P
03-08-2012 om 08:39
Alcoholvrij voor 13 jarige?
Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.
Wat denken jullie?

Henk 82
10-09-2012 om 13:25
Nee, sorry.
'In de vriendenkring van je kinderen? Ongevallen? Andere akeligheden zoals vechtpartijen, bloembakken omschoppen, door brievenbussen pissen enzovoort? Gut. Dan woon ik toch wel in het Sodom en Gomorra, hier in Zeeland "
Nee, sorry.
(Ook dronken heb ik nooit de neiging gevoeld dingen van anderen om te schoppen)

drank
10-09-2012 om 16:07
Wel een paar
Ik heb een paar familieleden die alcoholist zijn of waren: opa en een paar van zijn kinderen. En nog een vriend, al iets ouder, die met zijn 2 enige vrienden geregeld ruzie maakt als hij met drank op wil gaan rijden enz.
Als je belast bent met zo'n 'verslavingsgen' kun je maar beter zo laat mogelijk starten met drank en er ook direkt mee stoppen.

Tirza G.
10-09-2012 om 16:23
En ook nooit
(ja ja ik dram nog even door) in de horeca gewerkt? En mensen-van-stand katjelam de deur uit zien gaan? Ik wist het wel. Het echte leven gebeurt blijkbaar in Zeeland.
Ook nooit last gehad van mensen die teveel op hadden op een feestje ofzo? Of in het uitgaansleven?
Tirza

liora
10-09-2012 om 18:47
Tirza
Ik heb ook weleens last gehad van mensen die niet hadden gedronken tijdens het uitgaan. Misschien moeten we uitgaan maar verbieden!

Jesse_1
10-09-2012 om 22:10
Tirza
De vraag van Mea was:
"Heb jij niemand in je familie of vriendenkring wiens gezondheid, gezinsleven of jeugd is verpest door alcohol? Dat is statistisch best onwaarschijnlijk. Ik geloof je graag, maar je bent wel een uitzondering, denk ik."
Ik denk dat het geen uitzondering om niemand te kennen bij wie het leven op sterke wijze (negatief) is beïnvloed door alcohol.
Ik denk wel dat het een uitzondering is om niemand ontmoet te hebben, of last te hebben gehad van iemand die dronken was. Maar ik heb ook vaak last van hondenpoep op de stoep om maar eens wat te noemen, of kinderen die op de stoep fietsen.

Henk 82
11-09-2012 om 00:12
Dat wel.
"En mensen-van-stand katjelam de deur uit zien gaan? Ik wist het wel. Het echte leven gebeurt blijkbaar in Zeeland. "
Oh, dat wel. maar dat is wat anders dan 'verwoestend en dodelijk'.
Mensen die katjelam zijn. Omgeschopte bloembakken. Zohee, wat erg zeg. 'T is maar waar je je druk over maakt.

skik
11-09-2012 om 09:48
Daar maak ik me wel druk om henk
"Mensen die katjelam zijn. Omgeschopte bloembakken. Zohee, wat erg zeg. \'T is maar waar je je druk over maakt."
Dit weekend vierde mijn dochter haar zestiende verjaardag met een feestje thuis. Na lange discussies en nogmaals voorlichting besloten we dat er alcohol geschonken mocht worden, we hadden een hoeveelheid in huis gehaald die neerkwam op maximaal twee drankjes per persoon. Naief als we zijn hadden we er niet op gerekend dat er iemand ingedronken en al naar het feest kwam, en dat sommigen als kado een fles wijn gaven, om hem vervolgens zelf op te drinken.
Omdat we nog jongere kinderen hebben waren we niet thuis, maar zaten verderop in de straat in oma's huis. Om 01.00 uur ging de telefoon, het bleek dat een jongen die al ingedronken had met een tuinstoeltje had gegooid waardoor een meisje een snee in haar voorhoofd had, die naar het ziekenhuis moest voor drie hechtingen.
Waar we ons druk over maken? Vooral of dat meisje er een litteken aan overhoudt, dat ze deelname aan het nederlands kampioenschap de volgende dag moest missen, maar ook dat het feestje abrupt afgelopen was en mijn dochter er een rotgevoel heeft overgehouden in plaats van dat ze er met plezier terugkijkt, dat dat meisje haar kleren en onze trampoline waar het gebeurde verpest zijn door bloedvlekken die er niet meer uitgaan, dat de ouders van de dader niet te bereiken zijn, dat het haar ouders en ons onze nachtrust heeft gekost, dat haar ouders zich rot geschrokken zijn.
skik

liora
11-09-2012 om 11:25
Sorry hoor
Twee drankjes per persoon? Ik vind dat heet gewoon wat meer moet loslaten.
Er kan altijd iets misgaan.
En mensen begin maar meteen een nieuw draadje, want naast alcohol bestaan er ook: drugs!!
Liora

