-Guusje-
13-07-2025 om 23:10
Brengen en halen naar danslessen dochter 17
Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen. Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

Decembermamma
15-07-2025 om 15:22
Diezijnvanmij schreef op 15-07-2025 om 15:14:
[..]
Zo werkt het toch niet, in ieder geval niet voor iedereen?
Op dit forum lijkt het net alsof iedereen moeiteloos door wind en weer fietst, maar in de praktijk zie ik heel veel mensen die lekker de auto pakken. Dochter kan ook tot de conclusie komen dat het dan voor haar niet haalbaar is en met dansen stoppen. Maar in dit topic gaat het er maar weinig om hoe ontzettend waardevol het is dat dochter zo fanatiek sport en dat het de moeite waard kan zijn om haar daarom logistiek te helpen.
Hier niet hoor, en zoon ook niet. Die gaat gewoon door weer en wind met de fiets en ik wandel elke avond ook als het stortregent. En ja je wordt er hard van, ben overigens sinds ik dit doe niet meer echt ziek geweest.

Diezijnvanmij
15-07-2025 om 15:25
Decembermamma schreef op 15-07-2025 om 15:22:
[..]
Hier niet hoor, en zoon ook niet.
Da's top, maar daarmee kan je toch niet ontkennen dat het niet voor iedereen zo werkt?

Decembermamma
15-07-2025 om 15:27
Diezijnvanmij schreef op 15-07-2025 om 15:25:
[..]
Da's top, maar daarmee kan je toch niet ontkennen dat het niet voor iedereen zo werkt?
![]()
Klopt maar weigeren een alternatief zoals regenpak en bus is prinsesjes gedrag ik vind dat echt niet kunnen.

kenfan
15-07-2025 om 15:41
[..]
Op dit forum lijkt het net alsof iedereen moeiteloos door wind en weer fietst, maar in de praktijk zie ik heel veel mensen die lekker de auto pakken. Dochter kan ook tot de conclusie komen dat het dan voor haar niet haalbaar is en met dansen stoppen. Maar in dit topic gaat het er maar weinig om hoe ontzettend waardevol het is dat dochter zo fanatiek sport en dat het de moeite waard kan zijn om haar daarom logistiek te helpen.
Over dat laatste kun je natuurlijk ook van mening verschillen. Zo fanatiek sporten, 4 x per week, vind ik persoonlijk eigenlijk alleen waardevol als je zo uitzonderlijk getalenteerd bent dat je er je toekomst van kunt maken. Van een zeventienjarige zou ik verwachten dat ze zelf de logistiek regelt voor een hobby. En als ze een keer gebracht wordt, is het een gunst. En niet een recht.

Ysenda
15-07-2025 om 16:10
kenfan schreef op 15-07-2025 om 15:41:
[..]
Over dat laatste kun je natuurlijk ook van mening verschillen. Zo fanatiek sporten, 4 x per week, vind ik persoonlijk eigenlijk alleen waardevol als je zo uitzonderlijk getalenteerd bent dat je er je toekomst van kunt maken. Van een zeventienjarige zou ik verwachten dat ze zelf de logistiek regelt voor een hobby. En als ze een keer gebracht wordt, is het een gunst. En niet een recht.
Zo regelmatig sporten is met de huidige beweegarmoede juist heel goed, zelfs als ze er niet een toekomst van willen of kunnen maken. Veel volwassenen zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Diezijnvanmij
15-07-2025 om 16:12
Ik snap dat je er zo naar kijkt, maar ik denk dat we soms onderschatten hoe waardevol intensief sporten juist nú is voor jongeren. Dansen zal wellicht voor dochter niet zomaar “een hobby” zijn, maar een manier om fysiek fit te blijven, stress kwijt te raken, sociale verbinding te voelen, zelfvertrouwen op te bouwen en structuur te ervaren in een druk leven. In een tijd waarin jongeren veel mentale druk voelen, veel zitten en minder bewegen, is het niet vanzelfsprekend dat een 17-jarige zó gemotiveerd en actief blijft.
Natuurlijk hoeft niet alles altijd geregeld te worden, maar je kunt het ook zien als investeren in haar welzijn en ontwikkeling. En ja, soms hoort daar wat hulp bij — zeker als het alternatief is dat ze door praktische barrières zou stoppen met iets dat haar goed doet. Ik vind dat het dat waard is.
Ik blijf het ermee eens dat dochter zich niet als een verwende prinses hoort te gedragen, daar mag ze uiteraard op aangesproken worden. Maar haar naar sport brengen als het regent, tja. Ik zou het doen.

