Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
papz

papz

08-11-2020 om 19:15

Bijbaantje en proefwerkweek


Ziekmelden

O zeker, afhankelijk van de baas of de omstandigheden zou ik een kind ook zeker kunnen adviseren om zich ziek te melden.

Andersom is het vaak ook geen enkele genade dus.

In mijn leerlingentijd had ik eens een hele zieke huisgenoot. Lang geleden want ik moest er uit naar de telefooncel om de dokter te bellen en mijn werk. Ik belde mijn werk dat ik een oplossing zocht en zo snel mogelijk zou komen.

Ik regelde het bejaarde echtpaar van een paar verdiepingen lager voor de zieke huisgenoot, nadat de dokter geweest was, en ik vertrok naar mijn werk.

Waar men alvast een hele vakantiedag ingevoerd had op het rooster.

Dat kostte me nog veel moeite om die terug te krijgen, aangezien ik nog geen 2 uur later alsnog aan het werk ging.

Daarna leek het me in sommige gevallen voor iedereen handiger om in een noodgeval gewoon ziek te melden en weg te blijven. Het is een incident, geen dagelijkse kost.

Stickertje

Stickertje

09-11-2020 om 09:33

Alle vrije tijd aan leren besteden

Volgens mij is er geen puber die dat doet. Eet wordt altijd wel even een vlog gekeken met vrienden geappt en gesnappt, ter ontspanning lang onder de douche gestaan en met ouders de discussie gevoerd wanneer er begonnen/verder gegaan wordt met leren.
Nu de puber van to heeft vergeten zich af te melden wegens toetsweek moet hij efficiënter omgaan met zijn tijd.
Voor mij zou hij dan moeten snijden in tijd om te lummelen en gewoon gaan werken bij zijn bijbaan. Dan maar een weekje niet op de hoogte van de laatste insta nieuwtjes.

Flauw stickertje

Deze vader heeft blijkbaar al beoordeeld dat een kritieke proefwerkweek er niet gewerkt kan worden om geen risico te lopen.

Lummelen en uitstelgedrag kun je niet zomaar verwisselen met werken, dat is flauw redeneren.

Normaal kun je dat best aankijken, maar nu het er op aankomt zou ik daar niet aan gaan zagen. je gaat ervoor en besteedt alle beschikbare tijd, minus uitstelgedrag en lummelen, aan leren.

Van mij hoefden ze dan niet eens de afwas te doen of zoiets. Soms moet je even focussen om het goed te krijgen.

Piep

Piep

09-11-2020 om 09:46

Ontspanning

Ontspanning is juist belangrijk in een proefwerkweek, zeker als daar best wel wat vanaf hangt. En hier waren de kinderen echt wel de zaterdag en zondag voor een pww aan het leren. De weken ervoor was het vaak erg druk met opdrachten en toetsen voor de vakken die niet in de pww zitten, dus heel veel vooruit leren is ook lastig. Dus juist fijn als je zo'n weekeinde niets hoeft, maar alleen maar hoeft te focussen op je leerwerk. En lummelen tussendoor inderdaad.

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 09:51

Nou en?

'Tenzij het door mamma haar regelen recht gezet wordt dan leert hij dat zijn mamma alles wel oplost'

En hoe erg is dat? Een 15-jarige die zich gesteund voelt door zijn/haar ouders klinkt nou niet bepaald als een recept voor een toekomstige megalomane, narcistische zelfmoordterrorist.

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 09:54

Trump

'De president, zo schrijft Mary Trump, is het product van een akelig dominante vader.'

https://www.ad.nl/buitenland/nicht-trump-doet-boekje-open-jeugdtrauma-s-verklaren-gedrag-president~acbdf4ab/

Misschien hadden zijn ouders, met iets meer steun voor kleine Donny, een empatischer volwassen grootgebracht.

Lou

Lou

09-11-2020 om 10:13

Nee Dees

'Tenzij het door mamma haar regelen recht gezet wordt dan leert hij dat zijn mamma alles wel oplost'

Nee. Hij leert dat zijn vader of moeder er voor hem is als hij dat nodig heeft. Lijkt me niet alleen niet verkeerd, maar ook juist een uitstekende levensles.

