Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen?

Edjekroketje

Edjekroketje

18-06-2025 om 12:57 Topicstarter

Ik heb gekeken of de door haar gewenste opleiding op niveau 4 kan en dat zou moeten kunnen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Evaluna schreef op 18-06-2025 om 10:59:

Waarom ergens hard voor moeten werken, moeten voelen dat niet alles aan komt waaien??
Doen wij dat ook op ons werk? Ik vind mijn werk prettig als ik er me thuis voel en ik het overzie. Niet als het allemaal net boven mijn pet gaat. En dan heb ik nog niet eens ADHD.

De ADHD zou ik serieus meenemen. Kind wil geen havo doen, het is nu net aan en volgend jaar is zwaarder. Iets wat ze niet ziet zitten.
Heel terecht denk ik.

De ADHD nemen we heel serieus, maar ergens struikel ik een beetje over je eerste zin. Als we zouden weten dat ze de mavo echt niet kon, of daar heel veel moeite voor moest doen en als het al 2 jaar net-aan over gaan is, dan zouden we er denk ik anders over denken. Maar ze kán het prima en haar resultaten zijn netjes, zonder daar heel veel voor te moeten doen (en laten) en daar ligt ook onze twijfel: is het niet de weg van de minste weerstand om nu af te stromen. Er zullen meer dingen in het leven zijn die wat meer moeite kosten en helaas kan je daar niet altijd voor weglopen of als ouders zorgen dat ze die hobbels niet hoeven te nemen. We zijn geen zgn curling-ouders. En daarom wil ik ook goed uitvissen met haar wat er voor haar zo zwaar weegt. Dat heeft niets te maken met MOETEN voelen, maar meer met een realistische kijk op het leven onzes inziens. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen.

Kimdekim schreef op 18-06-2025 om 12:51:

Ik vind het eigenijk best opvallend dat er zo'n verschil zit in de reacties hier in vergelijking met een ander topic waarin getwijfeld werd tussen havo en vwo. Ongeveer om dezelfde redenen. Daar was het grootste deel van de reacties laat haar zelf kiezen en havo is ook goed. Waar zit dat verschil in?

Omdat havo en vwo hogere niveaus zijn, waarop kinderen zitten die over het algemeen een hoger iq hebben en makkelijker leren. Vmbo tl en kader is ook een niveauverschil, waarbij kader lager is en de weg naar sommige mbo-niveaus afsluit.

Maar als de dochter van Edjekroketje weet welke mbo-opleiding ze zou willen en dat kan met kader, dan zou ik haar laten kiezen. 

Annaniem2023 schreef op 18-06-2025 om 07:27:

[..]

Kader is niet gelijk aan de mavo, dat is vmbo tl, ofwel theoretische leerweg

Maar je kunt wel dezelfde vervolgopleiding doen dus indirect is het wel hetzelfde 

Annaniem2023 schreef op 18-06-2025 om 13:01:

[..]

Omdat havo en vwo hogere niveaus zijn, waarop kinderen zitten die over het algemeen een hoger iq hebben en makkelijker leren. Vmbo tl en kader is ook een niveauverschil, waarbij kader lager is en de weg naar sommige mbo-niveaus afsluit.

Maar als de dochter van Edjekroketje weet welke mbo-opleiding ze zou willen en dat kan met kader, dan zou ik haar laten kiezen.

Maar havo sluit dan toch net goed de weg naar de universiteit af? Waarom is het prima om havo te doen als je om bepaalde ( niet cognitive) redenen geen vwo wil doen,  maar is er meer weerstand tegen kader. 

Kimdekim schreef op 18-06-2025 om 13:17:

[..]

Maar havo sluit dan toch net goed de weg naar de universiteit af? Waarom is het prima om havo te doen als je om bepaalde ( niet cognitive) redenen geen vwo wil doen, maar is er meer weerstand tegen kader.

Van de havo kun je als je een extra vak neemt én wiskunde etc. hebt nog naar het vwo. Wil je dat niet dan kun je na het hbo en met een hbo-propedeuse naar de universiteit. Of dat voor alle studies geldt en of er nog aanvullende eisen zijn, is iets wat je moet uitzoeken. Maar dat geldt ook voor profielkeuze. Mijn dochter gaat op het gymnasium verder met wiskunde A dus alles waar wiskunde B wordt geëist, kan ze bij deze vergeten. Keuzes hebben gevolgen en die zul je mee moeten wegen in welk besluit dan ook.

AnnaNiem schreef op 18-06-2025 om 13:27:

[..]

