Pelikaan7
26-09-2011 om 14:43
Bij elkaar slapen
Onze dochter (bijna 14) heeft sinds 4 maanden een vriendje. Na hele gesprekken is mij wel duidelijk dat er absoluut (nog) geen sex plaatsvind tussen de 2 verliefde pubers. Dochter is ook al een jaar aan de pil vanwege haar menstruatieklachten. Vriendje is bijna 15 jaar.
Vriendje is leuk, lief en netjes.
Dochter heeft mij gevraagd of ze bij elkaar mogen slapen, puur omdat het haar fijn vindt om samen in slaap te vallen en samen wakker te worden.
Ik vertrouw dochter erop dat ze mij de waarheid vertelt en dat ze absoluut nog niet intiem wil zijn.
En ja ik begrijp ook heel goed dat bij elkaar slapen, de grens overschreden kan gaan worden.
Vader en ik zijn gescheiden en we staan linea-recta tegen over elkaar.
Van mij mag het, van hem absoluut niet!
hij wil dat ze wachten tot ze minimaal 16 jaar is.
Ik vind dat kolder, ik heb liever dat ze open en eerlijk bij mij (of bij hem) onder een dak liggen, dan dat ze stiekem gaan lopen doen.
Hoe kunnen we deze impasse doorbreken? En wat is jullie mening hierover?

Vic
26-09-2011 om 15:00
Hmmm
Dit lijkt me iets waarbij 'mijn huis, mijn regels' zou kunnen gelden. Ik zou het ook niet willen, maar als mijn ex het wel goed zou vinden kan ik daar weinig tegen doen.

MerelR
26-09-2011 om 15:34
Best moeilijk
Een onderwerp waar al veel over geschreven is en waaruit bleek dat er ook nogal veel verschillende meningen over zijn. Dus het lijkt me dat jij gewoon moet doen waar jij het beste gevoel over hebt. Inderdaad jouw huis, jouw regels. Overigens zou ik het persoonlijk niet goed vinden dat mijn bijna 14 jarige dochter met haar vriendje op een kamer sliep, gewoon echt te jong ondanks dat ze alleen maar gewoon bij elkaar in slaap willen vallen. Ik ken het voorbeeld dat mijn dochter ongeveer één jaar geleden vertelden. Vriendje(14) mocht bij vriendin (15) blijven slapen zonder bijbedoelingen, echt beloofd. Toen na twee keer logeren ze toch seks hadden gehad en vriendin dit eerlijk tegen haar moeder vertelde was deze zeer geschokt, ik niet eerlijk gezegd.

Vic
26-09-2011 om 15:43
Even wat stelliger
Hiervoor zei ik wel stoer 'mijn huis, mijn regels', maar ik zou behoorlijk wat druk uitoefenen als mijn ex er anders over zou denken. Eerlijk gezegd vind ik het 'niet normaal' dat een 13-jarige met haar vriendje mag slapen.

Tirza G.
26-09-2011 om 16:00
Vic
Hoogstwaarschijnlijk bedoel je dan met dan slapen geen slapen. Denk ik. Toch? Misschien een goed idee om gewoon man en paard te noemen?
Tirza

sus-anne
26-09-2011 om 16:17
Jouw huis
*En ja ik begrijp ook heel goed dat bij elkaar slapen, de grens overschreden kan gaan worden. *
je rekent er dus min of meer op dat er wel degelijk seks van komt,en je staat er zelf achter?
Dan zou ik zeggen,het is jouw huis,en het zijn jouw regels.

Vic
26-09-2011 om 17:38
Tirza
Ik bedoel niet persé seks, maar ik denk dat de kans dat dat gebeurt groter is dan wanneer ze niet bij elkaar slapen.

Wilgenkatje-
26-09-2011 om 19:19
Ze zijn (bijna) 14
zo'n haast heeft het toch allemaal niet. Tuurlijk harstikke romantisch hoor, samen in slaap vallen, samen wakker worden, maar mensenlief, waarom nu al.
Als je het eens praktisch aanpakt en logeren alleen toestaat in gevallen waarin dat voor de hand ligt - na een schoolfeest of zo. Dan zie je vanzelf hoe het verder gaat.

