P
03-08-2012 om 08:39
Alcoholvrij voor 13 jarige?
Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.
Wat denken jullie?

Lizelot
03-08-2012 om 08:50
Ik denk ..
daar net zo over,P.
Leer liever je kind dat hij ook gewoon frisdrank mag drinken of water op een feestje,bij een etentje,bij drinkende vrienden.Dat alcohol absoluut niet moet.
Wie drinken er eigenlijk alcoholvrij bier??Ik snap dat niet goed.

fiorucci
03-08-2012 om 09:41
Lizelot
Dat wordt gedronken door mensen die de smaak van bier erg kunnen waarderen maar geen of weinig alcohol willen drinken,lijkt mij?

Lizelot
03-08-2012 om 09:58
Fiorucci
Ja,schijnbaan.Het is inderdaad net zo als bij light producten natuurlijk,zo had ik het nog niet bekeken.
Ik gebruik ook geen light producten.Ik ben daar nogal kortzichtig in.

FayW
03-08-2012 om 10:15
Lizelot
Alcohol vrij bier wordt gedronken door mensen die geen alcohol mogen (bijv door combinatie met medicijnen), maar een biertje wel lekker vinden.
Mijn 13-jarige zou best een slok mogen proberen als hij dat wil, maar ik zou het hem niet geven om te wennen aan bier.
Verder moet iedereen lekker zelf weten wat hij of zij aan zijn kinderen geeft. Mijn 13-jarige is nogal op de energydrankjes. Ik vind dat niet echt geweldig (niets eigenlijk). Compromis is dat hij het 1 x per week mag kopen, van zijn eigen geld. Heb ik al een hoop kritiek op gekregen. Terwijl ik blij ben met braaf kind dat zich aan deze afspraak houdt .

Lizelot
03-08-2012 om 10:51
Fayw
Dat vind ik juist heel goed,je zoon weet dat je er niet blij mee bent,maar mag toch 1 keer per week.Prima,als je het zo in de hand kunt houden,beter dan verbieden.Mijn dochter is ook begonnen met energiedrank,vriendinnen en zij gebruikte het stiekem,voor het effect,hele nacht wakker kunnen blijven.Dat was echt goed fout.Dat was voor mij de eerste les dat verbieden bij mijn dochter averechts werkt.
Ik drink zelf niet omdat mijn lichaam enorm extreem op alcohol reageert.Als het heel warm is en ik heb een enorme dorst neem ik weleens een slokje koud bier,heerlijk vind ik dat dan,maar ik heb er toch nog nooit over gedacht om alcohol vrij bier te kopen.Misschien toch eens proberen!!!!

koentje
03-08-2012 om 14:17
En ik vind
Bier is voor volwassenen. En ook alcoholvrij bier dus. Ik denk inderdaad dat je zo de norm neerzet dat bier erbij hoort. Enn dat is niet zo.

Kaaskopje
03-08-2012 om 15:50
Twijfelgeval
Ik ben het er op zich ook mee eens dat je een kind van 13 gewoon nog niet met het fenomeen drank moet laten kennismaken, dus waarom dan wel met de alcoholvrije variant. Maar kwaad kan het natuurlijk ook weer niet echt. Is kinderchampagne dan ook 'fout'? Dat wordt als acceptabel gezien volgens mij. Tenminste, ik heb er nooit een draadje over gezien hier op OO

Leen13
03-08-2012 om 19:40
Aanbieden
Het is blijkbaar ook een manier van formuleren. Ik bied mijn kinderen geen alcohol aan. Mijn zoon wilde op 15-jarige leeftijd zelf graag een biertje in het weekend. Eigen initiatief. Dat werd dus een alcoholvrij biertje. Nu is hij 16 en drinkt in het weekend een gewoon biertje. En hij probeert de smaak uit en begint een voorkeur te krijgen wat hij lekker vindt. En soms drinkt hij een tijdje geen bier, dan vergeet hij het want met andere dingen bezig.

koentje
03-08-2012 om 23:13
De leeftijdsgrens
gaat naar 18. Dus ik bereid mijn zoon daar al op v oor. Zeker niet voor zijn 18 dathij aan een biertje zit.

