Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


Max88 schreef op 27-07-2022 om 19:38:

[..]

Nou ik ben ook van de tijd van het losse kaartje en de strippenkaart en ik heb in 30 jaar schat ik 3 keer met het OV gereisd en dat was omdat ik moest, niet uit vrije keus.

Net als bij het simpele kopje senseo zetten zijn er veel momenten waarop er iets mis kan gaan. Daar hoef je niet echt iets voor te mankeren.

Kan, ja. Als je in 30 jaar maar 3 keer met het OV geweest bent, heb je vast die momenten niet eens zelf meegemaakt. 

Zelfs in de periode dat ik dagelijks ging, was er maar 1x per jaar iets. En dat was dan dat een stuk van de reis werd vervangen door een bus. 

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 20:34:

[..]

Als ik met OV naar school of werk moest/ ga had ik altijd haast. Maar het is gewoon niet zo moeilijk; je bliebt je kaart bij de check in en na het uitstappen blieb je uit. That's it.

Bij trein staat duidelijk aangegeven waar de trein heen gaat of je zoekt van te voren even op welk perron je moet hebben.

Dat jij iets makkelijk vindt maakt het nog niet voor iedereen makkelijk. Ik vind het ook niet lastig. Mijn moeder wel. Mijn moeder vind de naaimachine bedienen echt zo simpel. Ik kan er helemaal niks mee. 'Gewoon op de pedaal duwen en de stof door laten gaan Mees, dat is alles (Nederlands voor that's it)'

Daarbij: in deze regio zijn er 2 vervoerders voor de trein. Je moet dus ook opletten met welke vervoerder je reist en bij de juiste paal bliepen. Als je overstapt uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de andere. Samen met nog 100 reizigers en terwijl de ene vervoerder maar één paal op het perron heeft staan.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 20:42:

[..]

De eerste kaart die ik jaren geleden kocht was al 7,50 dus dat is geen extreme stijging. Losse kaartjes zijn een stuk duurder. Tenzij je echt nooit met ov gaat, dan zou ik het bij een los kaartje houden.

7,50 is toch hartstikke veel geld voor een stukje plastic waar je nog niets mee ka6en na 5 jaar alweer vernieuwd moet worden? (Lekker ook voor het milieu)

Meesje schreef op 27-07-2022 om 20:43:

[..]

Dat jij iets makkelijk vindt maakt het nog niet voor iedereen makkelijk. Ik vind het ook niet lastig. Mijn moeder wel. Mijn moeder vind de naaimachine bedienen echt zo simpel. Ik kan er helemaal niks mee. 'Gewoon op de pedaal duwen en de stof door laten gaan Mees, dat is alles (Nederlands voor that's it)'

Daarbij: in deze regio zijn er 2 vervoerders voor de trein. Je moet dus ook opletten met welke vervoerder je reist en bij de juiste paal bliepen. Als je overstapt uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de andere. Samen met nog 100 reizigers en terwijl de ene vervoerder maar één paal op het perron heeft staan.

Ja klopt als ik naar familie ga moet ik ook van de ene vervoerder overstappen naar de ander, staat allemaal duidelijk aangegeven.

Inderdaad is het voor de een makkelijker dan voor de ander maar sommige mensen zijn ook bang om iets (nieuws) te proberen en noemen het bij voorbaat moeilijk terwijl ze het nooit geprobeerd hebben. Een tante van mij is bv bang op de verkeerde trein te stappen, terwijl het duidelijk staat aangegeven en ook nog wordt omgeroepen en er een conducteur staat aan wie je het kunt vragen. Maar zij is in de beleving dat als ze het station betreedt ze spontaan doof is, niet meer kan lezen en haar stem kwijt is om iets te vragen. Laatst is ze toch gegaan en nu durft ze het wel, maar die drempel duurde een jaar of 10.

Poezie schreef op 27-07-2022 om 20:47:

[..]

7,50 is toch hartstikke veel geld voor een stukje plastic waar je nog niets mee ka6en na 5 jaar alweer vernieuwd moet worden? (Lekker ook voor het milieu)

Ik gebruik hem zeker 4 a 5 dagen per week dus vind er niks duur aan. Bankpas wordt ook eens in de zoveel tijd vervangen. Als je zelden met het ov gaat zou ik het bij losse kaartjes houden en niet zo'n pas aanschaffen. Ik heb een anonieme kaart dus mijn man gebruikt hem ook geregeld. Pasjes worden gerecycled en met de auto reizen is ook niet milieuvriendelijk, maar dat is weer een andere discussie.

On topic, ben ik van mening dat de gemiddelde 14 jarige prima met de trein kan reizen.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 20:52:

[..]

Ja klopt als ik naar familie ga moet ik ook van de ene vervoerder overstappen naar de ander, staat allemaal duidelijk aangegeven.

Inderdaad is het voor de een makkelijker dan voor de ander maar sommige mensen zijn ook bang om iets (nieuws) te proberen en noemen het bij voorbaat moeilijk terwijl ze het nooit geprobeerd hebben. Een tante van mij is bv bang op de verkeerde trein te stappen, terwijl het duidelijk staat aangegeven en ook nog wordt omgeroepen en er een conducteur staat aan wie je het kunt vragen. Maar zij is in de beleving dat als ze het station betreedt ze spontaan doof is, niet meer kan lezen en haar stem kwijt is om iets te vragen. Laatst is ze toch gegaan en nu durft ze het wel, maar die drempel duurde een jaar of 10.

Ach dat gebeurt mij ook nog wel eens (of vergeten uit te stappen), scheelt dat in Nederland ook altijd weer een trein terug gaat.

Daglichtlamp schreef op 27-07-2022 om 20:56:

[..]