Pelikaan7
26-09-2011 om 20:10
Sex
Nee natuurlijk stel ik de sex liever nog uit. Maar ik weet uit eigen ervaring, ben zelf ook jong geweest, dat je als ouder zijnde het niet tegen kan houden.
Enige wat je als ouder kan doen, is een veilige omgeving bieden zodat ze de kans en mogelijkheid krijgt om alles bespreekbaar te maken.
En dat gebeurt, gelukkig, met grote regelmaat.
Ze hebben vaak genoeg het huis voor zichzelf, zijn ouders werken en wij ook.
Naast dat ze tijd doorbrengt met haar vriendje heeft ze ook een sociaal leven naast haar vriendje en spreekt met grote regelmaat af met vriendinnen en sport ze ook nog 2-3x in de week en is ze druk met haar school.
Ik moet haar erop vertrouwen dat ze echt nog geen sex wil, ik heb ook een gesprek gehad met de 2 verliefde samen en de sex ook bespreekbaar gemaakt.
Ook haar vriendje wil geen sex en vindt zichzelf ook nog te jong ervoor. Hij vertelde met ietwat schaamrood op zijn gezicht dat hij een jaar of 16 een mooie leeftijd ervoor vindt. En dat hij snapt dat er risico's aan vastzitten, zoals een zwangerschap.

Tirza G.
26-09-2011 om 21:34
Waarom nu al
Vraagt iemand zich af - en dat gaat dan over samen in slaap vallen en samen wakker worden. Eeeeeeh........zullen we dan de slaapfeestjes en logeerpartijen maar afschaffen? Waarom vragen jullie bij 8-jarigen niet: waarom nu al?
Seks tussen mensen van gelijke leeftijd en een ongeveer gelijke psychische ontwikkeling is een procés; op deze leeftijd bedoel ik dan. Het 'het eerste kusje' en fullblown geslachtsgemeenschap zit gemiddeld anderhalf jaar. Toen mijn dochter op die leeftijd 'verkering' had, durfde ze nog niet eens te zoenen. Ze kwamen niet verder dan hand in hand lopen en stompzinnig glimlachen.
Tirza

sus-anne
26-09-2011 om 23:49
Grappig
degene die het bericht plaatst vraagt hoe ze het moet oplossen met de vader van het kind,ze hebben een tegengestelde mening.
en wat gebeurt er?,iedereen praat alleen maar afkeurend over het feit dat een 14 jarige bij haar vriendje mag slapen.
Maar dat was toch de vraag niet?

Wilgenkatje-
27-09-2011 om 08:17
Klopt, excuus
als ik vraagstelster was zou ik logeren in de eerste plaats goedkeuren als er een logische reden is (zoals feestje). Dan zal vader nog niet enthousiast zijn, maar er is een reden.
Ik snap wel dat hij 16 als grens wil aanhouden, 14 voelt jong en dat is in onze ontsporende antwoorden te merken.
Oh ja Tirza, ik was nooit van de slaapfeestjes. Logeren was niet aan de orde van de dag, voornamelijk in de vakantie en verder als er een huishoudelijke/vervoerstechnische reden was. In elk geval niet wekelijks.
Saai he.

Vic
27-09-2011 om 09:32
Sus-anne
Ze vraagt hoe ze de impasse kunnen doorbreken en wat onze mening erover is. Voor beide kwesties zijn antwoorden gegeven.
Ik verbaas me erover dat 'iedereen' lijkt te vinden dat het gewoon moet kunnen, dat samen slapen. Hopelijk zijn we het er wel over eens dat 13 veel te jong is om seks te hebben (die kinderen zijn nog niet eens volgegroeid!), maar ik denk dat je je kind in een lastig parket kunt brengen als je het toch toestaat. Stel dat dat oh zo beleefde jongetje toch ineens last krijgt van de kriebels en je dochter durft/wil daar geen nee tegen zeggen.

dirksmama
27-09-2011 om 10:02
Poezen en bacon
Ook al zijn ze niets van plan, met naast elkaar liggen is de kans toch groter dat er 'iets' gebeurt, wat ze misschien zelf toch nog niet willen, waar ze misschien zelf nog niet aan toe zijn.
Ben met je ex eens, wacht nou eerst maar eens tot je 16 bent.

