Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Arawen

Arawen

27-10-2015 om 23:36

Bemoeien met de bijbaan

Zoon werkt al ruim een half jaar bij de lokale supermarkt. Vakken vullen. Tot nu toe zo'n 3 x per week van 17.00 tot 19.00 uur en soms in t weekend extra. Wij bemoeien ons er niet mee; hij gaat prima op school en dat was de vereiste. School mag immers niet lijden onder de bijbaan.

Maar.. nu is hij pas 16 geworden en dat maakt blijkbaar nogal wat verschil. Hij moet nu werken van 18.00 uur tot 'sluit' en tegenwoordig zijn supermarkten open tot 22.00 uur.. dan zijn ze nog niet klaar natuurlijk. Zoon komt pas tegen 23.00 uur thuis. En dat vind ik te laat, voor een schooldag. Heb tegen hem gezegd dat hij moet aangeven op t werk dat ie om 22.00 naar huis moet. Maar 'dat kan niet' zegt hij. Vindt de baad niet goed.

Tja.. en in hoeverre mag je je daar nu als ouders tegen aan bemoeien? Ik krijg de neiging om die baas te bellen (kind is nog steeds minderjarig) maar t is wel zijn baan.. wat zouden jullie doen?

Tja

Ik zou het even aankijken. Mogelijk dat het hem gewoon lukt. Ook als hij pas om 23.00 uur thuiskomt. Met een beetje discipline, direct naar bed is het misschien wel genoeg slaaptijd. Hier gaat de tent op rust in je kamer tussen 22.30 en 23.00 uur. Dat wil niet eens altijd zeggen dat ze dan al slapen. Dat verschilt ook per persoon.

Ik zie het probleem niet...

....eerlijk gezegd.

Ik vind dat je niet kunt vragen om om tien uur naar huis te moeten. Het is al lang te prijzen dat de jongen wil werken voor zijn geld. Als je ziet dat school erop achteruit gaat, kun je altijd nog ingrijpen.

Nur

Nur

28-10-2015 om 01:08

Als jouw zoon om 22h uur perse weg moet terwijl de anderen nog met elkaar gaan opruimen en afsluiten zal dat ook frictie creëren tussen de collega's.Nog afgezien van het feit dat de manager waarschijnlijk zijn contract zal beëindigen. Voor hem 10 anderen.

Dat opruimen en afsluiten hoort gewoon bij het werken in de supermarkt. Dat is deel van het werk.

23h is toch niet zo gek laat voor een 16 jarigen? Mijn zoon van dezelfde leeftijd ligt er ook nooit voor 23h-0h in.

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 03:09

hier ook

Tja niet iedereen is zo een avondmens als jouw zoon, nur! Hier precies hetzelfde meegemaakt en als hij om 6:15 weer op moet wordt dat teveel voor een puber. Ook zitten ze nog vol adrenaline en slapen ze niet meteen. Eerder weg mag niet ze moeten gelijk gaan. Ik zou naar een keer in het weekend gaan en een keer met het eerste uur vrij of do avond zodat hij de macht erna kan bijslapen.

Pug

Pug

28-10-2015 om 08:49

goh

Stel dat iedereen van die ploeg van zijn moeder stipt om 22:00 naar huis moet, wie ruimt er dan op? Je kan dit toch niet echt serieus overwegen!

Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar het tot 22:00 open was - ik kreeg dan tot 22:30 betaald. Tot hoe laat krijgt hij betaald?

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 09:14

pug

Nou mijn zoon had van 19:30-21:30 op het rooster staan, was in drie maanden tijd nog nooit voor 22:00 thuis geweest en kreeg soms maar voor 7 kwartier uitbetaald! Extra betalen? Ben je gek?

