Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bezorgd om puberzoon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

25-03-2013 om 18:36

Asperger

Mara:
"Hij heeft gevoel, alleen door logisch nadenken en filosoferen is hij tot de conclusie gekomen dat emoties niet erg efficiënt (hij gebruikt dat woord erg vaak) zijn. Asperger heeft hier misschien een rol in gespeeld, maar uiteindelijk is hij rationeel tot die conclusie gekomen."
Ja, duhuh, een typische Asperger-redenering volgens mij
ik denk niet dat het zin heeft om een wellesnietes discussie te voeren over of hij emoties heeft of niet. Hij gaat er in ieder geval typisch mee om.
En ik zou begeleiding zoeken, want het is de vraag of de manier waarop jouw gezin functioneert ervoor zorgt dat je kind straks klaar is voor de groteboze buitenwereld.

Merel

Merel

25-03-2013 om 20:31

Kaaskopje

Nou ik lag er geen nacht wakker van maar schrok wel even, gewoon omdat ik dat helemaal niet verwacht had. Ik zag meteen die enge ogen (keek eerst op plaatje 2) Als ervoor was gewaarschuwd had ik sowieso wel gekeken, want zo nieuwschierig ben ik wel, maar dan had ik me iets meer voorbereid op 'eng'
Vroeger, zo rond mijn 14e keek ik trouwens ook graag in de encyclopedie naar martelwerktuigen enzo, lekker griezelen. (en ik zocht ook alle blote plaatjes op en plaatjes van enge spinnen, die ik dan weer zo eng vond dat ik bijna de pagina niet durfde om te slaan omdat die spinnen er zo levensecht uitzagen. (dan durfde ik met mijn vingers niet dichterbij te komen) hahaha. (verder ben ik heel normaal

piet

piet

26-03-2013 om 09:45

Ik was

eigenlijk ook niet zo heftig onder de indruk van het plaatje. Maar ik dacht dat dat misschien wel betekent dat ik zelf ziek ben in mijn hoofd. Nou is dat nog steeds niet uitgesloten, maar het is denk ik heel persoonlijk wat iemand erg vindt.
Mijn zoon is ook vaak op zoek naar heftige dingen. Mateloos geinteresseerd in de oorlog, in allerlei sensationele martelpraktijken die werden gebruikt en nare leefomstandigheden.... hij heeft adhd en ik heb altijd het idee dat dat sensatiezoekerige daarmee te maken heeft.

mirreke

mirreke

26-03-2013 om 12:11

Mara1234 asperger en wereldbeeld

Hier ook een zoon met Asperger. Wat ik hoor van jouw zoon vind ik eigenlijk niet verontrustend hoor. Hij heeft voor zichzelf een heel wereldbeeld opgebouwd, op basis van rationele argumenten.
Wat je volgens mij niet moet doen is dingen verbieden. Ik zou eerder proberen de dialoog aan te gaan, of eigenlijk eerst van alles vragen, ook over die plaatjes.
Ik hou zelf erg veel van horror en fantasy kunst, ik vind het ook niet eens een bijzonder eng plaatje, zit me eerder af te vragen of het gephotoshopped is of dat het geschminkt is. (ik heb er maar 1 gezien) Je hebt ook vaak grootschalige oefeningen van ongelukken en rampen waarbij mensen eng en gruwelijk geschminkt worden. Daarbij zijn altijd genoeg vrijwilligers te vinden, en het zou mij ook erg leuk lijken.
Kortom, een heftig plaatje maar nou ook weer niet zo schokkend.
Ik denk ook dat je wel goed bezig bent met zijn eten, je moet praktisch werkende oplossingen zoeken. Als ik eerlijk ben zou ik eerder hulp voor je man zoeken, hij is de vader en zou zijn verantwoordelijkheid in de opvoeding moeten nemen. Het is jullie taak je kind naar de volwassenheid te begeleiden.

Wat je vertelt over je zoon: namelijk dat hij gelukkig is en goede cijfers haalt op school, dat is toch heerlijk. En dat hij niet zoveel vrienden heeft is een beetje inherent aan de 'stoornis'. Dat hij daarnaast ook zijn eigen typische eigenaardigheden heeft, tja dat is nou eenmaal zo. Probeer hem daarin niet te verliezen, blijf met hem in gesprek, zonder te oordelen. Ik zou zeker niet hem proberen over te halen tot jouw opvattingen, bv. over emoties. Dat wekt bij hem wellicht stress op. Lees ook eens Geef me de 5, vind ik zelf een handige handleiding

Wat je zoon aan het doen is, is eigenlijk zijn eigen veilige wereldbeeld bouwen. Emoties zijn onvoorspelbaar, en dus rationaliseert hij ze weg. Wat je hem bv. wel kunt uitleggen is dat vrijwel iedereen toch op basis van die emoties handelt. Wat is bv. zijn drijfveer om dit soort plaatjes te bekijken. Dat is ook een emotie waarschijnlijk.

