Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
P

P

03-08-2012 om 08:39

Alcoholvrij voor 13 jarige?

Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.

Wat denken jullie?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-08-2012 om 18:16

Henk

Tja, als je nagaat dat de hersenen in ontwikkeling zijn tot de leeftijd van zo'n 21 jaar kun je wel bedenken dat jongelui tot die leeftijd nog niet het vermogen hebben om de cnsequenties van bepaald gedrag volledig te overzien en weloverwogen beslissingen te nemen. Juist dat deel van de hersenen (prefrontale cortex) is dan volop in de groei en juist dat deel van de hersenen is helaas ook zeer vatbaar voor de schadelijke effecten van alcohol. Je kan en mag dus niet van deze jongelui verwachten dat ze op een "volwassen" manier omgaan met alcohol. Onvoorspelbaar, grillig en soms zelfs gevaarlijk gedrag (autorijden!), ondoordachte keuzes, wispelturigheid, makkelijke beinvloedbaarheid, mateloosheid, slecht beoordelingsvermogen etc. hoort bij deze levensfase puur omdat de hersenen nog niet uitgerijpt zijn en ook de hormonale veranderingen spelen daarbij een grote rol. De puberteit duurt fysiek en geestelijk langer dan men vroeger aannam.
Dus verstandig en matig gebruik van genotsmiddelen, of dat nou om alcohol, sigaretten of drugs gaat, is bijna een contradictio in termis op die leeftijd.
Overigens, alcohol is helemaal niet lekker. De eerste reactie van het lichaam op de eerste slok is er vaak een van afwijzing; net als bij de eerste trek aan een sigaret. Misselijk worden en overgeven komt omdat het lichaam weet dat alcohol een giftige stof is en pas na gewenning tolereert het lichaam grotere hoeveelheden zonder negatieve fysieke verschijnselen. Ondertussen maakt de alcohol wel hersencellen kapot, verstoort het de endocrinologische balans, tast het de slijmvliezen aan etc.

Gezond is anders

Goed, op die leeftijd 18+ wordt men een keertje dronken. Doet wel eens gekke dingen.

Heb ik ook wel eens gedaan (al is het geen moment in me op gekomen achter het stuur te kruipen!)En veel van mijn leeftijdgenoten. En we liggen nu echt niet in de vernieling.

Gezond is anders, nauurlijk, maar je kan ook te strikt zijn.

Heb het niet over comazuipen!

Henk

Ik ben het wel met je eens in die zin. Ik schreef al eerder dat ik zelf best op zijn tijd houd van een goed glas cognac of whiskey en dat ik ook een liefhebber ben van bepaalde speciaalbieren en een lekkere wijn op z'n tijd sla ik evenmin af. Maar níet elke dag. En ook niet om aangeschoten te raken, puur om het lekker. En er is nog veel meer dat lekker is. In die categorie valt voor mij overigens ook die heel goede sigaar die een vriend van me 2x per jaar met zijn vader rookt. Dat is zo'n ingesleten ritueel bij hen, ze genieten er hevig van en roken verder niet. Ik hoop van harte dat onze kinders niet gaan roken en niet overmatig gaan drinken en dat ze alcohol überhaupt uitstellen tot ze 18+ zijn. Maar als ze daarna kunnen genieten van een goed glas, en net zo hard kunnen genieten van een alcoholvrij glas, prima.
Judith, ik denk dat we het inderdaad best eens zijn. Wat ik probeerde te zeggen, is dat het niet logisch hoeft te zijn dat je proost met alcohol. Met iets anders proosten (al is het idd het zoutvaatje) is niet minder gezellig. Als je speciaal voor die gelegenheid een half glas inschenkt om te proosten en verder laat staan, creëer je naar mijn idee toch het beeld weer dat proosten met alcohol erbij hoort. Mijn oudste (12) is nu nog van mening dat hij helemaal nooit gaat drinken. Ik vind het best en zal het hem ook niet proberen te "leren". Vandaar mijn reactie.

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2012 om 22:57

Henk82

Ik zeg ook niet dat jongeren al aan de drugs okay is, maar als ze ouder zijn dan 18 mag genieten van een lekkere (party)drug best.

