Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bezoek aan opa/oma verplichten?


Valdemar schreef op 22-01-2023 om 22:40:

[..]

Je schrijft letterlijk:

Het maakt nogal wat los, het is weer een ouderwets schoonmoeder-/oma afzeikdraadje geworden; die lopen hier altijd als een trein.🙈

Hoe moet ik dit anders interpreteren?
En het kan goed zijn dat je al verschillende malen gereageerd hebt, maar jij hebt de mogelijkheid tot het bekijken van je reacties uitgeschakeld op je profiel; dus dan verwacht je echt dat ik het hele topic weer eens ga doornemen?

Daar kom je wel achter als je wat langer meedraait? Sorry, maar ik ben hier al sinds het begin van viafora.

Laatste reactie ivm meta: mensen nemen het onderwerp over en maken van de gelegenheid gebruik herhaaldelijk over hun eigen grootouders te ventileren; nooit positief.

Dat moet jij weten of je dat naleest of niet, je gaat er blijkbaar blindelings vanuit dat ik enkel een bommetje drop.

Ik ben nog nooit op viafora geweest, ik praat, zoals je kon lezen over Ouders Online, waar het al sinds jaar en dag een terugkerend onderwerp is met pagina's lang schoon-/grootouder bashen. En dat er nare (groot)ouders zijn heb ik al eerder gezegd.

Pippeltje schreef op 22-01-2023 om 22:06:

Nou ik denk in dit geval dat het raar is om tegen man te zeggen dat hij maar alleen moet gaan naar zijn ouders. Hij was tenslotte zelf degene die niet perse naar ze toe hoefde en nu TS eindelijk goed begrijpt waarom, zou hij alleen moeten gaan...
Ahhhhhhhhh!! Sneu! nee, ik denk dat dit op een contactverwatering gaat uitlopen.

Daar het duidelijk is dat het daar niet gezellig is als het hele gezin mee gaat. Hoe denk je dat dat voor zijn moeder is, die zal heus wel aanvoelen dat haar visite het liefst weer gauw naar huis gaat. Of het aan de pubers ligt of aan hun ouders die vrezen dat hun kinderen zich stierlijk vervelen, of beiden; voor zijn moeder kan dit binnen komen als  een desillusie en ondankbaarheid. Terwijl een bezoek door zoon wel degelijk gezellig kan verlopen omdat de sfeer niet bij voorbaat beladen is. 
Ik zou zeggen; geef het een kans want het is het proberen waard.

Uit eigen ervaring merkte ik dat een visite bij mijn vader met het hele gezin, bij mij argwaan bezorgde. Hoe zou het deze keer weer gaan? Wat zou hij vinden van de pubers die liever op hun iPad speelden of hun vader die een stille reserve tegen hem had, maar waar mijn vader niet immuun voor was? De keren dat ik alleen ging, bespeurde ik belangstelling. Groot contrast en zo fijn. Voor mij in ieder geval iets om naar te verlangen.

Flanagan schreef op 22-01-2023 om 23:06:

[..]

Daar het duidelijk is dat het daar niet gezellig is als het hele gezin mee gaat. Hoe denk je dat dat voor zijn moeder is, die zal heus wel aanvoelen dat haar visite het liefst weer gauw naar huis gaat. Of het aan de pubers ligt of aan hun ouders die vrezen dat hun kinderen zich stierlijk vervelen, of beiden; voor zijn moeder kan dit binnen komen als een desillusie en ondankbaarheid. Terwijl een bezoek door zoon wel degelijk gezellig kan verlopen omdat de sfeer niet bij voorbaat beladen is.
Ik zou zeggen; geef het een kans want het is het proberen waard.

Uit eigen ervaring merkte ik dat een visite bij mijn vader met het hele gezin, bij mij argwaan bezorgde. Hoe zou het deze keer weer gaan? Wat zou hij vinden van de pubers die liever op hun iPad speelden of hun vader die een stille reserve tegen hem had, maar waar mijn vader niet immuun voor was? De keren dat ik alleen ging, bespeurde ik belangstelling. Groot contrast en zo fijn. Voor mij in ieder geval iets om naar te verlangen.

Als je het hele topic hebt gelezen weet je dat de man van TO al eerder de stekker uit het contact had willen trekken  TO wilde proberen het contact in stand te houden.  Hoezo zou de man van TO nu alleen naar zijn ouders moeten?  Dat levert toch niks op dan?  Ik krijg niet het idee dat de ouders van de man zich dan ineens wel kunnen gedragen op een manier waar de man van TO wat aan heeft. 

Max88 schreef op 22-01-2023 om 22:53:

[..]

