P
03-08-2012 om 08:39
Alcoholvrij voor 13 jarige?
Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.
Wat denken jullie?

Genista
22-08-2012 om 14:38
Televisieprogramma's
Nu heb ik laatst een aflevering van Spuiten en Slikken op reis gezien, waarin de jeugd in Helsinki uitgebreid belicht werd op drankgebied. In Finland zit torenhoge accijns op alcohol en het is dus gierend duur, maar dat heeft volgens de Finse deskundige in dat programma toch niet echt een remmende invloed. De cultuur is daar, alweer volgens die deskundige die aan het woord kwam, dat alcohol gezellig is, dat je als je samen bent met vrienden/bekenden, je samen aan de alcohol gaat. De getoonde groepjes jongeren, die zich elk weekend thuis lieten vollopen, gewoon om van de wereld te zijn, zou je nog als illustratief of exemplarisch kunnen beschouwen. Maar dat soort cultuurgebonden gevoelens van gezelligheid die aan alcohol worden gekoppeld, het lijkt me uiterst moeilijk vechten. Ik heb me ook afgevraagd of degenen die hogere alcoholaccijnzen willen in de strijd tegen het comazuipen, gekeken hebben hoe het effect daarvan is in de landen waar de drank al heel erg duur is.

Elisabeth B.
22-08-2012 om 18:14
Nee henk
Ik doe experimenteren door pubers niet af als absoluut onwenselijk. Bij opgroeien hoort het verkennen van de grenzen, dat is her uitganspunt bij het stellen van grenzen. Juist daarom moet je duidelijke grenzen hebben. Jouw alcoholtolerantie klinkt in deze draad een stuk hoger dan de mijne en je grenzen lijken minder strak. Her verkennen van die grenzen gaan onze pubers sowieso doen, voor mijn pubers is igv alcoholconsumptie de grens duidelijk en snel bereikt, sneller dan bij jou.

Henk 82
24-08-2012 om 13:41
Klopt.
Mijn alcoholtolerantie is inderdaad hoger, ik zie het niet puur en alleen als gif.

Elisabeth B.
24-08-2012 om 19:54
Flauw henk
Nou impliceer je dat ik alcohol als enkel en alleen als gif zie, dat is niet zo. Lees mijn berichten maar na, dan krijg je een reëel beeld. Ik vind alcohol wel gif voor kinderen.
Overigens valt jouw alcohol tolerantie mij erg mee, getuige je laatste voorlaatste bericht.

Henk 82
24-08-2012 om 22:54
Mijn tolerantie.
"Nou impliceer je dat ik alcohol als enkel en alleen als gif zie, dat is niet zo. Lees mijn berichten maar na, dan krijg je een reëel beeld."
Misschien lees ik het niet goed, maar het gaat vooral over de schadelijke effecten van alcohol.
"Overigens valt jouw alcohol tolerantie mij erg mee, getuige je laatste voorlaatste bericht."
Zeker. Ik denk dat ik mijn kinderen vooral op wil voeden tot mensen bij wie alcohol niet 'in het systeem zit' dwz dat ze niet alle gezelligheid met alcohol associëren.
Ik denk dat je dan veel minder wilskracht nodig hebt. Als je het idee hebt dat een wijntje bij lekker eten 'hoort' en je wil minderen, moet je jezelf bedwingen om dat wijntje te laten staan. Als je toch al nooit een wijntje dronk bij het eten, heb je die wilskracht ook niet nodig.
Maar op zijn tijd kan ik het toch erg waarderen.

Tirza G.
25-08-2012 om 16:36
Zien en zijn
Alhoewel zien en zijn in delen van de regio waar ik woon hetzelfde worden uitgesproken, zit er hier wel verschil in Henk82, jij 'ziet' alcohol niet als vergif. Dat is je goed recht, je mag zien wat je wilt, maar wel bezijden de waarheid. Je lichaam 'ziet' alcohol namelijk wel als een gif. Altijd. In elke hoeveelheid.
Tirza