ilonka1970
04-08-2012 om 09:45
Om te beginnen; ja
Eens met AnneJ. Ook hier kwam mn zoon zelf met de vraag naar bier (had wel eerder eens een slokje geproefd en vond het lekker).
Ook begonnen met in het weekend een flesje alcoholvrij. Later gewoon bier. In het begin vast erg interressant, nu al een stuk "gewoner" waardoor hij het lang niet meer ieder weekend drinkt.
Zie niet in waarom alcoholvrij bier niet zou kunnen/mogen voor een jongere die nog geen gewoon bier "mag". Vind het best een goed alternatief.
Zou niet uit mezelf zeggen; "goh joh, probeer eens alcoholvrij bier ipv een colaatje" maar als het uit hun zelf komt; ja!

ilonka1970
04-08-2012 om 09:48
@koentje
Dus omdat de leeftijdsgrens gaat veranderen naar 18jaar, mag je zoon het pas met 18 jaar drinken?
En als de leeftijdsgrens nou naar 14jaar gaat veranderen, mag hij het dan wel met 14jaar van je?
Vind dat je binnenshuis toch zelf uitmaakt op welke leeftijd je kind alcohol mag.

wil40
04-08-2012 om 19:09
Nee
Nee, mijn 13 jarige zoon mag geen alcoholvrij bier. Als hij 16/17 is en hij zou het erg graag eens willen proeven, zie ik verder wat ik er dan van vindt.

wil40
04-08-2012 om 21:35
Dat er genoeg keuze in drinken is en dat ik liever niet heb dat hij bier drinkt, ook geen alcoholvrij.

Genista
04-08-2012 om 21:52
Hier niet aan de orde
Nu moet ik wel zeggen dat wij tamelijk beperkt alcohol drinken. En een gewoon pilsje al jaren vrijwel niet meer; áls we bier drinken, genieten we een speciaalbier. En alcoholvrij bier? Daar ril ik van, ook van bijvoorbeeld de alcoholvrij Weizen in Duitsland. Gewoon niet de smaak van bier voor mijn verwende smaakpapilletjes Kortom, hier wordt gewoon iets anders gedronken als ik iets alcholvrijs wil. Onze kinderen vinden dat (nu) ook normaal, pap en mam drinken meestal iets anders, soms whisky, soms wijn, soms cognac, soms bier. En in dat alles zit alcohol, dus nu nog niet.

Kaaskopje
05-08-2012 om 01:58
Nogmaals: kinderchampagne
Ik vroeg in mijn eerste reactie of kinderchampagne ook als fout wordt gezien. Kinderchampagne wordt al jaren aangeboden in de winkels (Hema bijvoorbeeld), zeker rond Nieuwjaar en het wordt verkocht. Het wordt dus duidelijk als een onschuldig 'frisje' gezien waarmee kinderen toch kunnen proosten. Maar het wordt dus kinder'champagne' genoemd. Zou dat tot een eerdere behoefte aan alcoholhoudende bubbelwijn leiden?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alcoholvrij bier in handen van een jonge puber er raar uit vind zien. Het mag dan onschuldig zijn, maar zo'n joch of meid lurkend aan een bierflesje voegt gewoon niet. Ik zou het dus echt niet aanmoedigen. En kinderchampagne heb ik ook nog nooit gekocht. Er is genoeg op wijn lijkende frisdrank wat je in een sjiek glaasje kunt gieten ter gelegenheid van iets feestelijks. Dubbelfris of zo.

Lizelot
05-08-2012 om 08:58
Kinderchampagne
Doe ik niet aan.Mijn kinderen kregen wel met cassis in een wijnglas,met kerst enzo om mee te doen.Maar toen waren ze wel een stuk jonger dan 13.Het is inderdaad wel hetzelfde als alcoholvrij bier.Maar toch voelt het voor mij anders.Ik weet wel dat de kinderen toen gewoon mee wilde doen,het ging ook meer om het mooie glas,het ging niet om mee willen doen ivm de alcohol die erin zit.Ik denk ook dat mijn kinderen ermee gestopt zijn toen ze rond de 10 jaar waren,toen was het ineens kinderachtig,cassis in een wijnglas.Volgens is toen ook het gezeur begonnen om echte wijn te proeven.Wijn smaakt toch heel anders dan cassis of kinderchampagne,een kind leert dan niet aan de smaak wennen.ik denk dat als je een 13 jarige alcoholvrij bier aanbied de stap naar gewoon bier niet zo groot is.Hij kent de smaak dan al.Het is wat anders als kinderen zelf aangeven bier te wilen drinken,dan vind ik alcoholvrij bier een goede middenweg.