Dat klopt, je geeft een signaal af dat drugs lekker zijn. En daar heb ik nou geen problemen mee. (party)drugs zijn lekker, mits het op een volwassen manier gebruikt wordt. Dus niet blackouten op je 17de.
/////////////
Ik zeg ook niet dat jongeren al aan de tabak okay is, maar als ze ouder zijn dan 18 mag genieten van een lekkere sigaar, sigaret of pijp best.

Dat klopt, je geeft een signaal af dat tabak lekker is. En daar heb ik nou geen problemen mee. Tabak is lekker, mits het op een volwassen manier gebruikt wordt. Dus niet kettingroken op je 17de.
/////////////

Maakt het verschil voor je? Waarom wel, waarom niet?

Tirza

wijntje

wijntje

20-08-2012 om 10:48

Tirza, ik snap je punt

Op alcohol gebied heb ik het gevoel: voor volwassen moet een glas (of 2) kunnen. Ook zomaar, voor de lekker. Op een terrasje, in de tuin, bij het eten, ´s avonds, op een feestje, zonder feestje: lekker. Wijn of bier, dat wel, geen sterke drank. Alhoewel dat meer smaak dan principe is. Zolang mijn kinderen onder de 18 zijn zijn ze niet volwassen en mogen ze niet: daarna wel eens, en zal ik ze (denkik) ook wel schenken. Nu nog theorie, ze zijn nog veel jonger, maar ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik mijn 16 jarige een biertje geef. Niet tot 18. Niet in huis, ook niet buitenshuis. Maar daarna wel.. met mate.
Iets heel anders vind ik drugs. Ik vind ze eng, ken het niet, heb het nooit geprobeerd, wil dat ook niet. Ik vind alle drugs gevaarlijk, ook een jointje. Ook pilletjes, drankjes, paddestoelen -en wat heb je allemaal voor troep tegenwoordig. No way dat mijn kinderen ooit iets van de rotzooi aan mogen raken. Never.
Na de uiteenzetting van Tirza merk ik dat ik
a) eigenlijk geen idee heb wat drugs is en doet- oftewel: ik heb geen idee waar ik het over heb
b) de schadelijk effecten van alcohol zijn aangetoond, en daar stap ik makkelijk overheen, want: gewoon, met mate, lekker, niets aan de hand.
c) eigenlijk is mijn houding dus niet logisch. maar waarom? geen idee. Emotie. Wel opgegroeid met wijn in huis, dus dat is normaal. Raar toch?
Ik zal snel eens na moeten denken wat ik mijn kinderen mee wil geven. en waarom eigenlijk....

wijntje

Tirza G.

Tirza G.

20-08-2012 om 12:51

Wijntje

He he ik ben blij dat iemand snapt wat ik bedoel. Ik heb enorme moeite met de ambivalente houding van volwassenen t.o.v alcohol. Mijn beide kinderen zaten op scholen die heel verantwoord omgingen met alcohol, vonden ze. Dus: een voorlichtingsavond over alcohol en pubers, met de wethouder van de gemeente, iemand van de politie, iemand van school en een vertegenwoordiger van de horeca. Het was één grote reclamespot, allemaal onder het motto van: uitgaan doen ze toch, zuipen doen ze toch, laten we het in toom proberen te houden. En verdomd, ik was volgens mij de enige die in shock was over die vanzelfsprekendheid. De horeca-meneer kreeg het zwaar te verduren: kinderen móesten thuis wel indrinken, want die prijzen in de kroeg zijn niet te betalen. De politie was te streng, flauw hoor, alcoholcontroles na een stapavond, tjongejonge, de jongelui mogen ook niks meer tegenwoordig. De vertegenwoordiger van school kreeg er van langs omdat er op schoolfeesten geen alcohol gedronken mag worden. Be-la-che-lijk, want ze gaan het toch doen en dat is het enige wat leuk is voor pubers dus waarom dan niet op school. En dan ging het, even voor het beeld, over een vrij grote plattelandsgemeente en over de ouders van de ca. 1100 havo-vwo-leerlingen.

Tirza

Eigenlijk niet.

"Ik zeg ook niet dat jongeren al aan de drugs okay is, maar als ze ouder zijn dan 18 mag genieten van een lekkere (party)drug best.

