Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


Gingergirl schreef op 27-07-2022 om 23:07:

[..]

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven; ja dat kan ik me best voorstellen. Wel zet ik daar tegenover dat het ook vaak een kwestie van simpelweg proberen is. " heel veel gedoe " is ook iets wat veel mensen zichzelf aanpraten; o jee ik moet iets nieuws doen dus het zal wel heel moeilijk/ veel gedoe zijn. Is geen logische gedachte, want als het echt zo vreselijk moeilijk zou zijn zou niemand er meer mee reizen. En daar komt bij; niemand dwingt je...als je het ov niks vind ga je er toch niet mee.

Dat websites en apps niet voor iedereen praktisch zijn, dat kan. Is vaak ook wel een kwestie van met de tijd mee gaan. Maar als je dat niks vind zijn er ook informatielijnen die je kunt bellen, informatie borden die je kunt lezen, mensen op het station aan wie je het kunt vragen...mogelijkheden zat, voor ieder wat wils. Onbekend is vaak voor velen onbemind, terwijl er niks mis is met iets proberen. Het gaat in dit topic om een jongen van 14 en zijn vrienden, die kunnen dat echt wel.

Ik heb nog niet alles gelezen maar je vergeet dat heel veel mensen gewoon andere mogelijkheden hebben. Als de drempel in hun ogen zo hoog is en er staat toch een auto voor de deur: hups, ik pak de auto en de drempel wordt alleen maar hoger. Als je besluit je auto de deur uit te doen dan moet je de drempel wel verlagen. Als je 14jarige opeens 'naar de andere kant van de wereld' wil met de trein terwijl je je opeens bedenkt dat je hem niet hebt geleerd hoe dat werkt dan kan dat best even een dingetje zijn. 

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 08:04:

[..]

Ik ben het niet vergeten.

Je overdrijft enorm. 1e en 2e klasse is er al eeuwen. Opwaarderen kost 1 minuut en dat kunnen zelfs mijn cliënten. Anoniem of persoonlijk lijkt me logisch

Dat gedoe bij die automaat is er dus niet al eeuwen...

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 10:58

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 10:55:

[..]

Dat geldt toch niet voor alle trajecten?

3 uur lijkt me stug. Ik ben in kortere tijd van Zeeland in Amsterdam.

Deur tot deur. Wij hebben hier ook geen trein voor de deur. Wel een stationnetje, maar niet echt op loopafstand. Zeker niet met kinderen. En dat is een lokaal traject, geen NS lijn. 

MadgeTheBadge schreef op 28-07-2022 om 10:44:

Ik vind reizen zowiezo gedoe, en ik zit ook nooit ontspannen. Niet in de auto en niet in het OV. Reizen met het OV kent daarbij ook nog eens zoveel dingen waar ik op moet letten, dat doe ik echt niet voor mijn lol. Veel te veel indrukken en prikkels. En dan heb ik nog wel zelf een chipkaart. Heb je die niet, dan wordt het voor de incidentele reiziger echt heel ingewikkeld. 

Hoezo, je kunt dan toch gewoon een kaartje uit de automaat halen op het station of in de bus een kaartje pinnen bij de chauffeur? Is dat echt zo vreseĺijk ingewikkeld?

Valeria schreef op 28-07-2022 om 08:40:


[..]

Huh? Moet je dan maar overal empathie mee hebben? Voor iemand die het verschil tussen 1e en 2e klasse niet snapt, of de aanduiding niet kan vinden, heb ik dat inderdaad niet hoor.

Voor een bejaarde van 99, ja, daar kan ik me wat bij voorstellen.

Maar het gaat hier om een moeder van een kind van 14. Waarvan we niet weten OF ze het allemaal ingewikkeld vindt, maar ALS dat zo is, kan ik me daar niks bij voorstellen op die leeftijd.

Je halve leven bestaat tegenwoordig uit pasjes opladen en apps.

het gaat niet om het verschil begrijpen, het gaat om al die rare opties op dat scherm. 

Gingergirl schreef op 28-07-2022 om 10:50:

[..]

Ja dat klopt wel; sommige routes kosten veel tijd met het OV. Als ik ñaar mijn tante ga is dat 1 uur met de auto en 2,5 uur met het OV dat is dus echt niet praktisch. Maar bij bepaalde uitjes is de trein wel handiger en soms goedkoper omdat je geen hoge parkeerkosten hebt of oeverloos veel tijd kwijt bent een parkeerplek te zoeken. In de trein kun je in een stiltecoupe gaan zitten, heb je ook geen last van gekakel. Lekker relaxt net een boek en wat te drinken erbij, voor ons veel relaxter dan autorijden. Trein wijst zich allemaal vanzelf, autorijden vergt veel concentratie. Maar wij houden dan ook niet van autorijden, ieder zijn ding.