MerelR
27-09-2011 om 10:25
Precies.
"Ook al zijn ze niets van plan, met naast elkaar liggen is de kans toch groter dat er \'iets\' gebeurt, wat ze misschien zelf toch nog niet willen, waar ze misschien zelf nog niet aan toe zijn."
Ik ben het daar roerend mee eens. Ik denk dat je je kind daarvoor moet beschermen op die leeftijd. Dertien is echt te jong.

Tirza G.
27-09-2011 om 11:05
Tja
Vanuit ervaring kan ik je vertellen, dat er helemaal niks gebeurt. Dat ze niet verder komen dan glimlachend naar elkaar kijken over de rand van de slaapzak heen. Sorry, maar ik vind dat jullie echt geen goed beeld hebben van de werkelijkheid. Kinderen van die leeftijd wórden niet overmand door gevoelens en hormonen en driften dat 'het toch gebeurt terwijl ze het niet willen en niet eens weten wat ze doen'. Kinderen van die leeftijd zijn zich meer dan superbewust van álles, van elke pukkel die op komt zetten, van elke haar die niet wil, van een rare nagel op je grote teen - enzovoort. Wat jullie schetsen is een soort oerbeeld: man kan zich niet meer beheersen, wordt overmánd door gevoelens en natuuuuuuurlijk gaat de vrouw daar dan maar in mee, want ze weet zich niet te verweren. Het is de Bouquetreeks niet.
Meisjes zijn op deze leeftijd vaak wat voorlijker dan jongetjes. Ik zou, als moeder, kijken naar de relatie an sich: zijn ze gelijkwaardig? Is er een machtsverschil, is het zo dat een van de twee 'alles' doet om maar in de gratie te blijven?
Tirza

Fiorucci
27-09-2011 om 12:11
Tirza
Mee eens, mijn zoon had een vriendinnetje toen hij 13 was, toen ik de gelegenheid aangreep om een en ander te bespreken,of liever gezegd, te herhalen/verduidelijken,aangaande sex keek hij me aan of ik ter plekke gek geworden was. Handje vast houden en wat gezoen, meer is het nooit geweest, terwijl ze toch best lang verkering hebben gehad.

tantebep
27-09-2011 om 13:13
Uitzondering maar toch
Tja en mijn neefje was 14 en zijn vriendinnetje was 13 toen zij kwamen vertellen dat vriendinnetje zwanger was. Allebei 14 toen baby geboren werd. Zij zeiden ook dat ze daar nog helemaal niet aan toe waren en waren ook nog heel bleu. Maar toch een keer onveilige sex gehad tijdens logeerpartijtje (uit de hand gelopen stoeipartij) en zoals ze zelf zeiden, toen ze het eenmaal 1 x hadden gedaan, was het hek van de dam.
het zal een uitzondering zijn maar wel 1 met verregaande consequenties.

