Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleen Naar andere stad met vrienden


Ja mijn kinderen mochten op die leeftijd met hun vrienden met de trein naar utrecht reizen

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 10:55:

[..]

Dat geldt toch niet voor alle trajecten?

3 uur lijkt me stug. Ik ben in kortere tijd van Zeeland in Amsterdam.

Ligt er ook maar aan wáár in Zeeland. Toen onze zoon de laatste keer met het ov vanaf ons terug richting Amsterdam ging, is hij bijna 4 uur onderweg geweest en dan had mijn man hem nog bij een station afgezet, ongeveer 3 kwartier met de auto hier vandaan. 

Miepjecody schreef op 28-07-2022 om 11:46:

[..]

Sorry dat ligt toch echt aan jezelf hoor, je weet toch sws of je retour moet. En echt alles staat in je ns app, en als die 3 minuten niet haalbaar is pak je de volgende of een andere.

Zucht. Het zal best dat dat voor jou gesneden koek is, maar voor mij dus niet. Ik ga nooit met het OV. Dus als ik dat wel eens doe, moet ik die hele app om te beginnen weer opnieuw installeren. Dus ik moet ook dáár de weg zien te vinden. Is dat nou echt zo moeilijk om je voor te stellen?

Ik kan ook prima een stopcontact vervangen (ik noem maar een dwarsstraat) maar omdat ik dat niet dagelijks doe kan ik dat niet net zo snel en vakkundig als een elektricien. Daar moet ik me dus even goed op voorbereiden. Filmpjes op Youtube kijken, naar zolder om te kijken of ik de juiste spullen in huis heb, naar Gamma voor de ontbrekende onderdelen. Nou, zo voelt reizen met de trein dus ook als je dat incidenteel doet. Veel uitzoekwerk en wielen uitvinden. En dus niet 'koekie eitje'. Zoals dat stopcontact voor de elektricien.

MadgeTheBadge schreef op 28-07-2022 om 11:22:

[..]

Echt? Wel eens een kaartje gekocht bij zo'n automaat? Hou even in je achterhoofd dat je dus nog nooit zo'n kaartje hebt gekocht. Al die opties! Retour, daluren, kortingsmogelijkheden... Dan nog het station. Weet je hoeveel je er in Amsterdam (daar ging het even over) hebt? Ik zou van minder in paniek raken hoor.

En dan heb je dat kaartje, maar stel, het is een route met overstappen. Hoe weet je dan welke stations je moet hebben? En dan in die enorme mensenmassa's van het ene perron naar het andere komen.. En je bent er nog nooit geweest, dus dat is echt flink zoeken. Met 3 minuten tussen de ene en de andere trein. Ik kan het er echt spaans benauwd van krijgen. En dan ben ik toch iemand die best met schermpjes overweg kan.

Ik ben ook echt geen held op vliegvelden. Vliegen zelf doet me niks, maar ik kan op zo'n plek echt mijn weg niet vinden. Nu zie ik ook niet echt goed in de verte, maar niet slecht genoeg om doorlopend een bril op te hebben. Maar die moet ik dus echt wel op om op een station of luchthaven wat te kunnen zien. En die bril moet dan weer af om op mijn telefoon of zo'n automaat te kunnen zien wat ik doe. Kan je van zeggen, lekker boeien, maar ik vind dat dus een extra handicap, letterlijk.

Nou ja, het is wel duidelijk, ik stap liever in mijn auto. Terwijl ik dus net als iemand hierboven ook met navigatie zonder problemen kan verdwalen...

Het scheelt natuurlijk wel een heel eind als je van te voren, rustig thuis op de bank, even je route uitzoekt waar je heen moet en welk kaartje dan voor jou het handigst is. Dat scheelt een hoop gestress bij een automaat en gezoek op het station zelf. App hoef je niet te downloaden, je kunt bv ook op de website kijken. Ik maak een routeplanner op ns en daar staat gelijk alles op incl tijden, perrons etc. Kost echt hooguit een minuut.  Dat doe ik in ieder geval wel en vindt ik echt schelen. Met de auto sta je hier meer stil met alle files en wegomleidingen kan ook stress opleveren om nog maar over een parkeerplek zoeken te zwijgen.