Laatste reactie ivm meta: mensen nemen het onderwerp over en maken van de gelegenheid gebruik herhaaldelijk over hun eigen grootouders te ventileren; nooit positief.

Dat lijkt me logisch, omdat het TO helpt als ze merkt dat ze niet de enige is. Als er alleen maar mensen zouden reageren die er graag heengaan, heeft ze daar niets aan, want dan kan ze niet vergelijken welke maatregelen die mensen hebben genomen om de situatie draaglijker te maken en of die maatregelen eventueel bij haar gezin zouden passen.

Om op de oorspronkelijke reactie te reageren: ik zou mijn kids niet meer verplichten. Hier waren die verplichte zondagochtenden met een hele ouderwetse opa niet echt gezellig.

Aan de andere kant: hij was de enige na mijn 4e die nog leefde en later, toen ik een jaar of 16/17 was, vond ik het wel heel fijn ( achteraf) dat ik uit mezelf vanuit school op vrijdagmiddag vaak even langs ging met een visje of een broodje van de markt. Dus ik zou misschien mijn kids wel meegeven dat het niet hoeft, maar dat het voor hunzelf wel fijn kan zijn als opa en oma er straks niet meer zijn. Maar goed, dat ligt ook aan de band idd. 

Het punt is, To heeft gelijk war betreft haar schoonouders, en ik zou daar ook minder heen gaan.
Echter worden hier door sommige anderen hoge eisen gesteld aan oma's en opa's en daar reageren mensen terecht op.
Als je dichtbij je kleinkinderen woont is dat onthouden ook makkelijk trouwens,  dat zie ik wel aan mijn moeder en schoonmoeder. ( opa's zijn er niet geweest)

Bakblik schreef op 23-01-2023 om 07:15:

[..]

Als je het hele topic hebt gelezen weet je dat de man van TO al eerder de stekker uit het contact had willen trekken TO wilde proberen het contact in stand te houden. Hoezo zou de man van TO nu alleen naar zijn ouders moeten? Dat levert toch niks op dan? Ik krijg niet het idee dat de ouders van de man zich dan ineens wel kunnen gedragen op een manier waar de man van TO wat aan heeft.

Het beperken van contact zou een wake-up call kunnen zijn. Sommige mensen hebben er niet genoeg aan als je alleen in woorden probeert aan te geven dat iets niet fijn is. Die ontdekken pas hoe vervelend je het vindt op het moment dat je een grens trekt. Of ze ontdekken het nooit. Kan ook. Sommigen hebben gewoon een enorme plaat voor hun kop.

Maar als TO en haar man het contact niet helemaal op willen geven, lijkt het me logisch dat haar man vanaf nu degene is die contact houdt. Op zijn eigen manier. Het zijn zijn ouders. Mochten zij daardoor tot het inzicht komen dat ze het anders aan moeten pakken, dan is dat mooi meegenomen. 

Miepjecody schreef op 23-01-2023 om 07:35:

Het punt is, To heeft gelijk war betreft haar schoonouders, en ik zou daar ook minder heen gaan.
Echter worden hier door sommige anderen hoge eisen gesteld aan oma's en opa's en daar reageren mensen terecht op.
Als je dichtbij je kleinkinderen woont is dat onthouden ook makkelijk trouwens, dat zie ik wel aan mijn moeder en schoonmoeder. ( opa's zijn er niet geweest)

Ik heb hier niemand gelezen die hoge eisen stelt aan opa's en oma's.  Niemand wil dat de grootouders structureel vaste dagdelen oppassen en de kleinkinderen 3x per jaar een dagje mee uit nemen. 

Volgens mij is het echt niet teveel gevraagd dat je verwacht dat opa's en oma's ongeveer weten in welke klas kind zit,  wat voor sport het doet of welk bijbaantje.  En iets doen met de kleinkinderen hoeft geen dagje pretpark te zijn,  een spelletje doen dat kinderen leuk vinden kan genoeg zijn. Per se met de kleinkinderen onder de 5 rummykub willen spelen,  omdat dat een spel is dat jij kent wordt niet gezellig. 

De opa's en oma's hebben nu, in tegenstelling tot mijn grootouders, geen 20+ kleinkinderen meer.  En zelfs mijn grootouders wisten wat we deden, zeker de opa en oma waar ik het oudste kleinkind was. 

Bakblik schreef op 23-01-2023 om 07:55:

[..]


