Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elizabeth

Elizabeth

24-05-2015 om 08:29

Brugklas, hoeveel zakgeld en wat doen ze ermee

Ik plant hem even hier neer ook al is oudste nog wat jong.

Oudste (over een paar weken 11) zal dadelijk naar de brugklas gaan. Ze krijgt nu iets van een tientje zakgeld.
Ik ben nu aan het kijken of dit aangepast moet worden. Ze heeft haar eigen pinpas die ze ook gebruikt.
Wat krijgen andere kinderen en wat doen ze ermee?
Telefoon heeft ze al en krijgt ze door ons betaald omdatz e nu al een flink stuk moet fietsen.
Betalen jullie eventuele snacks tussendoor, drinken? extra geld voor kopieen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-05-2015 om 09:31

20 euro

Dochter van 12 krijgt 20 euro. Daarvan betaald ze al haar pleziertjes. Dus ook het zwembad en de film.
Beltegoed gebruikt ze niet veel, dat vullen wij aan als het nodig is. Maar dat is echt heel af en toe. Communicatie gaat vooral via whatsapp op wifi.
Spullen voor school schaffen wij aan in de zomervakantie, wat stuk gaat tijdens het schooljaar betaald ze zelf.

Ze komt hier goed mee uit, ze spaart ook een gedeelte voor een scooter.

Koentje Koets

Koentje Koets

24-05-2015 om 09:39

maar als julle

het over die bedragen hebben, hoe vaak krijgen ze dat dan? Per week of per maand, offuhhh per dag?

Evanlyn

Evanlyn

24-05-2015 om 09:57

hier ook

20 euro per maand en dat blijft het ook. Wil ze meer, dan zal ze een baantje moeten nemen. Het ene kind spaart ervan voor iets duurs, het andere geeft alles uit. Maar ze weten dat ze een eventuele nieuwe telefoon of computer wel zelf moeten betalen, dus degene die alles uitgeeft neemt een risico. Telefoon betalen wij, evenals reiskosten als er niet gefietst kan worden (sneeuw, fiets stuk). Ook reparaties aan de fiets en schoolspullen betalen wij.

Het is fijn als ze iets ruimer in hun financiën zitten dan op de basisschool, want ze hangen liever niet meer thuis, maar gaan bijvoorbeeld een milkshake drinken bij de FEBO. Dan zijn ze even over het wakend oog van de ouders vandaan.

Lou

Lou

24-05-2015 om 10:16

lastig vergelijken

Het is altijd lastig vergelijken die bedragen, omdat het veel verschilt wat ze ermee moeten doen. Bijvoorbeeld cadeautjes kopen, eten of drinken op school, beltegoed, kleding, uitjes, OV. Mijn dochter krijgt € 3 per week aan zakgeld en € 50 per maand aan kleedgeld, maar ze mag het op een hoop gooien, dus als ze een boek wil kopen van haar kleedgeld is dat ook goed. Ze is helemaal vrij in het besteden van haar geld, ze hoeft er geen cadeautjes, beltegoed, spaargeld of zo van te reserveren. Dus ongeveer € 62 per maand voor kleding en plezier.

En oja, snacks op school moet ze wel zelf betalen, omdat wij in principe zorgen voor haar eten. Wil ze iets anders eten op school, dan is dat dus niet mijn probleem

Barvaux

Barvaux

24-05-2015 om 10:35

rekenen

Ik ben vier jaar geleden gaan zitten rekenen met mijn zoon die toen ook een tientje per maand kreeg. Ik ben van mening dat pubers moeten leren omgaan met vaste lasten en hoe je dat doet moet je zelf weten:
*telefoonabo
*cadeautjes voor X, Y en Z
*andere dingen

Daarnaast had ik absoluut geen zin om elke ochtend een zeurende puber te hebben die wat wil kopen op school. Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die dat wel doen (laatst nog eens gelezen hier in een draadje). We zijn dus gaan onderhandelen over het bedrag aan 'kopen op school'.

We kwamen toen op 23 euro uit (telefoonabo van toen 5 euro per maand) en kind heeft er nooit over gezeurd en met een poosje krantjeslopen en een half jaar bij de supermarkt werken is hij die vier jaar doorgekomen en heeft begin dit jaar nog een goede mountainbike kunnen kopen.

In de tussentijd is er nog een bedrag bij gekomen voor de kapper en plotsklaps liet hij zijn haar groeien (win-winsituatie want dat wilde hij nooit). Dat is er kort geleden weer af gegaan overigens maar ook hier had ik geen zin in om de vier weken 'mag ik geld voor de kapper'?