Dat klopt, je geeft een signaal af dat drugs lekker zijn. En daar heb ik nou geen problemen mee. (party)drugs zijn lekker, mits het op een volwassen manier gebruikt wordt. Dus niet blackouten op je 17de.

/////////////

Ik zeg ook niet dat jongeren al aan de tabak okay is, maar als ze ouder zijn dan 18 mag genieten van een lekkere sigaar, sigaret of pijp best.

Dat klopt, je geeft een signaal af dat tabak lekker is. En daar heb ik nou geen problemen mee. Tabak is lekker, mits het op een volwassen manier gebruikt wordt. Dus niet kettingroken op je 17de.

/////////////

Maakt het verschil voor je? Waarom wel, waarom niet?

Tirza"

Nee, eigenlijk niet. Drugs heb ik inderdaad geen problemen mee, maar ik zal wel een extreem geval zijn.

Nou ja, ik moet zeggen dat ik nou niet zo'n fan ben van het roken, al kan een sigaartje bij een bijzondere gelegenheid best.

Waarom ik toch wat meer bezwaren tegen roken heb? De helft van de rokers overlijdt aan de gevolgen ervan, en hoewel drugs en alcohol ook slecht zijn, halen ze die cijfers niet.

Tirza G.

Tirza G.

20-08-2012 om 14:36

Excuse me?

De nettocijfers zullen ze wellicht niet halen, maar waaraan denk je dat drugsgebruikers overlijden? Wat voor alcoholgerelateerde ziektes ken je? Dat zijn er best veel en die zijn heus niet alleen maar weggelegd voor zware drinkers.
Los daarvan hebben zowel alcohol als natuurlijk een onmiddellijke impact op je gemoedstoestand, waarneming en reactievermogen waardoor het 'onder invloed zijn' al een risico op zich is. Dat is bij nicotine dan weer wat korter, die rush is niet zo lang

Tirza

Alcohol is niet best

Alcohol is niet best voor de gezondheid, dat weet ik.

Toch zou een leven waarin alle 'slechte' dingen zijn weggebannen ook me saai voorkomen. Af en toe genieten, af en toe zelfs 'een roes ervaren' weegt voor mij op tegen sommige gezondheidsbezwaren.

Met mate

Ik vind dat sommige wel heel erg "bang" voor de gevolgen van alcohol zijn.
Tuurlijk is het niet gezond, maar om nou meteen bang te zijn dat als ze eens een biertje drinken dat ze dan meteen coma-zuipers worden....

Nee hoor, bij mij mogen ze gewoon een biertje of een smirnof-ice (in het weekend/uitgaan/uit eten gaan/speciale gelegenheid).

De oudste gaat regelmatig stappen (zeker nu in de vakantie) en drinkt vast een biertje of iets anders. Maar heb hem nog niet bezopen thuis zien/horen komen.
En ook daar leert hij van. Neem aan dat als hij een paar keer flink ervan moet kotsen, dat dat meer indruk op hem maakt als dat ik zeg "je mag niet drinken hoor".
Ze gaan er niet dood van als het eens een keertje zou gebeuren.

Ik vind dat het wel "bij het leven" hoort, zolang ze er maar normaal mee omgaan.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

21-08-2012 om 07:26

Nee

Dat je puber zou leren van fouten, wordt door ouders overschat.
Pubers vinden dronken zijn en een kater hebben stoer en grappig. Negatieve ervaringen met alcohol worden achteraf omgebogen naar iets positiefs (lachen!); pubers hebben in sterke mate last van cognitieve dissonantie.
En over je laatste opmerking (ze gaan er niet dood aan): goed dronken worden is schadelijk en heel gevaarlijk, zeker voor pubers.

Geen coma zuipen, gewoon normaal

ik schrijf dan ook over "drinken met mate".
Ik heb het beslist niet over "coma zuipen".

Wat ik bedoel met `ze gaan er niet dood van` ,is dat ik ook puber ben geweest, en ook ik heb toen best wel wat gedronken. Weet niet of ik dronken ben geweest, maar in ieder geval wel flink aangeschoten (weet niet waar precies de grens tussenbeide ligt...)
En kijk ..... ik ben er nog steeds, en ik heb een leuk gezin en een leuk leven.

