Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bezoek aan opa/oma verplichten?


grasspriet1980

grasspriet1980

23-01-2023 om 09:33 Topicstarter

yette schreef op 23-01-2023 om 07:50:

[..]

Het beperken van contact zou een wake-up call kunnen zijn. Sommige mensen hebben er niet genoeg aan als je alleen in woorden probeert aan te geven dat iets niet fijn is. Die ontdekken pas hoe vervelend je het vindt op het moment dat je een grens trekt. Of ze ontdekken het nooit. Kan ook. Sommigen hebben gewoon een enorme plaat voor hun kop.

Maar als TO en haar man het contact niet helemaal op willen geven, lijkt het me logisch dat haar man vanaf nu degene is die contact houdt. Op zijn eigen manier. Het zijn zijn ouders. Mochten zij daardoor tot het inzicht komen dat ze het anders aan moeten pakken, dan is dat mooi meegenomen.

We gaan het contact niet stoppen, maar wel verminderen. Dus niet meer elke 4-6 weken (in praktijk ivm verjaardagen/kerst eerder elke 4 weken) en we gaan aangeven dat het prima is als ze komen maar we niet meer 6 uur in de visite stand gaan; dat we daar simpelweg geen tijd voor hebben (geen zin zeggen we dan maar niet)

Als mijn ouders komen gaat mijn man gerust in de tuin werken, de auto wassen of een boodschap doen tussendoor; er worden spelletjes gedaan samen, maar ieder doet dus ook gewoon zijn eigen ding. Altijd heel gemoedelijk en gezellig. Mijn ouders pakken ook gerust zelf wat te drinken/ te snacken. Zo een constructie willen we met schoonouders ook gaan proberen, maar die zullen dat echt heel vreemd vinden, maar dat is dan maar even zo. Man zei gisteravond in bed nog dat het bezoek hem helemaal had leeggezogen, dat hij er geen enkele positieve energie uit haalt. We zijn ook, geheel ongebruikelijk, na 2,5 uur alweer gegaan. Dus 4 uur in de auto in totaal, voor 2,5 uur daar; eigenlijk van de zotte.

Valeria schreef op 23-01-2023 om 08:16:

[..]

Punt is, dat die puber dat waarschijnlijk alleen doet als hij/zij als jong kind nog niet is afgehaakt Pubers belanden over het algemeen niet zonder voorgeschiedenis in een situatie met grootouders. Als iemand te vaak weinig interesse toont in het kind in groep 5 of 6, gaat dat kind als puber niet zo snel vragen naar jouw zaken. Dan is er geen band ontstaan namelijk.

Dit vooral ook ja. 

Toen wij nog omgingen met mijn schoonouders, merkte ik altijd wel een groot verschil tussen hoe mijn kinderen daar weg kwamen en hoe ze bij mijn eigen ouders weg kwamen.

Mijn schoonouders sturen met liefde. Zolang je in de pas loopt en doet wat zij normaal vinden of willen hebben, dan is er liefde. Doe je dit niet, dan wordt je gewoon genegeerd of krijg je een boze discussie. Onze kinderen begonnen daar last van te krijgen. Onze oudste ging er liever al niet meer heen. Ergens is dat dubbel, omdat ik zelf alle leuke opa's en oma's verloor voor mijn 4e en ik ze hun opa en oma gun. Maar ik wil niet dat ze dezelfde issues gaan ontwikkelen als hun moeder door dat narcistische gedrag. 

grasspriet1980

grasspriet1980

23-01-2023 om 09:35 Topicstarter

Miepjecody schreef op 23-01-2023 om 08:07:

[..]

Tja, maar die vele kleinkinderen vroeger deden zelf ook minder.

Hobby snap ik nog wel, maar welke klas, het zou me dan echt niet uitmaken als een oma niet weet of het groep 5 of 6 is. Maar misschien ben ik te lang " uit" die dingen dat me dat nu niet zo interessant lijkt. ( mijn kinderen zijn 25 en 21)

Tegenwoordig werken mensen ook langer door, dus dan is tijd maken voor kleinkinderen wellicht ook lastiger.