Puber twee is dit jaar begonnen, hij hoeft geen telefoonabo te betalen want dat is gratis voor hem zolang hij alleen ons belt en daar blijkt hij voldoende aan te hebben. Oudste had achteraf ook een telefoonkaart moeten hebben, was hij goedkoper uit geweest maar dat wist ik toen nog niet (je kunt je geen voorstelling maken van het belgedrag van een groep Achter). Puber2 krijgt dus wat minder en heeft ook al sinds feb een krantenbaantje voor gemiddeld 5 euro per week waar ik hem zelfs nog bij help omdat ik dat zelf wel leuk vind zolang hij niet zeurt als ik hem eens niet help.

Barvaux

Barvaux

24-05-2015 om 10:37

Oja

Als het hun eigen geld is is de behoefte om iets te kopen vaak ook veel lager. Jongste is er wat gevoeliger voor en heeft het afgelopen jaar meer gekocht maar het stopte na een aantal weken ook wel. Juist door ze daar in vrij te laten zien ze wat er gebeurt met hun geld.

Pinnen met eigen pinpas doet jongste overigens niet, hij krijgt een tientje van mij wat ik dan van zijn rekening af haal en op die van mij zet maar de reden daarvoor ligt wat ingewikkeld.

20 euro

Dochter van 16 krijgt 20 euro per maand. Meestal komt ze daar goed mee uit. Ze gebruikt het voor cadeautjes voor vrienden of voor haarverf of nagellak. Beltegoed krijgt ze van mij, maar dat is weinig, alweer maanden geleden wat opgezet, omdat ze tegenwoordig vooral communiceren op draadloos internet.
En soms krijgt ze geld van mij als ze niet genoeg heeft. Voor de kapper of voor OV. Als ze het zelf heeft doet ze het daarvan.
We hebben hier een handeltje in een paar euro's. Als iemand zijn geld op is, ik houd me ook aan mijn weekgeld, maar er is toch iets dan kun je de ander een paar euro vragen, voor ov, voor een grote fles cola mee naar vrienden, of om bij haarverf te doen. Dat gaat al heel lang heel erg goed en ik houdt het er in omdat het om delen gaat en elkaar wat gunnen zonder precies te meten of je ook terugkrijgt wat je geeft.

Nur

Nur

24-05-2015 om 13:16

30 euro

Ik geef 30 euro per maand aan zakgeld vanaf de brugklas. Ze hoeven daar in principe niks van te doen maar dat hangt natuurlijk van hun zelf af. Als ze beltegoed willen of iets in de kantine op school willen kopen moeten ze dat zelf daarvan betalen. Uiteraard zijn dat geen verplichte uitgaven. Je hoeft niet te bellen of iets op school te eten. Je kan ook al het geld opsparen en/of aan andere zaken besteden.

Cadeautjes voor verjaardagen van familie/goede vrienden kopen ze daar ook voor. Dat gaat eigenlijk automatisch. Dat zijn vaak ook geen dure dingen verder. Soms zelfs iets zelfgemaakt. Met name onze ene zoon is heel creatief en maakt vaak hele leuke cadeautjes. In elk geval vragen ze nooit om geld voor dit soort gelegenheden.

Verder geven ze altijd vanaf het eerste moment dat ze zakgeld krijgen ook elke maand wat aan een goed doel naar keuze. Dat kan formeel zijn (wereld natuur fonds bijvoorbeeld) of informeel (geld in de collecte van de kerk bijvoorbeeld) Ik wil onze kinderen graag leren dat je altijd een deel van je inkomsten weg geeft aan liefdadigheid. Het is geen verplichting in de zin dat ik het controleer of dat ik het opleg maar ik merk dat ze dit uit zichzelf gelukkig wel doen. Het is wel iets waar ik met ze over praat en wat ze ons ook zien doen. Dus dat blijft wel hangen.

Ze betalen er ook dagjes uit van met vrienden. Ik stop ze wel af en toe wat extra's toe voor dat soort gelegenheden. Niet standaard maar zo af en toe.

