-Guusje-
13-07-2025 om 23:10
Brengen en halen naar danslessen dochter 17
Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen. Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

Ysenda
15-07-2025 om 20:18
yette schreef op 15-07-2025 om 17:31:
[..]
Bij de beslissing of je een kind wèl of niet ergens naartoe brengt, lijkt het me echter belangrijker om te kijken naar hoe ze ergens kan komen dan naar wat ze ergens gaat doen.
Of zou jij haar wèl brengen als ze naar de dansschool gaat, maar haar laten fietsen als ze een vriendje krijgt dat naast diezelfde dansschool woont?
Ja, dat maakt wel uit. Als je 2 uur intensief aan het trainen bent waarvoor je dus genoeg energie moet hebben en daarna weer uitgeput naar huis moet fietsen. Vind ik anders dan dat het niet uitmaakt hoe moe je aankomt. Zelfs bij dezelfde afstand.

Gingergirl
15-07-2025 om 21:41
yette schreef op 15-07-2025 om 17:31:
[..]
Natuurlijk is dat waardevol. School is ook waardevol.
Bij de beslissing of je een kind wèl of niet ergens naartoe brengt, lijkt het me echter belangrijker om te kijken naar hoe ze ergens kan komen dan naar wat ze ergens gaat doen.
Of zou jij haar wèl brengen als ze naar de dansschool gaat, maar haar laten fietsen als ze een vriendje krijgt dat naast diezelfde dansschool woont?
Ik denk dat dat juist wel uitmaakt, althans dat is wel wat ik om mij heen zie bij de meeste ouders.

MamaE
15-07-2025 om 23:25
Ik zou kijken naar of ik iets belangrijk vind zoals bewegen maar ook hoe vaak het is. Een vriendje/vrienden hoef je niet per se vier keer per week heen en als je wel vier keer per week wil afspreken kan/kunnen die ook naar jou komen. Dat kan bij sport niet. Net als dat de tijden daar vastliggen en je je daarnaar moet schikken.
Daarnaast zou ik ook kijken naar mijn eigen agenda en wat er nog meer aan logistiek te doen is in het gezin (bijvoorbeeld andere kinderen).
Ik zou vooral vallen over alle alternatieven afschieten en 20 appjes sturen zelfs als ze weet dat je een keer een feestje hebt. Daarmee stelt ze haar prioriteiten boven die van jou. Daar zou ik een grens stellen.
En ook voorrekenen hoeveel tijd/geld jou iets kost. En samen kijken naar afspraken over wanneer je wel en niet wil brengen/halen. Dan kun je bijvoorbeeld uitkomen op twee keer brengen, twee keer fietsen of de bus. En dan kun je bij regen echt wel een keer extra brengen maar de gewoonte dat je alles uit je handen laat vallen op haar verzoek moet er wel uit. Met 17 mag je best snappen dat je ouders ook een eigen leven hebben en dat je ook zelf een verantwoordelijkheid hebt in je wensen in het leven.

rutiel
16-07-2025 om 12:36
kenfan schreef op 15-07-2025 om 19:33:
[..]
Sport is overrated. Het kan ook een onsje minder voor een gezond beweginspatroon. Misschien is het beter om bewegingsarmoede bij de wortel aan te pakken. Ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig rechtstreeks vanuit de electrische bakfiets naar de e-bike worden overgeheveld. En ik woon in een stad waar binnen een straal van 3 km overal een middelbare school te vinden is.
Helemaal mee eens. Ik moest bij de GGD-onderzoeken e.d. altijd 'nee' antwoorden op de vraag of mijn kinderen op "een sport" zaten. Met uitzondering van de jongste hebben wij een a-sportief gezin volgens deze normen. Maar wij deden/doen wel alles per fiets of lopend.
'Sport' is blijkbaar iets geworden dat je alleen in een daarvoor bestemde en gecontroleerde omgeving kunt uitvoeren. Waar je dus per auto naartoe gaat. Een vreemde ontwikkeling, zeker omdat er met gewoon bewegen ook zoveel winst valt te behalen.

SuzyQFive
16-07-2025 om 14:17
Ysenda schreef op 15-07-2025 om 20:18:
[..]
Ja, dat maakt wel uit. Als je 2 uur intensief aan het trainen bent waarvoor je dus genoeg energie moet hebben en daarna weer uitgeput naar huis moet fietsen. Vind ik anders dan dat het niet uitmaakt hoe moe je aankomt. Zelfs bij dezelfde afstand.
Maar ebiken kost je weinig sportieve energie, zeker als je een goede conditie hebt.

Sophie500
16-07-2025 om 15:02
Ben je een slechte ouder als je je kind weigert vier keer per week te halen en te brengen naar een hobby ver weg? Ze is 17, op die leeftijd had ik het echt niet cool gevonden als ik niet zonder ouders op mijn hobby aankwam.

Sophie500
16-07-2025 om 15:03
rutiel schreef op 16-07-2025 om 12:36:
[..]
Helemaal mee eens. Ik moest bij de GGD-onderzoeken e.d. altijd 'nee' antwoorden op de vraag of mijn kinderen op "een sport" zaten. Met uitzondering van de jongste hebben wij een a-sportief gezin volgens deze normen. Maar wij deden/doen wel alles per fiets of lopend.
'Sport' is blijkbaar iets geworden dat je alleen in een daarvoor bestemde en gecontroleerde omgeving kunt uitvoeren. Waar je dus per auto naartoe gaat. Een vreemde ontwikkeling, zeker omdat er met gewoon bewegen ook zoveel winst valt te behalen.
Je hebt helemaal gelijk. Wandelen of de fiets pakken kan zeker wel voldoende beweging zijn. En met vriendjes sporten kan oom buiten de clubs. Helaas zijn er voor het overige weinig openbare en gratis sportgelegenheden.