Of ik er wat van geleerd heb? Ja! Ik heb geleerd dat je best een fase kunt hebben dat je wat meer probeert en af en toe te ver gaat.
Maar ook dat die fase weer over kan gaan. En dat geld niet alleen voor mij, ik ben écht geen uitzondering, want ook andere vrienden die vroeger `uit hun bol gingen`, zijn nu een stuk gematigder.
Dus ik denk dat het allemaal best wel goed komt. (op de uitzonderingen na, maar daar ga ik niet van uit)

Met ilonka eens

Tuurlijk zijn er uitwassen. Maar wie van jullie heeft nooit eens wat gedaan in de puberteit wat achteraf onverstandig was? De puberteit is nu eenmaal een tijd van opzoeken van grenzen en uitproberen. En dat gaat met vallen en opstaan. Wat er ook bij hoort, is dat je het daar als ouder niet mee eens bent.......
Dus ik propageer naar mijn kinderen een alcoholloos bestaan, maar weet ook wel dat dit onzin is. Ik ben dus ook niet van slag als mijn 16 jarige dochter 4 cocktails drinkt op een avond, omdat ze dacht dat dit niet veel alcohol zou bevatten. Wel spreek ik haar als een goede ouder betaamd opvoedend toe.

Eens

Ook eens. Er wordt hier gedaan alsof je met experimenten met drugs/dronkenschap meteen in de goot belandt. Een beetje hysterisch vind ik dat.

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2012 om 15:22

Henk82

Voor jou zou jouw leven dan saai zijn, genieten, een roes ervaren - dat weegt voor jou op tegen de gezondheidsbezwaren. Prima, kan me er van alles bij voorstellen.
Maar: geldt dat ook voor je kinderen? Omdat jíj het saai vindt zonder en het prettig vindt om een roes te ervaren, moeten zij dat dan ook zo ervaren en prettig vinden? Oftewel: leer jij ze dat het leven saai is? Leer je ze alcohol drinken om te kunnen genieten? (Er even van uitgaande dat niemand alcohol meteen lekker vindt). Waarom wel, waarom niet?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2012 om 15:25

Comazuipen

Is een tamelijk nieuw fenomeen. In 'mijn' tijd belandde er wel eens een enkele stoere grote jongen totaal-van-de-wereld met zijn fiets in de sloot, in 'deze' tijd neemt het aantal (jonge!) comazuipers hand over hand toe.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2012 om 19:57

Cijfers

"Verantwoordelijkheid ouders
Ouders weten vaak wel dat hun kind alcohol drinkt, maar onderschatten de hoeveelheid. Gemiddeld drinken kinderen drie maal zoveel glazen alcohol als een ouder denkt. Bijna alle ouders vinden ieder weekend 5 of meer drankjes schadelijk, maar slechts 55% van de ouders vindt bijvoorbeeld ieder weekend 1 tot 2 drankjes schadelijk. Kinderen drinken dus vaker de hoeveelheid alcohol die hun ouders als schadelijk benoemen dan deze ouders weten." (noggeen20.nl/Jongeren & alcohol)

Het is echt opvallend hoeveel ouders het drinkgedrag van hun kinderen gedogen, bagatelliseren en zelfs aanmoedigen. Meer dan 2/3 van de jongeren van 17 jaar en ouder drinkt meer dan vijf drankjes per keer. Per jaar belanden zo'n 1000 kinderen onder de 16 jaar op de SEH vanwege de gevolgen van teveel drinken. En dan zijn dit alleen de geregistreerde gevallen.
In gesprekken die ik heb gehad met jongeren over alcohol is er bijna geen jongen of meisje die met mate drinkt. Of ze nu 14, 16, 18 of 21 zijn. Als ze drinken, drinken ze voornamelijk om aangeschoten te worden en niet om te "genieten" van alcohol. Van de meeste van die jongeren zijn hun ouders niet op de hoogte van hoeveel ze daadwerkelijk drinken; als ze het wel zijn stellen ze verder geen regels/grenzen en controleren ze het niet; ze doen er weinig aan in ieder geval. Als ze thuis mogen drinken houden ze het wel braaf bij een of twee glaasjes bier of wijn maar zijn ze uit of bij vrienden, gaan ze los; ook met sterke drank en vooral premixdrankjes gaan er met hele flessen in. En thuis zeggen ze dan dat ze maar een paar glaasjes hebben gedronken. Dit zijn gewone jongeren uit gewone gezinnen. Meer schokkende cijfers hier: http://www.stap.nl/omgeving/home/feiten_over_alcohol_en_jongeren.html