En ik betaal verder eigenlijk alles voor ze: kapper (maar mijn zoons hebben semi-lang haar en mijn dochter heeft lang haar dus dat komt niet vaak voor), verzorgingsproducten, sportclubs, sportbenodigdheden, zwembad abonnement in de zomer (als ze dat willen), OV

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-05-2015 om 14:04

€25

Vanaf de brugklas. Daarbij gingen we uit van € 15,- 'gewoon zakgeld' en € 10,- beltegoed. Maar als ze zuinig waren met beltegoed ging dat dus bij het zakgeld. Na verloop van tijd noemden we het gewoon 'zakgeld en beltegoed' zonder nog te specificeren . We hogen in principe niet meer op. Ze hebben we wat voordeeltjes gehad met een gratis telefoonabonnement waardoor het allemaal zakgeld werd.
Ze moeten er eigenlijk alles voor doen, extra broodjes/snoep op school, cadeautjes, film enz. Zo nu en dan betalen wij wel eens en film als extra traktatie, maar dat is dan een verrassing. Ze krijgen wel weer wat geld mee als ze op schoolexcursie gaan en ze zijn niet op tijd terug voor het warme eten, maar dat zit er bij de excursie niet bij. Kapper en noodzakelijke toiletartikelen betalen wij, eventueel make-up moeten ze zelf betalen.
Ze hebben zelf aangegeven dat ze van dat geld een deel rechtstreeks naar hun spaarrekening willen, om niet in de verleiding te komen het allemaal op te maken aan onzindingen. Als ze op hun lopende rekening tekort komen mogen ze van dat geld van de spaarrekening naar de betaalrekening overmaken.
Jongste krijgt €0,70 per week. Hoeft daar zelf niets van te doen, mag het uitgeven, maar spaart meestal tot ze iets groters kan kopen.

Vanaf november krijgen de oudsten er € 50,- kleedgeld. Niet omdat ze dat zelf zo graag wilden, maar omdat ze me teveel zeurden om meer kleding, alsof het ons niets kost. En zo heb ik ook niet meer het gevoel dat het leuk is dat ik het mooi vind omdat ik het voor hen betaal . Daar moeten ze alle gewone kleding van betalen, inclusief jassen, ondergoed en schoenen. Sportkleding en wintersportkleding betalen wij. Ze hadden bij het begin allebei een goede garderobe met winterjas.
Ze denken dat het te weinig is. We hebben gezegd dat ze alle uitgaven bij moeten houden en dat ze moeten aangeven wanneer ze tekort komen. Aan de hand van hun uitgavenpatroon kunnen we dan beoordelen of die €50,- echt te weinig is of dat het door onverantwoord koopgedrag komt. Natuurlijk kijken we tussendoor mee, om onverantwoord koopgedrag eerder te zien. Maar met name tweede groeit nog flink en heeft daardoor sneller nieuwe kleding en nieuwe schoenen nodig dan oudste. We zullen zien....

Overigens mag zakgeld hier wel bij uitgaven voor kleding, maar kleedgeld niet bij zakgeld. Kleedgeld hoeft ook niet binnen een bepaalde tijd op te gaan, sparen voor iets duurders mag ook.

Aagje

Jesse_1

Jesse_1

24-05-2015 om 14:18

€ 5 per week

Hiervan zelf kopen: cadeautjes voor gezinsleden of vrienden, als ze iets op school willen en wat ze verder zelf willen kopen of doen.
Telefoonabo krijgen ze van ons, verbruiken ze buiten bundel, dan moeten ze dat zelf betalen.

Ik heb gezegd, dat als het geld niet voldoende is, dat ze met een gegronde berekening bij mij mogen komen en dat we dan zullen kijken of en wat we er aan kunnen doen.

Tango

Tango

24-05-2015 om 21:33

Veel

30 euro per maand vind ik behoorlijk veel als je kind er niets voor hoeft te kopen.
Dochter hier is 14, ze krijgt 50 euro per maand maar daar koopt ze ook kleding van. In principe alles op 2 paar schoenen per jaar na want die betaalt haar lieve oma. In noodgevallen springen we bij.
Dochter kreeg overigens al eerder 25 euro per maand en daar moest ze toen ook een deel kleding van kopen. Dit deed ze toen nog niet, ze was 12, ze potte alles op in de spaarpot en kocht alleen heel af en toe eens een goedkoop shirtje. Toen hebben we het weer teruggedraaid naar 4 euro zakgeld per week. Kon ze prima van rondkomen. Kleding betaalden wij dus weer zelf.
Vanaf haar 14e krijgt ze dus 50 euro per maand, op haar bankrekening. Ze wilde dit zelf heel graag en nu gaat het ook prima. Ze koopt voldoende van alles. Alleen BH's heb ik laatst betaald omdat die gewoon erg duur zijn (dochter heeft een lastige maat en ze groeit nog snel).
Telefoonabonnement betalen wij ook maar dit is maar 2 euro per maand. Ze heeft alleen bellen en sms, verder doet ze alles via wifi.