Ach dat gebeurt mij ook nog wel eens (of vergeten uit te stappen), scheelt dat in Nederland ook altijd weer een trein terug gaat.

Ja precies een ramp is het niet.

Valeria schreef op 27-07-2022 om 20:42:

[..]

Kan, ja. Als je in 30 jaar maar 3 keer met het OV geweest bent, heb je vast die momenten niet eens zelf meegemaakt.

Zelfs in de periode dat ik dagelijks ging, was er maar 1x per jaar iets. En dat was dan dat een stuk van de reis werd vervangen door een bus.

Ik bedoel misgaan in de handelingen die Thomass beschrijft op pagina 3 en de verbazing van een enkeling hierover. Dat gebrek aan begrip of de verbazing verbaast mij dan weer.

Met een ns-app krijg je veel informatie, zelfs aan welke kan van de trein je moet uitstappen en op welk spoor je uit stapt en op welk spoor de volgende trein staat.
Dus dat reizen met de trein is niet zo’n obstakel voor een paar 14-jarigen. Maar HoogCatherijne, het station en winkelcentrum van Utrecht ineen, is niet veel aan. Utrecht, met zijn terrasjes is leuk voor studenten die een biertje willen pakken. Dus Luna, je kan net zo goed een tripje maken naar Wageningen. Ook een stad met een oude kern en iets minder druk. Mogelijk dat je moeder daar minder moeite mee heeft.

Amersfoort is trouwens echt een leuk stadje: een schattig centrum en een stadspoort over een gracht (dat zie je vanuit de trein, met voordat de trein uit Almelo het station binnenkomt)
Leuker en dichterbij dan Utrecht.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 20:34:

[..]

Als ik met OV naar school of werk moest/ ga had ik altijd haast. Maar het is gewoon niet zo moeilijk; je bliebt je kaart bij de check in en na het uitstappen blieb je uit. That's it.

Bij trein staat duidelijk aangegeven waar de trein heen gaat of je zoekt van te voren even op welk perron je moet hebben.

Een hersenchirurg zal ook zeggen dat sommige operaties niet zo moeilijk zijn. Kom op, dat is het punt niet. Ik probeer uit te leggen dat als je heel lang niet getreind hebt die drempel giga hoog is. Tenzij iemand jou volledig meesleept en voorkauwt. Geen reden om je kind te verbieden te treinen maar ik geef alleen maar wat uitleg voor de mensen die niet begrijpen dat treinreizen voor sommige mensen ingewikkeld is. 

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 20:34:

[..]

Als ik met OV naar school of werk moest/ ga had ik altijd haast. Maar het is gewoon niet zo moeilijk; je bliebt je kaart bij de check in en na het uitstappen blieb je uit. That's it.

Bij trein staat duidelijk aangegeven waar de trein heen gaat of je zoekt van te voren even op welk perron je moet hebben.

Ook dit is soms lastig bij een groot station maar goed jij vindt alles makkelijk. Mijn werk vind ik ook makkelijk, jij niet.

Poezie schreef op 27-07-2022 om 20:47:

[..]

7,50 is toch hartstikke veel geld voor een stukje plastic waar je nog niets mee ka6en na 5 jaar alweer vernieuwd moet worden? (Lekker ook voor het milieu)

Als jij het niet betaalt, wie dan? Dan betalen we dus met z'n allen mee aan degenen die met het OV willen. Dank je wel. Heb je wel eens gekeken wat je aan je bank betaalt? Vier euro per maand betaal ik potdorie  

Thomass schreef op 27-07-2022 om 21:44:

[..]

Een hersenchirurg zal ook zeggen dat sommige operaties niet zo moeilijk zijn. Kom op, dat is het punt niet. Ik probeer uit te leggen dat als je heel lang niet getreind hebt die drempel giga hoog is. Tenzij iemand jou volledig meesleept en voorkauwt. Geen reden om je kind te verbieden te treinen maar ik geef alleen maar wat uitleg voor de mensen die niet begrijpen dat treinreizen voor sommige mensen ingewikkeld is.

Hmm beetje flauw vergelijk want voordat je een hersenoperatie mag uitvoeren ben je tig jaar studie verder, is niet iets wat je zo maar kunt doen. Voor een ritje met bv de trein of bus hoef je echt geen studie te volgen, zelfs geen cursus. Ik begrijp best dat de drempel hoog kan zijn als je iets niet vaak doet, maar geef alleen aan dat het soms simpelweg een kwestie van een keer proberen is. Mensen kunnen het zichzelf moeilijk maken met allerlei irreele gedachten.  Tegenwoordig is alles zo makkelijk te achterhalen bv via een website of app, informatielijn of gewoon vragen op het station/ aan de buschauffeur. Waarom zou een ander je het voor moeten kauwen en je meeslepen, je kunt alles zo vinden? Dat herken ik gewoon niet uit mijn omgeving, hier in Utrecht is het erg duidelijk aangegeven andere stations wellicht niet al ben ik het nooit tegengekomen.

Flanagan schreef op 27-07-2022 om 21:30:

Met een ns-app krijg je veel informatie, zelfs aan welke kan van de trein je moet uitstappen en op welk spoor je uit stapt en op welk spoor de volgende trein staat.
Dus dat reizen met de trein is niet zo’n obstakel voor een paar 14-jarigen. Maar HoogCatherijne, het station en winkelcentrum van Utrecht ineen, is niet veel aan. Utrecht, met zijn terrasjes is leuk voor studenten die een biertje willen pakken. Dus Luna, je kan net zo goed een tripje maken naar Wageningen. Ook een stad met een oude kern en iets minder druk. Mogelijk dat je moeder daar minder moeite mee heeft.

Utrecht centraal is nu het verbouwd is juist interessant voor jongeren ivm de vele skateboard mogelijkheden bij het station

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.