Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


@Daglichtlamp dat wist ik dus nog niet, daar ga ik naar kijken want dat is handiger

Maar de OV-chipkaart gaat er toch ook weer uit? Zoiets hoorde ik laatst

Athan schreef op 27-07-2022 om 17:09:

[..]

Ik vind het wel degelijk een gedoe. Mijn (anonieme) ov-kaart is sinds september 2021 verlopen en als ik nu dus met de trein zou willen reizen, dan moet ik eerst weer zo'n ding zien te kopen. Vroeger kon dat bij de sigarettenboer aan de overkant, maar die levert die dingen niet meer. Ik weet niet eens waar ik er nu een zou kunnen kopen. Nou ja, op het station, neem ik aan? Toen ik nog een geldige kaart had, stapte ik weleens op de tram, maar dat doe ik nu dus ook nooit meer (terwijl hij voor mijn deur stopt).

Het ov in Nederland is qua infrastructuur best goed geregeld, maar het betaalsysteem zou wat mij betreft wel wat eenvoudiger mogen.

Ov chipkaart kun je bij o.a. primera kopen en veel boekhandels, station, supermarkt( althans waar ik woon) of je besteld hem op internet en je hebt hem de volgende dag in huis. Zo'n kaart is jaren geldig dus vervangen hoeft niet vaak gelukkig. Strippenkaarten vond ik minder praktisch, wist vaak niet hoeveel zones het was of hij ging per ongeluk mee in de wasmachine in mijn broekzak.

madee schreef op 27-07-2022 om 17:21:

Maar de OV-chipkaart gaat er toch ook weer uit? Zoiets hoorde ik laatst

https://ovpay.nl/nl is de toekomst. Dus als in jouw stad/regio al een proef loopt kun je wellicht gewoon met je telefoon of je bankpas inchecken in de bus.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 16:42:

[..]

Werkwijze OV chip is zeer makkelijk, valt weinig aan te snappen. Maar ligt er natuurlijk ook aan of mensen zich er in willen verdiepen. Wij reizen geregeld met de trein omdat het vaak makkelijk is, maar zeker niet bij alles.

Je wilt niet weten wat een drama het was toen het geïntroduceerd werd (of je bent het vergeten) en dat blijft bij sommige mensen in het hoofd zitten. Overstappen en dan wel of niet in en uitloggen. Paaltjes zoeken, vergeten uit te checken, terughalen. Anonieme kaart, persoonlijke kaart, opwaarderen, 2de of 1de klasse. Makkelijk praten dat het zeer makkelijk is. Ja als je het gewend bent wel ja. 

Toen de strippenkaart werd ingevoerd was het ook drama, dat vond iedereen toen ook ingewikkeld (en het was eigenlijk ook lastiger dan de ov-chip). Nu hoef je tenminste niet meer van te voren een zonekaart te zoeken, uit te rekenen in hoeveel zones je reist en dan eentje extra laten afstempelen.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 16:38:

[..]

Ohhh echt, hier elke 7 minuten een bus, laatste een uur of 01.00 uur en in het weekend tot diep in de nacht elk uur wel een paar bussen. Wat een verschil.

Dat hoor ik ook van onze zoon, waar hij nu woont, hij kan midden in de nacht nog thuis raken met het ov. Een collega van me moest vandaag werken op een andere locatie en er vielen bussen uit dus ze was later thuis dan verwacht. 

Thomass schreef op 27-07-2022 om 17:38:

[..]

Je wilt niet weten wat een drama het was toen het geïntroduceerd werd (of je bent het vergeten) en dat blijft bij sommige mensen in het hoofd zitten. Overstappen en dan wel of niet in en uitloggen. Paaltjes zoeken, vergeten uit te checken, terughalen. Anonieme kaart, persoonlijke kaart, opwaarderen, 2de of 1de klasse. Makkelijk praten dat het zeer makkelijk is. Ja als je het gewend bent wel ja.

Hala je er nou niet te veel bij? Als iemand 2e of 1e klasse al een ingewikkeld probleem vindt, snap ik wel dat die allerlei simpele dingen moeiljk vindt ja, maar de gemiddelde mens is wel iets slimmer dan dat. Je komt misschien 1 ding tegen per reis.

Thomass schreef op 27-07-2022 om 15:45:

[..]