Leen13
26-08-2012 om 14:46
Politiek gemotiveerd onderzoek
Omdat er veel mensen zijn die regelmatig een drankje nemen komen deze kankers veel voor. Omdat de lucht blauw is kun je verkouden worden. Wat is er mis met dit onderzoek? En veel ander politiek gemotiveerd onderzoek?
Lees vooral ook de reacties hierop.
"Reading these subjective health studies is very bad for one's health"
"Cancer is mainly a disease of ageing, so people living our current generations did not live long enough to develop it- they died from other disease such as Diphtheria and Polio."
"ou want to know what's the biggest cancer risk? Our idiotic Governments who insist on using depleted uranium tipped warheads against civilians in various locations and who, between 1945 and some time in the 70's, between them, let off just over 2000 nuclear bombs, above ground, in "tests". Since then cancer rates have climbed and climbed but it's not that, or the bazillions of cars everywhere throwing out tons of carcinogenic filth every day, no, it's the glass of wine in your hand that's to worry about."
"Excellent post. Spot on. And I have no doubt that unemployment, poor housing, child malnutrition, and a host of other policy-related ills are much more harmful to long-term health than a drink or two a day."

skik
26-08-2012 om 19:35
Proost anne
Schenk er nog maar eentje in.
Er zijn 90000 lichte drinkers met 60000 geheelonthouders vergeleken. Bij de lichte drinkers kwamen diverse soorten kanker met 5, 17 en ruim 30 procent vaker voor. Maar dat zegt natuurlijk niks.
skik

Leen13
26-08-2012 om 20:52
Analyse
"The technique used, met-analysis, is the equivalent of statistical jiggery pockery - recognised as such when it first became popular by Hans Eysenk who described it thus: meta-analysis - an exercise in mega-silliness."
Er is geen causaal verband aangetoond en dus kan er nog van alles anders aan de orde zijn. Er is niet gecontroleerd voor al die andere zaken die kanker veroorzaken zoals leeftijd, kerkgang, opleidingsniveau, social group, woonomgeving, de aanwezigheid van uitstoot door industrie of wegen, welvaart, voedingspatroon en meer van dat soort zaken.
Een statistisch verband is nog geen oorzakelijk verband.
We weten niet hoeveel andere onderzoeken de prullebak in zijn gegaan omdat ze de doelstelling niet bleken waar te maken.
Het is nog maar helemaal de vraag of als, in theorie, de lichte drinkers stoppen met drinken dat de frequentie van kanker dan significant naar beneden gaat.
En we vergeten dat alcohol ook positieve effecten heeft op de circulatie en de stemming. De positieve effecten haal je dan ook weg.
http://www.mayoclinic.org/medical-edge-newspaper-2012/feb-03a.html
Alcohol is voor mij geen must, er zijn veel manieren om gezond te leven maar alcohol is voor mij ook geen gif dat je moet vermijden. Het is als met alles waar TE voor staat, behalve tevreden.
En ja, ik ben tamelijk kritisch op dit soort onderzoek. Het jaagt onnodig angst aan en suggereert dat mensen niet dood gaan als ze maar...... het ontslaat de politiek van een gemeenschappelijke verantwoording, bijvoorbeeld door verminderde uitstoot, groene energie, gezond voedselaanbod, solidaire ziektekostenstelsels, door de verantwoordelijkheid voor ziekte bij individuen te leggen.

Henk 82
29-08-2012 om 13:47
Afweging.
"Alcohol is gif, ook als je matig en verantwoord drinkt."
Alles is een afweging. Tegen de gezondgheidsnadelen staan ook voordelen. Dat je kans op (waarschijnlijk stokdement) je 95ste verjaardag vieren daardoor afneemt, sja, alles is een afweging.
Voorbeelden:
Je verdient meer als je drinkt.
Of gewoon, sociale vooroordelen: Een wijntje is gewoon lekker en gezellig. En het vermindert stress.
http://peele.net/lib/benefits.php
Maar ja, dat is niet zo goed meetbaar als kankers, vechtpartijen en ongelukken, dus is daar meer aandacht voor.