Schoonmoeder heeft nooit gewerkt en schoonvader is sinds de geboorte van oudste kleinkind al met pensioen; die kon met een goede regeling nog voor zijn 60e stoppen. Dus tijd is het probleem niet; ze hebben geen werk,geen hobby's, geen vrienden.

grasspriet1980 schreef op 23-01-2023 om 09:35:

[..]

Schoonmoeder heeft nooit gewerkt en schoonvader is sinds de geboorte van oudste kleinkind al met pensioen; die kon met een goede regeling nog voor zijn 60e stoppen. Dus tijd is het probleem niet; ze hebben geen werk,geen hobby's, geen vrienden.

Dot bericht was ook niet voor jouw situatie bedoeld

grasspriet1980 schreef op 23-01-2023 om 09:33:

[..]

We gaan het contact niet stoppen, maar wel verminderen. Dus niet meer elke 4-6 weken (in praktijk ivm verjaardagen/kerst eerder elke 4 weken) en we gaan aangeven dat het prima is als ze komen maar we niet meer 6 uur in de visite stand gaan; dat we daar simpelweg geen tijd voor hebben (geen zin zeggen we dan maar niet)

Als mijn ouders komen gaat mijn man gerust in de tuin werken, de auto wassen of een boodschap doen tussendoor; er worden spelletjes gedaan samen, maar ieder doet dus ook gewoon zijn eigen ding. Altijd heel gemoedelijk en gezellig. Mijn ouders pakken ook gerust zelf wat te drinken/ te snacken. Zo een constructie willen we met schoonouders ook gaan proberen, maar die zullen dat echt heel vreemd vinden, maar dat is dan maar even zo. Man zei gisteravond in bed nog dat het bezoek hem helemaal had leeggezogen, dat hij er geen enkele positieve energie uit haalt. We zijn ook, geheel ongebruikelijk, na 2,5 uur alweer gegaan. Dus 4 uur in de auto in totaal, voor 2,5 uur daar; eigenlijk van de zotte.

Lijkt me heel goed, om voor jezelf te gaan kiezen. Zal best even strijd geven, maar hoe minder argumenten je aanvoert en hoe kalmer en onverzettelijker je dat aangeeft, hoe beter het waarschijnlijk gaat.

Misschien een overbodige vraag, maar kunnen jullie van jullie bezoek niet een dagje uit maken? Is daar in de omgeving, of langs de heen- of terugreis, niet iets te doen dat een beetje leuk is? Al is het maar ergens lekker een hapje gaan eten samen of zo? Dan rijd je tenmisnte niet alleen maar voor dat bezoek heen en weer. Of in ieder geval verzacht je het wat (net zoals je kinderen onderweg een ijsje zou geven...). En doe je op de terugweg iets leuks dan kom je ook gelijk een stuk positiever thuis. Je hoeft dat natuurlijk aan hen niet te vertellen, het is jullie eigen zaak.

grasspriet1980 schreef op 23-01-2023 om 09:25:

[..]

Dat kan ik gelukkig Valdermar! Dank!

Ik had denk ik al duidelijk gemaakt dat ik het niet over jou had, dus deze begrijp ik niet echt.

Gelukkig ben je er uit met je partner.

grasspriet1980

grasspriet1980

23-01-2023 om 10:35 Topicstarter

Max88 schreef op 23-01-2023 om 10:29:

[..]

Ik had denk ik al duidelijk gemaakt dat ik het niet over jou had, dus deze begrijp ik niet echt.

Gelukkig ben je er uit met je partner.

Sorry, die had ik gemist! Zoveel reacties ook hier!

Als het zo ver rijden is, lijkt een extra uitje erbij me niet per se handig. Je zit al vier uur in de auto en dan ben je nog op bezoek. Ik zou inderdaad qua frequentie en tijdsduur de bezoekjes inkorten en duidelijke grenzen stellen als er dingen gebeuren die niet oké zijn. 

zwaankip schreef op 22-01-2023 om 20:28:

Ik vind dat oma's en opa's hier vaak afgefakkeld worden.
Het zijn ook altijd de schoonouders die afgefakkeld worden.
Nooit de eigen ouders want dat zijn de liefste en beste oma's en opa's....
Breek me de bek niet open.

