Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Als enige niet gevraagd voor een verjaardag


MamaE schreef op 01-02-2024 om 16:39:

Ik zou als ouder ook niet blij worden van een school of leerkracht die zich bemoeit met hoe ik een feestje buiten schooltijd vormgeef. Ik vind het argument dat je niet weet hoeveel kinderen/jongens/meisjes er in de klas zitten wel onzin. Zeker op die leeftijd weten kinderen dat zelf ook wel. Als je dat niet weet, schaar ik dat wel onder desinteresse.

Ik kan me wel voorstellen dat er een beperkt aantal gasten wordt uitgenodigd ivm ruimte in huis, vervoer, kosten, etc. Daar kan een school ook niet over beslissen.
Een bepaalde dynamiek in de klas bespreken en kinderen zich laten inleven in een ander lijkt me wel nuttig.

Het gaat niet om een kinderfeestje.

Het gaat om het, al dan niet bewust, buitensluiten van 1 kind. Er worden wel vaker ouders op school uitgenodigd voor een gesprek over pesten, waarom zou dit anders zijn?

Kan iedereen zich misschien even proberen in te leven in dit kind. Dan hebben we het niet meer over 'teleurstelling' hoor. Dit voelt als iedereen tegen dit kind.

Bovendien is de bodem gelegd voor pesten, maar heel eerlijk: dit is precies wat pesten en buitensluiten is. Dus buiten het feit dat dit kind het vertrouwen in zijn klasgenoten kwijt is, laat dan in ieder geval zijn juf voor hem opkomen

En daar zijn protocollen voor, dus ja; ouders worden gebeld.


sterkte aan zijn moeder

BritgetJones007 schreef op 01-02-2024 om 17:29:

[..]

Dan ligt dat aan de directie,masr ik denk dat een goede directie achter de juf gast staan.

Vooral als dit gewoon op een rustige toon besproken is. Deze situatie is zo naar voor dat bewuste kind, dat we het hier hebben over buitensluiten. De hele klas, maar 1 kind niet. Dat behoeft toch eigenlijk geen uitleg? Kom op.

De school heeft verder niks met kinderfeestjes te maken en ook niet met daar wel of niet voor uitgenodigd worden, zou toch idioot zijn als school beslist wie jouw kind verplicht moet uitnodigen? 

BritgetJones007 schreef op 01-02-2024 om 17:29:

[..]

Dan ligt dat aan de directie,masr ik denk dat een goede directie achter de juf gast staan.

Vooral als dit gewoon op een rustige toon besproken is. Deze situatie is zo naar voor dat bewuste kind, dat we het hier hebben over buitensluiten. De hele klas, maar 1 kind niet. Dat behoeft toch eigenlijk geen uitleg? Kom op.

Het ging niet om de hele klas maar om de jongens van de klas. En TO heeft ook aangegeven dat er een reden was; door zijn ASS gedijt hij niet goed op feestjes wat leidt tot flinke boosheidsaanvallen, dit was al vaker gebeurt. Natuurlijk is het feitelijk buitensluiten maar niet om hem te pesten maar omdat ze weten dat de kans zeer groot is dat het misgaat. Kunnen we van alles van vinden maar het verhaal heeft 2 kanten. Buitensluiten is niet goed, uit medelijden uitnodigen is ook niet goed, wel uitnodigen en vervolgens gaat het mis, is ook niet leuk voor alle partijen. 

Nick90 schreef op 01-02-2024 om 17:42:

[..]

De school heeft verder niks met kinderfeestjes te maken en ook niet met daar wel of niet voor uitgenodigd worden, zou toch idioot zijn als school beslist wie jouw kind verplicht moet uitnodigen?

Daar kan een school niet mee bemoeien. Maar als letterlijk de hele klas uitgenodigd wordt op 1 kind na. Dan is dat wel heel schadelijk voor dit kind. Ooit zo iets meegemaakt. Iedereen was uitgenodigd groot feest thuis. Uitgezonderd 1 kind. Jarige zei ook iedereen is uitgenodigd. Maar 1 kind dus niet. Die prompt begon te huilen Ben ook leerkracht . Ben eind vd dag even naar moeder toe gelopen. Zo dat wordt een groot feest, je hebt BIJNA (even beetje nadruk op dat woordje) de hele klas uitgenodigd. Moeder ja de hele klas komt. Ik ja, bijna dan behalve eentje. Moeder keek vreemd. Ik heb toch echt de hele klassenlijst afgegaan. Dat klopte maar   in de herfst was er een nieuw kind bij gekomen. Die stond dus niet op de klassenlijst. Moeder liep meteen naar het kind toe. Wat stom van me, natuurlijk mag jij ook komen. bla bla.

Iedereen weer blij. 