Waarom zou een harde les een betere les zijn? Ouderwetse onzin.

Pirata

Pirata

09-11-2020 om 10:23

12 euro

Er staat toch niet 12 euro netto per uur. Er staat 12 euro. In totaal denk ik.

Probeer het hem zelf te laten oplossen, maar coach hem er wel bij. Lukt het niet, dan help je hem met zijn planning voor die week (en de uitvoering).

juf Ank

juf Ank

09-11-2020 om 10:35

groot gelijk

Dat hier als ouder even voor gaat staan. Ik zou wel met hem samen overleggen: Ga je zelf met je bedrijfsleider in conclaaf of zal ik je werkgever een bericht sturen of bellen dat ik dit niet goed vind?
Verder eens met iedereen die zegt dat 15 jaar gewoon echt nog even te jong is om dit soort problemen alleen op te moeten lossen met het gevaar dat het hierdoor op school misloopt.

Zelf heb ik ook eens een oppas van 16 gehad wiens moeder mij belde om de afspraak voor die middag af te zeggen. Vond ik ook niet heel raar of zo. Dit is nu eenmaal de leeftijd dat ze dit soort dingen net zelf moeten gaan leren oppakken en de onderlinge verschillen zijn zo groot dat de een wel, de ander geen hulp nodig heeft.

@Emma

@Emma

09-11-2020 om 11:01

Pirata

"Er staat toch niet 12 euro netto per uur. Er staat 12 euro. In totaal denk ik."

Oeps, ja nou zie ik het ook. Ik vond het al zo veel

Triva

Triva

09-11-2020 om 12:00

Het gaat om 12 euro

Ik vermoed dat het dus om 2x2 uur gaat... Geen hele zaterdag. Mogen jullie kinderen ook niet sporten in zo'n week.

Hangkous

Hangkous

09-11-2020 om 12:20

Als kind het zelf wil

Mag er gewoon gewerkt en gesport worden. Even wat anders tussen het leren door. Ook gewoon wedstrijd op zaterdag.
Over een toernooi dat en hele zaterdag duurt zou ik even in gesprek gaan maar een paar uur werken of en paar uur 1 wedstrijd moet kunnen
Als je als ouders nog denkt dat je kind in die twee uur dat hij niet mag werken zijn jaar kan redden dan heb je een verkeerd beeld van hoe zwaar toetsen meetellen tegenwoordig.
Met 2 uur niet werken is een verknoeid jaar niet te redden.

Piep

Piep

09-11-2020 om 12:42

2 uur?

Ik ga ervan uit dat het om de hele zaterdag gaat. Sporten moedig ik juist aan tijdens d pww. Maar als mijn kind zelf twijfelt, mag hij zich afmelden.

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 12:58

Hangkous

Het gaat niet om 2 uur.

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 13:00

Enne

Sporten is ontspanning, dus dat is een goede onderbreking. Werken is geen ontspanning, werken valt in dezelfde categorie sls les volgen. En proefwerkweken zijn niet voor niets lesvrij.

Eh Sol

"Werken valt in de categorie les volgen"

Nou hier niet, mijn zoon vindt zijn baan erg leuk en zeker meer richting sport (ontspanning) (al is het natuurlijk eigenlijk inspanning) dan richting het volgen van lessen.

Dus het is geen algemene waarheid die je hier verkondigd, het is een mening.

Triva

Triva

09-11-2020 om 13:18

Inderdaad

Mijn zoon vond het ook leuk en het was op zaterdag toch echt maar een paar uurtjes. Hoe kom je anders aan 12 euro over twee dagen?

Lou

Lou

09-11-2020 om 14:21

Leuk of niet

Ik kan me zo maar voorstellen dat je betere manieren weet om te ontspannen tijdens het leren en misschien ook wel op handigere tijden dan precies die dienst van dat baantje op die dag.

