Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
P

P

03-08-2012 om 08:39

Alcoholvrij voor 13 jarige?

Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.

Wat denken jullie?

Jenna

Jenna

11-09-2012 om 17:06

Lastig

Ik vind het lastig. Ik heb ervaring genoeg met alcoholmisbruik in de familie: een bedrijf opgezopen, de lever kapot gezopen en Korsakoff, gezin kapot.
En toch geloof ik niet in alles verbieden, ik geloof in begeleiden en informatie geven. Je kunt namelijk niet alles voorkomen door dingen te verbieden: maar niet de straat opgaan want er kan iets gebeuren, niet met de auto op pad want misschien gebeurt er wel wat, niet op de fiets naar school, geen alcohol, geen sporten want misschien krijg je wel een klap met de hockeystick tegen je hoofd etc etc
Ik geloof ook niet dat met straffen kinderen niets meer doen, zeker met pubers niet, die zoeken hun grenzen op, dat is de leeftijd. Volgens mij kan verbieden en straffen juist heel erg averechts werken. Dat betekent niet dat mijn kinderen alles maar mogen doen wat God verboden heeft en nooit eens toegesproken worden maar begeleiding en uitleg krijgen ze te over. De gevolgen van teveel alcohol uitleggen, soms aan de hand van wat vrienden van kind doet, weg gaan op het moment dat de sfeer verandert etc. Ze moeten wel de ruimte en het vertrouwen krijgen dat ze met dingen (waaronder ook alcohol drinken) om kunnen gaan. Dat is een leerproces.
In het geval van Skik, ik vind het heel vervelend wat er gebeurd is. Ik zou het alleen wel wat anders aangepakt hebben, als ouder. Ook verbaast het mij wat iemand die de volgende dag een Nederlands kampioenschap heeft nog om 1 uur op een feest doet.
Ik geloof in eigen verantwoording en als dat (nog) niet goedgaat, dan gaat de handrem erop.
Trouwens, het schijnt dat we tegenwoordig juist onze opuders wat meer in de gaten moeten houden. Alcoholmisbruik onder ouderen schijnt veel voor te komen. Ook maar verbieden want een dronken moeder is erg genant (weet ik uit eigen ervaring).
Oh ja, mogen jullie kinderen wel uitgaan?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-09-2012 om 17:12

Drugs

Ik ben ook niet van het straffen. Goede voorlichting en wijzen op de mogelijke consequenties is ook mijn beleid. Echter als het gaat om alcohol, roken en drugs hanteer ik een no-no beleid in mijn opvoeding. Omdat zo langzamerhand gebleken is dat dit wel degelijk werkt en voorkomt dat kinderen steeds jonger, vaker en meer gaan gebruiken. En ja, ik maak dus geen verschil tussen roken, drugs en alcohol. In wezen is het een pot nat; gif voor het lichaam en de geest en lichamelijk en geestelijk verslavend. Het zijn feitelijk allemaal drugs onder de noemer "genotsmiddelen".

Tineke

Tineke

11-09-2012 om 17:12

Jammer

Wat ik zo jammer en eigenlijk ook erg onbegrijpelijk vind, is dat je tegenwoordig wel heel sterk in je schoenen moet staan om geen alcohol te willen drinken. Het is te normaal geworden dat je vanaf je zestiende zuipt. Feestjes van klasgenoten zijn niet meer leuk, omdat het binnen de kortste keren ontaardt in kotspartijen. En daarna natuurlijk heel stoere praatjes, wat was het leuk, wat hadden we een lol.
Mijn dochters (17 jaar) drinken pertinent niet, en vanwege de drank zien ze hun vrienden alleen nog maar overdag. 's Avonds is niet leuk meer.

Skik

Vervelend, maar ik begrijp niet waarom niet een van de ouders toezicht heeft gehouden. Een van ons blijft in huis, dan kan kind voor het geval iemand vervelend wordt op tijd waarschuwen.