MadgeTheBadge schreef op 28-07-2022 om 11:51:

[..]

Zucht. Het zal best dat dat voor jou gesneden koek is, maar voor mij dus niet. Ik ga nooit met het OV. Dus als ik dat wel eens doe, moet ik die hele app om te beginnen weer opnieuw installeren. Dus ik moet ook dáár de weg zien te vinden. Is dat nou echt zo moeilijk om je voor te stellen?

Ik kan ook prima een stopcontact vervangen (ik noem maar een dwarsstraat) maar omdat ik dat niet dagelijks doe kan ik dat niet net zo snel en vakkundig als een elektricien. Daar moet ik me dus even goed op voorbereiden. Filmpjes op Youtube kijken, naar zolder om te kijken of ik de juiste spullen in huis heb, naar Gamma voor de ontbrekende onderdelen. Nou, zo voelt reizen met de trein dus ook als je dat incidenteel doet. Veel uitzoekwerk en wielen uitvinden. En dus niet 'koekie eitje'. Zoals dat stopcontact voor de elektricien.

Dan hoef je nog steeds niet in paniek te raken.

En.een app installeren kost 1 minuut

Gingergirl schreef op 28-07-2022 om 11:52:

[..]

Het scheelt natuurlijk wel een heel eind als je van te voren, rustig thuis op de bank, even je route uitzoekt waar je heen moet en welk kaartje dan voor jou het handigst is. Dat scheelt een hoop gestress bij een automaat en gezoek op het station zelf. App hoef je niet te downloaden, je kunt bv ook op de website kijken. Ik maak een routeplanner op ns en daar staat gelijk alles op incl tijden, perrons etc. Kost echt hooguit een minuut. Dat doe ik in ieder geval wel en vindt ik echt schelen. Met de auto sta je hier meer stil met alle files en wegomleidingen kan ook stress opleveren om nog maar over een parkeerplek zoeken te zwijgen.

Zo doe ik dat ook, me van tevoren goed voorbereiden bij een treinreis die wat langer duurt en met meerdere overstappen. Natuurlijk kan er alsnog iets tegengaan tijdens de reis maar het geeft mij toch rust. En kijken wat het voordeligst is, bij een ticket koop ik het vaak al online. 

Politie is je beste vriend. Nu hoeven wij niet met de trein en kan Luna in situaties waar hij geen raad mee weet, altijd nog een agent of NS- medewerker aanschieten.
Zo leende ik eens de auto van collega waarvan ik bemerkte niet te weten hoe die auto in zijn achteruit ging. Gelukkig liepen twee agenten in de buurt. Ik verliet de auto die in een onmogelijke positie stond en vroeg de agenten om hulp. Zij hebben mij uit de brand geholpen.
Luna kan zijn moeder uitleggen dat wanneer hij verkeerd rijdt, er naast je mobiel, altijd hulp te vinden is. 

Gingergirl schreef op 28-07-2022 om 11:52:

[..]

Het scheelt natuurlijk wel een heel eind als je van te voren, rustig thuis op de bank, even je route uitzoekt waar je heen moet en welk kaartje dan voor jou het handigst is. Dat scheelt een hoop gestress bij een automaat en gezoek op het station zelf. App hoef je niet te downloaden, je kunt bv ook op de website kijken. Ik maak een routeplanner op ns en daar staat gelijk alles op incl tijden, perrons etc. Kost echt hooguit een minuut. Dat doe ik in ieder geval wel en vindt ik echt schelen. Met de auto sta je hier meer stil met alle files en wegomleidingen kan ook stress opleveren om nog maar over een parkeerplek zoeken te zwijgen.

Doet niet iedereen dit dan?

Voordat ik een smartphone had schreef ik de tussenstations/overstapstations over vanaf de website met tijd en perron erbij. (En trein ervoor en erna, en de terugreis.) Eigenlijk doe ik dit nog steeds wel eens.

En vroeger was er een spoorboekje voor dit soort dingen.

Valeria schreef op 28-07-2022 om 13:05:

[..]

Doet niet iedereen dit dan?

Voordat ik een smartphone had schreef ik de tussenstations/overstapstations over vanaf de website met tijd en perron erbij. (En trein ervoor en erna, en de terugreis.) Eigenlijk doe ik dit nog steeds wel eens.

