Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-01-2012 om 19:16
Hallo,
Jongste meid is bijna 14 jaar. Twee avonden per week heeft ze training in sporthal, zo'n 2,5 km van huis. Zij vindt het kinderachtig dat we haar met de wagen brengen, ze wil veel liever op de fiets. Het is best erg donker op de weg die ze langs moet, loopt stukje langs bos. Dat stukje zijn ze wel met twee meiden, allebei 14. Na het stukje bos, moet ze dus nog zo'n 2 km alleen naar huis fietsen. Ik heb er moeite mee, er is zo snel iets gebeurd. Of moet ik het gewoon doen? Wat denken jullie?
Gegroet!
21-01-2012 om 14:28
Veilig
Zelf laat ik me ook niet regeren door angst dus afgelopen week is mijn dochter voor het eerst 's avonds in het donker naar een schoolactiviteit geweest. Goede reden om weer eens te bespreken hoe je je veiligheid kunt vergroten. En de engste stukken heb ik haar gebracht en gehaald. Ik was al lang blij dat ze dat direct durfde, dochter is nogal een angsthaas.
22-01-2012 om 11:54
Cursus zelfverdediging
Toen ik op mezelf ging wonen heb ik een cursus zelfverdediging gevolgd. Dat heeft voor mij heel veel goed gedaan, de boodschap was uiteindelijk toch: als je ervoor staat, doe wat je kunt ongeacht of je je de technieken nog herinnert. Tijdens die cursus moesten we op een kussen echt "doortrappen". Dat bleek voor heel veel vrouwen lastig te zijn, omdat ze zich nog nooit op die manier hadden laten gaan. Voor mezelf voelde het ook goed om op die manier erachter te komen dat je het kunt. Na die cursus heb ik altijd gedacht: "probeer het maar, ik schop je helemaal verrot!".
Gr. Poezie.
22-01-2012 om 19:31
No way!
Brengen en halen, er zijn veel te veel gekken en zeker door het bos heen, ik weet niet wanneer ik het wel goed zou vinden maar die van ons zijn 17 en die mogen alleen in het donker op de scooter en niet alleen op de fiets!! succes! en nog een klein tijdje.. dan is het weer licht...
22-01-2012 om 22:54
Albana
Voor een deel ben ik het met je eens maar ik vind het aanhalen van kleedgewoontes uit andere culturen niet ok.
Qua de daadwerkelijke incidenten: tsja, dat zijn gemelde incidenten. Zeg, de zwarte gevallen, binnen dit onderwerp is er ook veel grijs en die komen in dit soort statistieken niet voor. Waar ik ben opgegroeid hadden de meeste meisje wel iets meegemaakt waardoor ze -zeg- zich bewust waren van hun kwetsbaarheid. En sommige jongens trouwens ook, voor de goede orde. Dat staat niet in de statistieken.
Waar ik het met je eens ben is dat angst geen goede raadgever is. Maar een stuk bewustzijn en inschatten van risico's lijkt me alleen maar slim. En als je als moeder eea zelf hebt meegemaakt zal je een andere inschatting maken dan wanneer dat niet zo is. Dan kun je als moeder proberen met anderen een reality check te doen maar sommige dingen wis je niet zomaar uit je systeem.
Het kan trouwens ook andersom, is mijn ervaring. Een moeder die ik ken had door haar eigen ervaring juist een 'niet piepen' houding naar haar dochter.
Kortom, volgens mij is het 'onze' uitdaging om een reële balans te vinden en hangt reëel af van omgevingsfactoren en zelf
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.