-Guusje-
13-07-2025 om 23:10
Brengen en halen naar danslessen dochter 17
Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen. Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

Poezenmeisje
14-07-2025 om 09:25
Valt de regen vier keer in de week met bakken uit de lucht?
Ik vind dat ze zich aanstelt.
13 kilometer is de afstand die zoon en ik ook moeten fietsen.

Ademes
14-07-2025 om 09:27
Misschien helpt het om duidelijke afspraken te maken? Ik heb mijn kinderen best regelmatig gebracht en gehaald, vooral met regen of als ze in een drukke periode zaten qua school. Maar als ik wist dat het op bepaalde dagen niet kon vanwege werk of eigen afspraken, kondigde ik dat van te voren aan. En dan bleef nee ook echt nee, tenzij er calamiteiten waren. Ik kon er dan ook van op aan dat als ik gebeld werd, er ook echt iets aan de hand was.
Verder fietst ze elektrisch, dus qua extra energie zal het meevallen. Dat ze er 45 minuten over doet, heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ze naar haar fiets moet lopen, nog even kletst, etc. Het kan ook in een half uur. En die tijd ben jij waarschijnlijk ook kwijt als je steeds op en neer moet...

Tuinfluiter
14-07-2025 om 09:31
SuzyQFive schreef op 14-07-2025 om 08:36:
[..]
Mijn kinderen fietsen die afstand binnen de stad. Ze zaten (oudste drie) helemaal aan de andere kant van de stad op school. Hun vader woonde buiten de stad en dan was het 18km.
12km is echt niet ver, helemaal niet als ze ook een ebike heeft. Mijn kinderen kunnen zo’n ding echt op hun buik schrijven, ze gaan maar lekker zelf fietsen.
Is die school op 12 km een vrije keuze of was dat de enige optie.
Als ouder kies je je woonplaats als kind heb je het er maar mee te doen. Als een kind voor school en hobby's altijd 12 km moet fietsen vind ik dat je als ouder door jouw keuze daar ook een verantwoordelijkheid in hebt. Ik vind dat regelmatig halen en brengen er dan gewoon bij hoort voor de ouder.

MamaE
14-07-2025 om 09:36
Ik vind 12 km naar school fietsen niet zo'n issue. Dat je voor je training nog bijna anderhalf uur moet fietsen en dan nog trainen, maakt het wel een tijdrovend iets. Wanneer maakt ze dan nog huiswerk? Dochter turnt op 10 km van huis. In dat dorp is ook een middelbare school, waar ik vroeger op zat. Naar school moest ik fietsen in weer en wind, maar 's avonds in het donker mocht ik van mijn ouders niet alleen fietsen. De weg er naartoe is onverlicht.
Ik vind het dus niet zo gek om haar te brengen en halen, maar de bus is ook een optie. Of iets regelen met vrienden. Op zaterdag overdag kan ze dan prima fietsen. Zo vaak regent het nu ook weer niet toch? En als jullie een keer zeggen dat jullie een bepaalde dag niet kunnen brengen en halen, dan kan ze dat zelf oplossen.
Ik vraag me wel af wat er precies zo eng/gevaarlijk is aan de bus. Ik vind 'als mijn kind bang is ergens, dan kom ik altijd' ook iets te makkelijk. Als er acuut gevaar is, ben je toch te laat. Of je bent een keer niet in de buurt, dat kan toch? Dat je zo ongeveer 24/7 beschikbaar moet zijn voor je kind indien nodig te komen redden, lijkt me erg onhaalbaar. Soms is 'we zijn er niet, vandaag moet je jezelf redden' ook een waardevolle levensles. En een keer niet gaan dansen is dan natuurlijk ook een keuze.