In elk geval, vader wilde zoon helpen omdat het hem zelf niet lukte zijn dienst af te zeggen toch? Dan denk ik: prima actie. Het feit dat er ook kinderen van 15 zijn die hun baantje een hartstikke leuke vorm van ontspanning vinden, doet daar niets aan af.

Triva

Triva

09-11-2020 om 14:25

Nee

Het gaat er mij om dat als het echt maar om 2x2 uur gaat je niet zo moeilijk moet doen. Sporten kostte mijn zoon op zaterdag bij een uitwedstrijd zo 4 uur. Dat kon hij ook niet afzeggen dus leerde hij op andere momenten. Je blijft echt niet zitten van 4 uur werken. Dan gaat het maar af van de schermtijd. Ontspannen komt daarna wel weer. Als het een proefwerkweek is met alleen proefwerken of ook de hele dag school maakt ook verschil.

Leerzaam

Het kan ook heel leerzaam zijn om tegenargumenten te vinden zoals bij Dees, Triva en Stickertje.
Als zijn mijn baas zouden zijn dan zou ik dat repliceren: wie weet, ik heb het nu nodig om me alleen te kunnen focussen op die taak anders komt er niets van terecht.
Dus het is kiezen of delen.

Wil niet zeggen dat het altijd succes heeft, maar je kunt voet bij stuk houden.

Triva

Triva

09-11-2020 om 14:38

Annej

Ze hebben een contract getekend waar in staat dat je als je niet kunt dat meer dan 4 wk vantevoren moet aangeven. Heb je enig idee hoe wispelturig pubers kunnen zijn? We kunnen wel allemaal afgeven op die supermarktmanagers maar die kennen hun pappenheimers ook wel. Ik lees dus de contracten van mijn kinderen op die leeftijd en ik plan vooruit zodat ze ruim vooraf vrij vragen. Niet achteraf gaan mailen, dan heb je als ouder ook een steek laten vallen. Juist omdat het pubers zijn.

Maar goed: misschien is het allang geregeld in een groepsapp waarin je kunt ruilen en hij de week ervoor of erna extra gaat werken. Zo regel je dat namelijk.

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 14:41

Jippox

'Dus het is geen algemene waarheid die je hier verkondigd, het is een mening.'

Je hebt gelijk, ik had er 'hier' bij moeten zetten.
Bij ons is sporten ontspanning, dus dat is een goede onderbreking van het leren. Werken wordt hier niet ervaren als ontspanning, dat valt in dezelfde categorie als les volgen. En proefwerkweken zijn niet voor niets lesvrij.

Lou

Lou

09-11-2020 om 14:43

Triva

"Ik lees dus de contracten van mijn kinderen op die leeftijd en ik plan vooruit zodat ze ruim vooraf vrij vragen. Niet achteraf gaan mailen, dan heb je als ouder ook een steek laten vallen. Juist omdat het pubers zijn."

Goed punt. Het kan zijn dat TS dat niet heeft gedaan voor zijn zoon. En dan is het dus best redelijk dat hij alsnog even helpt.

Zoals jij het doet, is natuurlijk ook helpen, alleen op een wat slimmere manier

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 14:45

Triva

'Ik lees dus de contracten van mijn kinderen op die leeftijd en ik plan vooruit zodat ze ruim vooraf vrij vragen. Niet achteraf gaan mailen, dan heb je als ouder ook een steek laten vallen. Juist omdat het pubers zijn.'

Waarom mag vier weken van tevoren helpen wel, en een paar dagen van tevoren zoals papz doet, niet?

Pennestreek

Pennestreek

09-11-2020 om 15:08

Sol

omdat papz het probleem van zijn zoon/van hemzelf nu afwentelt op de bedrijfsleider die zijn rooster om moet gooien.