Lizelot
11-09-2012 om 11:36
Tja...
dat is heel naar skik,voor het meisje ,jullie dochter en voor jullie.Maar zonder alcohol gebeuren ook ongelukjes.Ik ken een meisje met een lelijke littekens op haar knie,opgelopen bij ons.Ik voel me nog schuldig als ik het meisje in een rokje zie.Maar het is gebeurt,zonder alcohol.
Ik ben iemand kwijtgeraakt door alcohol misbruik,op veel te jonge leeftijd.Toen ik jong was zijn er jonge jongens verongelukt.Ik weet van kinderen uit het dorp die geschept zijn door iemand met alcohol op achter het stuur.Maar ik ben achter in de 40.Ik weet ook van andere ongevallen zonder alcohol.Zijn die minder erg,is dat verdriet minder groot?
Mag hierdoor iemand meer genieten van een glas wijn of een flesje bier???Beetje vreemd vind ik dat.
En dan de jeugd,waarom mag de jeugd niks meer.Waarom moet alles zo braaf en volgens de vele regeltjes???Jeumig,ik heb vroeger alles gedaan wat me verboden werd,dat zijn nog steeds de leukste herinneringen.
En mensen van stand die lamdronken worden,dat vind ik wel vermakelijk,die lach ik hard uit.
Laat ieder leven hoe hij wilt,dat het dan anders is dan hoe jij leeft,hoeft het nog niet fout of verkeerd te zijn.

Henk 82
11-09-2012 om 11:53
Foei!
"Waarom moet alles zo braaf en volgens de vele regeltjes???Jeumig,ik heb vroeger alles gedaan wat me verboden werd,dat zijn nog steeds de leukste herinneringen."
Precies! Ik ben dan een saaie dertiger, door dit draadje voel ik me weer. helemaal wild. Omdat ik wel eens een wijntje drink (volgens sommigen gelijk aan joyriden)Of wel eens een stickie heb gerookt (Drugs! Da's vast helemaal erg!) En omdat ik ook wel eens dronken ben geweest, en dat niet zie als Het Ergste. (Foei!)
Sterker nog, ook ik heb daar goede herinneringen aan. Die avond dat we over het hek van het zwembad klommen om te gaan skinny-dippen. Of met een glas whisky op het dak zitten en de zon op zien komen. Kerstdiners met het studentenhuis, die op een grappige manier uit de hand liepen.
Ja, het is heel erg met mij, maar ik genoot soms van de roes, van het opzoeken van grenzen en daar soms overheen gaan. Vreselijk hé?
Ach sommige muziek en literatuur zou nooit zonder dat opzoeken van grenzen mogelijk zijn geweest. Misschien dat ik me daarom ook irriteer aan alle paniek hier.
Dit draadje is gestart omdat een puber om een alcoholvrij(!) biertje vroeg. Schande! Het einde van de maatschappij!
@ Skik. Als ik een Nederlands Kampioenschap heb ga ik de dag ervoor niet naar een feestje. OOk zonder litteken is dat niet zo slim.
Dat ligt niet aan de alcohol dat ligt aan de persoon. Je kan drinken ook vermijden als het je niet uitkomt.
ik voel me opeens helemaal wee

Lizelot
11-09-2012 om 11:54
Midlife crisis
Dat vind ik nu veel erger dan de jeugd.Ik woon in een dorp waar iedereen elkaar wel kent.Dan zie ik dus vrouwen die heel hun leven serieus zijn geweest,altijd neergekeken hebben op losbandige leeftijdgenoten.Nu zijn ze rond de 40 en gaan nog evne hun jeugd inhalen.Nu zijn de rollen gewoon omgedraaid en ben ik de saaie muts.Maar ik zie het dan toch liever bij de jeugd,kan er niks aan doen.Liever een verkering uit,dan 2 gebroken gezinnen en ouders die zich meer misdragen dan hun puberkinderen.Vrouw in de sloot met kindje in een zitje en daar zo om moeten lachen dat 3 mannen moeten helpen om haar uit de sloot te halen.Ieder drankje wat ze drinken op face-book plaatsen?????Tegen het raam van de friettent staan vrijen,met handen van vriend onder de rok en een string aan hebben(Lorret taferelen in Holland)lekker met blote billen tegen het raam.En zo heb ik nog wel een boek vol met voorbeelden.
Ik blijf nuchter en geniet met volle teugen.

