-Guusje-
13-07-2025 om 23:10
Brengen en halen naar danslessen dochter 17
Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen. Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

-Guusje-
14-07-2025 om 06:37
dank jullie wel voor jullie berichten.
Tot nu toe hebben we de maandag altijd vast gebracht. Ik ben een beetje onzorgvuldig geweest met mijn info. Ze heeft dan 2 lessen achter elkaar op woensdagavond en die hebben we ook vaker wel dan niet gebracht en gehaald. Door van allerlei soorten redenen. Op zaterdag middag danst ze ook nog 2 uur en dan brengen en halen we ze vaak ook als het regent. Alleen als ze bv een verjaardag heeft bij een vriendin die verder woont of bv ze is wel eens met de bus samen met een vriendin. zoals afgelopen zaterdag avond vroeg en ze vindt het eng of welke reden dan ook en ik sta op een feestje wil ze dat ik haar daar stel op sprong kom op halen samen met haar vriendin en appt me met 20 berichten etc. We brengen en halen haar best veel. Ik vond het heel vervelend dat ik een feestje heb en ik heb dat niet zo vaak ik ben meestal gewoon thuis, dat ze me dan zo probeert te dwingen haar te komen halen terwijl ik thuis al had aangegeven dat ze samen prima met het ov konden gaan. Daar komt nu dus denk ik mijn vragen hierover vandaan. Hebben we haar niet een beetje verwend?! Ik besef ook wel dat het niet meer zoals in onze tijd is. We blijven haar wel halen en brengen bij slecht weer zeker, maar wil ook wel dat ze gaat beseffen dat wanneer het echt niet kan. Ze me niet wanneer ik ook eens iets voor mezelf aan het doen ben bestookt met 20 appjes.

rionyriony
14-07-2025 om 06:44
Iets in het midden denk ik. Op die leeftijd moet je je realiseren dat het voor je ouder ook een hap uit haar vrije tijd is om je te brengen en te halen. En mocht ze dat allemaal maar gewoon vinden dan is het tijd om haar voorstellingsvermogen te activeren.
Natuurlijk is het hartverwarmend als je je later herinneren kan dat je moeder dat soms voor je deed. Maar het hoeft niet elke dag. Ik zou afspreken dat je haar twee keer per week haalt of brengt op verzoek of in geval van plotseling noodweer, maar dat ze verder toch echt op de fiets moet. Ik zou ook bij gelegenheid polsen of ze misschien last van pijnen of vermoeidheid heeft of zo? Waardoor ze weerzin heeft tegen fietsen. In mijn jeugd speelde dat namelijk een rol, zonder dat ik me dat voortdurend bewust was. Ik herinner me nog steeds het gevoel als ik mijn linker trapper naar beneden drukte.

HelloKitty123
14-07-2025 om 07:23
Hm jou bestoken met appjes om haar nu op te halen, terwijl ze weet dat je op een feestje bent, vind ik niet netjes. Maar ik kan me niet voorstellen dat mijn man ons kind ooit ergens gaat 'laten staan', dus ik gok dat hij zou halen en brengen als het maar even kan.

tsjor
14-07-2025 om 07:50
12 km vindt blijkbaar iedereen dus te ver om te fietsen. Als je in een dorp woont is dat toch vrij normaal? Ik fietste dat elke dag naar school, net als allel andere kinderen. Ik hield er niet van om in een groep te fietsen, in mijn eentje haalde ik het binnen 35 minuten, op een gewone fiets, in weer en wind, er was geen openbaar vervoer. Niemand bracht of haalde een kind met de auto.
Gezien de leeftijd van je dochter vrees ik dat er niets anders op zit dan het patroon blijven herhalen tot ze haar rijbewijs heeft en jullie auto mee mag nemen.