Hij is na drie maanden een gesprek in gegaan omdat gewoon niemand aan de bel durfde te trekken. Gelukkig trof hij een hoger persoon en bleek zijn supermarkt tot de slechtst functionerende van Nederland te behoren en mocht hij opgeven hoeveel uur hij tekort kwam. Dat heeft hij voor 80% gekregen en er werd beterschap beloofd. Bij hem is de winkel dicht om 21:00 maar het werd alleen maar later, vaak dus ook tot vijf voor elf en eerder beginnen: 19:00 uur. Waarom vijf voor elf? Omdat een 16 jarige niet na elf uur 's avonds op een schooldag mag werken dus werk niet klaar was dan opeens niet meer van belang!

Het is echt pure uitbuiterij, nooit krijgen ze de precieze uren uitbetaald en nooit weet je wanneer je klaar bent. Als er niet goed gefifoot is gijzelen ze je gewoon en mag je het over doen en nee hij maakte geen fout maar iemand in zijn groepje. Echt de honden lusten er geen brood van hoe ze daar met pubers om gaan!

myrthe

myrthe

28-10-2015 om 09:50

hier

Mijn dochter heeft bij een supermarkt gewerkt. Zelfde taferelen als bij het kind van Arawen. Ik heb mij er nooit mee bemoeid, het was haar baan. Zijzelf heeft op een gegeven moment de conclusie getrokken dat ze dit niet meer wilde. Toevallig kwam er een andere baan langs, die heeft ze gekregen en daar werkt ze nog steeds. De supermarkt is nu heel anders. Zoon werkt er. Ze hebben heel veel meer kinderen aangenomen en zoon hoeft hoogstens een half uur langer door te werken. Gevolg is wel dat ze je zo aannemen en ook weer zo wegsturen (geen verlenging contract). Maar als je bij die supermarkt gewerkt hebt, word je wel weer zo aangenomen bij een andere supermarkt (mits je niet te oud bent).

Elisabeth

Elisabeth

28-10-2015 om 10:24

niet normaal

Sorry, maar ik vind het niet normaal dat een kind van 16 moet werken tot 23.00 uur in de supermarkt op een doordeweekse dag.
Wat de maatschappij of winkel of wie dan ook zegt. Je kan verdorie je hele leven nog werken, een bijbaantje prima, huiswerk maken en plezier maken met vrienden vind ik belangrijker.
Mijn dochter werkt ook bij de supermarkt, maar tot 21.00 en dan gewoon naar huis. Kan ze nog effe kletsen, douchen en om 23.00 licht uit.
Echt, sorry, maar ik zou tegen mijn kind zeggen, zoek wat anders!

Nur

Nur

28-10-2015 om 11:04

Jamie

Natuurlijk kan het dat de zoon van Arawen meer slaap nodig heeft. In dat geval is de avonden werken in een supermarkt niet de meest geschikte bijbaan voor hem. Hij kan dan beter wat anders zoeken. Ik ben het helemaal met je eens dat supermarkten vaak heel slecht omgaan met personeel en dat ze die jongeren flink uitbuiten. De realiteit is echter dat veel jongeren er toch graag willen werken dus als de zoon van Arawen met deze eis komt hij er waarschijnlijk uitligt. Ik zou het helemaal niet erg vinden als mijn kind in die omstandigheden ontslag neemt maar de zoon van Arawen vindt het misschien helemaal niet erg om zo laat te werken.

myrtht

myrtht

28-10-2015 om 12:49

Nur

Helemaal eens met je post #10. Ik kan niet liken hier anders had ik vind ik leuk aangeklikt.

Ik vind het veel.

Drie avonden werken tot 23.00 uur na een hele dag school. Maar misschien heeft jou kind energie voor 10 en nergens last van, dan zou ik het even aankijken.

Het is maar net hoe vroeg hij zijn bed uit moet en of hij bijvoorbeeld einden moet fietsen. Mijn zoon zou het niet volhouden en ziek worden. Kwart over 6 uit bed, 17.30 uur thuis en dan nog werken tot 23.00 uur. Nee, dat zou hij niet volhouden.
Of op school in slaap vallen

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 16:30

Nur

Er wordt altijd gezegd: 'voor jou tien anderen' maar het is gewoon zo dat ze te weinig mensen hebben. Mijn zoon werd bijna elke dag gebeld of hij kwam invallen. Als je niet genoeg mensen hebt moet je er wat aan doen, blijkbaar ben je dan niet zo'n goede werkgever en de zoon van TS was natuurlijk helemaal niet begonnen met de avonden maar inderdaad met 16 MOET je dan. Wat is er dan nog voor werk? Bijna niets.