Poezie
14-07-2025 om 09:38
Tuinfluiter schreef op 14-07-2025 om 09:31:
[..]
Is die school op 12 km een vrije keuze of was dat de enige optie.
Als ouder kies je je woonplaats als kind heb je het er maar mee te doen. Als een kind voor school en hobby's altijd 12 km moet fietsen vind ik dat je als ouder door jouw keuze daar ook een verantwoordelijkheid in hebt. Ik vind dat regelmatig halen en brengen er dan gewoon bij hoort voor de ouder.
Een 17-jarige kan al heel goed verantwoordelijkheid nemen voor de keuze van de eigen hobbies. Dan regelt ze ook maar hoe ze daar komt. Bovendien is 8x per week heen en weer rijden met de auto niet zo fijn voor het milieu en kost het TO 4 uur per week aan tijd. (Waar TO ook wel wat anders mee kan doen).

MarvelousM
14-07-2025 om 09:42
Ze wil neem ik aan zelf op dansles? Dan kan ze gewoon fietsen. Op haar e-bike nog wel. Of met de bus. Of ze betaalt maar een Uber van haar zakgeld of zo. Gewoon stoppen met brengen en ophalen. En anders gaat ze maar van dansles af.
Echt hoor, hier had ik bij mijn ouders niet mee hoeven aankomen. Tenzij het keihard onweerde of er sneeuw lag of zo.

Stimpie
14-07-2025 om 09:47
Ik zou mijn kind brengen / halen.
Maar er is 1 héél groot verschil: mijn kind piept niet als het regent. Ik zou het dus zelf aanbieden. Waarop de tegenreactie zou zijn dat ze ook met de bus kan, dus dat het niet hoeft. Of anders iig terug met de bus.
Jouw dochter klinkt (in hoe je het opschrijft) behoorlijk verwend en drammerig/manipulatief. Het zou me er niet om gaan dat ik niet zou willen rijden, maar dat ik dat gedrag niet accepteer. Ik zou dan dus pertinent niet rijden!

MarvelousM
14-07-2025 om 09:48
Stimpie schreef op 14-07-2025 om 09:47:
Ik zou mijn kind brengen / halen.
Maar er is 1 héél groot verschil: mijn kind piept niet als het regent. Ik zou het dus zelf aanbieden. Waarop de tegenreactie zou zijn dat ze ook met de bus kan, dus dat het niet hoeft. Of anders iig terug met de bus.
Jouw dochter klinkt (in hoe je het opschrijft) behoorlijk verwend en drammerig/manipulatief. Het zou me er niet om gaan dat ik niet zou willen rijden, maar dat ik dat gedrag niet accepteer. Ik zou dan dus pertinent niet rijden!
Jij zou VIER KEER IN DE WEEK je kind dat prima zelf kan fietsen brengen en halen?
Dan ben je onderdeel van het probleem.

Tuinfluiter
14-07-2025 om 09:55
Poezie schreef op 14-07-2025 om 09:38:
[..]
Een 17-jarige kan al heel goed verantwoordelijkheid nemen voor de keuze van de eigen hobbies. Dan regelt ze ook maar hoe ze daar komt. Bovendien is 8x per week heen en weer rijden met de auto niet zo fijn voor het milieu en kost het TO 4 uur per week aan tijd. (Waar TO ook wel wat anders mee kan doen).
Dus als er in je eigen woonplaats niet gedanst kan worden maar stoppen of 2 keer per week gaan. Ze wil trouwens niet altijd gebracht worden maar bij regen. Dochter heeft geen buitenissige hobby dus ik vraag mij af waarom ze daarvoor zo lang moet fietsen. Hier in een straal van 10 minuten elektrisch fietsen meerdere opties en ik woon buiten de randstad.

