg.Jongste heeft er 1 van haar verjaardagsgeld. Was al vorig jaar en voldoet nog steeds. Dit jaar heeft een fotocamera gekocht van d'r verjaardagsgeld.
Van 20 euro per maand kan je prima een tas kopen wil je die hebben. Daar hoeven ze niet voor te sparen.
In de zomervakantie krijgen ze hier altijd 50 euro voor agenda, kaftpapier, schriften etc. Als ze per se een nieuwe tas zouden willen zouden ze dat bezuinigen op de aankoop van de agenda en de schriften enzo. Gewoon alles bij de action kopen dan ben je voor 15 euro klaar. Heb je nog 35 over voor de tas.
Jongste wil wel eens een boek per sé hebben, maar zelfs een gloednieuw boek dat net uit is kost een 10tje. Dus dat kan makkelijk van haar budget. Dan maar een maandje geen beltegoed,daar is ze heel makkelijk in.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.