Je kan natuurlijk iedereen uitnodigen wie je wilt. Daar heeft niemand zeggenschap over. Maar als echt hele klas uitgezonderd 1 wordt uitgenodigd. Zou ik wel even navragen of het klopt. Als ouders dan aangeven dat het klopt. Tsja dan zou ik wel zeggen dat ik dacht dat het een fout was omdat ik me niet kon voorstellen dat een volwassene ieder uitnodigt uitgezonderd 1 kind. Maar het is uiteraard hun beslissing. 

Maar ik maakte zelden mee dat de hele klas werd uitgenodigd. In groep 8 was dat wel gebruikelijker. Maar daar had onze school een klassenavond eind vh jaar in het leven geroepen. En toen waren ook de hele klas feestjes over 

Wat verdrietig Stormvogel. Wel fijn dat jullie alsnog een fijne dag hebben gehad samen. 
Ik weet nog goed hoe verdrietig het voelt als je als kind niet wordt uitgenodigd. In mijn tijd (jaren 80/90) was het gebruikelijk dat de uitnodigingen in de pauze door de jarige op de bureaus werden gelegd. Iedere keer was het weer een teleurstelling als mijn bureaublad leeg bleef

Maar op de middelbare school is voor mij het tij radicaal gaan keren. Ik had vanaf september meteen veel vriendjes en vriendinnetjes en heb mijn hele middelbare-schooltijd en studententijd (en nu nog steeds) een heel rijk sociaal leven gehad. 

Ik hoop voor jouw zoon, dat het voor hem ook zo uitpakt. De dynamiek op het voortgezet onderwijs is in de regel heel anders dan op basisscholen 

BritgetJones007 schreef op 01-02-2024 om 17:39:

[..]

Het gaat niet om een kinderfeestje.

Het gaat om het, al dan niet bewust, buitensluiten van 1 kind. Er worden wel vaker ouders op school uitgenodigd voor een gesprek over pesten, waarom zou dit anders zijn?

Kan iedereen zich misschien even proberen in te leven in dit kind. Dan hebben we het niet meer over 'teleurstelling' hoor. Dit voelt als iedereen tegen dit kind.

Bovendien is de bodem gelegd voor pesten, maar heel eerlijk: dit is precies wat pesten en buitensluiten is. Dus buiten het feit dat dit kind het vertrouwen in zijn klasgenoten kwijt is, laat dan in ieder geval zijn juf voor hem opkomen

En daar zijn protocollen voor, dus ja; ouders worden gebeld.


sterkte aan zijn moeder

De hele klas op 1 kind na vind ik een andere situatie. Dan zou ik wel met ouders gaan praten. Maar daar gaat het hier niet om. 

Lotte78 schreef op 01-02-2024 om 18:08:

[..]

Daar kan een school niet mee bemoeien. Maar als letterlijk de hele klas uitgenodigd wordt op 1 kind na. Dan is dat wel heel schadelijk voor dit kind. Ooit zo iets meegemaakt. Iedereen was uitgenodigd groot feest thuis. Uitgezonderd 1 kind. Jarige zei ook iedereen is uitgenodigd. Maar 1 kind dus niet. Die prompt begon te huilen Ben ook leerkracht . Ben eind vd dag even naar moeder toe gelopen. Zo dat wordt een groot feest, je hebt BIJNA (even beetje nadruk op dat woordje) de hele klas uitgenodigd. Moeder ja de hele klas komt. Ik ja, bijna dan behalve eentje. Moeder keek vreemd. Ik heb toch echt de hele klassenlijst afgegaan. Dat klopte maar in de herfst was er een nieuw kind bij gekomen. Die stond dus niet op de klassenlijst. Moeder liep meteen naar het kind toe. Wat stom van me, natuurlijk mag jij ook komen. bla bla.

Iedereen weer blij.

Je kan natuurlijk iedereen uitnodigen wie je wilt. Daar heeft niemand zeggenschap over. Maar als echt hele klas uitgezonderd 1 wordt uitgenodigd. Zou ik wel even navragen of het klopt. Als ouders dan aangeven dat het klopt. Tsja dan zou ik wel zeggen dat ik dacht dat het een fout was omdat ik me niet kon voorstellen dat een volwassene ieder uitnodigt uitgezonderd 1 kind. Maar het is uiteraard hun beslissing.

Maar ik maakte zelden mee dat de hele klas werd uitgenodigd. In groep 8 was dat wel gebruikelijker. Maar daar had onze school een klassenavond eind vh jaar in het leven geroepen. En toen waren ook de hele klas feestjes over

dit dus

Dweedledee schreef op 01-02-2024 om 18:28:

Wat verdrietig Stormvogel. Wel fijn dat jullie alsnog een fijne dag hebben gehad samen.
Ik weet nog goed hoe verdrietig het voelt als je als kind niet wordt uitgenodigd. In mijn tijd (jaren 80/90) was het gebruikelijk dat de uitnodigingen in de pauze door de jarige op de bureaus werden gelegd. Iedere keer was het weer een teleurstelling als mijn bureaublad leeg bleef

Maar op de middelbare school is voor mij het tij radicaal gaan keren. Ik had vanaf september meteen veel vriendjes en vriendinnetjes en heb mijn hele middelbare-schooltijd en studententijd (en nu nog steeds) een heel rijk sociaal leven gehad.