Lizelot
11-09-2012 om 12:08
Zo is het henk
Ik moet wel zeggen dat ik gehoopt had dat mijn dochter mijn lijstje niet af zou werken.Ben tegenover haar altijd erg tegen alcohol,roken drugs enz.Maar ze heeft mijn genen,ik weet dat net als bij mij vroeger verbieden en straffen averechts werkt.Ik ging op mijn 17de het huis uit ,zij woont nog steeds graag thuis.
Ze heeft het lijstje(dingen die je moet doen in je jeugd)al aardig afgewerkt.
Het mooie is dat ze al erg jong is gaan puberen.Ze loopt wat voor op leeftijdgenoten.Ze wordt nu zelf al een beetje de saaie muts met sommige dingen.Alcohol ,moet niet meer,ze drinkt liever fris op een feestje.Ze zegt ook tegen me:"dan zie ik ze dat doen en denk,niet doen wat het gaat fout,maar ja,ik heb dat ook gedaan,maar ik heb dat al achter de rug!!!"Zo mooi.
Tja en drugs,hoort er ook bij.Nachtzwemmen.Met 3 meiden naar Renesse gaan en stomdronken op het strand slapen.Een keer een hele nacht wegblijven van thuis.Ach alle jeugdherinneren komen weer boven.Waarom zou ik ze mijn kinderen niet gunnen??

Elisabeth B.
11-09-2012 om 12:47
Cognitieve dissonantie
De reacties op de post van Skik vind ik echt verbijsterend. Een feestje van een 16 jarige dat bedorven is door overmatig drankgebruik is echt jammer voor de jarige, erg voor het meisje met blijvend ketsel en beschamend voor de tiener die dit op zijn geweten heeft. Lijkt me niet iets dat je voor je eigen puber wil ...
De teneur van de reacties is "experimenteren met drank is van alle tijden en gun je puber de vrijheid, wij dronken vroeger ook wel eens te veel!?"
Ten eerste laten de cijfers (zie eerder deze draad) zien dat de laatste tien jaar wel degelijk sprake is van een flinke toename. Jongeren drinken vaker, meer en hogere percentages alcohol dan toen wij jong waren. In de jaren tachtig was ziekenhuisopname door acoholvergiftiging zeldzaam, dat kennen we niet uit onze eigen jeugd. Nu komt het honderden keren per jaar voor (en dat is het topje van de ijsberg). De Nederlandse jongeren zijn de grootste innemers van Europa, in de jaren tachtig waren we middenmoter.
Daarnaast gun ik mijn puber zijn eigen ervaringen en projecteer ik mijn eigen jeugd niet op hem. Een ervaring als skik vertelt of erger wens ik hem in elk geval niet toe.
Ik vind tenslotte dat het bagatelliseren van de feiten rond alcohol (los van de mening hoe je dat in de opvoeding het beste zou kunnen doen) een vorm van cognitieve dissonantie. Het is niet leuk, we zullen er iets mee moeten doen.

Tirza G.
11-09-2012 om 15:14
En die drugs
dat zou ik graag doen, alcohol op dezelfde lijn stellen als drugs. Maar dat is nou juist het probleem: alcohol hoort er bij. Het mag. Iedereen doet het. Kom op zeg, stelletje zuurpruimen.
Zijn er ouders die hun kinderen thuis drugs aanbieden omdat ze daar mee om moeten leren gaan?
Tirza

Tirza G.
11-09-2012 om 15:21
Skik
Wat een rotverhaal. En wat ik dan niet snap van de mede-posters in dit draadje die het bagatelliseren: die zie ik ook in andere draadjes. Mijn kind wordt gepest, er heeft iemand lelijk tegen mijn kind gedaan, mijn kind kreeg een duw-klap, mijn kind heeft een blauwe plek-snee-schram, de klas/voetbalclub waar mijn kind in zit is niet leuk, het kinderfeestje waar hij naar toe ging was niet leuk, enzovoort enzovoort.
Kinderen moeten eindeloos lang gehaald en gebracht worden, lopen al jong met mobieltjes voor de veiligheid, mogen nergens naar binnen, bij niemand in de auto stappen, de ouders van het vriendje roken, mijn schoonouders roken, mijn buurvrouw geeft ze snoep - op alles wordt gelet en alles wordt geregeld om de veiligheid en het welzijn te waarborgen.
Totdat ze 16 (14? 15?) zijn. Dan is het geen enkel probleem meer als ze indrinken, naar verpeste feestjes gaan en littekens oplopen. Sterker nog: een moeder die daar over durft te schrijven, stelt zich aan, is overgevoelig en zelf nooit jong geweest. Apart, heel apart.
Tirza