FayW
05-08-2012 om 08:58
Oud en nieuw
Met champagne (of iets champagne-achtigs) proosten met Oud en Nieuw is een traditie waar wij aan meedoen. Voor de kinderen koop ik al jaren Jip en Janneke champagne. Wordt door de kinderen die wel al alcohol mogen lekkerder gevonden dan echte champagne . Mijn man komt nooit verder dan 1 slok champagne om te proosten.
Ik vind het erg krampachtig om Jip en Janneke champagne te boycotten voor die ene keer per jaar. Dan zou ik eerder de traditie om met champagne te proosten met Oud en Nieuw afschaffen.

Genista
05-08-2012 om 10:13
Boycotten?
Om eerlijk te zijn is het zelfs nog niet in mijn hersens gevallen om kinderchampagne te kopen. Het zal er vast zijn, maar het is mij nog niet opgevallen in winkels. En nee, dus ook niet iets in een wijnglas, wel in een ander heel mooi glas. Maar goed, wij hebben ook niet standaard champagne of bubbelige wijn met Oud en Nieuw.

Maylise
05-08-2012 om 16:25
Kinderchampagne
Heb ik nog nooit gekocht. Echt een onzin product. Het is gewoon sap met bubbels. Kan je thuis ook maken met spa rood en wat limonade siroop. Ik heb geen enkel bezwaar tegen sap met bubbels maar vind het enorme onzin omdat dit dan maar champagne te noemen. Champagne is gewoon champagne en limonade is gewoon limonade.

wil40
05-08-2012 om 18:32
Kinderchampagne
Ook nooit gekocht, zoon krijgt bij feestelijke gelegenheden limonade in een speciaal glas wat hij ooit zelf heeft uitgezocht. Geen bubbels,maar dat komt ook wel omdat mijn zoon geen prik lust. Waarschijnlijk gaat hij later zwaar aan de whiskey of aan de pillen, de schade inhalen. Een puber die geen alcohol wil,geen prik wil, niet rookt,dat houdt vast geen stand.)))

guera
05-08-2012 om 19:39
Wennen aan smaak
Ik kan me niet voorstellen dat een kind alcohol vrij bier lekker vindt. Dan is er dus een ander motief. Dat lijkt me niet goed en zal ik niet stimuleren. Nergens voor nodig dat kind al went aan de smaak van bier.
Dat vind ik met kinder champie anders. Dat smaakt naar appelsap.

Jesse_1
05-08-2012 om 22:46
Kinderchampagne!
Toen 'ons' F-team kampioen werd hadden we wel kinderchampagne hoor. Je moet toch een fles met een kurk hebben om flink mee te schudden en in het rond te spuiten? .
En ja, ook met oud-en-nieuw hebben wij wel eens kinderchampagne gehad. Eerste jaar vergeten en het jaar er op bleek slechts 1 van de 3 het lekker te vinden, dus dat was ook de laatste keer.

ilonka1970
06-08-2012 om 16:47
@guerra
Waarom zou een tiener alcoholvrij bier niet lekker vinden?
Die van mij had liever gewoon bier maar toen hij dat nog niet mocht deed hij het met alcoholvrij bier. Denk dat het ook "gewenning" is.
Dat heb je ook met verschillende soorten bier. Zo zijn we bij ons thuis geen van alle gek van "Heineke", dan neem ik liever geen bier.
Ook mijn man drinkt zeer regelmatig alcoholvrij bier. Zeker als we ergens zijn (uit eten/bar) en hij nog moet rijden. Zolang hij het bij 1soort bier houdt vind hij het niet erg. Maar niet eerst 1gewone en dan omschakelen naar alcoholvrij, dat schijnt niet zo lekker te zijn, dan merk je het vershil.