puckskie
27-09-2011 om 14:27
Ligt ook aan je dochter.
Ik denk ook dat het van je dochter afhangt. Mijn dochter ligt op alles, ook op sexueel gebied voor en ik kon me bij haar best voorstellen dat het ervan ging komen. Ze is nu bijna 15 en haar vriend net 17. Ze gaan nu een jaar met elkaar. Ze mochten van begin af aan gewoon naar boven op haar kamer, maar ik heb wel open met haar gepraat over sex. Zij vertelde me in het begin dat hij het ook nog niet wilde. Ik moet je zeggen dat als je echt nog niet wilt dat je kind sex heeft en je zelf vindt dat ze daar nog niet aan toe is, dat je dan ervan uit kunt gaan: hoe vaker dat je ze alleen boven laat, zonder storen, dat het er sneller naar toe zal groeien als dat je ze beneden bij jou tv laat kijken. Zo zal het zéker ook met logeren zijn. Mijn dochter lag ook knus met hem onder de deken tegen elkaar. Ook de deken moest erop, lekker warm en knus. En dan tv kijken.
In eerste instantie is dat ook echt wel de bedoeling van ze, maar hoe vaker je ze alleen laat of laat logeren, ga er dan vanuit dat dat er ook sneller van komt. Zó zijn ze er nog niet aan toe, zó hebben toch maar eens iets meer geprobeerd.
Dus eerst je dit realiseren. Wat betreft de meningsverschillen tussen je man en jou zou het fijn zijn in ieder huis eigen regels, maar willen jullie één lijn, dan zou een eventuele zwangerschap natuurlijk volgens jouw man helemaal jouw schuld zijn: jij liet het toe. Dus ik denk dat je het goed moet bespreken met je man. Je dochter en haar vriend erop wijzen, mocht het opeens toch zo ver komen, goed de pil te slikken en daarbij ook nog eens het condoom.
Mijn dochter en haar vriend slapen nu ook zo'n één keer per maand gemiddeld samen en in eerste instantie gaat het dan om, dat de ene langer kan blijven en dat ze lekker knus bij elkaar blijven en samen wakker worden, net wat jou dochter aangeeft. Maar... je geeft ze de kans en de kans is klein dat het bij kussen blijft.

puckskie
27-09-2011 om 14:46
Geen sex op die leeftijd?
Ik heb nu de andere reacties ook gelezen, want ik wilde allereerst mijn eigen visie hierop geven, maar dat er absoluut geen sex komt kijken op die leeftijd, ligt dus helemaal aan de ontwikkeling van jouw dochter en haar vriend. Zoals ik vertelde ligt mijn dochter op alles voor, zo ook haar vriend. Je vertelt dat jouw dochter al ongesteld is, dus dat is best vroeg. Die van mij was 12. Ze heeft nooit lacherig gedaan over kusjes en op haar 13e heeft ze met een 17jarige jongen gezoend. Zo kun je zien dat ze ook rond die leeftijd en grootte wordt geschat. Ze had een date en na veel msnen hebben ze in de stad handje vast gehouden en gezoend. Ze vindt anderen van haar leeftijd ook kinderachtig doen over sex. Ik ben open met haar over sex en ik heb ook met haar besproken dat waar zij aan toe is, dat ze dat mag, maar nooit iets doen waar zij ook niet aan toe is, vooral omdat ze al snel oudere jongens achter zich aan heeft. Haar vriend en haar hebben ook duidelijk besproken wat ze wel an niet wilden en ook besproken toen hij eraan toe was, of zij dat ook wilde, omdat hij 2 jaartjes ouder is.
Wat betreft je man, heb ik hierboven al beschreven, maar zou je man het absoluut niet willen en jullie willen op één lijn blijven, dan vrees ik dat je je man gelijk zal moeten geven, want ze zijn idd jong. Je dochter is nog 12? Bijna 13? Mijn dochter was net 14 toen ze haar vriend leerde kennen. Hopelijk heb je hier iets aan en ik denk hier idd heel vrij over. Ik kan me bij leeftijdsgenootjes van mijn dochter ook helemaal voorstellen dat ik daar als moeder anders over zou denken. Dat merk je aan de manier van denken, lacherig doen, heel veel nog niet weten over sex, etc.

puckskie
27-09-2011 om 14:54
Tantebep
'het zal een uitzondering zijn maar wel 1 met verregaande consequenties.'
Dit is gewoon de grootste nachtmerrie van iedere ouder en dit moet je zéker in je achterhoofd houden!
Gewoon erbij nadenken dat als je ze vaak alleen laat op hun kamer (logeren of niet) dat dat er sneller van zal komen. Je eerst afvragen: is je dochter en haar vriend verstandig genoeg al te realiseren wat ervan kan komen, wat voor maatregelen je mOEt treffen, wat een kind met je jonge leventje doet. Ik bedoel hier niet een preek over te geven aan je dochter, maar eigenlijk als je vrij met haar over sex praat en zo verstandig is dat ze toe is aan sex, moet ze eigenlijk al van te voren hiermee bekent zijn. Is ze dat niet, dan vind ik haar daar ook nog niet aan toe. Mijn dochter en vriend waren daar wel mee bekent.

