Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen naar Amsterdam

Mijn zoon is bijna 15 en wil alleen naar Amsterdam voor t eerst. Afspreken met een meisje dat daar woont, hij kent haar via snapchat, via een andere vriendin. Wij als ouders hebben het meisje nog nooit gezien, ja op een foto. We begrijpen dat zijn wereld groter wordt, en gunnen hem dat plezier, maar hebben er moeite mee dat we het meisje niet eens kennen. Ook naar alternatieven gezocht en voorgesteld, brengen en eerst zien wie dat meisje is. Je hoort vaak genoeg rare verhalen over dat online gebeuren. Moeten we dit nu wel of niet toelaten? Tips zijn welkom. Groet, Saskia 


Op deze leeftijd is het in principe geen kwestie meer van 'toelaten'. Pubers hebben benen, en een steeds beter geinformeerd brein, die gaan waar ze willen.

Belangrijk is dat je met je zoon bespreekt wat de 'etiquette' is van dit soort moderne ontmoetingen.

Altijd de eerste ontmoeting in het publiek zodat je niet geconfronteerd wordt met mensen die zich anders voorgedaan hebben dan ze zijn. Beweeg je liever eerst in familie en vrienden om een bredere kennis van iemand te krijgen en of je je met hen kunt verhouden. Doe je best om het rustig op te bouwen.

Zorg dat je op tijd weer terug naar huis kunt, gok niet op de laatste trein. Dat is een risico op te snelle en lastige complicaties.

Wees respectvol tegenover elkaar, luister en respecteer elkaars' grenzen.

Houd al deze dingen in je achterhoofd en geniet van het voorjaar en je spannende kennismaking.

Zo zijn er meer dingen. Neem niet teveel geld mee. Zorg dat je niet gedwongen kunt worden om je pasje met al je spaargeld af te geven.

14 is wel aan de jonge kant. Moet hij ver reizen? Zorg voor een opgeladen telefoon en wat geld achter de hand, en dan moet het wel goed komen.

MIsschien kun je vragen of je een naar haar mag zwaaien? Ik heug me ineens dat mijn zoon op bezoek ging bij een meisje in Utrecht, hij was 13 bijna 14, maar ik kende haar omdat ze elke avond via Skype huiswerk zaten te maken en te praten.

Als ik dan binnenkwam zwaaiden we een.

Nu trouwens ook bij dochter. Als ik haar kopje thee breng krijg ik de groeten en laat ik even mijn hoofd zien als ze aan het weetikwatvoor tool waarbij je zichtbaar bent aan het doen zijn. En soms hoor ik alleen maar een stem.

Hebben ze al gefacetimed? Vraag of je even mee mag kijken. Dan zie je met wie hij afspreekt. Dat is toch anders dan wanneer er alleen foto's gestuurd worden. 

En dan afspraken maken idd, openbare plek, contact met jou of een vriend op een afgesproken tijd. En ook de terugreis doornemen.

Waarvandaan naar Amsterdam? 

Wat voor mij erg zou uitmaken is hoe ver hij moet reizen.  Maw hoe snel je bij hem kunt zijn als dat nodig is.

Hangkousendorp is niet zo ver van Amsterdam,  met de auto kunnen we dat in iets meer dan een half uur bereiken.  Als zoon van 15 ergens afspreekt buiten dan zou dat van mij mogen,  en restaurant ook nog wel.  Binnen bij voor mij onbekende vrienden op bezoek gaan dan weer niet. 

Ik zou meer moeite hebben met Utrecht of Rotterdam, omdat we daar niet zo snel kunnen zijn als dat nodig is. In die zin is Maastricht helemaal een no go op die leeftijd.  

Maastricht ja, tenzij je daar familie of vrienden hebt waar je daar op terug kunt vallen. Dan vraag je dat. Of je brengt zoon en hen met elkaar in contact.

Laat het meisje naar zijn woonplaats komen?

Valeria, ik vrees dat de ouders van het meisje dan hetzelfde probleem hebben als to... Ik vind het nog wel jong. Maar het zou voor mij inderdaad ook uitmaken op welke plek ze afspreken, hoe ver Amsterdam is. En ook in hoeverre ze bekend ze met hoe het ov werkt. Mijn kinderen maken bijna nooit gebruik van het ov en hebben dat nog nooit alleen gedaan. Het zou voor hen al spannend zijn als alles rijdt zoals het moet, maar spoorwissels oid zouden ze toch lichtelijk van in paniek raken.