Tango
07-08-2012 om 15:58
Kinderchampagne
Vind ik er best leuk uitzien maar kopen doe ik het niet. Simpelweg omdat mijn jongste niets lust waar prik in zit, dit dus ook niet. Proosten doen ze bij mij dus ook met dubbelfris of gewoon limonade en een champagneglas.
W.b. bier, hier vragen de kinderen weleens of ze een slokje bier mogen proeven. Nee dus. Zou het alcoholvrij bier zijn zou het ook niet mogen, want zij zien het verschil toch niet. De volgende keer is het misschien echt bier en pakken ze weer een slokje. Als ze inderdaad 15 jaar of ouder zijn vind ik het weer een ander verhaal. Dan kun je inderdaad eens beginnen met alcoholvrij bier.
En wat vinden jullie van Shandy? Hier mogen ze dat ook niet. Ik heb het ook nooit in huis want ik vind het zelf niet te drinken. Maar bij mijn schoonzus dronken ze het al toen ze 3 of 4 waren.

Henk 82
10-08-2012 om 23:55
Is alcohol drinken altijd slecht.
Jeetje, wat een felle reacties hier. Natuurlijk ben ik niet voor alcoholmisbruik (onder 16 drinken en/of teveel drinken).
Maar hier krijg ik het idee dat jullie alle alcohol slecht vinden. Ook het biertje in de zon, of een mooie wijn bij het eten. En sommigen hier hun kind willen opvoeden tot een volwassene die bij alle vormen van alcohol weg blijft.
Van mij mag een kind best genieten van een alcoholvrij biertje in de zon. Dat een kind daarbij ook van bier leert houden, dat vind ik niet slecht. Als hij maar wacht tot hij 16 is met het echte spul. En met mate(n) geniet natuurlijk.
Zijn er hier mensen die ook tegen wijn tips bij recepten zijn? Of tegen whiskyproefavonden? Toetjes met een 'tic'? Al die dingen 'verheerlijken' alcoholgebruik..

Elisa Gemani
14-08-2012 om 19:39
Alcohol
Zelf drink ik al jaren geen alcohol meer (te veel probleemdrinkers en alcoholisten gekend waarvan een aantal overleden aan de gevolgen van overmatig drankgebruik, waaronder mijn eigen vader) en ik geef zeer beslist aan mijn zoon door wat de schadelijke effecten en gevolgen van alcohol zijn; zeker bij jongeren. Mijn zoon (11,5; 2 VWO) heeft ADHD en heeft sowieso verslavingsgevoelige genen (zijn vader was ook alcoholist); dat weet hij ook en hij is gelukkig nog totaal niet nieuwsgierig naar drank. Het helpt zeker dat zowel ik, zijn oma, zijn tante etc. geen alcohol drinken dus hij krijgt ook geen negatieve voorbeeldfuncties. Hij heeft trouwens zelf met eigen ogen meegemaakt wat drank kan aanrichten en dat is voor hem afschrikwekkend genoeg.
Tot zijn 16e (liefst tot zijn 18e) mag hij van mij absoluut niet drinken; ook geen alcoholvrij bier want dat is pure nonsens. Het maakt alleen maar nieuwsgierig naar het echte spul met alcohol en impliciet geef je het signaal af dat bier zo lekker is dan je zo vast ermee kan beginnen.
Wil hij na zijn 16e/18e iets proberen dan gaat hij zijn gang maar zolang hij het openlijk doet, het er met mij over heeft (we praten heel eerlijk over zaken als alcohol, drugs, roken, seks etc.) en het beperkt houdt tot een, hooguit twee glaasjes bier oid in het weekend. Absoluut geen sterke drank. En belangrijkste: nooit met een slok op op de fiets, brommer, scooter of autorijden.
Vanuit mijn ervaringen, ook met de Al Anon, heb ik geleerd dat alcohol bij kinderen en jongeren zeer schadelijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en dat hoe later een kind begint met het eerste glas, des te minder kans hij loopt op latere afhankelijkheid van alcohol. Onderzoek heeft ook aangetoond dat verbieden tot een zekere leeftijd, al dan niet in de vorm van een contract met een beloning, wel degelijk helpt om voortijdig alcoholgebruik/misbruik tegen te gaan.
Daarnaast is het een illusie te denken dat jongeren alcohol benaderen zoals volwassenen. Volwassenen (dan heb ik het over volwassenen die met mate sociaal drinken) zijn in staat om alcohol idd puur als genotsmiddel te zien en als zodanig te drinken; jongeren gaat het in 99% van de gevallen om de effecten van alcohol dwz om dronken te worden en in ieder geval losser en minder verlegen in de omgang te worden. Of puur om erbij te horen. En dan is 1 glas bij lange na niet genoeg. De meeste jongeren drinken veel te veel, varierend van je thuis indrinken met een fles mixdrank tot binge drinking. Nederlandse jongeren die te veel en te vaak drinken staan op de tweede plek in Europa. Schokkend is ook te lezen dat de meeste ouders er totaal geen idee van hebben dat hun kroost (te) veel drinkt. "Dat doet mijn kind niet" "zo is hij/zij niet". Dat zijn dan ook merendeels kinderen van ouders die vrij makkelijk denken over alcoholgebruik danwel zelf regelmatig drinken.
Het is ook absoluut niet gewenst en onzin dat je een kind alvast laat "wennen" aan alcohol; er valt niets te wennen. Zo voedt je alleen maar het verlangen naar meer en geef je de indruk dat je alcoholgebruik op jonge leeftijd goedkeurt. Je geeft je kind toch ook niet alvast een sigaret? Of een nepsigaret?
En nee, wij eten ook geen toetjes met een tic en kersenbonbons. We hebben geen alcohol in huis en halen het ook niet in huis voor anderen. Wij hebbben gewoonweg geen alcohol nodig om het gezellig te hebben en te genieten en feitelijk zou dat voor iedereen kunnen gelden.
http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&pagina=33
http://www.stap.nl/nl/home/alcohol-jongeren.html
http://www.uwkindenalcohol.nl