Dorestad
15-07-2025 om 16:36
Ysenda schreef op 15-07-2025 om 16:10:
[..]
Zo regelmatig sporten is met de huidige beweegarmoede juist heel goed, zelfs als ze er niet een toekomst van willen of kunnen maken. Veel volwassenen zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Daarom juich ik fietsen ook toe. Bewegen.

Diezijnvanmij
15-07-2025 om 16:44
Ik gok dat dit een kwestie van 'niet willen begrijpen' is
@TO: Hoe sta jij er nu in?

SuzyQFive
15-07-2025 om 17:23
Schemerlampje schreef op 15-07-2025 om 09:32:
[..]
Maar de échte zetten er geen “de” voor. 😉
Das waar 😜

kaitlynseo
15-07-2025 om 17:24
Dat klinkt heel herkenbaar! Hier hebben we uiteindelijk afgesproken dat als het écht noodweer is, we halen en brengen maar bij normale regenbuien mag onze dochter gewoon zelf fietsen. We hebben er ook een gewoonte van gemaakt om even samen het weerbericht te checken, zodat het wat eerlijker voelt. En eerlijk gezegd… sinds we dat zo doen, klaagt ze ook minder. Misschien helpt het als je samen duidelijke afspraken maakt wanneer het wel of niet nodig is.

kaitlynseo
15-07-2025 om 17:28
Snap heel goed dat dit begint op te breken. Op haar leeftijd vind ik het ook niet gek om te verwachten dat ze af en toe gewoon zelf fietst, ook als het regent. Zeker met een elektrische fiets. Natuurlijk kun je bij echt noodweer een uitzondering maken, maar structureel brengen en halen lijkt me niet nodig. Misschien helpt het om duidelijke afspraken te maken, bijvoorbeeld dat jullie alleen halen bij storm of als het echt niet veilig is.

yette
15-07-2025 om 17:31
[..]
Natuurlijk is dat waardevol. School is ook waardevol.
Bij de beslissing of je een kind wèl of niet ergens naartoe brengt, lijkt het me echter belangrijker om te kijken naar hoe ze ergens kan komen dan naar wat ze ergens gaat doen.
Of zou jij haar wèl brengen als ze naar de dansschool gaat, maar haar laten fietsen als ze een vriendje krijgt dat naast diezelfde dansschool woont?

Diezijnvanmij
15-07-2025 om 17:55
ja voor mij zou de eindbestemming van invloed zijn. Ritje naar de stad omdat ze wil shoppen maar het regent vind ik minder nodig om te supporten.

kenfan
15-07-2025 om 19:33
Ysenda schreef op 15-07-2025 om 16:10:
[..]
Sport is overrated. Het kan ook een onsje minder voor een gezond beweginspatroon. Misschien is het beter om bewegingsarmoede bij de wortel aan te pakken. Ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig rechtstreeks vanuit de electrische bakfiets naar de e-bike worden overgeheveld. En ik woon in een stad waar binnen een straal van 3 km overal een middelbare school te vinden is.

Decembermamma
15-07-2025 om 19:55
kenfan schreef op 15-07-2025 om 19:33:
[..]
Sport is overrated. Het kan ook een onsje minder voor een gezond beweginspatroon. Misschien is het beter om bewegingsarmoede bij de wortel aan te pakken. Ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig rechtstreeks vanuit de electrische bakfiets naar de e-bike worden overgeheveld. En ik woon in een stad waar binnen een straal van 3 km overal een middelbare school te vinden is.
Dat zie ik hier dus ook, sterker nog vorig jaar werd een klasgenoot van zoon nog gebracht in de electrische bakfiets terwijl het 10 minuten misschien 15 lopen naar de school is van haar huis. Dit jaar zag ik haar zelf fietsen naar de middelbare op een electrische fiets, slingerend dat wel want echt goed fietsen zal ze als bakfiets kind niet geleerd hebben.