Fay

Wij hebben een beetje een raar huis. Beneden is het een soort loft, de trap naar boven loopt vanuit de living naar een open overloop, waar alle slaapkamers op uitkomen. Alles open dus. Wij zouden er de hele avond in de herrie zitten, onze andere drie kinderen zouden niet kunnen slapen dus we zijn een paar honderd meter verderop in de straat in oma's huis gaan zitten (zijn er in twee minuten) en dat een van ons een half uur voor einde feestje terug naar huis zou gaan. Maar dat doe ik dus nooit meer.

skik

Lizelot

Ik vind dat je er kromme redenaties op nahoudt. Natuurlijk gebeuren er ook nare ongelukken zonder alcohol. Maar met alcohol is de kans op ongelukken en andere narigheid veel groter. En die ongelukken zouden voorkomen kunnen worden als er geen of een bescheiden hoeveelheid alcohol gebruikt zou zijn. Maar volgens jouw logica hoef je de remmen van je auto niet te controleren want er gebeuren ook zat ongelukken waarbij slechte remmen niet de oorzaak zijn.

Mag er daarom niemand meer drinken? Nee, van mij mag iedereen vanaf een zekere leeftijd op een gezonde manier van alcohol genieten. Maar ik vind mijn kind te jong om te drinken. En wel hierom niet: http://www.trimbos.nl/webwinkel/productoverzicht-webwinkel/preventie/af/~/media/files/inkijkexemplaren/af1012%20preventie%20van%20schadelijk%20alcoholgebruik%20en%20drugsgebruik%20onder%20jongeren_web.ashx.

skik

Skik + anekdote

Ik ga ook met jongste ergens anders naar toe en man blijft thuis.
Overigens laatst een feesje. Vond het wat luidruchtig worden. Ik vraag aan dochter of ze het een beetje rustig aan wil doen met alcohol inschenken. Zodat er niemand dronken wordt. Wijst ze het meisje aan waar het meeste geluid uit komt. "Bedoel je haar soms? Mam dat is Truus die drinkt helemaal niet". Haha.
Zal overigens niet zeggen dat ik blij wordt van de combinatie alcohol en pubers. Maar we wonen nu eenmaal in Nederland en niet in een land waar alcohol verboden is. De leeftijdsgrens verhogen lijkt mij niet zo zinnig. Een kind van 16 kan ieg nog geen autorijden. In de VS slaan ze op hun 21ste alsnog helemaal los.

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 19:15

Liora

Je herkent je niet in de andere draadjes die ik schets? Was jij het nou, die zich recentelijk afvroeg of haar kind al alleen over kon steken bij een met stoplichten beveiligd zebrapad?
En hoezo, ik moet mijn kinderen meer loslaten? Ik ga niet mee hoor, naar hun feestjes. Overigens reisden mijn kinderen reisden 5 jaar geleden (beiden nog op de middelbare school) alleen met de metro. Door Chicago. Wel nuchter, dat wel.

Tirza

Fayw

Jaa.. Maar juist ivm hersenschade is alles wat ze niet aan alcohol binnenkrijgen tot hun (bijv) 21e mooi meegenomen.. (los van stiekem toch doen)

Lizelot

Lizelot

11-09-2012 om 19:28

Skik,logica

Nee hoor,zo denk ik absoluut niet.
Mijn dochter gaf ook een sweet 16 met alcohol.Onder toezicht van de familie en vrienden van ons.Pubers onder de 15 mochten geen alcohol.diegene die toch probeerde,daar werd meteen het glas van leeggegooid.De ouder moesten langs de volwasse tafel naar de bijkeuken om drank te halen.Geen narigheid gebeurt.En zoals ik eerder al zei,ik vind juist dat de jeugd hier in het dorp veel meer hun verantwoordelijkheid nemen en een taxi nemen,bus regelen of een bob hebben.Als er een zuipfeest gegeven word,huren ze een bus of gaan op de fiets.Dronken achter het stuur kruipen zie ik meer volwassene doen dan de jeugd.Het is echt niet zo dat mijn dochter compleet los mag gaan.Maar een keer wat drinken op een feestje mag.Ik weet dat ze ook feestjes genoeg op frisdrank doet.Op zaterdag werkt ze ,als ze op vrijdagavond een feestje heeft,dan kiest ze ervoor om even een uurtje te gaan of blijft thuis.Maar als ze dan een keertje met iets teveel thuiskomt, dan nog gewoon kan lopen,praten en uitleggen hoe de avond verlopen is,zie ik echt geen probleem.Ik ga dan niet preken,niet straffen en laat het erbij.Zolang het maar niet wekelijks of zelfs maandelijks gebeurt.