Ik hoop voor jouw zoon, dat het voor hem ook zo uitpakt. De dynamiek op het voortgezet onderwijs is in de regel heel anders dan op basisscholen

Op veel scholen is het ook niet gewenst om uitnodigingen in de klas, op school of op het schoolplein uit te delen, maar worden ouders verzocht dit zelf aan huis rond te brengen.

En ja, dat mag dus gewoon niet.

Inlevingsvermogen is dat 

BritgetJones007 schreef op 01-02-2024 om 19:48:

[..]

Op veel scholen is het ook niet gewenst om uitnodigingen in de klas, op school of op het schoolplein uit te delen, maar worden ouders verzocht dit zelf aan huis rond te brengen.

En ja, dat mag dus gewoon niet.

Inlevingsvermogen is dat


Is dát wat je uit mijn bericht haalt?

Bijzonder.

Dweedledee schreef op 01-02-2024 om 19:57:

[..]


Is dát wat je uit mijn bericht haalt?

Bijzonder.

Dat noemt inlevingsvermogen. 
To nog aanwezig?

Ik snap wel dat het heel erg naar is als je kind als enige niet wordt uitgenodigd. Mijn kind zat ook in een klas met tien jongens. Die nodigden wij altijd allemaal uit. Alle ouders deden dat. Maar er was 1 jongen bij met ernstige ass en het kwam er altijd op neer dat 1 ouder zich compleet met die jongen moest bezighouden en de andere ouder met de 9 andere. We moesten ook erg oppassen dat hij bijvoorbeeld niet wegliep. Dat was een enorme verantwoordelijkheid. We hebben het de hele basisschool volgehouden, maar het was vaak echt puzzelen. We moesten assistentie inschakelen om deze jongen veilig te kunnen houden. 

Gingergirl schreef op 01-02-2024 om 17:08:

[..]

Niet elke school is hetzelfde; jouw dochter zit op een klein dorpsschooltje, ik weet niet hoe groot haar klas is maar ik kan me goed voorstellen dat iedereen elkaar redelijk kent en er niet veel verloop is. Hier zijn de klassen rond de 30 lln en meerdere groepen van hetzelfde leerjaar en zijn er veel wisselingen, mede door tijdelijke leerlingen. Bij mijn zoon zijn dit jaar al ruim 10 wisselingen geweest. Ik heb echt wel interesse maar kan het ook niet altijd exact volgen.

Mijn dochter zit op een school met combinatieklassen, dus het ene jaar met een groep hoger en het andere jaar met een groep lager samen. Vaak zo om en nabij de 20 leerlingen per klas. Wel een redelijk stabiele populatie. En natuurlijk komt er wel eens een kind bij of er gaat iemand weg, maar geen 10 per jaar in één klas. Uitgezonderd groep 1 waar natuurlijk het hele jaar door nieuwe kleuters bij komen. 

Wij nodigen sowieso niet de hele klas uit. Dochter nodigt de kinderen waar ze regelmatig mee speelt en waar ze echt bevriend mee is uit. De meiden uit haar jaargroep zijn wel echt een groepje samen, maar dochter speelt ook regelmatig met een meisje uit een groep hoger en een meisje uit een groep lager. 
Als we wel de hele klas zouden vragen, zou ik niet één kind uitzonderen daarvan. Dat zou ik echt heel pijnlijk vinden. Tenzij er een hele zwaarwegende reden is om dat wel te doen zoals het genoemde voorbeeld van een meisje dat nog psychopathisch gedrag vertoonde als kinderen expres van een klimrek duwen en een kat vermoorden.

Dweedledee schreef op 01-02-2024 om 19:57:

[..]


Is dát wat je uit mijn bericht haalt?

Bijzonder.

Oh nee, zo was her niet bedoeld. Meer om in algemeenheid duidelijk te maken dat er op veel scholen er actief wordt nagedacht over het uitnodigen voor verjaardagsfeestjes. Om zo teleurstelling en verdriet te voorkomen bij anderen.

Was niks persoonlijks naar jou toe. Excuus daarvoor.

Kan me niet heugen dat scholieren buiten schooltijd elkaar zagen, laat staan feestjes gingen vieren.

rionyriony schreef op 01-02-2024 om 22:04:

Kan me niet heugen dat scholieren buiten schooltijd elkaar zagen, laat staan feestjes gingen vieren.

Waar of hoe ben jij dan opgegroeid dat dat zelfs op de lagere school nooit gebeurde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.