Van de havo kun je als je een extra vak neemt én wiskunde etc. hebt nog naar het vwo. Wil je dat niet dan kun je na het hbo en met een hbo-propedeuse naar de universiteit. Of dat voor alle studies geldt en of er nog aanvullende eisen zijn, is iets wat je moet uitzoeken. Maar dat geldt ook voor profielkeuze. Mijn dochter gaat op het gymnasium verder met wiskunde A dus alles waar wiskunde B wordt geëist, kan ze bij deze vergeten. Keuzes hebben gevolgen en die zul je mee moeten wegen in welk besluit dan ook.

Maar als je mbo hebt gedaan kun je ook naar het hbo. Dus mijn vraag blijft nog steeds staan.  Waarom is er meer weerstand tegen kader dan tegen havo.  Je hoeft me verder niet uit te leggen hoe het werkt met profielkeuze etc. Dat weet ik zelf ook wel.  Ik vind het gewoon opvallend hoe anders de reacties zijn.  En ik vraag me af waar dat in zit.  

Kimdekim schreef op 18-06-2025 om 13:36:

[..]

Maar als je mbo hebt gedaan kun je ook naar het hbo. Dus mijn vraag blijft nog steeds staan. Waarom is er meer weerstand tegen kader dan tegen havo. Je hoeft me verder niet uit te leggen hoe het werkt met profielkeuze etc. Dat weet ik zelf ook wel. Ik vind het gewoon opvallend hoe anders de reacties zijn. En ik vraag me af waar dat in zit.

Ben ik met je eens. Ik denk zelfs dat je kansen qua vervolgopleiding veel meer verkleinen met havo ten opzichte van vwo dan met kader ten opzichte van mavo. En als je het wil, kost het ook nog meer tijd. 

Ik vind niet per se dat je koste wat kost het hoogst haalbare moet doen. Maar je laten leiden door angst voor toetsweken of angst voor geen aansluiting en je vrienden doen een ander niveau niet helemaal de juiste overweging.

Mijn kinderen hebben beiden hun middelbare school gekozen en ook het niveau. Mijn oudste had op de cito havo/vwo-advies. Ik heb aan hem ook hierin de keuze gelaten. Hij geeft voor HAVO gekozen. Maar goed ook, HAVO vond hij eeg pittig. Hij is in HAVO-4 bl8jven zitten. Nu heeft hij examen gedaan en gaat hij naar het HBO. 

Mijn jongste is dyslectisch en heeft altijd moeite met school gehad. Schooladvies was basis/kader. Cito kader/GL/TL. Hij heeft uiteindelijk voor basis gekozen. Dat past prima bij hem, kleine klassen, theorie- en praktijklessen.  Hij is geslaagd met zeer goede cijfers. Hij heeft een MBO-4-opleiding op het oog. Daar heeft hij nu niet het niveau voor. Hij gaat nu een tussenopleiding doen die één, hooguit twee jaar duurt. Dan kan hij daarna meteen doorstromen naar de opleiding van zijn keuze. 

Jouw dochter kwam hier zelf mee. Ik.vind dat al erg dapper. Ik ben dus van mening dat als jouw dochter dit echt wil, het niet aan jou is om haar hierin tegen te houden. Het gaat hier om haar carrière, haar leven. 

Aanvullend: op de school van mijn jongste hebben ze zelfs in basis toetsweken dus het kan zomaar zijn dat ze daar niet vanaf is, mocht ze voor kader kiezen.  

Evaluna schreef op 18-06-2025 om 10:59:

Waarom ergens hard voor moeten werken, moeten voelen dat niet alles aan komt waaien??
Doen wij dat ook op ons werk? Ik vind mijn werk prettig als ik er me thuis voel en ik het overzie. Niet als het allemaal net boven mijn pet gaat. En dan heb ik nog niet eens ADHD.

De ADHD zou ik serieus meenemen. Kind wil geen havo doen, het is nu net aan en volgend jaar is zwaarder. Iets wat ze niet ziet zitten.
Heel terecht denk ik.

Omdat je daar van leert. Doe ik ook met muziekles. Doen mensen ook met sport en ja, soms ook tijdens hun opleiding en werk. Ergens hard voor werken levert vaak flink wat voldoening op. 

Het gaat dit meisje niet allemaal boven de pet, ze kan het allemaal lekker aan. Van te voren al zeggen dat je het niet aankan? 

Kimdekim schreef op 18-06-2025 om 12:51:

Ik vind het eigenijk best opvallend dat er zo'n verschil zit in de reacties hier in vergelijking met een ander topic waarin getwijfeld werd tussen havo en vwo. Ongeveer om dezelfde redenen. Daar was het grootste deel van de reacties laat haar zelf kiezen en havo is ook goed. Waar zit dat verschil in?

Viel mij ook op. ‘Lekker naar de havo’ is hier sowieso een soort mantra en naar vwo is bijna een smet.

Ik was het daar ook niet eens met de ‘lekker naar de havo’ adviezen. Heb ik nooit gesnapt. 

