Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
P

P

03-08-2012 om 08:39

Alcoholvrij voor 13 jarige?

Elders zit (zat denk ik) ik in discussie over of je een 13jarige alcoholvrij bier mag geven? Ja natuurlijk mag dat maar die persoon zegt dat die dat doet om het kind eerst te leren dat bier zonder alcohol ook kan. Ik denk eerder dat je het kind op veel te jonge leeftijd al leert dat bier er bij hoort.

Wat denken jullie?

Balans

Ik ga er vanuit dat er factoren zijn die kinderen beschermen tegen alcoholgebruik en met name overmatig alcoholgebruik. Met name de relatie met de ouders, het goede voorbeeld van ouders en omgeving, uitleg zonder hysterie, geschiedenis over de drooglegging en de blauwe knoop, ritueel gebruik van middelen, opiumsnuivers, artiesten als Herman Brood, het gebruik van alcohol en middelen als zelfmedicatie, de goot en dergelijke. De gevolgen van alcohol, de positieve effecten bij matig gebruik en de gevolgen bij excessief gebruik als Korsakow en leverproblemen. Het risico is het impulsieve brein van jongeren, de overschatting, de beschikbaarheid, enzovoort. Nergens echter zie ik verbieden als een beschermende factor. Echt nergens. Op deze leeftijd zijn ze aan het experimenteren met de eigen verantwoordelijkheid en daar hoort verbieden in mijn opvatting niet bij. Dat is onrealistisch wensdenken.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 17:10

Die links

De directe links naar de onderzoeken zijn eerder in deze draad ook al door mij gegeven.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 17:14

Anne

"Nergens echter zie ik verbieden als een beschermende factor. Echt nergens. Op deze leeftijd zijn ze aan het experimenteren met de eigen verantwoordelijkheid en daar hoort verbieden in mijn opvatting niet bij. Dat is onrealistisch wensdenken"
Zoek de links op naar het onderzoek en lees de onderzoeken. Daaruit blijkt onomstotelijk dat een duidelijke grens met een verbod en er verder weinig woorden aan vuil maken de meest effectieve manier is om je puber verantwoord te leren omgaan met alcohol.
Dat laatste streven is volgens mij het gezamenlijke uitgangspunt in deze discussie.

Elisabeth

"Daaruit blijkt onomstotelijk dat een duidelijke grens met een verbod en er verder weinig woorden aan vuil maken de meest effectieve manier is om je puber verantwoord te leren omgaan met alcohol."
Waaruit blijkt dat dan Elisabeth? Dat onderzoek is helemaal niet eenduidig. Men heeft gewoon uit het materiaal een eigen wenselijke conclusie getrokken. Wat is wetenschap? Het overtuigt mij niet. Interessanter is hoe het komt dat het jou wel overtuigt blijkbaar? Onderzoek waarmee je het risico voor je kind hoopt te verkleinen? Dat is een loffelijk streven maar nog geen bewijs. Laten we hopen dat verbieden werkt voor jou en je kind. Het lastige met dit soort onderzoek is dat je het bijna niet in een laboratoriumsituatie kunt trekken. Er spelen ook altijd andere factoren mee. Een verbod en er verder weinig woorden aan vuil maken is voor pubers een vrijbrief om hun ouders niet bij zaken te betrekken. En daar pas ik toch voor.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 18:52

Anne

Heb hè het gelezen? Ik krijg nav jouw antwoorden nl sterk de indruk dat we niet dezelfde onderzoeken lezen.

Onderzoek

Was het maar zo simpel Elisabeth. Lees dezelfde onderzoeken en kom dan tot dezelfde conclusie. Bovendien laat ik me niet gek maken en al zeker niet dwingen tot ouderlijk gedrag dat mij vreemd is. Zelf ben ik van de matigheid en de balans en dat hoop ik mijn kinderen mee te geven. Dat past bij mij. Verbieden niet. En ja, ik kan onderzoek lezen. Daarom ben ik ook kritisch op de uitkomsten.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 21:00

Anne

Heel goed dat je kritisch leest en jezelf op de hoogte houdt van de laatste inzichten. Uiteindelijk hopen we allemaal wijzer te worden en onze kinderen zondere al te veel schade groot te brengen.
Ik lees in het Njmeegse onderzoek dat pubers van ouders met een duidelijke grens later, minder frequent en minder per keer drinken dan kinderen van ouders zonder een duidelijke grens. Het onderzoek richtte zich op de (Nederlandse) gedachte dat thuis leren drinken het best zou zijn en dat blijkt niet het geval te zijn, integendeel. Het Amerikaanse onderzoek bevestigd dat.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-09-2012 om 21:04

Overigens

... Wil datniet zeggen dat jouw aanpak niet goed is. Uiteindelijk ken jij je kinderen en jezelf het beste om obv wat je weet de juiste aanpak te kiezen om te bereiken dat je kinderen verantwoord omgaan met alcohol. Als ze nietdrinken is het ook prima!

lam

lam

08-06-2014 om 00:22

heftig

Ik vind dat er erg heftig op word gereageerd. Kinderen zouden alcoholvrij bier gewoon kunnen drinken. Ze moeten zelf verantwoordelijk worden en misschien is het zelfs goed om te wennen met alcoholvrij bier. Ze leren zo verantwoordelijk en volwassen met alcohol om te gaan. Alcohol is normaal en als ze 18 zijn gaan ze toch drinken dat hou je niet tegen.

Kindercampange is het zelfde als alcoholvrij bier. Mijn dochter neemt soms in restaurants alcohol vrije cocktails. Ze gaat er normaal en verantwoordelijk mee om. Zoals het hoort. Laat ook je eigen kind bewijzen dat ze er verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Het is belangrijk dat ze op deze leeftijd goed weten wat gevaren zijn.

Ik heb een vriendin die een kind heeft dat graag alcohol wil proeven. Hij is al 16 en als hij 18 is zal hij meteen beginnen met drinken. Als eerder was na gedacht dat alcoholvrij de oplossing was om te laten wennen en zorgen dat het kind echt inziet dat alles echt met mate moet dan zal je kind echt niet snel comazuipen ofzo. Ze zien goede en slechte dingen in de alcohol. Zorg dat ze bij het goede blijven. Laat je kind alcohol ontdekken.

moet kunnen

mijn zoon is 13 en drinkt idd met verjaardagen wel eens een alcohol vrij biertje
vind dat dit wel moet kunnen
ik drink zelf ook wel eens een biertje maar da ook het liefst alcohol vrij .

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 10:15

ik niet

Ik ben van mening dat als ik mijn zonen alcoholvrij bier geef ik ze daarmee laat zien dat bier er bij hoort en dat vind ik niet nodig. Ik zou niet weten waarom je opeens bier moet drinken op een verjaardag, waarom is dat opeens zo speciaal?

Bier hoort er helemaal niet bij en later drink je omdat je dat lekker vindt en maximaal een dag of twee per week. Nu mag je geen alcohol dus ik zie niet in waarom ik ze dan moet leren dat bier er al bij hoort.

Wat is er mis met cola of iets anders?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.