Hier ook een zoon (12) met Asperger, hij is nu nog vooral bezig met dure auto's en zo. Maar zijn broer van 14 houdt ook van horror.

mirreke

mirreke

26-03-2013 om 12:13

Ikzelf

Vroeger ploos ik eindeloos medische encyclopedieën uit, de engste, meest expliciete tekeningen en foto's vond ik gewoon interessant. En nog steeds... Je hoeft echt niet met je zoon naar een psycholoog omdat hij dit soort plaatjes kijtk hoor...

mirreke

mirreke

26-03-2013 om 12:30

Autismetv.nl

Ik stuitte vanmorgen op deze site, ook/juist gericht op jongeren met autisme. Wie weet ook iets voor jou of je zoon? AutismeTV.nl Uitzendingen van 1 -5 april

Zelf heb ik veel aan een behoorlijk aantal twittercontacten. Ik ben expres dergelijke contacten gaan zoeken omdat ik me meer wilde verdiepen in de (toekomstige) wereld van mijn zoon, zijn belevingswereld, toekomstbeeld, toekomstmogelijkheiden. Ik word daardoor erg gerustgesteld, veel herkenbaarheid en dan toch een redelijk normaal, ingevuld leven.

NOg even: wat ik bij mijn eigen zoon tegenkom is een soort neiging tot dwangmatigheden. Als wij daar losjes mee omgaan gaat het ook weer over en wordt het geen obsessie. Gaan we er juist te dringend op in, dan bijt hij zich er eerder in vast.
Ik vind het persoonlijk wel interessant dat een kind van 16 een dergelijk wereldbeeld opbouwt, en daarin allesomvattend probeert te zijn. Er zijn genoeg wetenschappers die ook zo denken...

Niet eng?

een half afgehakt hoofd, overal bloed, een metalen buis door de buik, uitpuilende ogen. Niet eng? Niet schokkend?Nou daar denk ik toch heel anders over.
Het andere plaatje valt wel mee, maar die ene vind ik afgrijselijk en ik zou me wel zorgen maken als mijn zoon daar met plezier naar keek.

mirreke

mirreke

26-03-2013 om 13:31

Die heb ik dan toevallig

niet gezien.
Overigens denk ik, als ik me probeer te verplaatsen in iemand met asperger, dat hij dat niet met plezier zal bekijken, maar geïnteresseerd, of analyserend.

mirjam

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2013 om 15:16

Het zijn geen fijne plaatjes. Man en ik hebben er gister nog eens uitgebreider naar gekeken en moesten concluderen dat dit om 'kunst' gaat. Daarom kan ik er ook prima naar kijken. Hoewel ik mij wel afvraag wat er in iemand omgaat om dat soort kunst te kunnen en willen produceren. Die plaatjes vind ik dan ook niet een aanwijzing dat er iets aan de hand is met Mara's zoon. Mijn dochter kijkt vanaf haar 16de zo'n beetje naar de meest gruwelijke horror-films. Die voorkeur kan ze niet van mij hebben. Vréselijk! Maar het is verder een heel normaal meisje, dus ik zie daar ook geen probleem in.

Kunst?!?

Je concludeert dat dit kunst is? Hoezo dan? Wat versta je onder kunst? Ik vind dit afstotelijk en kan me niet voorstellen dat iemand dit mooi zou vinden.

ER

ER

26-03-2013 om 21:00

Precies

Precies; verknipt.

mirreke

mirreke

26-03-2013 om 21:03

Tja...

Beetje puberaal...

mirjam

Hahahahahahah.
Zet het plaatje op: 't'is moeilijk bescheiden te blijven'.

http://www.youtube.com/watch?v=3XHWIEZawRw

Asperger

Is zo'n paradox. Hier een jongen met Asperger die zich zeer geloofwaardig inleeft in de persoonlijkheid van zijn moeder. Gewoon door te redeneren. Geef toe het was wat vreemd, maar je kunt er geen vinger op leggen.
In elk geval bedankt Mara dat je het niet kon laten om even eerlijk te zeggen hoe het in elkaar steekt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2013 om 00:15

Jammer

Deze bekentenis... Ik zit nu met de gedachte dat Mara misschien toch de moeder is die net doet of ze haar zoon is. Waarom zou ik het nu wel geloven? Asperger of niet, ik hou er niet van om bedot te worden.