Het is echt volstrekt niet nodig om die pubers tot 23 uur te laten werken, later mag niet eens dus je bent wel heel erg op het randje bezig. Roepen dat het werk af moet slaat nergens op want om 23 uur moeten ze stoppen.

Arawen

Arawen

28-10-2015 om 17:53

Uitbuiting

Ik heb het gevoel dat die supermarkt een logistiek probleem heeft dat over de hoofden van die pubers wordt uitgevochten.. sorry maar dat moet je als management dan maar zelf op lossen! Om 22.00 dicht zou toch moeten betekenen dat iedereen (en zeker de vulploeg-pubers) om 22.15 naar huis kan!

Oudere broer werkte in de tijd dat de supermarkt om 20.00 of 21.00 uur sloot. Andere keten, trouwens. Die was nooit zo idioot laat thuis..

Zoon zit op school tot 16.30, 17.00 thuis. Behoorlijk lange dagen dus. Dit gaat m opbreken, zeker omdat hij echt niet direct in bed ligt (laat staa slaapt) als hij thuis komt.. en school gaat toch echt voor.. We hebben nu afgesproken dat hij op schooldagen werkt tot 21.00 uur, dus voor 'sluit' weg is. Op vrijdag en in t weekend maakt het niet zo uit.

myrthe

myrthe

29-10-2015 om 08:26

Benieuwd

Arawen, ik ben benieuwd hoe jullie dat gaan aanpakken, tot 21 uur werken. En hoe er op gererageerd wordt. Gaat je zoon om 21 uur weg en laat hij de rest zitten, dat zal heel fijn over komen bij de rest. Gaat je zoon zeggen om 21 uur, ik moet van mijn moeder naar huis en wat dan als de baas zegt dat dat niet kan? Ga je hem om 21 uur van zijn werk ophalen? Komt ook niet goed over.
Is het gewoon niet beter dat je zoon een ander baantje gaat zoeken dat beter bij hem past?

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 08:37

even teruggelezen

Ik zie nu pas dat TSzoon van 18:00-23:00 uur moet werken. Dat is echt idioot lang op een schooldag! VIJF uur!

Verder moet hij een pauze van een half uur hebben na 4,5 uur werktijd en mag een normale werkweek INCLUSIEF school niet meer zijn dan 40 uur. Uitzonderingsweken van 45 mogen maar het gemiddelde in vier wk moet 40 uur zijn.

Verder staat er dat ze niet mogen overwerken maar ik heb geen idee wat dat betekent.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/hoeveel-mogen-jongeren-van-16-en-17-jaar-werken

Van 18:00-21:00 uur lijkt mij ook meer dan genoeg. Ze moeten dus meer scholieren regelen en de ene groep van 18:00-21:00 uur laten werken en de andere groep van 20:00-23:00 of vanaf 19:00 uur want dan zal het werk wel eerder klaar zijn.

Nogmaals: mijn zoon heeft aan de bel getrokken en ze hebben wel naar hem geluisterd voor wat betreft de betaling maar ze kunnen niet binnen een week zomaar elke avond 10 jongens extra toveren. Blijkbaar staat de winkel slecht bekend?

Afspraken uren.

Het is ook wel erg raar als er geen duidelijke afspraken zijn over werktijden. Ik werk bijvoorbeeld tot 17.00 uur, wil best even wat afronden in mijn eigen tijd, of in overleg overwerken.
Maar dat het gewoon zou zijn dat ik maar even door moet tot 19.00 uur? Nee dus.

Zijn er geen duidelijke afspraken over werkuren? Blijkbaar niet. En waarom laat je dan je collega's in de steek? Het is geen calamiteit, gewoon chronisch tekort aan personeel of slechte planning.

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hij wil zijn baan natuurlijk wel graag houden.