Tinus_p
27-09-2011 om 15:47
Psies tirza
Tirza:
"Meisjes zijn op deze leeftijd vaak wat voorlijker dan jongetjes. Ik zou, als moeder, kijken naar de relatie an sich: zijn ze gelijkwaardig? Is er een machtsverschil, is het zo dat een van de twee \'alles\' doet om maar in de gratie te blijven?"
Precies. Ik vind veel reacties heel negatief en onbegrijpelijk. Ten eerste: niet alle pubers hebben sex, integendeel, en als ze sex hebben, waarom zou dat dan per definitie erg zijn? Het wordt pas een probleem, bij t soort zaken die Tirza noemt een rol gaan spelen: ongelijkwaardigheid, etc.

MerelR
27-09-2011 om 16:28
Ouders van vriendje?
Wat ik mis in dit verhaal is wat de ouders van het vriendje hier van vinden. Ik zou het als moeder niet goed vinden dat mijn 14-jarige zoon bij zijn 13-jarige vriendinnetje bleef slapen want zoals Puckskie al schreef: zo zijn ze er nog niet aan toe, zo hebben ze toch maar eens iets meer geprobeerd. En gelijkwaardig of niet, ik vind 13 en 14 hoe dan ook te jong om seks te hebben.

Anneke
27-09-2011 om 16:57
Er zijn zoveel verschillen!
Mijn dochter van net 15 heeft nu een jaar verkering met een jongen van 16. Ze slapen bijna ieder weekend bij elkaar, of hier of hij hem thuis.
Het is echt zo verschillend! Ik kan open praten met mijn dochter en ze hebben (nog) geen sex. Ze zoenen en knuffelen wel met kleren aan. Echt, ze vertelt me alles maar ze durven het gewoon nog niet. Ik weet het, het klinkt misschien raar, maar er zijn pubers die het gewoon nog niet doen en wel bij elkaar slapen. Ze doen echter samen veel andere dingen.

tantebep
27-09-2011 om 17:14
Tirza en tinus p
Ik vind het helemaal niet negatief of verkeerde werkelijkheid. Ook met neefje en vriendin is uitvoerig gesproken en ook zij hadden aangegeven daar helemaal niet mee bezig te zijn. Tot ze een partijtje gingen stoeien tijdens logeerpartijtje en van het een kwam het ander :.)
En ook zij hadden een elijkwaardige relatie dus er is niemand gedwongen maar er speelden wel degelijk hormonen op en ze waren ook heel erg nieuwsgierig.
en nogmaals, het zal heus een grote uitzondering zijn maar het is wel voor alle partijen incl baby en grootouders een hele nare situatie geworden. Nu is het redelijk stabiel maar neef en vriendin zijn niet meer samen en hebben een omgangsregeling met hun peuter die bij pleegouders woont. Allebei 16 jr.
Dus het is niet dat dit alleen gebeurt op basis van ongelijkwaardigheid en dat pubers van die leeftijd het anders wel bij kusjes houden. net zo min dat iedere puber overspoelt wordt door hormonen en direct het bed induikt om sex te hebben. heeft naar mijn idee niets te maken met geen reeel beeld hebben van de werkelijkheid.

puckskie
27-09-2011 om 17:23
Merelr
Dat is idd wat me later te binnen viel: wat vinden de ouders van de jongen? Want bij ons was die mening gelijkwaardig. Als de ouders van de jongen het niet willen, zou ik mij daaraan aanpassen. Ook als de ouders van de jongen liever zouden hebben dat ze ook bij ons niet alleen ergens verbleven, zou ik tegen mijn dochter en haar vriend zeggen dat ik mij daaraan aanpas, want mocht er wat fout lopen, dan zit jij wel met de gebakken peren. Eigenlijk hetzelfde verhaal al bij de vader, alleen is met de vader beter overleg mogelijk neem ik aan als met een stel vreemde ouders. Ik zou sowieso vragen aan de jongen, wat zijn ouders ervan vinden.