Maar hoe zit het met jou logica???Jij durft te zeggen dat ik nooit verkracht ben,met zinloos geweld te maken heb gehad of nooit een (verkeers)ongeal gehad heb.Waar bazeer je dat dan op?Omdat ik mijn jeugd gehad heb net als vele andere?Mag dat niet als je iets naars is overkomen?Of denk jij dat een leven dan afgelopen is,dat je dan niets meer durft te ondernemen?

merel

merel

11-09-2012 om 19:28

Ander geluid

Hier laatst ook een feestje thuis, van een 17 jarige. Ging hartstikke goed, dus zo kan het ook hoor. Hier drinken ze niet in, tenminste ik heb het dochter nooit zien doen en haar er ook nog nooit over horen vertellen. (en wij zijn open ouders, als het zo zou zijn zou ze dat durven zeggen, want we zijn niet strikt tegen drank). De feestgangers hebben hier ook bier gedronken en er is inderdaad wel een glas op de grond stuk gevallen (het feestje was in de tuin) maar dat had iedereen kunnen gebeuren.
Hier hebben ze nooit thuis alcohol willen proeven, maar het had best gemogen, als ze een slokje hadden gewild (ik denk dat ze het vies hadden gevonden, ze hebben vroeger wel eens durven ruiken) maar we hebben het gewoon uitgelegd, dat het het beste is om zo laat mogelijk te drinken, sowieso pas na je 16e maar hoe later hoe beter. Dat teveel drinken echt slecht voor je is, afgezien van het feit dat je er erg ziek en misselijk van wordt en je waarschijnlijk ook niet meer weet wat je doet. (en mijn kinderen hebben wel eens hele dronken mensen gezien, we keken namelijk wel eens dat afschuwelijke programma oh oh cherso, maar daarbij konden we wel heel wat extra voorbeelden en waarschuwingen meegeven) dat soort rare dingen ga je dus doen met teveel drank op, mensen gaan dan raar doen en zo wil je toch de volgende ochtend niet wakker worden? (ziek en niet meer weten wat je uitgevoerd hebt?)

Wij zijn als ouders dus niet zo strikt tegen alcohol en het heeft op onze kinderen dus ook niet zo'n magische aantrekkingskracht (misschien daardoor?) Er zijn ook genoeg feestjes waarbij ze het bij cola ofzo houden, of maar één biertje op de gehele avond.

Grenzen verkennen

"Dan zie ik dus vrouwen die heel hun leven serieus zijn geweest,altijd neergekeken hebben op losbandige leeftijdgenoten.Nu zijn ze rond de 40 en gaan nog evne hun jeugd inhalen."

Grenzen verkennen heeft ook een functie.

"Tja en drugs,hoort er ook bij.Nachtzwemmen.Met 3 meiden naar Renesse gaan en stomdronken op het strand slapen.Een keer een hele nacht wegblijven van thuis.Ach alle jeugdherinneren komen weer boven.Waarom zou ik ze mijn kinderen niet gunnen?? "

Precies! Mits ze er zelf behoefte aan hebben. Als die van mij liever een boek leest, dan is het ook goed

"Jij zegt precies wat ik bedoel: ik voel me ook ineens wild!"

"In de jaren tachtig was ziekenhuisopname door acoholvergiftiging zeldzaam, dat kennen we niet uit onze eigen jeugd. Nu komt het honderden keren per jaar voor (en dat is het topje van de ijsberg). De Nederlandse jongeren zijn de grootste innemers van Europa, in de jaren tachtig waren we middenmoter."

En dat is hoe ik mijn kind wil opvoeden. Zoals ikzelf was. Niet een comazuiper, maar ook zeker geen 'Ieks! Een biertje!'.

dronkenschap a

"Je komt met een drogreden waarbij je niet het echte standpunt van mij en anderen weerlegt maar een karikaturalenvariant daarvan."