Tineke

Tineke

27-03-2013 om 08:12

Tja

Ik zei 't toch? Zaten mijn voelsprieten toch op de goede plek!

Interessant draadje

Een boeiend inkijkje in Asperger. En ook weer heel puberaal om aan het eind toch niet de "ik lekker het slimst van allemaal" achterwege te kunnen laten.

Zonder lichaamstaal

Als je hiermee een paar goede dagen hebt gehad waarin je de aandacht kreeg die je tekort komt, prima!

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2013 om 09:47

Slimmer?

lieve jongen
Je bent niet slimmer als je niet eerlijk bent.
maar eh dames dit is wat we binnen x aantal jaren kunnen verwachten van onze kroost

Ja heerlijk rafelkap

Elke leeftijd heeft toch zo zijn charme.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2013 om 15:22

Nou rafelkap

Mijn kroost is al door de puberteit heen en heeft dit soort dingen nooit gedaan hoor. Dus 'we' kunnen dit niet allemaal verwachten van onze kinderen.

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2013 om 17:44

Kaaskopje

Ik hoop dit natuurlijk ook niet mee te hoeven maken. En ik hoop dat mijn kind betere grappen verzint.
De jongen is blijkbaar erg met zichzelf in de knoop, dat hij zich zo graag slim wil voelen. Zal zijn moeder hem hier herkennen?

Jo Hanna

Jo Hanna

28-03-2013 om 23:20

Joh

Uit het feit dat je (goed) kan nadenken, volgt nog niet dat alle verschijnselen met het denken afdoende geduid kunnen worden of dat alles wat buiten het denken valt daarmee waardeloos is geworden. FF beter nadenken!
En verder veel succes!
Groet, Jo Hanna

P

P

30-03-2013 om 10:47

Ach

"Over het algemeen liegen juist de domste mensen (verstandelijk gehandicapten met een laag IQ) het minste. Wederom, utilisme. "

De meeste psychopaten hebben een hoog IQ. Gefeliciteerd met je slimheid maar je komt over als iemand waar de samenleving nog een hoop lol aan kan beleven (not).

P

P

30-03-2013 om 10:48

Overigens

Overigens had ik net als kaatje door dat er iets niet klopte met die lange linkjes en een niet al te slimme pubermoeder. Daar had je beter over na moeten denken en zeker over je antwoord toen ze je doorhad. Ik geloofde niets van dat stukje (domme moeder en zulke linken).

Sancy

Sancy

30-03-2013 om 12:49

Food for thought

Nou, als je je denken wil scherpen aan een slijpsteen kan ik je het boek "Hier word je slimmer van" (Ed. John Brockman) aanbevelen en bijbehorende website (in het Engels) www.edge.org

De wijste

Het gaat hier niet om slim zijn maar om intellectueel redeneren. Het is alleen handiger om mensen op een accepterende en bevestigende manier te benaderen. Een al te onderscheidende en aanvallende manier lokt emoties uit. Je kunt met intellectueel redeneren en oefenen zien hoe je de reacties van andere mensen op jou zelf kunt beinvloeden. Dat is het voordeel van de Aspergerkant in jezelf. Dat is voor neurotypicals veel moeilijker omdat ze zo in contact zijn met hun emoties dat dat meestal ook de inhoud en de vorm van hun reacties bepaalt. Als slimme jongen moet je hier dus eigenlijk de 'wijste' zijn.

Oefenen

En bespreek je oefeningen met andere slimme jongeren met autisme of met een ouder of bekende die op een zelfde manier denkt. Het zal je verbazen hoe ze allemaal op hun eigen manier hierover nagedacht hebben en daar hun eigen oplossingen en strategien voor hebben gevonden. Hoe efficient is het om hier zelf over na te denken als anderen dat ook al voor je hebben gedaan. Je kunt echt wel iets leren van anderen.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-03-2013 om 13:22

Lezen...

Niet iedereen vindt je verknipt, wel goed lezen dus!
Ik ben nog steeds wel benieuwd of je niet liever samen met je ouders zou eten. Misschien kunnen jullie nog wat van elkaar leren...

Mwa

Zo'n opmerking: "En waarom zou ik al te veel geven om de samenleving? Als alles misgaat is er altijd nog een perfecte uitweg"... Geeft wel aan dat je nog vooral heel erg kinderlijk bent.
Overigens is dit een forum voor ouders. Je hoort hier dus niet, sterker nog: je stóórt. Ik zou zeggen: ga op zoek naar een andere plek om je slim te voelen (wat niet hetzelfde is als slim zijn, overigens). En als de echte wereld nog zo veel te eng voor je is, dan zijn er ook vast wel fora voor pubers zoals jij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.