Elisa Gemani
31-08-2012 om 13:41
Drogredenen
Henk: "Of gewoon, sociale vooroordelen: Een wijntje is gewoon lekker en gezellig. En het vermindert stress." Inderdaad, sociaal voorOORDEEL, drinken is gezellig!? Niet drinken is dus ongezellig? Hoe vaak ik dat niet te horen krijg: "doe niet zo ongezellig, neem ook een wijntje"... "Het is lekker". Tja, het lekker vinden van alcohol is aangeleerd en niet alles wat lekker is, is gezond. En oei: "En het vermindert stress". Daar zou ik nou echt mee uitkijken. Zodra je gaat drinken tegen de stress of om beter te kunnen slapen etc. begeef je je op een gevaarlijk vlak. Er zijn betere, gezondere manieren om die stress aan te pakken en bovendien is iets drinken tegen stress of slapeloosheid symptoombestrijding; de oorzaak neem je niet weg.
Het punt is ook dat als je als ouder zo tegen drinken aankijkt, je je kinderen dit hoe dan ook meegeeft, al dan niet onbewust. "Alcohol is lekker, gezellig, vermindert stress." En dan moet je aan je kinderen nog verkopen dat dit alleen geldt voor volwassenen die maat kunnen houden, nooit met een slok op achter het stuur kruipen en meer restricties die kinderen nog niet helemaal kunnen begrijpen, inzien en voorspellen.
Wat dat betreft is er geen verschil tussen roken, drugs en alcohol. Voor mij is het allemaal een pertinente no-no. Zeker voor kinderen en jongeren.

skik
01-09-2012 om 11:17
Met elisa eens, en oneens
"Alcohol is lekker, gezellig, vermindert stress." Er zijn toch zat lekkere, gezellige en stressverminderende alternatieven voor alcohol. Ook de vermeende gezondheidsvoordelen van alcohol op het gebied van hart- en vaatziekten en dementie zijn makkelijk te vervangen door gezond eten en koffie drinken.
Voor mij is roken lekker, gezellig en stressverminderend. Omdat ik verslaafd ben. Ik zou toch werkelijk niet een nietroker aanbevelen om een sigaretje op te steken. Ga maar wat anders lekkers, gezelligs en ontspannends zoeken. Het middel is erger dan de kwaal.
Ik denk wel dat ouders hun eigen goede voorbeeldrol schromelijk overschatten. Pubers associeren zich niet primair met hun ouders. Hun referentiekader is de vriendengroep. Tuurlijk, je jonge puber zal waarschijnlijk alcohol vies vinden en alcohol drinken niet nodig. De meeste peers zullen dan ook (nog) niet drinken. En onder de 16 komen ze geen club of discotheek in en kunnen ze zelf geen alcohol kopen. Maar na de 16e verjaardag wordt het een ander verhaal.
Als pa na zijn werk altijd een paar biertjes drinkt, kan het zijn dat een puber dat heel normaal vindt en dat ook gaat doen, of dat hij dat juist stom vindt en dat juist niet gaat doen. Maar dat wil niet zeggen dat hij, vanwege het 'slechte voorbeeld' van zijn vader helemaal niet gaat drinken. Want als zijn peers bij het uitgaan een cocktail drinken of tijdens feestjes een glas wijn nemen, relateert een puber dat niet aan de bierconsumptie van zijn vader. Dan moet je maar hopen dat je kind peers heeft die niet of weinig alcohol gebruiken en dronken worden niet als stoer zien.
Zelf drink ik heel matig, 1 of 2 glazen wijn bij een etentje of feestje, nog niet eens 1 x per maand. Maar ik heb niet de illusie dat ik bij mijn kind door mijn goede voorbeeld alcoholloos of matig alcoholnuttigend gedrag stimuleer. Bovendien rook ik aardig wat, dus zou ik dan moeten vinden dat ik daarmee het omgekeerde bereik. Dan zou ik consequent moeten zijn en vanwege de voorbeeldfunctie niet meer moeten roken.
Gelukkig verkeert mijn 16-jarige, voor zover ik weet, in een omgeving waar dronken worden genant wordt gevonden, waar helaas wel gedronken wordt, hoewel gelukkig wel weer matig, en waar roken voor losers is.
skik

