Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alleenstaande ouder met moeilijke puberzoon 16

Poezie schreef op 09-08-2026 om 12:58:

[..]

Mee eens hoor. Wel vind ik dat je verwachtingen moet hebben van een kind, en begeleid het daarin zodat de kans op succes groot is en het zelfvertrouwen kan worden opgebouwd.

Zeker, zonder verwachtingen en passende uitdagingen kom je er niet. 

Ysenda schreef op 09-08-2026 om 13:01:

[..]

Zeker, zonder verwachtingen en passende uitdagingen kom je er niet.

Maar daar kan hij pas wat mee als hij ‘geland’ is. Als hij weer energie heeft, positieve ervaringen heeft opgedaan, een beetje weet wat hij wil. En gewoon simpelweg een paar jaar ouder is. Mijn zoon is nu 26, pas nu heeft hij en hebben wij het idee dat hij op de goede weg is. Dat is heel lang nog, als je pas 16 bent zoals de zoon van TO. En mijn zoon was niet zo tegendraads als ik het zo mag noemen.

Mijn advies zou toch zijn om in te zetten op een diagnosetraject. Dan weet hij dat hij niet de enige is, en krijgt hij handvatten om zichzelf te begrijpen en te leren kennen. En daarmee een weg omhoog.

Ik stel nogmaals de vraag: heeft hij een hobby of een ‘fiep’, zoals veel neurodivergenten? Daar zit je ingang. Wat zijn interesse heeft, daar kan hij zich op focussen en zich voor inzetten. 

Jonagold schreef op 09-08-2026 om 13:14:

[..]

Maar daar kan hij pas wat mee als hij ‘geland’ is. Als hij weer energie heeft, positieve ervaringen heeft opgedaan, een beetje weet wat hij wil. En gewoon simpelweg een paar jaar ouder is. Mijn zoon is nu 26, pas nu heeft hij en hebben wij het idee dat hij op de goede weg is. Dat is heel lang nog, als je pas 16 bent zoals de zoon van TO. En mijn zoon was niet zo tegendraads al ik het zo mag noemen.

Mijn advies zou toch zijn om in te zetten op een diagnosetraject. Dan weet hij dat hij niet de enige is, en krijgt hij handvatten om zichzelf te begrijpen en te leren kennen. En daarmee een weg omhoog.

Ik stel nogmaals de vraag: heeft hij een hobby of een ‘fiep’, zoals veel neurodivergenten? Daar zit je ingang. Wat zijn interesse heeft, daar kan hij zich op focussen en zich voor inzetten.

Veilig laten landen kan ook de uitdaging zijn.

IMI-x2 schreef op 09-08-2026 om 12:59:

[..]

Helaas, neurodivergente mensen leren juist niet van ervaringen. Die kruipen alleen maar verder in hun schulp na een negatieve ervaring.

Dat zie je ook al aan zijn eerdere uitspraak "Ik stel toch iedereen teleur". Daarin hoor ik trauma van slechte ervaring op slechte ervaring. Zo triest voor deze jongen...

Hij heeft het nodig dat ienand met verstand van ASS (als dat het is) naast hem gaat staan om samen te kijken: wat nu? Mijn zoon heeft een autismecoach, is dat een idee voor hem?

Dat is dus niet altijd waar. Mijn neurodivergente zoon leert juist van zelf ervaren. En deze jongen heeft niet eens een diagnose.  

Poezie schreef op 09-08-2026 om 10:43:

[..]

Werkend leren is altijd zwaarder dan voltijd leren. Die leerbedrijven zijn geen "pussies" en zijn vaak heel streng.

Dat vindt jij maar voor veel zestienjarige de uitkomst als je niet langer veel in de schoolbanken wilt doorbrengen. Als het geen succes zou hebben, zou de bbq-opleiding niet zoveel aangeboden worden. 

Ik zou hem gewoon inschrijven op een MBO school dan ben je voor even van de leerplichtambtebaar af. Zeg dat ook tegen zoon. Dit is helaas de enige optie. We kunnen samen de beste optie kiezen of ik maak die keuze voor jou. Denk bij die keuze niet aan de toekomst maar alleen maar aan wat voor hem het minst erg zal zijn om te doen. Misschien een opleiding waar hij bijvoorbeeld vooral praktisch bezig is zoals ruimtelijk vormgever? (als hij creatief is natuurlijk, anders heeft dat geen zin). Voordeel van het MBO is dat de docenten, zeker in de creatieve sector, veel relaxter zijn als op de Middelbare. Er is gelijkwaardigheid, autonomie, veel minder regels, coaching ipv sturing. Het is echt veel relaxter. Mijn dochter (die lijkt op jouw zoon en ook een jaar heeft thuisgezeten) is daar helemaal opgebloeit. Met een beetje geluk kan je er op sturen dat hij het een kans wil geven. Lukt dit niet dan komt de leerplichtambtenaar misschien alsnog weer op de lijn maar mijn ervaring is dat ze, als het schooljaar eenmaal is begonnen, niet veel doen. Mijn dochter is in oktober uitgevallen. Ik heb de leerplicht ambtenaar destijds zelf gebeld omdat ik niet wilde dat dochter een heel schooljaar thuis zat maar de leerplichtambtenaar heeft echt niks gedaan (wellicht hangt dit af van de gemeente waar je woont). Wij hebben van dit 'tussenjaar" dus maar het beste gemaakt en dochter meegenomen naar werk, laten meelopen op verschillende werkplekken, scholen bezocht, haar in huis vanalles laten doen etc. Ik hoop dat jouw zoon uiteindeljjk het licht ziet en iets vindt wat voor hem haalbaar is, waar hij kan ontdekken wat zijn talenten zijn en zelfvertrouwen kan ontwikkelen zodat hij een toekomst gaat zien. Hier is dat wel gebeurd. Dochter zit inmiddels op het HBO en ze weet inmiddels dat zij zelf bepaald hoe haar toekomst er uit ziet en geloofd ook dat zij kan bereiken wat ze wil en op haar eigen wijze invulling kan geven aan die toekomst. 

Poezie schreef op 09-08-2026 om 10:43:

[..]

Werkend leren is altijd zwaarder dan voltijd leren. Die leerbedrijven zijn geen "pussies" en zijn vaak heel streng.

Voor heel veel jongeren niet hoor. Er zijn genoeg jongeren die werken veel 'makkelijker' vinden als 5 dagen per week naar school gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.