Farasha

Farasha

29-10-2015 om 09:13

Maximaal 9 uur per dag, inclusief schooltijd

ZIe de link van Jamie

Jongeren van 16 en 17 mogen maximaal 9 uur per dag werken. Schooltijd geldt ook als werk. Een schooldag duurt al gauw 5-6 uur. Alleen op zeer korte schooldagen zou je zoon dus zoveel uur mogen werken.

Als de werkgever zich hier niet aan houdt, overtreedt hij de wet. Als praten met de baas geen soelaas biedt, kun je misschien contact opnemen met het hoofdkantoor/HR afdeling?

Violetta

Violetta

30-10-2015 om 08:51

Belachelijk

Met enige verbazing zit ik de reacties te lezen. Ik zou het zeker niet goed hebben gevonden als mijn kind van net 16 drie keer in de week tot 23.00 uur zou moeten werken. Natuurlijk durft niemand er wat van te zeggen omdat ze allemaal bang zijn dat ze er uitvliegen. Het wordt tijd dat dat eens wel iemand gaat doen.

Henriette123

Henriette123

30-10-2015 om 09:13

2 dagen

Maar drie dagen per week een bijbaan van 5 uur per keer is toch ook ontzettend veel uur?
Waarom niet een dag door de weeks, op een korte en dan op vrijdag of zaterdagavond?
Volgens mij kan dat in elke supermarkt.

Jamie

Jamie

30-10-2015 om 09:54

Henriette

Precies, ik denk ook dat iedereen over die vijf uur heeft heen gelezen.

Wat ik wel een nadeel van die AH vind is het werken op zaterdag. Mijn zoon werkte op zaterdagavond en als hij eens uitgenodigd wordt voor iets moest hij (reken even mee) minimaal 29 dagen van tevoren dat aangeven. Als hij 28 dagen van tevoren werd uitgenodigd (dus vier weken ervoor) was hij te laat en moest hij zelf een vervanger regelen. Onmogelijk want iedereen die wil werken op zaterdag staat al op zaterdag dus er niemand extra. Elke dag dat mijn zoon werkte liepen er scholieren smekend rond of iemand dan en dan voor ze wilde invallen.

Ik vind dat geen manier van doen. In de regels staat dat het twee weken is maar het bleek drie weken te zijn en omdat je in het weekend dat niet kon opgeven en na het weekend op maandag ging de drie weken in wat eigenlijk betekende dat de zaterdag van over bijna vier weken al IN die drie weken zat en was je te laat! Echt idioot!

Myrthe

Myrthe

30-10-2015 om 10:06

nogmaals

Ik ben het ook niet eens met die zaken maar als het het kind of de ouder niet bevalt, zoek dan wat anders, stop ermee, het probleem wordt toch niet meteen opgelost. Het verbeteren van de supermarkt, daar gaat tijd over heen. De teamleiders (vaak ook nog geen 20) zitten met targets en maken daardoor soms rare sprongen want ja het werk moet toch af en er is net een late vracht binnen gekomen. Vaak doen de medewerkers nog wel eens wat extra's voor hen, omdat het in veel gevallen vrienden zijn. Onbetaald langer blijven om je vriend te helpen, dat gebeurt dus ook. En dan heb je weer zeurende ouders, dus zeg je maar dat je langer moest blijven. Dus het is soms een wisselwerking. Hier moest er eerst een andere supermarktmanager aan te pas komen, voordat de werktijden beter werden.

myrthe

myrthe

30-10-2015 om 10:12

zaterdagavond

"Wat ik wel een nadeel van die AH vind is het werken op zaterdag. Mijn zoon werkte op zaterdagavond"
Ik neem aan dat je ipv AH supermarkt bedoelt, Jamie, want ook bij andere supermarkten wordt op zaterdagavond gewerkt. Als hier een feestje is op zaterdagavond (of vrijdagavond), dan wachten de werkenden op elkaar en fietst het clubje supermarktwerkers (AH, jumbo, PLus, Jan Linders) zoveel mogelijk met elkaar naar het feestje.