Tango

Tango

24-05-2015 om 21:36

En oh ja

Snacks op school moet ze nu ook zelf betalen. Eerst betaalde ik eenmaal per week een euro zodat ze op school iets kon kopen. Nu neemt ze zelf geld mee en haalt vaak eenmaal per week een broodje bij Lidl, als ze naar een andere locatie moet fietsen.
Verder koopt ze ook kadootjes voor vriendinnen en voor gezinsleden. Ik kreeg laatst zelfs een redelijk duur kado van haar.

Alleen zakgeld.

Mijn 16 jarige krijgt 6 euro per week, dat mag op aan wat hij wilt. Hij spaart daarvan ook voor soms wat grotere uitgaven.
Verder betalen wij alles, maar hij is niet veeleisend, dat scheelt.

Janeway

Janeway

26-05-2015 om 00:25

per maand

Zoon van 13. 10 euro per maand en 11 euro voor een abbo incl wat mb. Het gaat naar zijn rekening en hij gebruikt het nauwelijks.. Koopt een enkele keer een broodje op school of iets anders, snoepen doet ie niet. Verder mag hij het aan zichzelf besteden. Was aan het sparen voor een xbox of andere spel computer maar wil nu een gitaar. Dat kan ook. Krantenbaantje wil hij niet. Als hij meer wil mag hij aan de folders/krant maar tot nu toe hoor ik hem daar niet over.
Dochter van 16 had ook 10 euro per maand en 10 euro beltegoed. Dat was altijd na 2 weken op.. Die wilde dus wel meer geld. En had een krantenbaantje.. voor 10 euro per week. Dat heeft ze 3 jaar gelopen en nu werkt ze in een bloemenwinkel op zaterdag en vrijdag mid. Ze vind het prima en heeft een aardig zakcentje te besteden zo. Ze spaart voor dr rijbewijs. Geeft graag geld uit aan schoenen, kleding en make-up. Wat ze dan ook zelf regelt.

Niki73

Niki73

26-05-2015 om 09:14

15 p.m.

Zoon in de brugklas krijgt 15 euro per maand. Dat is 5 euro beltegoed en 10 euro voor pleziertjes. Als hij weinig belt, houdt hij meer over. Meestal spaart hij het op voor iets groots. Hij is geen snoeper en gaat nog niet uit, dus hij is momenteel best rijk.

Half a twin

Half a twin

26-05-2015 om 09:23

20 euro per maand

Brugklasser hier krijgt €20,00 per maand.
Daarvan moet zij:
Een vast bedrag per maand overmaken naar haar spaarrekening voor "later"
Indien nodig haar telefoon opwaarderen maar in de praktijk blijkt dat nauwelijks nodig, ze doet alles via wifi.
Kadootjes betalen voor vriendinnen.
Uitstapjes betalen zoals zwembad en bios
Zelf de boetes van de bieb betalen, dat was een goede ingeving van mij, ze is nu veel vaker in staat zelf die boeken op tijd terug te brengen.
Eventueel iets te eten of drinken kopen op school, gebeurt bijna nooit, ze neemt een goed gevulde trommel mee van huis.

En hier

Twee pubermeiden van 13 en 15. Krijgen beiden 30 euro aan zakgeld. De oudste heeft ook nog kleedgeld van 45 euro.
Van zakgeld betalen ze eten en drinken op school (want kan ook meegenomen worden van huis, doen ze dus ook meestal wel). Als ze zelf besluiten bv naar de bios of zwembad te gaan, betalen ze ook zelf. Besluiten wij te gaan en gaan met gezin dan betalen wij. Kadootjes moeten ze ook betalen.
Beltegoed hoeven ze er niet van te betalen, want dat zit in een grote bundel waar we allen in zitten. Zakgeld mag wel als kleedgeld gebruikt worden maar andersom niet.

Marieke

Marieke

26-05-2015 om 11:31

€ 75 per maand

En dat is inclusief 20 euro zakgeld, 8 euro telefoon/data abonnement en 45 euro kleedgeld, afgerond 75 euro.
Wij betalen nog twee keer per jaar een paar schoenen, 1 keer per jaar een zomer- of winterjas en dat was het. De rest is voor haar. Mijn dochter is 14.
Ze mag van thuis alles meenemen, nou ja, binnen de perken, maar wil ze iets op school? Zakgeld. Heeft ze niet genoeg? Tja, of bezuinigen of een baantje. Ze heeft een tijdje met een krantenwijk gelopen, maar daar zat zoveel werk aan in vergelijking tot de opbrengsten dat ze dat niet meer doet. Ze heeft nu een oppasbaantje, gemiddeld 2-3 keer per maand en dat verdient erg goed; ze heeft deze maand al 60 euro verdiend! Bovendien vindt ze dit veel leuker.
In principe betaalt ze alles van haar zakgeld, kleedgeld en baantje. Maar toen ze ineens ging groeien en al haar broeken en shirts ineens te kort waren, sprongen wij bij, dat ging niet. Ook met bh's en zo; die zijn gewoon duur en dat redt ze niet met 45 euro in de maand. Ze is zuinig, spaart veel, deels voor later en deels voor dure dingen zoals een nieuwe telefoon. Ik houd haar bankrekening in de gaten, maar eigenlijk hoeft dat niet. Grote aankopen worden altijd overlegd, zo ook alle online aankopen. Wij vinden in principe alles goed, zolang er maar overleg is en zij er over na gedacht heeft. We geven advies, maar zij beslist. Gekke dingen zijn (nog) niet gebeurd. Zelfs een bioscoopbezoek wordt overlegd