Teigera
14-07-2025 om 07:56
-Guusje- schreef op 14-07-2025 om 06:37:
[...]zoals afgelopen zaterdag avond vroeg en ze vindt het eng of welke reden dan ook en ik sta op een feestje wil ze dat ik haar daar stel op sprong kom op halen samen met haar vriendin en appt me met 20 berichten etc.
Als ze zich onveilig voelt in de situatie waarin ze zit, is het een prima oplossing om je moeder te appen en om vervoer úit de situatie te vragen, toch? Lijkt mij. En daarnaast denk ik dat het vooral gaat om de manier waarop ze om vervoer vraagt / dit verwacht? Misschien kun je het daar vooral met haar over hebben. Of idd carpoolen met een andere ouder, zoals hier al geopperd, dan kun je de lasten delen.

Dolfje
14-07-2025 om 07:58
Of afspreken bus heen en dan wel ophalen. Dat een beetje afwisselend doen met zelf fietsen en eventueel andere ouders.

Tuinfluiter
14-07-2025 om 08:08
Ik vind een hobby op 12 km van jullie huis 4 keer per week best veel.
Wonen jullie zo afgelegen of in een klein dorp waar niets is of dans jullie dochter op zo'n hoog niveau dat dit de beste optie is.
In beide gevallen zou ik haar zeker met slecht weer heen en weer rijden.
Ik reed mijn kinderen regelmatig naar hun hobby's die zaten dichter bij maar verkleumt bij pianoles aankomen vond ik ook zonde van de les tijd.
De situatie met de 20 appjes zou ik ook niet blij van worden en de volgende keer zou ik dan aangeven dat ze alleen weg mag gaan als ze zelf met de bus terug gaat.

Anoniemst
14-07-2025 om 08:31
Zelf heb ik altijd 12 kilometer moeten fietsen naar mijn middelbare school en ik heb dat nooit als probleem ervaren. Overigens ging dat ook hier op een gewone fiets wel binnen die 3 kwartier, dus ook ik zou denken dat dat op een elektrische fiets wel in ongeveer een half uur gaat.
Zelf ervaar ik wel een verschil in hoe men er in mijn oude dorp tegen aan kijkt en hier men er hier in de stad in de Randstad waar ik nu woon tegen aan kijkt. Waar ik nu woon, vindt men dat soort afstanden ver, terwijl in mijn oude dorp de kinderen dat soort afstanden nog steeds fietsen.
Voor mijn beeld: zit je dochter ook nog op school en is dat wel dichterbij? Of fietst ze die 12 km enkele reis ook al 5 dagen naar school? Of is de dansles in de buurt van school en zou ze bij slecht weer daar ergens kunnen blijven om iets van fietsen uit te sparen?

SuzyQFive
14-07-2025 om 08:36
tsjor schreef op 14-07-2025 om 07:50:
12 km vindt blijkbaar iedereen dus te ver om te fietsen. Als je in een dorp woont is dat toch vrij normaal? Ik fietste dat elke dag naar school, net als allel andere kinderen. Ik hield er niet van om in een groep te fietsen, in mijn eentje haalde ik het binnen 35 minuten, op een gewone fiets, in weer en wind, er was geen openbaar vervoer. Niemand bracht of haalde een kind met de auto.
Gezien de leeftijd van je dochter vrees ik dat er niets anders op zit dan het patroon blijven herhalen tot ze haar rijbewijs heeft en jullie auto mee mag nemen.
Mijn kinderen fietsen die afstand binnen de stad. Ze zaten (oudste drie) helemaal aan de andere kant van de stad op school. Hun vader woonde buiten de stad en dan was het 18km.
12km is echt niet ver, helemaal niet als ze ook een ebike heeft. Mijn kinderen kunnen zo’n ding echt op hun buik schrijven, ze gaan maar lekker zelf fietsen.

Diezijnvanmij
14-07-2025 om 08:37
Ik woon in een dorp en pak zelf nooit de fiets als het 12 km verderop is. Dan pak ik de auto. En als het regent ga ik zeker geen 12 km fietsen. Een regenpak heb ik niet, want klote dingen. Dus nee, ik vind niet dat je je dochter verwent. Dan mag je er alsnog geen zin in hebben trouwens.
Je kan haar X aantal tickets verschaffen die ze in kan zetten voor een lift. Op = op.