Wat vind hij zelf?

Ook mijn zoon van 16 werkt sinds zijn 15de achter de kassa bij de HV. Ook lange avonden gemaak, tot 22.00. Ook wij hebben er ons niet mee bemoeid. Begin huidig schooljaar heeft hij zelf geregeld met zijn manager om alleen weekenden te werken, en door de week alleen tijdens de schoolvakantie. Hij heeft het daarna tegen ons verteld en dat hij op de vijfde klas 's avonds toch meer huiswerk moet maken, dan hij gedacht had en daardoor zijn werktijden gewijzigd heeft. Ik helemaal trots op hem natuurlijk

Jamie

Jamie

30-10-2015 om 13:20

myrthe

Nee, het gaat mij om het systeem van AH, mijn zoon heeft ook elders gewerkt en dan hoefde je dat niet 29 dagen van tevoren door te geven. Verder: wat maakt dat jij denkt dat mijn zoon naar feestjes gaat met zijn collega's? Hij zit in een heel ander dorp op school en als hij met iemand naar de film wil kan hij daar niet pas tegen twaalven aan komen toch? Verder doelde ik ook op dingen waar wij met het gezin naar toe gaan.

Ik vind jou wel heel erg makkelijk: zoek even een andere baan? Het kind had het prima voor elkaar maar helaas, het werd 16 en moest verplicht naar de avond en dan vijf uur werken (wat dus helemaal niet mag). Ja mijn zoon heeft aan de bel getrokken maar ze hebben gewoon te weinig personeel denk ik.

myrthe

myrthe

30-10-2015 om 14:11

jamie

Lees #24 nog een keer door en antwoord dan even rustig.
Verder, ik bedoel alleen te zeggen dat je zoon iets anders kan gaan zoeken, als het er zo erg is als jij het vindt. Ik weet niet hoe je zoon hier verder over denkt.

Jamie

Jamie

30-10-2015 om 15:58

Myrthe

Mijn zoon is gestopt daar en heeft dus wel aan de bel getrokken.

Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met #24, die is niet van jou en ik reageer op jou. Niet overal is zo maar een ander baantje te vinden en de zoon van TS had het prima geregeld maar blijkbaar moet het anders als je 16 wordt. Verder mag je dus niet zo lang werken, je hebt recht op pauze en dan moet je hele korte schooldagen hebben. Ik had het dus meer over TSzoon.

Leida

Leida

15-11-2015 om 02:44

Uitbuiting

Ik heb het helaas ook ervaren met beide kinderen. Toen ze bij de supermarkt werkten leek het alsof de supermarkt de baas over hun leven wilde zijn. Mijn kinderen werden op absurde tijden ingeroosterd en mijn zoon kwam zelfs een keer laaiend thuis met een foto op zijn telefoon van het rooster in de kantine waar te zien was dat hij was ingeroosterd tijdens schooltijden. Toen hij om opheldering vroeg, bleek dat er personeelstekort was en mijn zoon "gewoon maar moest komen" van zijn baas.
Mijn zoon heeft niet lang na dit incident (en nog een aantal andere) ontslag genomen en mijn dochter hoefde geen ontslag te nemen want na twee contracten kreeg ze geen verlenging van haar contract. (Zonder opgaaf van reden en ze was net 18) Ze werkten overigens ieder bij een andere supermarkt.

Overigens mogen 16- en 17-jarigen volgens mij zelf beslissen wanneer en waar ze werken zolang de maatschappij het ziet als gebruikelijk en het volgens de regeltjes gaat. Waarschijnlijk zal de super zelf de kinderen die er werken blijven dwingen tot 23.00 uur te werken zolang er altijd nieuwe mensen aangenomen kunnen worden die hiertoe bereid zijn.
Het probleem zit hem vooral in dat tot 19-jarige leeftijd de werknemers nog niet eens de helft van het minimumloon betaald hoeven te krijgen en dat kinderen beneden de 18 jaar graag hun baantjes willen houden en daar alles voor doen, ook accepteren dat ze tot laat moeten werken ook al weten ze zelf hoe vermoeiend dat is als ze de volgend ochtend om 7 uur op moeten staan.
Het is schandalig dat dat kan maar zolang de werknemers dit allemaal prima vinden gebeurt er niks.