Mijn schoonouders zijn geweldig, mijn ouders niet. Stemt je dat beter?

grasspriet1980 schreef op 23-01-2023 om 09:33:

[..]

Man zei gisteravond in bed nog dat het bezoek hem helemaal had leeggezogen, dat hij er geen enkele positieve energie uit haalt. 

Ik vind het oprecht heel vervelend voor hem dat het zo'n energielek is.
Ik denk dat jullie plannen goed zijn. Daar leer je je kinderen ook weer een waardevolle les mee. Namelijk dat jullie echt bereid zijn om te investeren in een lastige situatie, for the greater good. Maar niet ten koste van alles.

Waarom is twee uur blijven geen optie met twee keer twee uur reistijd? De familie van mijn vriend woont op een uur rijden. We gaan daar regelmatig een uurtje langs. Dan heb ik het wel gezien.

MMcGonagall schreef op 23-01-2023 om 13:49:

Waarom is twee uur blijven geen optie met twee keer twee uur reistijd? De familie van mijn vriend woont op een uur rijden. We gaan daar regelmatig een uurtje langs. Dan heb ik het wel gezien.

Die reistijd wordt inderdaad niks korter als het bezoek langer duurt, en als het zo'n energielek is dan zou ik van de reistijd wel kunnen genieten (vooral de terugreis ).

Je kinderen zijn dus nog wel meegeweest? Zou die de volgende keer thuis laten als ze niet willen. Als je schoonouders er niet speciaal wat voor in huis halen hoef je dat niet eens vooraf te melden. Dan kun je gewoon bij binnenkomst zeggen dat ze niet  mee zijn omdat ze moesten leren/werken/met vrienden hadden afgesproken/enz. Niet zeggen dat ze geen zin hadden. 

Bakblik schreef op 23-01-2023 om 07:15:

[..]

Als je het hele topic hebt gelezen weet je dat de man van TO al eerder de stekker uit het contact had willen trekken TO wilde proberen het contact in stand te houden. Hoezo zou de man van TO nu alleen naar zijn ouders moeten? Dat levert toch niks op dan? Ik krijg niet het idee dat de ouders van de man zich dan ineens wel kunnen gedragen op een manier waar de man van TO wat aan heeft.

Ik heb de hele topic gelezen. De meeste forummers hebben wel moeilijkheden met de houding van (schoon)ouders naar hun kinderen of kleinkinderen. TO, jij en ik ook; breek mij de bek niet over mijn schoonouders en ouders. Maar ik heb zelf gemerkt dat die houding ook kan veranderen door 1:1 contact, dus zonder aanhang en kleinkinderen. Dus waarom zo negatief?

Ik ben blij dat ik in de laatste jaren het contact met mijn vader heb kunnen verbeteren. Anders zou ik hem altijd hebben gezien als een nare man.

grasspriet1980

grasspriet1980

23-01-2023 om 19:12 Topicstarter

De kinderen zijn nog mee geweest inderdaad; hebben het er in de auto uitgebreid over gehad. Ze vinden het zelf ook lastig; ergens vinden ze toch zelf ook dat ze mee moeten; hebben afgesproken dat ze in elk geval als opa en oma bij ons zijn hun eigen plan trekken en dat ze niet vanzelfsprekend mee naar een verjaardag gaan; tenzij het een bijzondere verjaardag is (denk aan 70 of 75) en ze dat bijvoorbeeld in een restaurant vieren met een etentje. Pubers konden zich er wel in vinden.
En inderdaad, reistijd wordt niet korter als je langer blijft, maar ergens voelt het zo zonde om 4 uur te reizen en 2 uur ergens te zijn, maar jullie hebben gelijk. 

1op 1 iets doen met zijn ouders heb ik jaren geprobeerd voor elkaar te krijgen. Hij is 1x met zijn vader een dag op stap geweest, was geen succes. Met zijn moeder wil hij dat al helemaal niet. Is ook weleens alleen even daar geweest maar ook dan is het niet beter. Hij zegt zelf ook gewoon dat hij geen enkel gespreksonderwerp heeft met zijn ouders en geen enkele behoefte heeft hen te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.