Maar je zegt zelf dat je dronkenschap afkeurt. Dat hoort voor mij bij grenzen verkennen. Voor mij dan. Ik keur het niet af.

En je bent niet de enige anti-alcohol user in dit topic.

Lizelot

Lizelot

11-09-2012 om 19:52

Merel

zo doen wij het dus ook.Niet verbieden,is het ook niet zo spannend.Scheelt inderdaad een hoop aantrekkingskracht.En inderdaad,niet het verhaal va nde hersencellen,maar het gedrag,het controleverlies,dat maakt veel meer indruk.Mijn dochter vindt mensen die echt laveloos dronken zijn zo dom.Ze wil ook niet de controle verliezen,weet precies wanneer ze moet stoppen.Ik heb nog nooit gehoord dat mijn dochter lamdronken gezien is,Vrienden zullen dat niet doen,maar ook niet van een volwassene,die het hier op het dorp zeker wel zullen doen...ooooooh,die dochter van jou......maar nog nooit en de sociale controle is hier groot.

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 19:58

Dronkenschap

Is strafbaar. Althans: in het openbaar. Dat was voor jou toch een reden om je kinderen geen alcohol te geven, Henk? Dat het van de wetgever niet mocht? Als een kind dronken thuiskomt, komt het dus ergens anders vandaan en is het in het openbaar dronken geweest. Waarom mag dat dan wel?

Tirza

geen neurowetenschapper

'Is strafbaar. Althans: in het openbaar. Dat was voor jou toch een reden om je kinderen geen alcohol te geven, Henk? "

Dat was gewoon een richtlijn, die 18 jaar. Omdat ik geen neurowetenschapper ben en ergens de grens moet trekken.

Lizelot

Lizelot

11-09-2012 om 20:05

Henk 82

Precies,zoals ik eerder zei,ik had liever niet dat mijn dochter mijn lijstje af ging werken.Misschien had ik liever dat ze boeken las.Maar het is niet zo,ze leeft haar jeugd,ik hou haar in de gaten,doe soms net of ik iets niet goed keur,waarschuw.Geef het voorbeeld van nooit te drinken en ze weet niet wat voor jeugd ik heb gehad.Dus ze denkt dat ze dingen doet die ik nooit gedaan zou hebben.

Comazuipen is fout.Heeft denk ik,dat weet ik niet zeker ,niets te maken met uitgaan en per ongeluk teveel drinken.k heb het 1 keer van dichtbij meegemaakt en het is echt zware drank in een zo kort mogelijke tijd naarbinnen werken.
Ik maakte vroeger ook wel mee dat iemand zichzelf compleet van de wereld dronk,maar dan was het met bier,die raakte dan niet in coma.Noemde ze dat niet zichzelf het lirium zuipen ofzoiets???Die werd dan ook bewusteloos op bed gelegd en werd 'smorgens met veel hoofdpijn wakker.

Lizelot, ik snap jou echt niet

"Mijn dochter gaf ook een sweet 16 met alcohol.Onder toezicht van de familie en vrienden van ons. Pubers onder de 15 mochten geen alcohol.diegene die toch probeerde,daar werd meteen het glas van leeggegooid.De ouder moesten langs de volwasse tafel naar de bijkeuken om drank te halen.Geen narigheid gebeurt." Nee, duh. Maar het bewijst toch geenszins dat pubers verstandig met alcohol om kunnen gaan, als er menig volwassene aanwezig is die over de drankdistributie gaat?

"Als er een zuipfeest gegeven word,huren ze een bus of gaan op de fiets." Fietsen na een zuipfeest, hij is fijn.

"Maar hoe zit het met jou logica???Jij durft te zeggen dat ik nooit verkracht ben,met zinloos geweld te maken heb gehad of nooit een (verkeers)ongeal gehad heb.Waar bazeer je dat dan op?" Ik refereerde aan jouw en Henks verhalen over lollige dronken escapades, zoals stomdronken op het strand slapen. Fijn dat er toen niks ergs gebeurd is, maar dat wil niet zeggen dat dat veilig gedrag is. De kans op zinloos geweld, verkrachting, ongelukken zijn aanzienlijk groter als je gedronken hebt dan wanneer je nuchter bent. Dat jou iets ergs overkomen is waarbij geen alcohol in het spel is, is het verzetten van doelpalen.

skik

Lizelot

Lizelot

11-09-2012 om 22:34

Skik

Dat is het fijne van in een boerengat wonen,als je na een feestje na huis fietst ,kun je hoogstens in een sloot vallen.Verder is het hier ' snachts uitgestorven.