En vroeger was er een spoorboekje voor dit soort dingen.

Zoals ik hier lees doet inderdaad niet iedereen dat en dan kan ik me wel voorstellen dat het een stuk lastiger is. Als je voor een kaartjes automaat staat en dan nog moet bedenken naar welk station je eigenlijk moet en welk kaartje de beste optie is terwijl er 10 mensen in je nek staan te hijgen van schiet eens op...niet handig. Goede voorbereiding is het halve werk. Als je bv wilt winkelen in Amsterdam centrum ga je toch niet pas bij de automaat nadenken van goh, welk station moet ik eigenlijk hebben....althans dat lijkt mij niet wenselijk. En bij overstappen kun je op je routeplanner die je thuis hebt opgezocht zo aflezen naar welk perron je moet dat hoef je echt niet pas daar ter plekke uit te zoeken, dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.

En dat is ook meer wat ik bedoel; het is zo ingewikkeld als dat je het zelf maakt. 

MadgeTheBadge schreef op 28-07-2022 om 10:44:

I
En het kan best dat een dalurenkaart goedkoper is, maar ik ga nooit met het OV, dus die haal ik er nooit uit.

Enkele reis Delft Utrecht volle prijs 14 euro, met dal uren een 8.40 heb je je dal weekend van 2 euro en ook je andere dal kaart van 5,10 er al uit, moet je nog terug ook, dan heb je 'm er zeker al uit.

Bijtje82

Bijtje82

28-07-2022 om 15:19

Gingergirl schreef op 28-07-2022 om 14:26:

[..]

Zoals ik hier lees doet inderdaad niet iedereen dat en dan kan ik me wel voorstellen dat het een stuk lastiger is. Als je voor een kaartjes automaat staat en dan nog moet bedenken naar welk station je eigenlijk moet en welk kaartje de beste optie is terwijl er 10 mensen in je nek staan te hijgen van schiet eens op...niet handig. Goede voorbereiding is het halve werk. Als je bv wilt winkelen in Amsterdam centrum ga je toch niet pas bij de automaat nadenken van goh, welk station moet ik eigenlijk hebben....althans dat lijkt mij niet wenselijk. En bij overstappen kun je op je routeplanner die je thuis hebt opgezocht zo aflezen naar welk perron je moet dat hoef je echt niet pas daar ter plekke uit te zoeken, dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.

En dat is ook meer wat ik bedoel; het is zo ingewikkeld als dat je het zelf maakt.

Zo doe ik het idd altijd als ik weet dat ik naar een station moet met meerdere platforms. 

Valeria schreef op 28-07-2022 om 13:05:

[..]

Doet niet iedereen dit dan?

Voordat ik een smartphone had schreef ik de tussenstations/overstapstations over vanaf de website met tijd en perron erbij. (En trein ervoor en erna, en de terugreis.) Eigenlijk doe ik dit nog steeds wel eens.

En vroeger was er een spoorboekje voor dit soort dingen.

Dat doe ik ook als ik met de trein ga, althans een reis waarbij ik moet overstappen. 

En als je geen haast hebt kost het ook maar 2 minuutjes extra om die gele borden op te zoeken en af te lezen.

Als je de app 9292 gebruikt kun je bus/trein/tram/etc combineren en hij geeft zelfs de looproute op een plattegrondje en het aantal minuten van de ene naar de andere halte aan…. Of van de halte naar je bestemming… Of een alternatief als je de bus mist of er geen trein rijdt ofzo… scheelt een hoop op schrijfwerk en je weet voor vertrek al helemaal waar je aan toe bent.

RosaMontana schreef op 28-07-2022 om 18:45:

Als je de app 9292 gebruikt kun je bus/trein/tram/etc combineren en hij geeft zelfs de looproute op een plattegrondje en het aantal minuten van de ene naar de andere halte aan…. Of van de halte naar je bestemming… Of een alternatief als je de bus mist of er geen trein rijdt ofzo… scheelt een hoop op schrijfwerk en je weet voor vertrek al helemaal waar je aan toe bent.

Alleen zijn er soms handigere routes die er niet op staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.