Je leest toch wat ik schrijf? Als je nog nooit met die ovchip hebt gewerkt heb je dus ook heel lang niet getreind, opgeteld is dat een flinke drempel. Lang geleden had niet iedereen een auto, mijn partners ouders hadden geen auto. Pas met een jaar of 10. Daarvoor dus altijd OV. Mijn ouders gingen nooit met de trein maar mijn vader was buschauffeur (al ging hij zelf en mijn moeder ook nooit met de bus). Als je eenmaal een auto hebt is de trein altijd duurder met meer dan 1 persoon en soms met 1 persoon ook al (dus alle vaste lasten zijn betaald).

En ik zei over die 50% dat ik dat dénk. Ik ben ook al de hele middag aan het zoeken naar cijfers maar kan ze niet vinden.

Er is werkelijk tegenwoordig weinig eenvoudiger dan een ov chipkaart hoor.

Makkelijk dan een mobiele telefoon.

Auto goedkoper is niet helemaal waar,  wat denk je van parkeerkosten, benzine? Met een 40 procent korting kaart kun je meerdere mensen meenemen voor 40 % en voor corona waren er bergen goedkope kaartjes.

Thomass schreef op 27-07-2022 om 17:38:

[..]

Je wilt niet weten wat een drama het was toen het geïntroduceerd werd (of je bent het vergeten) en dat blijft bij sommige mensen in het hoofd zitten. Overstappen en dan wel of niet in en uitloggen. Paaltjes zoeken, vergeten uit te checken, terughalen. Anonieme kaart, persoonlijke kaart, opwaarderen, 2de of 1de klasse. Makkelijk praten dat het zeer makkelijk is. Ja als je het gewend bent wel ja.

Nooit last van gehad. Gewoon kaart gekocht opgeladen en gaan. Nooit hoeven zoeken naar paaltjes was hier prima geregeld. Denk dat het vooral lastig was voor mensen die snel in de stress schieten van iets nieuws en/ of de info niet goed lezen.

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 18:46:

[..]

Nooit last van gehad. Gewoon kaart gekocht opgeladen en gaan. Nooit hoeven zoeken naar paaltjes was hier prima geregeld. Denk dat het vooral lastig was voor mensen die snel in de stress schieten van iets nieuws en/ of de info niet goed lezen.

Als je geen haast hebt, dan zul je relaxter omgaan met bepaalde zaken dan wanneer je ergens op tijd moet zijn. 

Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 18:46:

[..]

Nooit last van gehad. Gewoon kaart gekocht opgeladen en gaan. Nooit hoeven zoeken naar paaltjes was hier prima geregeld. Denk dat het vooral lastig was voor mensen die snel in de stress schieten van iets nieuws en/ of de info niet goed lezen.

Nou ik ben ook van de tijd van het losse kaartje en de strippenkaart en ik heb in 30 jaar schat ik 3 keer met het OV gereisd en dat was omdat ik moest, niet uit vrije keus. 

Net als bij het simpele kopje senseo zetten zijn er veel momenten waarop er iets mis kan gaan. Daar hoef je niet echt iets voor te mankeren.

Poezekat schreef op 27-07-2022 om 18:52:

[..]

Als je geen haast hebt, dan zul je relaxter omgaan met bepaalde zaken dan wanneer je ergens op tijd moet zijn.

Als ik met OV naar school of werk moest/ ga had ik altijd haast. Maar het is gewoon niet zo moeilijk; je bliebt je kaart bij de check in en na het uitstappen blieb je uit. That's it.

Bij trein staat duidelijk aangegeven waar de trein heen gaat of je zoekt van te voren even op welk perron je moet hebben.

Ik heb net even gekeken op de site waar je een ov chipkaart kunt bestellen. Die kosten inmiddels al 8 euro!!!! En dan heb je nog geen eurocent saldo 😲

Poezie schreef op 27-07-2022 om 20:39:

Ik heb net even gekeken op de site waar je een ov chipkaart kunt bestellen. Die kosten inmiddels al 8 euro!!!! En dan heb je nog geen eurocent saldo 😲

De eerste kaart die ik jaren geleden kocht was al 7,50 dus dat is geen extreme stijging. Losse kaartjes zijn een stuk duurder. Tenzij je echt nooit met ov gaat, dan zou ik het bij een los kaartje houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.