Er zijn inderdaad jongeren die niet goed met alcohol om kunnen gaan,maar ik zie er ook genoeg die dat wel kunnen en ook gewoon frisdrank drinken.Is niet anders dan met volwassene.Hier wordt soms net gedaan of dat als een jongere drinkt,ze meteen gaan zuipen.

Over die veiligheid denk ik heel anders.Er zijn zoveel dingen niet veilig.Daar denk ik niet altijd over na.
Ik voel me eerder onveilig bij gefrustreerde mensen,die zomaar boos worden,op de weg,in de winkel ,noem maar op,die agressie die ze tonen,maakt me bang,dan voel ik me niet veilig.Met dronken mensen heb ik dat niet zo.Maar dat zijn persoonlijke ervaringen.

Grutjes! je had wel neergestoken kunnen worden!'.

"De kans op zinloos geweld, verkrachting, ongelukken zijn aanzienlijk groter als je gedronken hebt dan wanneer je nuchter bent"

Hangt helemaal van de context af. Als ik met mijn huisgenoten de zon zie opkomen, of een kerstdiner heb, ban ik echt niet bang om neergestoken danwel verkracht te worden.

Ook omdat we dan wel aangeschoten raakten, maar nooit helemaal buiten zinnen. Misschien is de kans dat ik over mijn eigen benen struikelde wat groter.

Maar om het daar nou om te laten...

Ik blijf erbij, dit is wel een draadje waarin de ergste horrorverhalen weer van stal gehaald worden. ik deel mij jeugdherinneringen, en meteen roept er iemand 'Grutjes! Je had wel neergestoken kunnen worden!'.

liora

liora

12-09-2012 om 03:21

Tirza

Wat heeft het zebrapad er nou mee te maken? Ik geloof niet dat ik advies nodig heb van iemand die een dochter van in de 20 nog naar clubjes brengt!

Overigens was de consensus in dat draadje dat hij er nog te jong voor is.

alcoholist

alcoholist

12-09-2012 om 09:33

Lange reactie

Ik heb lang getwijfeld of ik in dit draadje zou reageren maar ik doe het nu toch. Ik ben er zo eentje die is opgevoed met al van jongs af aan, af en toe een slokje proeven, wat later op zondag een half glaasje wijn en zo geleidelijk verder. En dit dus lang voor mijn 16e.
Ik vond het niet lekker, wijn, bier, maar merkte al wel meteen dat het een effect op je had en dat effect vond ik wel spannend. Bij mij is het in de jaren erna gierend uit de klauwen gelopen. Bij gezellig hoorde wat mij betreft alcohol (iets wat ik nu ook nog bij ontzettend veel mensen zie -en ook hier lees- trouwens). En zo ging ik steeds maar meer drinken. Tot op het laatst elke dag en dan minstens een hele fles wijn (of meer). Tot het punt dat ik op een zoveelste vreselijke ochtend besefte: als ik nu niet iets doe ga ik hieraan kapot. Dat raak ik alles kwijt wat ik heb en drink ik me dood. Toen ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Zonder hulp, begeleiding of wat dan ook (niemand wist het ook, mensen om mij heen wisten wel dat ik stevig kon drinken zonder daar schijnbaar veel last van te hebben, maar niemand wist hoe erg mijn problemen waren en hoe ik veranderde door de alcohol). De eerste weken ben ik doodziek geweest van de ontwenningsverschijnselen en ik heb er zeker een jaar over gedaan om weer enigszins de oude te worden. Nog langer heeft het geduurd voor ik het ook weer echt gezellig kon vinden zonder borrel.
Nu sta ik ruim 12 jaar droog (sinds die dag nooit meer 1 druppel, ik ben er wel trots op). Maar ik kan het gevoel zo oproepen: het intens gelukkige gevoel bij de eerste slokken. Dus ik weet: ik moet er ook nooit meer aan beginnen want dan gaat het zeker weer mis.
En komt dit nou allemaal door mijn opvoeding? Nee, natuurlijk niet. Ik ben blijkbaar verslavingsgevoelig. Maar dat in combinatie met het aanbod vanaf jonge leeftijd bleek een erg slecht plan. Punt is natuurlijk dat je niet weet of jouw kind ook zo'n gevoeligheid heeft. Ik zeg dan: kies de veilige weg en biedt het niet aan. Ik weet wat een gif alcohol is, hoe het je kan slopen en veranderen. Dat wil je niemand aandoen.
Overigens: ik kom uit een normaal middenstand gezin heb een hoge opleiding en heb geen probleemjeugd of traumatische ervaringen meegemaakt.