Klopt, geloof ik meteen. Ik heb denk ik een enorm ingebouwde aversie tegen reizen. Ik krijg zelfs ruzie met mijn navigatie, ik zeg het niet om grappig te zijn, maar mij geografisch verplaatsen kost me moeite, het is 1 groot zwart gat van binnen, het landt niet, ik heb geen richtingsgevoel. Mijn moeder en schoonzoon hebben hetzelfde; dat scheelt, ze begrijpen het. Mijn vader en ex rijden overal op gevoel heen. Mijn kinderen zie je kort denken en dan weten ze al hoe ze waar en hoe moeten komen.

Bij mij is het: leuke stad, Delft. Antwoord: we zijn in Leiden. 

Ik herken het niet, ook niet na zoveel keren, ondanks dat ik voor bepaalde zaken een fotografisch geheugen heb.

Gelukkig wel voldoende andere dingen die ik kan, maar het onbegrip en de paniek, de energie die het kost worden onderschat.

Poezekat schreef op 28-07-2022 om 09:28:

[..]

Dat herken ik wel bij sommige mensen in mijn omgeving die willen niet de moeite nemen om zich ergens in te verdiepen, het is makkelijker om het aan een ander te vragen. Maar jongeren hebben veel zaken vrij snel door, zeker als het om leuke dingen gaat. Als TO met vrienden op pad wil met de trein, dan kan het interessanter zijn om een ander product te gebruiken met groepskorting.

Ik weet nog dat ik een keer iemand zag voor die grote borden met vertrektijden. Die kwam er niet uit en vroeg wat aan een puber. Die keek niet eens naar het bord en opende haar app. Toen die persoon naar dat bord wees zat ze glazig te kijken: ze had werkelijk géén idee waar je die borden voor kon gebruiken  

Thomass schreef op 28-07-2022 om 10:57:

[..]

Ik heb nog niet alles gelezen maar je vergeet dat heel veel mensen gewoon andere mogelijkheden hebben. Als de drempel in hun ogen zo hoog is en er staat toch een auto voor de deur: hups, ik pak de auto en de drempel wordt alleen maar hoger. Als je besluit je auto de deur uit te doen dan moet je de drempel wel verlagen. Als je 14jarige opeens 'naar de andere kant van de wereld' wil met de trein terwijl je je opeens bedenkt dat je hem niet hebt geleerd hoe dat werkt dan kan dat best even een dingetje zijn.

Dat is het ook vaak; mensen doen het niet vaak en gaan dan beren op de weg zien en in hun hoofd halen dat alles enorm ingewikkeld is. Wij doen beiden; ov maar ook met de auto weg. Beiden hebben voor en nadelen.

Thomass schreef op 28-07-2022 om 10:58:

[..]

het gaat niet om het verschil begrijpen, het gaat om al die rare opties op dat scherm.

Leg eens uit dan?

Max88 schreef op 28-07-2022 om 11:01:

[..]

Klopt, geloof ik meteen. Ik heb denk ik een enorm ingebouwde aversie tegen reizen. Ik krijg zelfs ruzie met mijn navigatie, ik zeg het niet om grappig te zijn, maar mij geografisch verplaatsen kost me moeite, het is 1 groot zwart gat van binnen, het landt niet, ik heb geen richtingsgevoel. Mijn moeder en schoonzoon hebben hetzelfde; dat scheelt, ze begrijpen het. Mijn vader en ex rijden overal op gevoel heen. Mijn kinderen zie je kort denken en dan weten ze al hoe ze waar en hoe moeten komen.

Bij mij is het: leuke stad, Delft. Antwoord: we zijn in Leiden.

Ik herken het niet, ook niet na zoveel keren, ondanks dat ik voor bepaalde zaken een fotografisch geheugen heb.

Gelukkig wel voldoende andere dingen die ik kan, maar het onbegrip en de paniek, de energie die het kost worden onderschat.

Ahhh ja dan begrijp ik je wat beter. Bedankt voor je uitleg.

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 10:55:

[..]

Dat geldt toch niet voor alle trajecten?

3 uur lijkt me stug. Ik ben in kortere tijd van Zeeland in Amsterdam.

Dan geloof je het niet.

2 uur treintijd met overstappen, 1 x 20 min naar treinstation lopen, 15 min in trein naar groter station, 2 x overstappen,  20 min lopen. Half 6 vertrokken, half 9 aangekomen.

Zeeland ( Goes) was voor kinderen ongeveer 2.5 uur. En dan zit ik daar dus middenin qua afstand.

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 11:05:

[..]

Leg eens uit dan?

Echt? Wel eens een kaartje gekocht bij zo'n automaat? Hou even in je achterhoofd dat je dus nog nooit zo'n kaartje hebt gekocht. Al die opties! Retour, daluren, kortingsmogelijkheden... Dan nog het station. Weet je hoeveel je er in Amsterdam (daar ging het even over) hebt? Ik zou van minder in paniek raken hoor.