Annaniem2023 schreef op 18-06-2025 om 13:01:

[..]

‘Lekker naar de havo’ sluit natuurlijk ook een weg af waarbij Havo lager is dan vwo. 

Is het niet angst voor de angst?

Ik vind dat iemand zich zeker mag inzetten, daar heeft ze haar hele leven iets aan en om nou op te geven voor ze begonnen is, voor die toetsweken. Dat zijn immers maar een paar weken. 

Ik zou het gesprek aangaan, en laat alle mogelijkheden maar zien. 
Niet dat je later een verwijt krijgt: jullie hebben me niet gestimuleerd. 
Wil ze alsnog afstromen, prima, maar niet zonder gesprek.

ik heb sowieso een hekel aan hoger en lager. Je leert anders en kan er andere dingen mee gaan doen. Vwo is niet beter dan vmbo, het is anders en past bij de een wel en bij de ander niet. 
“Ik vind niet per se dat je koste wat kost het hoogst haalbare moet doen. Maar je laten leiden door angst voor toetsweken of angst voor geen aansluiting en je vrienden doen een ander niveau niet helemaal de juiste overweging”

Voor een kind van die leeftijd is dat in mijn ogen een prima overweging. En als meer mensen er zo zouden instaan zouden er veel minder mentale problemen spelen ipv altijd maar presteren.  Doen waar je (op dat moment) gelukkig van wordt kan juist zorgen voor betere prestaties dan je moet mavo doen want dat kan je best. Geldt naar mijn mening trouwens ook voor werken. Doe waar je gelukkig van wordt en energie van krijgt, dan is het veel makkelijker gezond vol te houden.

waarmee ik overigens niet zeg dat afstromen altijd een goed idee is en dit zonder enig gesprek of iets dergelijks gedaan moet worden. 

Edjekroketje

Edjekroketje

18-06-2025 om 14:41 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 18-06-2025 om 14:34:

Is het niet angst voor de angst?

Ik vind dat iemand zich zeker mag inzetten, daar heeft ze haar hele leven iets aan en om nou op te geven voor ze begonnen is, voor die toetsweken. Dat zijn immers maar een paar weken.

Ik zou het gesprek aangaan, en laat alle mogelijkheden maar zien.
Niet dat je later een verwijt krijgt: jullie hebben me niet gestimuleerd.
Wil ze alsnog afstromen, prima, maar niet zonder gesprek.

Dat gesprek gaan we ook zeker nog een keertje aan maar hebben nu ook aangegeven dat ze er zelf even goed over na moet gaan denken.

Poison schreef op 18-06-2025 om 14:40:

ik heb sowieso een hekel aan hoger en lager. Je leert anders en kan er andere dingen mee gaan doen. Vwo is niet beter dan vmbo, het is anders en past bij de een wel en bij de ander niet.
“Ik vind niet per se dat je koste wat kost het hoogst haalbare moet doen. Maar je laten leiden door angst voor toetsweken of angst voor geen aansluiting en je vrienden doen een ander niveau niet helemaal de juiste overweging”

Voor een kind van die leeftijd is dat in mijn ogen een prima overweging. En als meer mensen er zo zouden instaan zouden er veel minder mentale problemen spelen ipv altijd maar presteren. Doen waar je (op dat moment) gelukkig van wordt kan juist zorgen voor betere prestaties dan je moet mavo doen want dat kan je best. Geldt naar mijn mening trouwens ook voor werken. Doe waar je gelukkig van wordt en energie van krijgt, dan is het veel makkelijker gezond vol te houden.

Ik vind het juist gezond om eigen keuzes te maken los van je vrienden.

Je kunt ook niet zomaar blijven zitten als je vrienden blijven zitten. Je vakkenpakketkeuze baseer je ook op wat je leuk vindt en waar je goed in bent, niet op wat je vrienden doen. Keuze voor een vervolgopleiding idem. 
Ik zou mijn kind willen meegeven dat je andere keuzes kan en mag maken omdat die keuzes bij hem/haar passen. En dat vrienden keuzes maken die bij hun passen. En dat je dan alsnog vrienden kan blijven. Of misschien ook niet, maar dan komen er wel weer andere mensen op je pad.

Dat staat los van 'altijd maar presteren' en 'koste wat kost zo hoog mogelijk eindigen'.
Nu gaan keuzes over vwo of havo en tl of kader. Maar stel je kind heeft een vwo-advies en je beste vriend(in) kader, hoeveel mensen gaan er dan in mee dat hun kind ook naar kader wil? Waarschijnlijk weinig. En terecht, want dat is dan gewoon niet passend bij de capaciteiten van hun kind. Als het allemaal kantje boord is, vind ik het wat anders.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.