Tevens kan ik melden dat ik samen met mijn zoon bij desbetreffende supermarktketen heb geklaagd, maar er niets voor het personeel over is. Het hoofdkantoor meldde dat de vestiging zelf zaken bepaalt en we werden van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk leek het erop dat je niet eens ergens kan klagen over een supermarktmanager behalve bij hemzelf.
Mijn dochter die bij een andere supermarkt werkte heeft ook gemerkt dat er nooit geïnvesteerd is in zaken als veiligheid van het personeel. Heel slecht, het gaat om minderjarige werknemers die veiligheid nodig hebben, niet voor niets ziin er zoveel overvallen.

zebra

zebra

15-11-2015 om 17:50

wat een lange avonden

tot 23 uur dan toch zeker! Onze zoon heeft een bijbaan als vakkenvuller bij een bouwmarkt en werkt hooguit tot 21 uur 's avonds (1 avond per week) en is dan uiterlijk een kwartier later al thuis.
Als er veel gevuld moet worden kan het eens gebeuren dat ze overdag bellen om te vragen of hij extra kan/wil komen. Als hij dit niet ziet zitten vanwege school (toetsweek) dan wordt daar niet moeilijk over gedaan. Het salaris is niet heel hoog maar er wordt echt wel naar de veiligheid en diverse regels gekeken en dat vind ik toch erg belangrijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2015 om 19:38

Arawen

Moet je zoon door de week werken? Mijn dochter werkt al 6 jaar bij AH en vooral in de weekenden. In de vakanties laat ze zich ook door de week inroosteren. Zelf heeft ze nu ook een 'probleem'. Degene die haar rooster maakt, plant haar iedere zaterdag om half 8 's morgens in. Ze werkt en studeert zich de hele week het schompes en zou graag eens uitslapen op zaterdag, maar omdat er schaarste lijkt te zijn in personeel wat de winkel mag openen, moet zij dus elke week die dienst draaien. Ze wordt al een hele tijd niet meer op zondag ingeroosterd. Dan is ze duurder, dus tja... Maar dan moet ze het dus echt van de zaterdag hebben bij AH. Dat maakt het ook wat lastig om eens uitgebreid te gaan klagen bij de leiding. Zelfs voor een goedgebekt type als zij.

Doordeweeks werkt ze ergens anders, met werktijden tot twee uur in de nacht. Wij verklaren haar voor gek, want ze moet er 's morgens gewoon weer vroeg uit. Af en toe lijkt haar weerstand er ook onder te lijden. Zij is 22, bijna 23 en moet zelf haar beslissingen nemen, maar ik zie dus wel wat het doet met een mens als dat mens te vaak te weinig rust krijgt door te korte nachten. Ik zou je zoon dus echt stimuleren om uit te zoeken of dit rooster de enige mogelijkheid is, of dat hij meer uren in het weekend kan maken.

We hebben het er toevallig wat uitgebreider over gehad laatst en het lijkt er heel erg op dat AH het steeds meer met een minimale bezetting probeert te doen. Dat levert vervelende situaties op voor het personeel.

Arawen

Arawen

19-11-2015 om 22:08

hoe het nu gaat

Goh, er wordt nog steeds gereageerd op mijn draadje..

Zoon heeft het inmiddels aangedurfd om zijn direct leidinggevende aan te spreken over de werktijden. Die beweerde dat de 23.00 uur avonden 'een incident' waren.. ik geloof dat niet zo, maar resultaat is wel dat zoon nu om 21.00 weg mag. Dus als de deur dicht gaat. Alleen op zaterdag wordt het wel eens later, maar dat is niet zo erg.

Laatste 'erger-punt' blijft het vrij nemen. Moet echt weken van te voren worden aangekondigd. Zelfs op mijn werk (kantoorbaan) doen ze niet zo moeilijk over een keer een dagje vrij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.