SuzyQFive
14-07-2025 om 08:39
Ik denk TO dat je misschien wat makkelijk over je heen laat lopen door je dochter hierin. Kom voor jezelf op en geef een duidelijke grens aan. Zij wil iets, laat het haar ook zelf oplossen. Het brengen en halen is een gunst van jullie en dat moet ze zich beseffen.

Stardust
14-07-2025 om 08:55
4x in de week vind ik teveel. Zij heeft een hobby, jij niet. En die dwingelanderij ben ik ook niet van gediend. Als ze écht bang is, is het wat anders, maar als ik jou lees komt het over als een manier om haar zin te krijgen.
Nee, dit zou voor mij een goed gesprek waard zijn. Keuzes hebben consequenties en je bent oud genoeg om die zelf te dragen. Nu draagt TO de consequenties van de 4x per week danskeuze van haar kind, dat ook nog eens bijna volwassen is.
Ik ben hier eerder mee gestopt. Bij uitzondering haal ik ze wel (of regel ik vervoer), maar niet als vast uitgangspunt.

yette
14-07-2025 om 08:57
Ik heb voor dat soort dingen (en lekke fietsbanden) een fietsdrager voor op de trekhaak.
Uiteraard is het bij regen fijn dat ze niet nat bij het dansen aankomt. Maar nat thuiskomen, is iets heel anders. Waarschijnlijk gaat ze na het dansen sowieso douchen en zich omkleden. En persoonlijk (maar misschien is dat raar?) vind ik nat geregend thuiskomen, eigenlijk best lekker
Met zo'n fietsdrager kan je haar bij rotweer dus met fiets en al brengen. Of haar ophalen als ze met droog weer heen is gefietst, maar het een paar uur later ineens onweert. De afspraak kan dan dus zijn, dat je haar in principe zelf verantwoordelijk stelt voor haar vervoer, maar dat je haar in 'noodgevallen' helpt.
Verder vraag ik me, net als anderen, af of die 1,5 uur waar je het over hebt, niet flink is overdreven. Op een elektrische fiets moet 12 km in een half uurtje te doen zijn (en ik ben 50+). Zoek eens uit of dat wel klopt en ga in een eventuele discussie uit van de feiten. Want voor je dochter wordt de 45 minuten fietsen waar je het nu over hebt, namelijk al snel 'ik moet van mijn ouders bijna een uur naar huis fietsen!'. Klinkt heel anders dan 'een half uurtje'

Yumi
14-07-2025 om 09:04
-Guusje- schreef op 14-07-2025 om 06:37:
Alleen als ze bv een verjaardag heeft bij een vriendin die verder woont of bv ze is wel eens met de bus samen met een vriendin. zoals afgelopen zaterdag avond vroeg en ze vindt het eng of welke reden dan ook en ik sta op een feestje wil ze dat ik haar daar stel op sprong kom op halen samen met haar vriendin en appt me met 20 berichten etc.
Als mijn dochter op een verjaardag is, en ze appt me dat er iets is waardoor ze het eng vindt..... dan hoeft ze mij geen 20 berichten te sturen, want dan ben ik er. Ik zou blij zijn dat ze appte zodat ik haar uit die situatie kan halen.
Vroeger ging je inderdaad met de fiets of bus en moest je het maar uitzoeken hoe je naar huis kwam. Je had geen mobiel en kon niet bellen als je bang was, en moest dus wel alleen naar huis. Daardoor kwam ik in situaties terecht, die ik mijn dochter graag wil besparen!

Poekewiki
14-07-2025 om 09:25
Ik haal en breng mijn dochter best vaak - zelfs nu nog nu ze haar rijbewijs heeft (want maar 1 auto en ik wil graag ook mijn vrijheid om te kunnen vertrekken wanneer ik wil). Daar maak je toch geen watjes mee. Ze heeft studie, ze heeft vrijwilligerswerk en een oppas bijbaan, ze loopt stage. Ja, voor hobby en uitgaan breng en haal ik haar graag. Je kan je tijd nuttiger besteden.
We overlopen wel samen de agenda en kijken hoe het uitkomt: als ik een feestje heb, dan lukt het gewoon niet en moet ze iets anders regelen (tenzij echt gevaar natuurlijk - dan sta ik er sneller dan het licht).