mama 5

mama 5

12-09-2012 om 10:13

Mijn reden om te verbieden.

Als het over kinderen en alcohol gaat, moet ik steeds denken aan een stukje op tv in een programma over comadrinkende pubers. Een jongen zat bij de arts op consult en toen vroeg de arts, 'Wanneer heb je voor het eerst gedronken?' 'Met mijn ouders.' Moeders: 'Nee joh, dat klopt niet.' Kind: 'Wel hoor, we waren op vakantie toen ik 13 was en toen kreeg ik van jullie tequilla.' Moeder: 'Oh ja.'
Mijn kinderen mogen niet drinken. Niet zozeer omdat ik de illusie heb, dat ze daardoor ook niet gaan drinken. Maar dan ben ik in ieder geval niet degene geweest die de eerste aanzet heeft gegeven. Alleen daarom al.
Ik zie op mijn werk de verwoestende effecten van alcohol op de hersenen van mensen (Korsakow afdeling). Dat is afschuwelijk. En het zijn veelal 'gewone' mensen hoor. Net als jij en ik. Slimme mensen, minder slimme mensen. Mensen die een goede baan hadden, of niet. Mensen met kinderen en gezinnen. Van die levens is weinig meer over. Triest.

Petje af,

"Zonder hulp, begeleiding of wat dan ook (niemand wist het ook, mensen om mij heen wisten wel dat ik stevig kon drinken zonder daar schijnbaar veel last van te hebben, maar niemand wist hoe erg mijn problemen waren en hoe ik veranderde door de alcohol). De eerste weken ben ik doodziek geweest van de ontwenningsverschijnselen en ik heb er zeker een jaar over gedaan om weer enigszins de oude te worden. "

Petje af, echt waar!

Korsakow

Oudste heeft stage gelopen vorig jaar op een afdeling waar ook een groep korsakow-patiënten woont. Dát heeft indruk gemaakt...enorme indruk. En wel zo lang dat ze de mensen wél leerde kennen. Want in eerste instantie had ze een houding van 'dat zijn 'andere' mensen dan wij..'. Daar kwam ze van terug, het zijn gewoon mensen (geweest) zoals jij en ik en zij. Er was zelfs 1 mevrouw waarvan niemand ooit gemerkt had dat ze een alcoholprobleem had. Een moeder....een gezin zoals wij hebben en jullie, getrouwd en ook nog een 'gewone' baan waarin ze goed functioneerde. Tot de korsakow toeslag.
Dat heeft haar houding ten opzichte van alcohol veranderd. Ze vind het 'veraderlijk' en ook wel éng en is erg beducht voor mogelijke anderen in haar omgeving die wie weet wel hetzelfde probleem hebben. Of het nu ons betreft of de buurman of een vriendin....
Wat meer voorlichting daarover zou in mijn ogen niet verkeerd zijn. Niet om nu allemaal aapjes te kijken op een korsakow afdeling, maar láát maar eens zien in een film ofzo dat dat gewone mensen zijn. Mensen zoals jij en ik en zij, láát het gevaar maar eens goed zien aan jongeren.
groeten albana