skik
11-09-2012 om 15:26
Nou ja liora
"Er kan altijd iets misgaan." Ja. Maar op de feestjes van haar twaalfde tot vijftiende verjaardag is er niks misgegaan, die waren beregezellig. En alcoholvrij.
"Twee drankjes per persoon? Ik vind dat heet gewoon wat meer moet loslaten." Weet je, die kinderen kwamen allemaal op de fiets. En moesten dus ook weer naar huis op de fiets. Dan krijgen ze van mij niet meer dan maximaal twee drankjes. Misschien reuzelollig als er eentje de singel in fietst, of tegen een auto, maar daar wil niet verantwoordelijk voor zijn.
Maar volgens jou had ik best wat meer drank in huis kunnen halen. Misschien voor die vijf, voor mijn dochter volslagen onbekende, zesdeklassers die onuitgenodigd binnen kwamen lopen met de vraag: waar staat de drank? zodat mijn dochter ze gezellig een kratje bier kon voorzetten?
Pubers en alcohol, ik vind het geen goede combinatie.
skik

skik
11-09-2012 om 15:34
Henk en lizelot
Weet je, je kan wel vertellen hoe lollig dronken zijn is, maar dat jullie escapades goed afgelopen zijn en jullie is meer geluk dan wijsheid.
Ongewenste zwangerschap, verkrachtingen, zinloos geweld, (verkeers)ongelukken, gelukkig is het jullie allemaal niet overkomen. En al ben je zelf broodnuchter, je kan ook een dronken persoon tegenkomen die je aanrijdt of zomaar inelkaar slaat.
skik

Elisabeth B.
11-09-2012 om 15:34
Nu doe je het weer
Henk, je nu in de discussie doet is de stropop techniek. Je komt met een drogreden waarbij je niet het echte standpunt van mij en anderen weerlegt maar een karikaturalenvariant daarvan.
Ik heb geen zin in een metadiscussie, daarom negeer ik stropop redeneringen doorgaans op het forum. In deze discussie komt het nu wat te vaak terug.

Elisa Gemani
11-09-2012 om 15:53
Skik
Skik, wat een rottig verhaal... En mijn mond valt echt open van sommige reacties. Die zijn mijns inziens tekenend voor die al te makkelijke manier waarop veel ouders denken over alcoholgebruik bij jongeren. En je hebt groot gelijk dat je de limiet probeerde te stellen bij 2 drankjes per kind. Ook fietsen met een slok op wordt afgeraden vanwege de verhoogde kans op ongelukken.
Nee, helemaal vermijden kan je dit soort situaties niet. Maar als ouder kan je wel helpen om het risico hierop te verminderen. Ik mis hierin toch echt een stuk verantwoordelijkheid van ouders naar niet alleen hun kinderen, maar ook die van anderen. Schandalig.

liora
11-09-2012 om 15:56
Lachwekkend
Sorry maar ik vind dit echt lachwekkend. Ik herken me totaal niet in de zogenaamde andere draadjes van Tirza.
En ik zou het werkelijk geen punt vinden allemaal.
Verbieden vind ik zo naïef! Kijk maar naar de VS en de UK en dan zie je de gevolgen van verbieden.
Tirza misschien moet jij je kinderen wat meer loslaten. Je komt zo angstig over.
Liora

Elisa Gemani
11-09-2012 om 15:58
Liora
Ik ben als ouder in het algemeen totaal niet van het verbieden maar wel als het gaat om deze dingen. En de VS en de UK? Nederlandse jongeren drinken veel meer, jonger en vaker dan hun leeftijdsgenoten in die landen.

liora
11-09-2012 om 16:14
Elisa
Het gaat natuurlijk om het alcoholgebruik op lange termijn en zonder onderzoek geloof ik dat Britten en Amerikanen veel meer drinken!