Hier ook dat soort situaties gehad, dochter is altijd te laat met dat soort zaken regelen. Die heeft soms geluk gehad dat ze een dienst nog kon ruilen, maar soms ook een leuk uitje met vrienden moeten laten schieten omdat ze zich van mij niet ziek mocht melden. Uiteindelijk is zelfs haar contract niet verlengd omdat ze te onbetrouwbaar was. Was een goede les voor haar (voor haar dus, niet in zijn algemeenheid, dochter is erg gemakzuchtig in dit opzicht). In proefwerkweken wordt bij ons werken als welkome afwisseling gezien. Maar dan misschien geen hele zaterdag.
In papz geval zou ik zoon aangespoord hebben de dienst te ruilen via de groepsapp. Lukt dat niet, ook geen halve dag, dan zou ik misschien toch ook even contact gezocht hebben met de manager. Als je kind 15 is kan dat best nog wel nodig zijn. Maar ik denk dat als je bent blijven zitten en de stof dus voor de tweede keer krijgt, het ook met een zaterdag werken wel moet lukken. Anders heeft hij duidelijk tussendoor te weinig gedaan.

Sol78

Sol78

09-11-2020 om 15:12

Pennestreek

'omdat papz het probleem van zijn zoon/van hemzelf nu afwentelt op de bedrijfsleider die zijn rooster om moet gooien.'

Datmoeten bedrijfsleiders zo vaak, dat is hun werk. Dus jij vindt het welbevinden van een of andere onbekende bedrijfsleider belangrijker dan de cijfers van je kind?

'Maar ik denk dat als je bent blijven zitten en de stof dus voor de tweede keer krijgt, het ook met een zaterdag werken wel moet lukken. Anders heeft hij duidelijk tussendoor te weinig gedaan.'

Die jongen is blijven zitten, dus is het een rare veronderstelling dat hij de stof van vorig jaar goed zou beheersen.

@Emma

@Emma

09-11-2020 om 15:53

Nounou

Lees de openingspost nog een keer. Ik krijg niet echt de indruk dat de zoon van Papz er een geweldige puinhoop van maakt, nooit afspraken nakomt, alles altijd op het laatste moment door zijn ouders laat oplossen en dat die arme bedrijfsleider niks anders doet dan roosters van pubers omgooien omdat die ouders hun kinderen niet kunnen opvoeden.
Zullen we even blijven bij de beginvraag en uitgaan van een situatie waarbij een 15-jarige wat hulp krijgt van vader?

Emmawee

Emmawee

09-11-2020 om 16:19

Steken laten vallen

"Niet achteraf gaan mailen, dan heb je als ouder ook een steek laten vallen. Juist omdat het pubers zijn."

Ja. En als ouder mag je gelukkig ook steken laten vallen (zeker bij je eerste puber) en als leidinggevende natuurlijk ook. Die moet misschien ook nog even beter nadenken over andere opties.

Maar als er gewoon wordt gereageerd vanuit wederzijds vertrouwen en respect, is er vaak veel meer mogelijk. Ja, pubers kunnen wispelturig en onbetrouwbaar zijn, maar niet elke puber is zo en het is m.i. onterecht en onverstandig om elke puber vanuit wantrouwen te benaderen. Als de zoon van Papz één keer vergeet zijn pww goed in te plannen, zou je hier gewoon met elkaar een oplossing voor moeten kunnen vinden, al dan niet door een dienst te ruilen. Als het volgende keer de voetbal is en de keer daarna de verjaardag van oma, dan heb je een ander verhaal.

Triva

Triva

09-11-2020 om 16:46

"Datmoeten bedrijfsleiders zo vaak, dat is hun werk. Dus jij vindt het welbevinden van een of andere onbekende bedrijfsleider belangrijker dan de cijfers van je kind?"

Jij vindt contractbreuk een waarde die je je kind wil aanleren? Als het nu écht om 2x2 uur gaat vind je dat je dit kan maken? Ik niet. Dat is voor echte noodgevallen, daar valt dit niet onder.

Triva

Triva

09-11-2020 om 16:48

emmawee

Eens maar dan ga je nog steeds niet mailen, dan stimuleer je je zoon om in die whatsappgroep te gaan en keurig, volgens de regels, gaan ruilen. Pas als dat ook niet werkt kun je nog gaan noodgrepen als je dat wil. Ik doe niet aan contractbreuk. Dan moet mijn kind op de blaren zitten en dat betekent minder schermtijd, eerder beginnen met leren en extra hulp van mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.