Marjoleine64

Marjoleine64

14-09-2012 om 20:09

Partner van alcoholist

'alcoholist', ik herken veel van je verhaal. Ontzettend knap dat je zo gestopt bent, en het ook volgehouden hebt. Helaas is mijn man nog steeds niet zover. Hij zegt wel dat hij niet meer wil drinken, maar haalt toch steeds weer flessen in huis, en drinkt dan stiekem. Gelukkig niet meer zoveel dat hij er echt drinken van wordt, maar ik merk het wel. Onze zoons (12 en 14) weten het ook, maar niet dat hij nu weer opnieuw drinkt. Gelukkig hebben ze nog absoluut geen interesse in uitgaan, en ik denk dat ze ook tegen die tijd geen interesse in drank zullen hebben gezien hun ervaringen met hun vader, maar je weet het nooit. Ook mijn man had dit soort ervaringen (zijn moeder), maar daar werd thuis nooit over gesproken, en 'een gezellig borreltje voor het eten' was een vast onderdeel van het leven óók voor hem en zijn broers/zussen als pubers. En als je gevoelig bent voor verslaving dan kan dat uit de hand lopen. Dus bij ons thuis wordt (behalve dan door mijn man) vrijwel niet gedronken, ik vind er niets aan om in mijn eentje wijn te drinken, wel eens een glaasje als we familie op bezoek hebben of zo, of als ik ergens anders in een groep ben. De jongens krijgen zeker niets van ons of van mijn ouders. Desondanks ben ook ik in mijn jeugd (ik was 13) op een feestje van mijn ouders thuis 'dronken gevoerd' door de buren die mij vertelden dat een scheutje rum door de cola heel lekker was. Ook als student heb ik wel eens dronken op de fiets gezeten. Ik zal het mijn zoons dan ook niet verbieden na hun 16e, maar wel sterk afraden om al te erg te gaan experimenteren met teveel, en zeker niet te jong.
Marjoleine

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2012 om 14:05

Verbieden

Ik ben net het boek: "Puberbrein Binnenstebuiten" van Huub Nelis & Yvonne van Sark aan het lezen. Kan ik iedere ouder van een puber aanraden! Hierin wordt aan de hand van de ontwikkeling van het puberbrein duidelijk gemaakt dat pubers (10-25 jaar) behoefte hebben aan grenzen en structuur en aan ouders die het goede voorbeeld geven. Men pleit voor een liefdevolle, strenge opvoeding waarin grenzen stellen en je verantwoordelijkheid als ouder nemen centraal staat. Die grenzen zijn slechts tot op zeker hoogte onderhandelbaar, maar altijd bespreekbaar.
Echter als het om alcohol gaat, blijkt verbieden het beste te werken. Niet leren drinken is altijd beter dan wel leren drinken, hoe voorzichtig ook. Onderzoekers van de Radboud Universiteit kwamen tot de conclusie dat "Voorlichting over de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik blijkt minder effectief dan gewoon verbieden. Ouders zouden alcoholgebruik van het begin af moeten verbieden en daarin zelf het goede voorbeeld moeten geven" En als je streng bent, wees dan ook duidelijk. Onderzoek van Trimbos laat zien dat maar een op de 12 ouders het goed vindt dat hun kind op feestjes alcohol drinkt, terwijl een kwart van de kinderen zegt dat ze zeker weten dat hun van hun ouders wel mag. http://www.uwkindenalcohol.nl/

liora

liora

16-09-2012 om 14:12

Daarom

Daarom ben ik denk ik zo relaxed erover: ik drink niet of nauwelijks. Ik geef dus het goede voorbeeld.
En verder: de ouders van de meeste generatiegenoten dronken wel en toch worden ze niet in hun functioneren door alcohol belemmerd.

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2012 om 15:34

25 jaar?

Ik weet best dat het brein zich doorontwikkeld tot een jaar 0f 23, maar om jongvolwassenen te bestempelen tot puber gaat me te ver. Menigeen heeft op die leeftijd een verantwoordelijke baan, woont op zichzelf, etc.

onna

onna

16-09-2012 om 16:03

Elisa

Heb jij misschien een link naar dat onderzoek van de Radboud Universiteit? Of andere links waaruit blijkt dat verbieden en zelf ook niet (of zo min mogelijk) drinken het beste werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.