Kleinduimpje
27-01-2026 om 23:42
Advies gevraagd voor broer
ik heb heel graag even advies. Het gaat over mijn broer en zijn dochter. Broer is gescheiden en dochter slaapt iedere week bij broer, ze is 15 jaar. Sinds een half jaar wilt ze niet meer bij hem komen. In eerste instantie dat hij te streng was geweest, maar daarna was het niet meer duidelijk. Een half jaar heeft hij alles geprobeerd en zegt ze heel vaak niet te komen en is een paar maanden toen niet geweest. Dan weer een gesprek en zou ze weer komen, weer niet. Nu heeft ze gezegd hij niet mag komen op haar adviesgesprek welke school ze gaat. Verder zegt ze helemaal niet wat er nu precies is. Broer zit er helemaal doorheen en wilt zo graag contact. Vraagt hele tijd aan mij wat te doen, want wil niet blijven trekken, het blijkt niet meer te lukken. Hij vraagt mij advies, maar ik weet het ook niet. Wat is in dit verhaal het beste om te doen? (Hij heeft amper contact met ex)
Kleinduimpje
29-01-2026 om 16:40
Kampeerder schreef op 29-01-2026 om 16:34:
[..]
Misschien even alles in één keer het net op slingeren dan geven mensen betere antwoorden. Die nieuwe vriendin hoeft het meisje misschien geen bed te bieden maar ook zij e is een volwassene in deze relatie. Zij had beter moeten weten. Dit zet alles op scherp. Dan had pa dus in zijn eigen huis moeten gaan slapen met zijn dochter. Pa had voor zijn dochter moeten opkomen, hoe boos dochter ook was.
Nee dat wil ze niet, bij pa slapen
Kleinduimpje
29-01-2026 om 16:42
Ysenda schreef op 29-01-2026 om 16:39:
[..]
Dat was niet duidelijk uit hoe je het opschrijft.
Die vriendin heeft hier geen zeggenschap, heel vervelend, maar het kind van je partner is ook welkom bij jou. Dan had je die relatie niet moeten aangaan. Tenzij heel extreme dingen waardoor je ook je eigen kind de toegang tot je huis zou ontzeggen: diefstal, drugsgebruik met bijkomend geweld etc. Maar niet omdat een kind ruzie heeft gemaakt met zijn /haar ouder. Ergo, je zou zelfs een bemiddelende rol moeten spelen om het contact weer goed te krijgen.
Was ook mijn eerste reactie hoor.
Joszy
29-01-2026 om 16:43
Kleinduimpje, in verschillende topics die je opent komen er langzamerhand meer lijken uit de kast... wat speelt er hier nog meer?
En natuurlijk is vriendin van pa geen partij in een ruzie tussen vader en dochter. Je gaat je eigen dochters toch geen vriendin ontzeggen omdat die een moeilijke relatie met haar vader heeft? Ook niet als pa toevallig bij deze moeder in bed ligt.
Kampeerder
29-01-2026 om 16:45
Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:40:
[..]
Nee dat wil ze niet, bij pa slapen
Nou dan weet pa, heel goed, wat hen te doen staat. Als het meisje wel bij de nieuwe vriendin wilde slapen had hij als een leeuw moeten vechten om dat te behouden.
Kampeerder
29-01-2026 om 16:48
Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:47:
ja dat heeft hij ook gedaan zonder resultaat
Dus toen nieuwe vriendin vond dat het meisje dat niet mocht slapen heeft hij dat direct gedaan of achteraf pas?
Meesje
29-01-2026 om 16:56
Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:30:
is dat zo dat je als ouder als eerste sorry moet zeggen. Zoon van mijn vriendin had gisteren omdat hij niks lekkers mocht kutmoeder, ik haat je gezegd op 19 jarige leeftijd, dan mag hij wel zijn excuses aanbieden.
Als ouder ben je volwassen en zou je je niet druk moeten maken om 'wie als eerste sorry zegt'. Dat klinkt als; "jamaar zij begon!".
In jouw voorbeeld van een scheldende 19-jarige heeft moeder niks verkeerd gedaan en hoeft die dus ook geen sorry te zeggen. Als er een ruzie was tussen beiden en beiden hebben dingen gezegd en gedaan die achteraf niet handig waren dan zeg je sorry. En dan ben je als volwassene zo verstandig om dat gewoon te doen. En niet gaan zeuren over wie eerst moet.
Roos57
29-01-2026 om 17:05
Kampeerder schreef op 29-01-2026 om 16:35:
[..]
Een volwassen jongen die niks lekkers mag. 🤔
Dat zou een eigen topic waard zijn!
😅
Kampeerder
29-01-2026 om 17:17
Meesje schreef op 29-01-2026 om 16:56:
[..]
Als ouder ben je volwassen en zou je je niet druk moeten maken om 'wie als eerste sorry zegt'. Dat klinkt als; "jamaar zij begon!".
In jouw voorbeeld van een scheldende 19-jarige heeft moeder niks verkeerd gedaan en hoeft die dus ook geen sorry te zeggen. Als er een ruzie was tussen beiden en beiden hebben dingen gezegd en gedaan die achteraf niet handig waren dan zeg je sorry. En dan ben je als volwassene zo verstandig om dat gewoon te doen. En niet gaan zeuren over wie eerst moet.