Dat is wel een leeftijd waarop je niet meer alle vrienden van je kind kent, dat geldt ook voor vrienden van school of sport. Het is op zich ook niet erg om af te spreken met iemand die je van online kent, maar wel op een openbare plek waar ook andere mensen zijn en overdag. Niet ergens savonds in een donker steegje of bij iemand thuis. 

Schemerlampje schreef op 08-05-2021 om 14:38:

Valeria, ik vrees dat de ouders van het meisje dan hetzelfde probleem hebben als to... 

---- dan kom je er wel gelijk achter of het een 'echt' meisje is van zijn leeftijd (sorry, kan de quote niet splitsen)

Ik vind het nog wel jong. Maar het zou voor mij inderdaad ook uitmaken op welke plek ze afspreken, hoe ver Amsterdam is. En ook in hoeverre ze bekend ze met hoe het ov werkt. Mijn kinderen maken bijna nooit gebruik van het ov en hebben dat nog nooit alleen gedaan. Het zou voor hen al spannend zijn als alles rijdt zoals het moet, maar spoorwissels oid zouden ze toch lichtelijk van in paniek raken.


Ik heb ook een zoon die dit jaar 15 wordt, maar die zou dit niet eens overwegen, maar als hij dat wel zou doen, was het antwoord denk ik nee. 

Mijn dochter ging op die leeftijd ook een keer een 'leuke jongen' ontmoeten die ze alleen online kende. Ik vond het wel eng hoor. Mijn angst was vooral dat het helemaal geen 'leuke jongen' was maar een spreekwoordelijke griezel die weet ik wat van plan was met mijn mooie naïeve dochter. Dus ik ging mee, stelde me verdekt op (het was op een groot station) en zag van een afstandje hoe ze elkaar ontmoetten en gedag zeiden. Hij was zeer duidelijk wél die jongen van de foto en minstens zo zenuwachtig als mijn dochter. Eigenlijk was ik toen meteen al wel gerustgesteld maar bleef nog een tijdje rondhangen totdat ik de opgestoken duim van dochter zag: het is goed mam, ga maar

Maar ik snap dat dit niet voor iedereen een handige tip is. Ik zou zeggen: kom inderdaad even binnen tijdens een gesprek op Skype. En geef alle veiligheidstips mee die hierboven staan. 

Met al die voorzorgsmaatregelen erbij zou ik het wel oké vinden. 

Schemerlampje schreef op 08-05-2021 om 14:38:

Valeria, ik vrees dat de ouders van het meisje dan hetzelfde probleem hebben als to... Ik vind het nog wel jong. Maar het zou voor mij inderdaad ook uitmaken op welke plek ze afspreken, hoe ver Amsterdam is. En ook in hoeverre ze bekend ze met hoe het ov werkt. Mijn kinderen maken bijna nooit gebruik van het ov en hebben dat nog nooit alleen gedaan. Het zou voor hen al spannend zijn als alles rijdt zoals het moet, maar spoorwissels oid zouden ze toch lichtelijk van in paniek raken.

Dat had ik ook maar zoon bleek zich verrassend goed te kunnen redden. Ok, stapte de eerste keer in de verkeerde trein maar met een jongerendagkaart (tip: €7,50 voor een dag treinen) is dat ook geen probleem.  

Hij durft nauwelijks alleen naar de supermarkt maar alleen met de trein gaat prima.

Mijn zoon had indertijd een vriendinnetje in Utrecht met een nogal beschermende vader, mogelijk ook omdat het meisje licht spastisch was. Vader wilde niets weten van kennismaken zelfs niet over Skype. Dus het zusje van dit meisje had bedacht dat het misschien zou lukken om kennis te maken als zoon naar de sportschool kwam waar het meisje trainde. Dan werd ze door vader weggebracht en zusje was er ook bij.

Helaas liep het niet goed af. Nou ja, vader wilde er nog steeds niets van weten en zoon ging weer naar huis en verder hadden ze alleen weer contact via Skype.

Dus ja, wees ook bedacht op controlerende of overbeschermende ouders.

Die misschien ook wel op de hoek op een duimpje omhoog staan te wachten.

Let bij een jongerendagkaart dan wel op: Die geldt alleen bij NS. Ik zat gisteren toevallig in een trein met tieners die daar bij controle op gewezen werden. Nu reisden zij met volwassenen die nieuwe kaartjes voor hen konden kopen, maar als je alleen reist en niet zo veel ervaring hebt met het OV is dat ook weer stressvol. Maar, afhankelijk van je vertrekpunt, zal dat bij een reis naar Amsterdam niet zo snel spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.