Elisa Gemani
01-09-2012 om 12:52
Ouders
En toch blijkt uit alle statistieken en gegevens (zie o.a. meerdere links die ik hier boven heb gegeven) dat kinderen van ouders die zelf drinken of in ieder geval "niet zo moeilijk doen" over alcohol, eerder, vaker en meer alcohol nuttigen dan kinderen van ouders die zelf niet drinken of in ieder geval ronduit alcohol verbieden tot een bepaalde leeftijd en hier duidelijke consequenties aan verbieden.
Ik weet nog dat ik toen ik vier jaar oud was, een slokje bier van mijn vader mocht proeven. En met dat ene slokje (geen idee meer hoe ik dat vond) is het daadwerkelijke drinken van alcohol later begonnen. Ook al was en is mijn moeder fel tegen alcohol na twee huwelijken met alcoholisten (allebei overleden aan de gevolgen van drankgebruik) en 30 jaar Al Anon. Dat ene slokje woog veel zwaarder dan het verdriet, de teleurstelling, boosheid en frustratie van mijn moeder. En pas vele jaren later, nadat ik zelf van zeer dichtbij verscheidene voorbeelden had meegemaakt van wat alcohol voor verwoestend en zelfs dodelijk effect kon hebben; niet alleen voor de persoon zelf maar vooral ook voor de familie en directe omgeving, ben ik zelf acuut helemaal gestopt met alcohol. Zeker toen ik naar de Al Anon ging. Sinds 6 jaar drink ik geen druppel meer en geef ik voorlichting over de gevaren van alcohol, met name aan jongeren. En dat blijf ik doen want er moet vind ik echt wat veranderen aan dat gemakkelijke denken over alcohol, dat "hoort erbij, is gezellig" en meer van die zaken.

skik
01-09-2012 om 13:06
Twee verschillende dingen
Ik denk dat het twee verschillende dingen zijn: het eigen alcoholgebruik van ouders en hoe ze met het al-dab-niet-alcolholgebruik van hun kind omgaan.
Mijn kinderen krijgen geen druppel alcohol van mij, zeker tot hun achttiende. Telkens als mijn zestienjarige naar een feestje of een club gaat vertel ik haar dat ik niet wil dat ze drinkt en ik vertel haar al jaren regelmatig hoe slecht alcohol voor minderjarigen is. Dat lijkt me veel meer van invloed dan mijn eigen matige drankgebruik. Ook als je als ouder zelf niet of nauwelijks drinkt maar je kind 'leert' drinken en vindt dat een drankje moet kunnen, is die houding veel bepalender dan je eigen voorbeeldgedrag.
skik

Henk 82
03-09-2012 om 15:25
Nee
"Henk, geldt deze afweging ook voor je puber? "
Nee, ik heb al eens eerder gezegd dat mijn puber tot zijn 18 de niet mag drinken.

Tirza G.
03-09-2012 om 17:21
Toch gek
Waarom gun je je kind die lekkere, stressverlagende, sociale ontspanner niet? En waarom vanaf zijn (of haar) 18e ineens wel?
Tirza

Henk 82
03-09-2012 om 19:09
Er is meer in het leven dan zo oud mogelijk worden
"Waarom gun je je kind die lekkere, stressverlagende, sociale ontspanner niet? "
Omdat het meer schade doet in het puberbrein. En omdat het beoordelingsvermogen nog niet uitontwikkeld is.
Er valt vast iets te zeggen om daarna het 'gif' ook van een puber weg te houden, maar ergens moet je de grens trekken. Onze overheid wil die naar 18 omhoog trekken, en dat lijkt mij ook een prima ijkpunt.
Ja, alcohol heeft schadelijke effecten. Maar er zijn meer dingen die schadelijk zijn. Moeten we die allemaal uitbannen? Waar eindigen we dan? Met een rabarberstengel en cafeïnevrije thee?
Het is een mooi streven om zo oud mogelijk te worden, maar er zijn meer dingen in het leven dan alleen oud worden. Ik gun mijn volwassen kinderen ook een lolletje.

Elisabeth B.
03-09-2012 om 20:54
Henk
Denk je dat je volwassen kinderen geen lollig leven kunnen hebben zonder alcohol? Is je opvoeding ook geslaagd als je kinderen geen alcohol gaan drinken en lol hebben zonder bier en wijn?

Elisabeth B.
03-09-2012 om 20:57
Oud worden
De kunst is om gezond te blijven, dan kun je een lollig leven leiden. Ongezond is het inderdaad niet lollig oud worden ...

Henk 82
03-09-2012 om 21:28
Een wijntje drinken geeft mij plezier.
"Denk je dat je volwassen kinderen geen lollig leven kunnen hebben zonder alcohol?"
Hetzelfde kun je zeggen van vlees eten, koffie, laat naar bed gaan of gevaarlijke sporten. Of borrelnootjes.
Waarom staan er iedere verjaardag weer borrelnootjes op tafel? Kan het niet gezellig zijn zonder borrelnootjes? Zielig hoor, niet zonder borrelnootjes kunnen.
Zullen we die dingen ook maar uit bannen? Dan blijft er maar weinig over. Ja, een wijntje drinken geeft mij plezier. Net zoals een chocola eten of een BBQ.Slecht hoor! Weet je hoeveel calorieën je dan naar binnen slaat?
Ik kan al die dingen wel gaan schrappen, maar dan heeft mijn leven minder kleur. Ben ik nu een junk?