Tirza G.
14-08-2012 om 22:57
Bier of sterke drank
Maakt geen verschil hoor Elisa. De dosis alcohol die je binnenkrijgt is gelijk als je de standaarddosis aanhoudt. Dus een glas bier bevat evenveel alcohol als een pinkje jenever.
Tirza

Elisa Gemani
14-08-2012 om 23:18
Tirza
"Er wordt verteld dat in een standaardglas altijd evenveel alcohol zit, maar waarom worden er dan geen sterk-alcoholische dranken aan kinderen van 16 en 17 verkocht?
Antwoord:
Bij sterk-alcoholische dranken is inderdaad het aantal grammen pure alcohol per standaardglas ongeveer gelijk aan dat van zwak-alcoholische dranken. Maar het verschil tussen een borreltje jenever en een glas bier zit 'm in de sterkte van de drank.
1. Sterke drank tast het slijmvlies in de mond, de slokdarm en de maag veel meer aan dan zwak-alcoholische drank. Je kunt er behoorlijk veel last van krijgen.
2. De alcohol vermengt zich met de totale hoeveelheid lichaamsvocht, en hoe minder de alcohol verdund is hoe sterker het effect zal zijn en hoe sneller een bepaald roesniveau ontstaat. Bij jonge mensen die nog een onvolgroeid lichaam hebben en doorgaans nog weinig drinkervaring houdt dit bepaalde risico's in. Pure borrels hebben weinig volume, waardoor men ook niet zo snel een vol gevoel krijgt, en kunnen snel achterovergeslagen worden. Als men snel drinkt, zonder voldoende tussentijd waarin men zich de lichamelijke effecten per glas gewaar wordt, kan dit tot gevaarlijke en zelfs levensbedreigende situaties leiden.
Vandaar dat de leeftijdsgrens voor zwakalcoholhoudende drank bij 16 jaar is en die voor sterke drank 18." (alcohol-info.nl)
Verder nemen de meeste kids echt geen borrelglaasje wodka maar plensen een frisdrank glas bijna vol om een mix te maken of zetten de fles gewoon aan hun mond en krijgen zo per saldo meer alcohol binnen.

Henk 82
16-08-2012 om 14:16
Niet voor je 18 de
"Volwassenen (dan heb ik het over volwassenen die met mate sociaal drinken) zijn in staat om alcohol idd puur als genotsmiddel te zien en als zodanig te drinken; jongeren gaat het in 99% van de gevallen om de effecten van alcohol dwz om dronken te worden en in ieder geval losser en minder verlegen in de omgang te worden"
Ik zeg ook niet dat jongeren al aan de alcohol okay is, maar als ze ouder zijn dan 18 mag genieten van een lekker glas bier best.
"en impliciet geef je het signaal af dat bier zo lekker is dan je zo vast ermee kan beginnen. "
Dat klopt, je geeft een signaal af dat bier lekker is. En daar heb ik nou geen problemen mee. Alcohol is lekker, mits het op een volwassen manier gebruikt wordt. Dus niet comazuipen op je 17de.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.