Tirza G.
27-09-2011 om 19:40
Tantebep
Het (schrik!)beeld wat jij schetst - natuurlijk komt dat voor. Maar dat is wel echt heel heel heel uitzonderlijk. Tienerzwangerschappen (die uitmonden in een geboorte, de meeste tieners ondergaan een abortus) zíjn er al niet zo bar veel in NL en al helemaal amper onder de leeftijd van 16 jaar. Die groep is zo klein, dat-ie in statistieken bijna niet te vinden is. Om het maar even plat te zeggen: de kans op de 100.000 is vrijwel gelijk.
Ik vind jouw waarschuwing dus wel begrijpelijk omdat jij zo'n geval kent, maar zo bar groot is dat risico niet.
Tirza

an200
27-09-2011 om 21:31
Re:
Ik vind het erg naief om te denken dat er niet gebeurd als ze bij elkaar slapen. En waarom is op 1 kamer slapen niet voldoende en moeten ze per se bij elkaar in bed???
En hoe zie je het voor je? Ze liggen tegen elkaar aan, kussen was en oeps de hormonen met het jongetje slaan op hol, lachen, uitdagen, strelen boven de pyjama (als ze die al aan hebben) en daarna er onder of misschien wel zonder.... Kijken, voelen en van het een komt het ander....
Blijft het bij voelen of zelfs 'hand en spanddiensten' of misschien wel veel verder.
je kunt op je klompen aanvoelen dat ze nieuwschierig zijn. Dochter hoort iets van vriendinnen, wil ook proberen. Vriendje is stoer en wil ook wel eens iets proberen etc.
Als ze je vragen of ze samen mogen douchen omdat dat zo gezellig knus is, laat je dat ook meteen toe?

Maylise
27-09-2011 om 21:55
Nou
Ik ken genoeg jongens van 14/15 jaar die al wel seks hebben. Ik ken ook genoeg generatie genoten die op die leeftijd al wat verder gingen. Ik vind Tirza's beschrijving heel lief maar zeker niet alle kinderen zijn zo verlegen. Je kent natuurlijk je eigen kind het best dus je kan daar een beter inschatting van maken dan wij dat kunnen doen.
Er zit natuurlijk ook wel iets in wat Dirksmama schrijft. De grenzen worden natuurlijk wel een stuk vager en het wordt een stuk makkelijker om verder te gaan als je al bij elkaar slaapt.
Uiteindelijk zijn dit natuurlijk hele persoonlijke dingen en zal je zelf je standpunt hier in moeten bepalen. Van mij zou het niet mogen bijvoorbeeld.
Of je hierin rekening moet houden met de vader is natuurlijk weer een ander verhaal. In principe vind ik jouw huis jouw regels maar het hangt natuurlijk af van de band die jullie hebben en hoe jullie normaal met dit soort verschillen omgaan. Al jullie normaal samen beslissen zou ik dat nu ook doen en een gelijke lijn trekken. Lukt dat niet dan zou ik zelf bepalen wat ik in mijn huis zou vinden kunnen. Tenslotte ben je gescheiden en kan je dus dit soort dingen zelf bepalen als je er samen niet meer uitkomt.

FayW
27-09-2011 om 23:26
Tja
Toevallig denken man en ik hetzelfde over dit onderwerp. Maar stel dat ik gescheiden was en mijn ex zou wel vriendjes bij dochters laten slapen terwijl ik daar op tegen ben, dan zou ik dat erg moeilijk vinden.
Als het kan dan zou ik met ex afspreken dat je voor belangrijke zaken dezelfde regels aanhoud. Als jouw ex faliekant tegen een logerend vriendje is dan moet je dat respecteren. Omgekeerd moet ex zich dan ook aan jou aanpassen als jij iets echt belangrijk vindt. En als jij je aan ex aanpast, zal hij eerder iets voor jou doen (misschien een keer taxichaffeuren voor dochter op jouw dag). Maar goed, dat hoop ik dan voor je .

Leen13
28-09-2011 om 08:15
Leeftijdsgrenzen
Wat is nu precies de reden dat jongeren die eraan toe zijn geen sex zouden mogen hebben met elkaar? Ik kan er zelf geen reden voor bedenken. Kan het zijn dat het voor de volwassenen een idee is waar je aan moet wennen?