Volgens mij is het echt niet teveel gevraagd dat je verwacht dat opa's en oma's ongeveer weten 

Ik denk dat het ook niet per se het feit van het weten is, maar de consequentie van het niet onthouden. Een jong kind haakt af als het iedere 6 weken dezelfde vraag krijgt. (Terwijl oma dan wel alle ins en outs van de buurvrouw weet.) Die denkt: hier heb ik niks aan. 

En dat delen ze niet altijd met je. Hier soms wel. 

Bakblik schreef op 23-01-2023 om 07:55:

[..]

Ik heb hier niemand gelezen die hoge eisen stelt aan opa's en oma's. Niemand wil dat de grootouders structureel vaste dagdelen oppassen en de kleinkinderen 3x per jaar een dagje mee uit nemen.

Volgens mij is het echt niet teveel gevraagd dat je verwacht dat opa's en oma's ongeveer weten in welke klas kind zit, wat voor sport het doet of welk bijbaantje. En iets doen met de kleinkinderen hoeft geen dagje pretpark te zijn, een spelletje doen dat kinderen leuk vinden kan genoeg zijn. Per se met de kleinkinderen onder de 5 rummykub willen spelen, omdat dat een spel is dat jij kent wordt niet gezellig.

De opa's en oma's hebben nu, in tegenstelling tot mijn grootouders, geen 20+ kleinkinderen meer. En zelfs mijn grootouders wisten wat we deden, zeker de opa en oma waar ik het oudste kleinkind was.

Tja,  maar die vele kleinkinderen vroeger deden zelf ook minder. 

Hobby snap ik nog wel, maar welke klas, het zou me dan echt niet uitmaken als een oma niet weet of het groep 5 of 6 is. Maar misschien ben ik te lang " uit" die dingen dat me dat nu niet zo interessant lijkt. ( mijn kinderen zijn 25 en 21)

Tegenwoordig werken mensen ook langer door, dus dan is tijd maken voor kleinkinderen wellicht ook lastiger.

En het moet ook andersom werken natuurlijk he. Een puber kan ook vragen hoe het in ziekenhuis was, of het biljarten gezellig was. 

Miepjecody schreef op 23-01-2023 om 08:08:

En het moet ook andersom werken natuurlijk he. Een puber kan ook vragen hoe het in ziekenhuis was, of het biljarten gezellig was.

Punt is, dat die puber dat waarschijnlijk alleen doet als hij/zij als jong kind nog niet is afgehaakt Pubers belanden over het algemeen niet zonder voorgeschiedenis in een situatie met grootouders. Als iemand te vaak weinig interesse toont in het kind in groep 5 of 6, gaat dat kind als puber niet zo snel vragen naar jouw zaken. Dan is er geen band ontstaan namelijk. 

Valeria schreef op 23-01-2023 om 08:04:

[..]

Ik denk dat het ook niet per se het feit van het weten is, maar de consequentie van het niet onthouden. Een jong kind haakt af als het iedere 6 weken dezelfde vraag krijgt. (Terwijl oma dan wel alle ins en outs van de buurvrouw weet.) Die denkt: hier heb ik niks aan.

En dat delen ze niet altijd met je. Hier soms wel.

Het niet onthouden inderdaad. Zoon had trots zijn zwemdiploma B laten zien en verteld dat hij nu eindelijk net als zijn grote neven mocht gaan ballen.

Zes weken later zien we opa en oma weer en vraagt opa of het al een beetje opschiet met de zwemlessen. 

Jaha opa dat heb ik toch verteld!  Ik heb mijn B gehaald en nu mag ik ballen. 

Zegt opa op boze toon: "Zeg knul niet zo onbeleefd hè in heb niet bij je in de klas gezeten."

En dan inderdaad ook voor de zoveelste keer moeten horen dat het zo slecht gaat met het hondje van de buren na een operatie. 

Valeria schreef op 23-01-2023 om 08:16:

[..]

Punt is, dat die puber dat waarschijnlijk alleen doet als hij/zij als jong kind nog niet is afgehaakt Pubers belanden over het algemeen niet zonder voorgeschiedenis in een situatie met grootouders. Als iemand te vaak weinig interesse toont in het kind in groep 5 of 6, gaat dat kind als puber niet zo snel vragen naar jouw zaken. Dan is er geen band ontstaan namelijk.

Iets met spijker en kop!

Mooi gezegd Valeria! 

grasspriet1980

grasspriet1980

23-01-2023 om 09:25 Topicstarter

Valdemar schreef op 22-01-2023 om 21:53:

[..]

Prachtig hoe jij dit topic tot dat weet te reduceren.
Hopelijk kan TO jouw bijdrage negeren en laat ze het niet inspelen op haar schuldgevoel.

Dat kan ik gelukkig Valdermar! Dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.