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2012 om 20:07

Aanvulling

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/alcoholgebruik/hoeveel-mensen-gebruiken-alcohol/

Voor de mensen die zeggen met mate en/of alleen sociaal te drinken: als je eens probeert twee weken helemaal niet te drinken, mis je de drank dan? Kan je net zo goed genieten van een goede maaltijd, samenzijn met vrienden of uitgaan? Of heb je er moeite mee, mis je de alcohol en kan je niet zo goed genieten als met alcohol? Hoort de alcohol er voor jou bij? Zo ja, dan ben je al aardig op weg om alcoholafhankelijk te zijn. Bij 21 glazen (mannen) en 14 glazen (vrouwen) per week ben je al een zeer stevige drinker en kan je niet zonder je dagelijkse glas dan ben je verslaafd. Ook al drink je "maar" 2 glaasjes bier of wijn per dag of "alleen maar" 1 glas voor het naar bed gaan. Ook al drink je alleen in het weekend. Af en toe veel drinken is trouwens nog veel slechter dan regelmatig bescheiden alcohol nuttigen. Een afhankelijkheid/verslaving kan er zomaar insluipen.

Betere registratie

Ik praat geen enkel drankgebruik van puber goed. Maar ik heb wel de indruk dat er tegenwoordig veel meer aandacht is voor het misbruik en dat ook het gevaar beter bekend is. In mijn tijd waren er ook leeftijdgenoten volledig "out"af en toe. Maar niemand die verzon dat diegene naar een ziekenhuis moest! Gewoon roes uit laten slapen. Was natuurlijk onverantwoord, maar zo ging het wel. In onze jaarlijks feestweek in het dorp lagen ze in in grote getale voor pampus rondom de feesttent. Met al deze met name jongens is het gewoon goed gekomen. Natuurlijk hebben we/ze gewoon mazzel gehad, er had er best eens 1 kunnen overlijden. Ook in mijn studententijd hoorde je toch heel geregeld excessen. Toen ook met dodelijke afloop. Het is niet nieuw, wel bekender.
Op de gevaren wijzen helpt slechts een beetje. Sommige pubers zijn gewoon volstrekt onverantwoord. Die pubers moet je strak houden. Maar helaas weet je niet altijd precies wanneer het is zal gaan.

Drank voor een kind

Mijn partner herinnert zich precies wanneer hij voor het errst dronk: hij was een jaar of 8 en nam een slokje wijn. Hij zegtvdat hij ditekt de hele fles wilde leegdrinken. Hij heeft een genetisch drankprobleem en is nu helemaal gestopt met drinken.

Die reactie kan ook optreden op jonge leeftijd en als je dan kunt drinken, doe je het en niet met mate.

Moontje

Moontje

21-08-2012 om 20:44

Hier

Dochter van 17 drinkt wel eens als ze uitgaat, maar ook vaak alleen maar water, of een cola. Soms wat bier (want is goedkoopste alcoholische drank) maar houdt daar niet zo van. Heel soms een jillz en inderdaad soms ook een paar drankjes meer. Meer dan aangeschoten is ze niet geweest. (hooguit een drankje of 3 drinkt ze) en ze gaat ongeveer een keer per 2 maanden uit. Niet iedere puber is een comazuiper.
Een vriendin van mij heeft 2 dochters, de een gaat soms uit, drinkt heel matig tot bijna niets, de andere dochter heeft al twee keer op de EH gelegen met verschijnselen van coma-zuipen. Allebei dezelfde opvoeding gekregen, dus je kan het gewoon niet helemaal zeggen, wat kinderen gaan doen, of ze wat doen met jouw regels en adviezen. Ze doen op een gegeven moment toch waar ze zelf zin in hebben.