Ysenda
16-07-2025 om 19:15
SuzyQFive schreef op 16-07-2025 om 14:17:
[..]
Maar ebiken kost je weinig sportieve energie, zeker als je een goede conditie hebt.
Dat is de heenweg, ze moet dan ook weer terug. Na 2 uur training heeft mijn zoon weinig energie meer over.
Die moet eten, in de auto gaat er al banaan met pindakaas in. Thuis een volledige maaltijd.

Decembermamma
16-07-2025 om 22:03
rutiel schreef op 16-07-2025 om 12:36:
[..]
Nou valt inderdaad wel op dat er veel kinderen zijn die gehaald en gebracht worden bij de sport. Van mijn zoon ook, toen hij jonger was fietste ik mee en zag ik al die auto's staan van ouders die de kinderen kwamen brengen en halen, in de winter bleven ze soms zelfs gedurende de training van een uur stationair staan.
Ten eerste doet zoon een soort waar je echt vies van kan worden, ze gaan rustig een moddersloot door of vallen in de modder enzo. Kan me zo niet voorstellen dat ik dan mijn kind in de auto wil hebben. Daarnaast is de sport gewoon gericht op plaatselijke kinderen, eigenlijk woont iedereen op max een kilometer of 5 onzin om dan met de auto te gaan.
Man gebruikt een zakelijke auto om naar zijn werk te komen. Ik doe zelf nagenoeg alles lopen, zoonlief nagenoeg alles fietsend. Onze auto is soms weken achter elkaar ongebruikt.

kenfan
16-07-2025 om 23:17
Als ik niet zo'n ontaarde moeder was zou ik morgen op een klapstoeltje tussen de dweilorkestjes moeten zitten, met een thermos hete koffie, krentenbollen werpend naar het nageslacht: drie van de vier beulen zich op dit moment af in de Vierdaagse. De volle mep, 50 km, ook de dame. Over excessief gesproken. Van mij hebben ze het niet. Uiteraard sta ik vrijdag wel trots met gladiolen te zwaaien. Dat dan weer wel.

Zonneschijnx
16-07-2025 om 23:27
Ik zou knettergek worden als ik 4x per week mijn kind naar een hobby moet brengen. Binnenkort gaat ze naar school waar al behoorlijk wat tijd voor brengen en weer ophalen in gaat zitten.
Dus bij deze chapeau voor dat jullie dat tot nu toe doen.
Ik weet niet wat ik zou doen maar ik zou wrs wel grenzen gaan aangeven. 4 keer per week halen en brengen buiten schooltijd heeft al snel invloed op je gezinsleven en je dochter van 17 kan ook zelf met de bus…

Zonneschijnx
16-07-2025 om 23:32
Decembermamma schreef op 16-07-2025 om 22:03:
[..]
Nou valt inderdaad wel op dat er veel kinderen zijn die gehaald en gebracht worden bij de sport. Van mijn zoon ook, toen hij jonger was fietste ik mee en zag ik al die auto's staan van ouders die de kinderen kwamen brengen en halen, in de winter bleven ze soms zelfs gedurende de training van een uur stationair staan.
Ten eerste doet zoon een soort waar je echt vies van kan worden, ze gaan rustig een moddersloot door of vallen in de modder enzo. Kan me zo niet voorstellen dat ik dan mijn kind in de auto wil hebben. Daarnaast is de sport gewoon gericht op plaatselijke kinderen, eigenlijk woont iedereen op max een kilometer of 5 onzin om dan met de auto te gaan.
Man gebruikt een zakelijke auto om naar zijn werk te komen. Ik doe zelf nagenoeg alles lopen, zoonlief nagenoeg alles fietsend. Onze auto is soms weken achter elkaar ongebruikt.
Een van mijn zusjes zat jarenlang op scouting 5 minuten van huis af. Ik denk wel tot ver in de middelbare schoolleeftijd. Zij werd door mijn ouders met de auto gebracht en gehaald. Ik vond dat zo’n onzin. Als kind leer je er ook wat van als je zelf op de fiets of lopend deelneemt aan het verkeer zonder de begeleiding van papa of mama. Ik ben 5 jaar ouder en ik moest altijd alles zelf doen waar ik niets aan heb overgehouden…

Ysenda
17-07-2025 om 06:51
Zonneschijnx schreef op 16-07-2025 om 23:27:
Ik zou knettergek worden als ik 4x per week mijn kind naar een hobby moet brengen. Binnenkort gaat ze naar school waar al behoorlijk wat tijd voor brengen en weer ophalen in gaat zitten.
Dus bij deze chapeau voor dat jullie dat tot nu toe doen.
Ik weet niet wat ik zou doen maar ik zou wrs wel grenzen gaan aangeven. 4 keer per week halen en brengen buiten schooltijd heeft al snel invloed op je gezinsleven en je dochter van 17 kan ook zelf met de bus…
Ik schreef het eerder, je groeit er in. Ik zat op 4 avonden per week, 3 ochtenden en dan vrijwel elk weekend. Als ouder wordt het ook je sociale leven. Nu de kinderen oud genoeg zijn om zelf te rijden spreken wij nog regelmatig af om bij te kletsen. 10 jaar samenn optrekken geeft toch een band.

Diezijnvanmij
17-07-2025 om 07:42
Zonneschijnx schreef op 16-07-2025 om 23:27:
Ik zou knettergek worden als ik 4x per week mijn kind naar een hobby moet brengen.
Maar dat is bij TO niet zo hè. Dochter sport 4x per week. En als het regent op een van die dagen dan brengt TO haar. Anders niet.