Lizelot
11-09-2012 om 16:26
Skik
'Ongewenste zwangerschap, verkrachtingen, zinloos geweld, (verkeers)ongelukken, gelukkig is het jullie allemaal niet overkomen. En al ben je zelf broodnuchter, je kan ook een dronken persoon tegenkomen die je aanrijdt of zomaar inelkaar slaat.'
Hoe weet jij nu wat ik wel en niet meegemaakt heb.Iets uit je lijstje helaas wel en dat heeft me voor het leven getekend,maar had toch echt niks met alcohol te maken.
En verder heb ik redelijk wat meegemaakt door alcoholmisbruik,zoals ik al eerder zei,ben ook iemand verloren,in mijn jeugd pubers verongelukt.Kinderen aangereden door een dronken man.Moet ik dan nu maar vinden dat niemand meer mag drinken??Raar.
Ik zie juist dat de jeugd nu beter met alcohol omgaat,waar wij wonen dan.Er is een bob,er worden taxi's gebeld.Dat deden wij vroeger niet.Wat wij vroeger meemaakte gebeurt niet meer.Alleen comazuipen dan,maar dat gebeurt met sterke drank,zoveel mogelijk in korte tijd.Dat is heel vreemd gedrag.

Elisa Gemani
11-09-2012 om 16:26
Liora
Zoals uit de vele eerdere (en kennelijk niet gelezen) links blijkt, laat Nederland tegenwoordig qua alcoholgebruik veel andere landen achter zich. Zeker wat de EU betreft maar ook de VS. Wij zijn een overmatige zuipnatie geworden; verdoezelt door struisvogelpolitiek, de "het is gezellig" moraal en de (in ieder geval wat alcohol en kinderen betreft) smoes dat verbieden geen zin heeft en juist averechts werkt.

liora
11-09-2012 om 16:41
Elisa
Smoes? Waarom smoes?
En het kan toch dat wij op latere leeftijd juist minder drinken?

Tineke
11-09-2012 om 16:50
In aanvulling op elisa
Elisa: "Zoals uit de vele eerdere (en kennelijk niet gelezen) links blijkt, laat Nederland tegenwoordig qua alcoholgebruik veel andere landen achter zich. Zeker wat de EU betreft maar ook de VS. Wij zijn een overmatige zuipnatie geworden; verdoezelt door struisvogelpolitiek, de "het is gezellig" moraal en de (in ieder geval wat alcohol en kinderen betreft) smoes dat verbieden geen zin heeft en juist averechts werkt."
Nederland is ook het enige westerse land waarbij 46% van de zwangeren drinkt, van matig tot meer. En dat vooral onder de hoger opgeleide vrouwen.

Lizelot
11-09-2012 om 16:51
Tirza
Mijn kinderen kinderen mogen snoepen,met andere ouders meerijden,achterop de motor,zelf crossen,paardrijden,bomen klimmen,vuurtje stoken(achter in de tuin)en klein vuurwerk afsteken.En dat allemaal voor hun 12de.Dochter mocht in groep 8 al met de bus naar de stad.Zoon mocht in groep 3 al alleen naar school open en terug.Ze kunnen beide ook nog precies bij elk littekentje vertellen hoe ze eraan komen.
Nee,ik leer mijn kinderen niet om alcohol te proeven ,ik leer ze ook niet te blowen.Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet doen.
Hoeveel feestje worden er niet verpest??Door een kind dat van een trampoline valt en naar de gipskamerkan,botspartij in een binnenspeeltuin(hersenschudding),tand eruit door de glijbaan in het zwembad.Laten we gewoon feestjes afschaffen.

Elisa Gemani
11-09-2012 om 16:54
Liora
Nee, ook dat is helaas niet zo. Ik word echt een beetje gefrustreerd van die oogkleppen-mentaliteit zo langzamerhand. De cijfers staan er zwart op wit en liegen niet, ook al zou je dat nog zo graag willen.

Elisa Gemani
11-09-2012 om 16:58
Kaatje
Toen ik net bevallen was en ik nogal veel moeite had met de borstvoeding, zelfs na inschakeling van een lactatiekundige, zeiden een aantal vrienden en kennissen dat ik maar wat bruin bier moest gaan drinken. Dat zou helpen. Nou ja zeg! En ja, ik heb regelmatig gezien en zie nog steeds zwangere vrouwen drinken en zelfs roken. Ze komen allemaal met diezelfde rotsmoesjes, drogredenen en flauwekul-excuses aan. Sorry hoor, dat snap ik dus echt niet...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.