We waren er niet bij, dus dat weten we niet. Ik vind er al iets verkeerd gaan als een 19-jarige niks lekkers mag. Ik vraag me dan af hoe de dynamiek in huis is als je als ouder zoiets verbiedt.
Dymo
29-01-2026 om 17:21
Dymo schreef op 28-01-2026 om 11:07:
Ik ken je broer niet en heb geen idee hoe hij met zijn dochter omging, maar ik kan wel vertellen waarom mijn dochter nog maar 2 keer per jaar contact heeft met haar vader, ondanks mijn pogingen om het contact tussen die twee goed te houden. Vader zet dochter namelijk nooit op de eerste plaats en laat zijn oren altijd hangen naar de vrouw waarmee hij op dat moment is. Het gaat nooit over wat dochter wil. Ik kan er uren over vertellen, van dat dochter niet mee op vakantie mag omdat vrouw dat niet wil, tot een afgezegde kerst bij hem thuis omdat vrouw liever naar haar familie ging zonder dochter. En dat dan de dag voor kerst zeggen.
Wij waren al gescheiden toen dochter klein was en ik heb tot haar 12e/13e mijn stinkende best gedaan. Daarna heb ik het losgelaten en vervolgens werd mij dat verweten.
Toch weet ik zeker dat mijn dochter haar vader wel zou willen zien als zij het gevoel had dat hij echt in haar geïnteresseerd is en haar niet alleen ziet als een trofee waar hij recht op heeft op het moment dat hij daar zin in heeft.
Nogmaals, ik ken jouw broer niet. Maar laat hem in ieder geval ook even diep in zijn hart kijken of hij het zelf allemaal zo goed heeft gedaan.
Nou, dat dus.... Mijn dochter is inmiddels ook zover dat ze niet bij pa thuis komt omdat zijn derde vrouw overal een mening over heeft. En dan is mijn dochter al volwassen. Zo'n meisje van 15 heeft helemaal geen zin in de mening van een vrouw waarmee ze in principe helemaal niets te maken heeft.
Dweedledee
29-01-2026 om 19:35
Nou. Ik snap inmiddels wel waarom dochter niet meer naar vader wil. Man man. Wat een gezeik allemaal. Sneu voor het meiske.
Engeltje
29-01-2026 om 19:38
Due-scimmie schreef op 29-01-2026 om 15:45:
[..]
Mijn man zit in zelfde situatie met zijn oudste dochter. Inmiddels al bijna 2 jaar niet gezien. Wij hopen dat er een moment komt als ze ouder is en niet meer thuiskomt dat er toch weer contact komt. Ook voor onze gezamenlijke kinderen.
Hier is gelukkig wel regelmatig contact met sibling als die ook bij vader komt. En met de rest van de familie is gelukkig ook het contact nog in stand. Bij familie happenings is het kind van mijn zus er altijd bij en dan is het erg gezellig. Alleen het contact met mijn zus is dus vrijwel nihil. Al 6 jaar. Onvoorstelbaar. En onbegrijpelijk. Nu kind 18 is overweeg ik het gesprek weer eens aan te gaan, kijken of ik een soort verklaring of uitleg kan krijgen. Dat zou zus al helpen.
Izza
29-01-2026 om 20:04
Dat meisje is gewoon een opstandige puber. Tel daarbij op een vervelende scheiding die al jaren geleden is maar waar nog steeds gedoe over is.
- Laat broer hulp zoeken voor zijn problemen;
- Broer laat kind verder met rust en stuurt af en toe een app of belt een keer op bij bijzondere dagen.
- Geen uitnodigen meer;
- Ex is verplicht en uit eigen beweging relevante informatie over dochter te verstrekken tot haar 18e! Dus schoolvoortgang, toestemming voor buitenlandse reizen en medische informatie.
- Concentreer je op jullie eigen familie.
- Hoe vervelend ook Broer moet bij zijn ex en niet bij zijn dochter zijn als hij wat wil weten.
Ik zou dochter laten weten dat jullie afstand nemen. Als ze in de toekomst wat wil is ze altijd welkom.
haarklover
30-01-2026 om 08:57
Kleinduimpje schreef op 29-01-2026 om 16:15:
wat erg voor jullie.....
Ik heb nog wel een vraag. Want er is een situatie geweest dat dochter heel erg boos is geweest, mijn broer vond dit niet normaal en is toen heel boos geweest (niet gezegd)hoe zij tegen hem deed. Maar dat is dus ook niet terrecht, ter aller tijde kun je niet boos zijn?
Broer heeft sinds aantal jaren nieuwe vrouw en die heeft 3 dochters waar dochter mee bevriend is. Nu vond broer en nieuwe vrouw dat dochter daar ook niet meer kon slapen als ze zo tegen broer doet. Want dan moet nieuwe vrouw ook maar leuk doen en dat vond ze niet kunnen.. wat vinden jullie.
Dus de nieuwe vrouw van broer vindt dat ze zijn dochter moet opvoeden?
Zo van: je mag pas weer hier spelen als je lief bent geweest voor pappa?
En anders mag je geen vriendinnetje zijn van mijn dochters?
Of heeft zijn dochter iets onaardigs gedaan tegen haar, of in haar huis?
Dan snap ik wel dat zijn dochter het eerst uit moet praten.
Maar nu lijkt het alsof de nieuwe vrouw zijn dochter weghoudt bij haar dochters, en de kans op contact met jouw broer nog kleiner wordt.
Dat is niet leuk voor haar dochters, en niet leuk voor jouw broer.