En dan heb je dat kaartje, maar stel, het is een route met overstappen. Hoe weet je dan welke stations je moet hebben? En dan in die enorme mensenmassa's van het ene perron naar het andere komen.. En je bent er nog nooit geweest, dus dat is echt flink zoeken. Met 3 minuten tussen de ene en de andere trein. Ik kan het er echt spaans benauwd van krijgen. En dan ben ik toch iemand die best met schermpjes overweg kan.

Ik ben ook echt geen held op vliegvelden. Vliegen zelf doet me niks, maar ik kan op zo'n plek echt mijn weg niet vinden. Nu zie ik ook niet echt goed in de verte, maar niet slecht genoeg om doorlopend een bril op te hebben. Maar die moet ik dus echt wel op om op een station of luchthaven wat te kunnen zien. En die bril moet dan weer af om op mijn telefoon of zo'n automaat te kunnen zien wat ik doe. Kan je van zeggen, lekker boeien, maar ik vind dat dus een extra handicap, letterlijk.

Nou ja, het is wel duidelijk, ik stap liever in mijn auto. Terwijl ik dus net als iemand hierboven ook met navigatie zonder problemen kan verdwalen...

Ysenda schreef op 28-07-2022 om 10:26:

[..]

Ik vind autorijden helemaal niet ontspannend, mijn zoon vind er ook helemaal niks aan. In de trein kun je fijn een rondje wandelen, een boek lezen, samen een spel doen. Even slapen, moet ik in een auto allemaal niet proberen.

Autorijden is continu alert zijn, dat is zo vermoeiend, dan kom je op je bestemming aan moet je ergens weer zien te parkeren, zeker in Amsterdam ben je zo 7,50 per uur kwijt als het niet al meer is tegenwoordig.

Railrunners en ook de jongerendagkaart zijn ook bij andere aanbieders geldig.

Jongeren dagkaarten zijn alleen geldig in treinen van NS

We kunnen hier wel een hele discussie gaan houden over wat voor ons fijner reizen is en het hoe en waarom daarvan. Maar de vraag was of we onze kinderen met 14 jaar met vrienden met de trein naar Utrecht zouden laten reizen.
Op die leeftijd is de auto geen optie, tenzij de ouders brengen en halen. Maar dat kost veel meer tijd en geld dan de trein. Dat je als volwassene nooit met de trein reist en niet mee bent gegaan in alle ontwikkelingen, soit. Neem lekker de auto dan. Maar kinderen van die leeftijd gaan over een paar jaar een vervolgopleiding doen en zullen dan waarschijnlijk hoe dan ook moeten wennen aan het OV. Dus het argument dat het belangrijk is om dat soort dingen te leren vind ik zwaarwegender dan 'maar ik vind het chaos/onoverzichtelijk/te duur/duurt te lang. Kun je vinden, maar het gaat om de pubers die dat willen ondernemen.

MadgeTheBadge schreef op 28-07-2022 om 11:22:

[..]

Echt? Wel eens een kaartje gekocht bij zo'n automaat? Hou even in je achterhoofd dat je dus nog nooit zo'n kaartje hebt gekocht. Al die opties! Retour, daluren, kortingsmogelijkheden... Dan nog het station. Weet je hoeveel je er in Amsterdam (daar ging het even over) hebt? Ik zou van minder in paniek raken hoor.

En dan heb je dat kaartje, maar stel, het is een route met overstappen. Hoe weet je dan welke stations je moet hebben? En dan in die enorme mensenmassa's van het ene perron naar het andere komen.. En je bent er nog nooit geweest, dus dat is echt flink zoeken. Met 3 minuten tussen de ene en de andere trein. Ik kan het er echt spaans benauwd van krijgen. En dan ben ik toch iemand die best met schermpjes overweg kan.

Ik ben ook echt geen held op vliegvelden. Vliegen zelf doet me niks, maar ik kan op zo'n plek echt mijn weg niet vinden. Nu zie ik ook niet echt goed in de verte, maar niet slecht genoeg om doorlopend een bril op te hebben. Maar die moet ik dus echt wel op om op een station of luchthaven wat te kunnen zien. En die bril moet dan weer af om op mijn telefoon of zo'n automaat te kunnen zien wat ik doe. Kan je van zeggen, lekker boeien, maar ik vind dat dus een extra handicap, letterlijk.

Nou ja, het is wel duidelijk, ik stap liever in mijn auto. Terwijl ik dus net als iemand hierboven ook met navigatie zonder problemen kan verdwalen...

Sorry dat ligt toch echt aan jezelf hoor, je weet toch sws of je retour moet. En echt alles staat in je  ns app, en als die 3 minuten niet haalbaar is pak je de volgende of een andere.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.