MamaE
14-07-2025 om 09:56
Onze dochter begon met turnen toen ze zes was. Dat is dus op 10 km en wij zijn daar zelf mee akkoord gegaan. Dat was toen eens per week en na een jaar twee keer en sinds afgelopen jaar drie keer. Omdat ze in de selectie zit en met de jaren meer mag trainen. Wij wilden haar ook graag de kans geven om leuke dingen te doen om de minder leuke dingen in haar leven te compenseren, voor zover dat kan.
Tot nu toe brengen en halen we haar altijd. Vaak doen we in de tussentijd boodschappen of man neemt de mountainbike mee en gaat een ronde maken of leest een boek of zo.
Op zaterdag is het in de ochtend en dat kan ze in de toekomst best gaan fietsen.
Als het op enig moment niet of minder haalbaar is, dan zal ze concessies moeten doen.
Een bus rijdt er niet van ons dorp naar dat andere dorp. Dan moet je eerst met de bus naar de stad en dan met een andere bus en ben je 1-1,5 uur onderweg enkele reis.

Roos57
14-07-2025 om 10:02
tsjor schreef op 14-07-2025 om 07:50:
Gezien de leeftijd van je dochter vrees ik dat er niets anders op zit dan het patroon blijven herhalen tot ze haar rijbewijs heeft en jullie auto mee mag nemen.
Dit . Opvoeden als ze bijna 18 is hoeft niet meer .

Ysenda
14-07-2025 om 10:03
Ik denk dat er een groot verschil is tussen: regulier halen en brengen, en incidenteel.
Als ik aangaf dat ik niet kon rijden, dan zou zoon mij alleen in noodgevallen een bericht sturen of ik hem wil komen ophalen.
Alle andere keren in de week, die zaten in mijn ritme, stonden in mijn agenda.
Dus ik zat 's morgens vroeg al in de auto, en dan 's avonds weer, training op verschillende locaties en ook landelijke trainingen. Wat dat betreft is het fijn dat hij nu zelf rijdt, alleen mis ik het sociale contact, maar dat hebben meerdere van ons, dus spreken we nu zelf maar regelmatig af. Want met zo intensief sportende kinderen zit je als ouders ook heel veel bij elkaar, dat is namelijk een klein groepje.

Rosehip
14-07-2025 om 10:29
Je verhaal wordt er niet duidelijker op.
Ik zou vaste afspraken met haar maken over wanneer je kan brengen/halen en
wanneer niet. En je daaraan houden.
Ze is 17, heeft een elektische fiets (dus zal er echt geen 45 min over doen), kan ook ket de bus en wil zelf naar dansles. Dus ze mag ook best wat moeite doen.
Dat ze appt als ze zich niet veilig voelt staat wat mij betreft daar los van. Natuurlijk haal je haar dan op.

yette
14-07-2025 om 10:34
Roos57 schreef op 14-07-2025 om 10:02:
[..]
Dit . Opvoeden als ze bijna 18 is hoeft niet meer .
Nahhh ... de meeste mensen leren ook na hun 18e nog wel wat. Toch?
En naast opvoeding, gaat dit ook over je eigen grenzen aangeven. Iets dat velen pas veel later leren.
Bijvoorbeeld de grens dat je aangeeft dat je er geen trek meer in hebt om voor het gemak van je bijna volwassen kind 4 avonden per week je film (of andere fijne vrije tijd voor jezelf) te onderbreken om een half uur taxi te spelen.

Valeria
14-07-2025 om 11:01
yette schreef op 14-07-2025 om 10:34:
[..]
Nahhh ... de meeste mensen leren ook na hun 18e nog wel wat. Toch?
En naast opvoeding, gaat dit ook over je eigen grenzen aangeven. Iets dat velen pas veel later leren.
Bijvoorbeeld de grens dat je aangeeft dat je er geen trek meer in hebt om voor het gemak van je bijna volwassen kind 4 avonden per week je film (of andere fijne vrije tijd voor jezelf) te onderbreken om een half uur taxi te spelen.
Tuurlijk. Ook met 17 voed je nog gewoon op.
Er komen dan andere dingen, en bijvoorbeeld dingen die jij eerst voor je kind deed die het langzamerhand zelf mag gaan doen.