Wij drinken thuis ook wel eens een wijntje (dochter drinkt thuis nooit) en hebben haar uitgelegd dat je sowieso nooit door elkaar moet drinken, omdat dat over het algemeen niet zo goed valt. En zich inderdaad niet stom en stom dronken moet drinken, dat is ten eerste erg slecht voor je gezondheid en mega genant natuurlijk om als zo'n dronken lor in de kroeg te staan.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

21-08-2012 om 22:00

Topje van de ijsberg

De comazuipers zijn het topje van de ijsberg, onder de waterspiegel zit meer ellende. Pubers die een kater hebben of een roes uitslapen hebben een mildere vorm van alcoholintoxicatie. De hersenen hebben vocht en suikertekort ervaren, dat veroorzaakt de hoofdpijn en het uitvallen. Dat is schadelijk voor een puberend brein.
Bezwaren wegwuiven en zeggen 'we zijn toch ook jong geweest en best goed terechtgekomen' vallen in de catEgorie 'mijn opa is 80 gewoorden en heeft zijn hele leven gerookt'. Of je bent niet goed geinformeerd overr de schade die alcohol op het jonge brein aanricht, of je weet wel hoe het zit maar bagatelliseert het. Niet alleen pubers leiden aan cognitieve dissonantie
Thuis veilig leren drinken is een misvatting, de bedoelingen van de ouders zijn weliswaar goed (in een beschaafde omgeving, beschaafd leren drinken), maar het pakt anders uit. In de draad onder de rubriek algemeen heb ik het onderzoek van Haske van der Vorst aangehaald waaruit volgt dat zien drinken, doen drinken is (houding ouders tegenover alcohol is van grote invloed) en hoe meer pubers (thuis) mogen drinken van hun ouders, des te jonger, vaker en meer ze drinken.
We willen allemaal hetzelfde: een gezond opgeroeiend kind met een gezonde houding jegens genotsmiddelen als alcohol. Als je wil voorkomen dat je kind een zware drinker of probleemdrinker wordt, dan moet je het beginnen met drinken zolang mogelijk uitstellen. Het effectiefst is dan om een duidelijke regel te stellen: geen druppel alcohol.
Ik weet dat veel ouders dit overdreven vinden, Henk noemt het zelfs 'hysterisch''. Jezelf informeren over de laatste inzichten kan echter geen kwaad, blijf kritisch en goed geinformeerd, dan kan je zelf beslissen wat je met die informatie doet. Vroeger rookten meesters en docenten ook gewoon in de klas, dat dit schadelijk was voor kinderen is ook lang weggewuifd. Nu kunnen we ons niet meer voorstellen dat een meester zit paffen in de klas. Voortschreidend inzicht heeft voor deze gedragsverandering gezorgd.

Illusie

Hier thuis krijgen mijn kinderen tot hun16e helemaal niets. En daarna af en toe ( eens per maand oid ) 1 glaasje, Ik ben het mer Elisabeth eens dat drank voor pubers niet goed is. Maar om te denken dat alle pubers die alcohol drinken daar blijvend letsel aan overhouden vind ik overdreven. Nee, natuurlijk is het niet goed. Maar dat is het ook niet voor een volwassene!! En ook ik drink geregeld een glaasje wijn, veel vaker dan mijn kinderen. Natuurlijk is het voor pubers schadelijker. Maar het is een illusie het uit te bannen.
Een puber expirimenteert op allerlei wijze. Dat moeten we als volwassenen in banen proberen te leiden. En dat valt niet mee. Zonder rijbewijs op een brommer, een keer een stickie roken, veel te laat naar bed, vrijen zonder condoom, alles heeft risicoos. Maar gelukkig komt het met de meeste pubers gewoon goed!

Elisabeth B.

Elisabeth B.

21-08-2012 om 22:26

Mach

Hier is het 'geen 18, geen druppel' (liever nog tot 21). Er is inmiddels een kamermeerderheid voor verhoging van de leeftijd waarop alcohol mag worden gekocht naar 18 jaar, dat is een behoorlijk steuntje in de rug!