Elisabeth B.
03-09-2012 om 22:13
Kleur
Nee Henk, ik zie je niet als junk. Ik gun je je wijntje, biertje, BBQ en ook die borrelnootjes. Hier gaat het echter om alcohol, dat itt BBQ en borrelnootjes verslavend is en zeer schadelijk. Omdat we her hier over pubers en opvoeding hebben vraag ik me in deze context oprecht af of jij denkt dat je kinderen een gelukkig en lollig leven kunnen hebben als ze geen bier of wijn gaan drinken als volwassenen. Zou je dat ongezellig vinden?

Henk 82
03-09-2012 om 22:22
Borrelnootjes.
Ik sta er neutraal tegenover. Ik zou het niet per se ongezellig vinden. Ik zou het ook geen ramp vinden als ze wel (verantwoord)gingen drinken, en daarvan genoten.
BBQ's en borrelnootjes zijn ook schadelijk. We knabbelen bveel te veel, ook 'omdat het gezellig is' en 'erbij hoort'. Kijk maar naar de gezondheidskosten die overgewicht met zich mee brengt.
Dus als je alcohol uitbant omdat het schadelijk is, moet je daar ook paal en perk aan stellen.

A-atje
03-09-2012 om 22:32
Beetje doorgeslagen?
Hier mogen de pubers onder de 16 niet drinken. Daarboven mogen ze voorzichtig eens een half glaasje of een paar slokken. Ik heb zelf tijdens mijn studie (lang geleden) gezien hoe mensen die nooit iets mochten van thuis compleet lossloegen als ze onder het strenge toezicht uit waren als ze gingen studeren. Liever dus hier onder begeleiding uitproberen dan samen met vrienden als ze op kamers gaan. Dan blijft het waarschijnlijk niet bij een paar slokken...
En hier trouwens ook ervaring met een ernstig alcoholverslaafde grootvader, dus de gevolgen van alcoholmisbruik zullen ze niet snel vergeten. Ik ben zelf een hele tijd alcohol-vrij geweest, maar een glaasje wijn of een biertje op zijn tijd is lekker, zolang je jezelf maar kan beheersen. En dat is wat ik mijn kinderen wil aanleren. Compleet verbieden na hun 16e, terwijl het overal te koop is? Ermee leren omgaan lijkt mij beter.

Elisabeth B.
03-09-2012 om 22:46
A4tje
Heb je de draad een beetje doorgenomen? De laatste inzichten mbt jouw posts kort samengevat: Thuis leren drinken is een achterhaalde methode om het alcoholgebruik van je puber te beteugelen. Het werkt averechts. Verder is er politiek inmiddels grote consensus de leeftijd om alcoholbte kopen te verhogen naar 18 jaar.

Henk 82
03-09-2012 om 22:56
Alles wat slecht is.
"Als je over het voorkomen van overgewicht wil discussieren nodig ik je uit daar een nieuwe discussie over te starten. "
Ik wil het daar niet over hebben.
Ik zeg alleen dat als je alcohol uit wilt bannen, je dat ook uit zou moeten willen bannen. Want overgewicht is ook schadelijk. En laat naar bed is ook niet goed voor je. En dan heb je nog onze 'verslaving' aan koffie, ook niet al te gezond.
En daarmee wil ik zeggen, dat als we maar alles uit bannen dat slecht voor ons is, het wél knap ongezellig wordt.

Jippox
04-09-2012 om 12:48
Maar henk
Ik drink geen alcohol, ik rook niet, ik eet geen borrelnootjes (en dergelijke), ik drink geen koffie en ik ga niet laat naar bed.
En toch heb ik een heel leuk, gezellig en plezierig leven!
Echt waar.

Karin*
04-09-2012 om 14:21
Elisa
Ja, ik heb de draad gelezen. Ik vind dat een algeheel verbod op alcohol niet nodig is. Zelfdiscipline, daar gaat het om. En ik "leer" ze geen alcohol drinken, ik probeer ze te leren ermee om te gaan en het effect te leren inschatten. Ze moeten het niet perse. Maar de kans dat ze het ooit een keer proberen is erg groot, geeft niet, als ze maar maat houden.
Enne, het is A-atje, niet A4tje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.