Elisabeth

Thuis nog strenger dan buitenshuis vind ik niet handig.
Als ze uitgaan kunnen ze als 16 jarige nu gewoon iets kopen. Nu is dit voor mijn dochter meestal te duur, maar het kan wel. Daaro, houd ik ook 16 aan. Als de 18plus wet er door komt ga ik dat bij mijn jongste ook doen. Haha, heeft ze pech, want ze komt een paar jaar achter de oudste aan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-08-2012 om 22:55

Elisabeth

Je verwoordt prima wat ik de hele tijd al aan probeer te geven, ondersteund door de feiten in de links.
En ook hier mag zoon als het aan mij ligt tot zijn 18e en liever nog later niet drinken; die eerste druppel zo lang mogelijk uitstellen. Zeker omdat hij genetische aanleg heeft tot verslavingen en ADHD heeft. Hij weet zelf ook al dat hij erg uit moet gaan kijken met roken, drinken, gamen etc. Maar hij heeft van dichtbij al zoveel ellende en toestanden meegemaakt veroorzaakt door overmatig drankgebruik van anderen in onze familie-, vrienden- en kennissenkring dat hij erg huiverig is voor de gevolgen van alcohol. Als we dan praten over het straks "mee moeten doen" en beinvloed worden door vrienden om toch die slok te nemen of die haal te nemen weet hij dat hij sterk in zijn schoenen moet gaan staan om nee te zeggen. "Ik ben stoer en slim want ik zeg nee; gaan jullie maar je toch al weinige hersencellen kapot drinken of roken maar ik doe daar niet aan mee".
Ik ben het dan ook roerend eens met de verhoging van de leeftijd waarop alcohol verkocht mag worden.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

22-08-2012 om 07:34

Mach

Misschien heeft je jongste juist geluk

Elisabeth B.

Elisabeth B.

22-08-2012 om 07:42

Elisa

Precies, als ouder zorg je er voor dat ze sterk in hun schoenen staan en eventuele druk vanuit hun peergroup om wel te drinken kunnen weerstaan. Als je ouders een tolerante houding hebben tegenover alcohol, lijkt me dat voor een pube een stuk lastiger dan als je ouders een duidelijke regel hebben (je mag geen druppel). En als ze dan ook nog geinformeerd zijn over de schade die alcohol aanricht in je puberbrein, kan er okk een intrisieke motivatie zijn om nee te zeggen.
Ik hoop dat mijn kinderen in een omgeving opgroeien waarin alcohol niet de norm is. Zuipers zijn losers voor pubers, maar dankzij drankreclame is de wereld van bacardi e.d. wel cool.

Wat ik doe..

"Ik weet dat veel ouders dit overdreven vinden, Henk noemt het zelfs \'hysterisch\'\'. "

Wat ik hysterisch noem, is dat je het verkennen van grenzen en het experimenteren als absoluut onwenselijk af doet. Dat ben ik gewoon niet met je eens. Het is ongezond als je kind een keer dronken wordt, maar het is geen ramp.

Het verschil met roken en drinken is, dat bij roken, die opa van 80 een uitzondering is. Maar van alle mensen in mijn generatie, die wel eens dronken zijn geweest zijn de meeste toch goed terecht gekomen.

Het is niet zo dat 70% van de pubers die wel eens dronken worden, later heftige probleem gevallen worden. Niet in mijn generatie in ieder geval.

"Het effectiefst is dan om een duidelijke regel te stellen: geen druppel alcohol."

Dat krijgen mijn kinderen voor hun 18 ook niet. Niet van mij, in ieder geval. Ook als je het verbiedt zullen kinderen heus wel eens dronken worden.. maar minder vaak dan kinderen bij wie het niet verboden is.

Verder probeer ik zelf het goede voorbeeld te geven. Pas een wijntje als het kind naar bed is, en niet elke dag. Je kan wel zeggen 'geen druppel tot je 18de' maar als je zelf 5 pilsjes wegtikt bij de BBQ, of standaard 3 glazen wijn bij het eten, dan straal je naar je kind uit dat alcohol verweven is met het dagelijks leven. Ik denk dat een kind dat over zal nemen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-08-2012 om 14:00

Booze britain

Ik heb zoon ook weleens laten meekijken naar het tv-programma Booze Britain/Binge Nation. Want dat is de realiteit; niet alleen in Engeland, maar vooral ook hier in NL aangezien Nederlandse jongeren nog veel meer en vaker drinken dan jongeren in de UK. En om het van de andere kant te zien maakt veel indruk. Het lijkt leuk en grappig, maar het is schokkend om de daadwerkelijke gevolgen en vooral de impact op anderen te zien.

Ik ben blij dat mijn zoon opgroeit in een omgeving waarin geen alcohol wordt gedronken en ik zal mijn uiterste best doen als ouder om hem zo lang mogelijk van die eerste slok af te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.