mijk

mijk

26-05-2015 om 11:37

15 zakgeld

per maand, daar moeten ook cadeautjes van en snacken op school. Verder krijgt hij 50 euro zakgeld en daar moeten ook jassen schoenen en sportkleding van. Tot nu toe komt hij prima uit. Gisteren ging hij naar een vriendin met de trein en betaalde hij helemaal uit zichzelf ook de treinkosten (was ook de bedoeling, maar dat was een situatie waar we het nog nooit over gehad hadden).

Hij zit nu ook in brugklas..

Mijk

Alle schooljaren hetzelfde bedrag?

Onze oudste dochter zit nu net in de brugklas en ben op zoek naar wat er gemiddeld gegeven wordt aan een kind. Nu lees ik dat veel zinnen beginnen met vanaf de brugklas...........blijft het bedrag wat je in de brugklas geeft alle schooljaren hetzelfde, of verhogen jullie dit per jaar?

20 euro

Heeft dochter iedere maand voor extra ov of een cadeautje, loomelastieken of haarverf, of een keer een stuk pizza op school als ze soms pizza maken.
Soms geef ik haar wel een paar tientjes als ze een grotere uitgave wil doen. Maar de meeste maanden komt ze er mee toe.
Een aantal jaren geleden, toen ze nog angstig was, hield ze het meestal nog over ook. Toen hebben we een keer alles aan kleding en tasjes uitgegeven in een keer. Ik voel het nog aan mijn voeten, want alles moest natuurlijk eerst bekeken en bevoeld en bedacht worden.
En kleding en schoenen koopt haar vader nog steeds met haar.
En ik heb net haar agenda betaalt.

Bij ons

Bij ons blijft het hetzelfde. Ze krijgen 30 euro zakgeld per maand. En wat mij betreft blijft dat bedrag hetzelfde. Oudste nu in de 4e en jongste in de 2e. Als ze meer nodig hebben dan zoeken ze maar een baantje. Alhoewel dat met sporten en school toch lastig is...
Maar ook dan kunnen ze in de vakanties wel wat doen..
Niet dat dat bij ons al is gebeurt hoor, oudste zat het liefste de hele vakantie op de bank...

Barvaux

Barvaux

24-08-2015 om 08:44

Inderdaad, dat blijft gelijk

Dat stimuleert dan tenminste om zuinig te doen of een baantje te zoeken.

Jongste (bijna 14) heeft geheel tegen mijn verwachting in al een half jaar eens per week een krantenwijkje voor gemiddeld 5 euro per week en daarmee verdubbelt hij ruim zijn zakgeld. Verder weet hij wat hij daarvoor moet doen en geeft hij het minder uit aan 'onzinnige' dingetjes.

Over een jaar kan hij al bij de supermarkt beginnen.

Tigerfeet

Tigerfeet

24-08-2015 om 09:49

Hier

Zoon 14: 15 euro zakgeld, en ik betaal telefoonabbo(7.50 pmaand) en 90 euro kleedgeld per drie maanden. Kleedgeld is voor kleding, gel, deo en kapper. Zakgeld is vrij besteedbaar. Soms doet hij klusjes(bv de tuin) om extra geld te verdienen.
tigerfeet

Amare

Amare

24-08-2015 om 11:58

elk jaar een beetje meer

'blijft het bedrag wat je in de brugklas geeft alle schooljaren hetzelfde, of verhogen jullie dit per jaar?'

Kleedgeld blijft hetzelfde (50 euro per maand), zakgeld wordt elk jaar een beetje meer. Dochter zit nu op 4 euro per week, vanaf januari wordt dat 5 euro per week. Telefoonabonnement wordt door ons betaald.

Moni

Moni

24-08-2015 om 12:02

Elk jaar gelijk

Hier houden ze in de brugklas over en gaan daarna langzamerhand meer geld uitgeven. Voor meer geld moet gewerkt worden. Dat kan met een baantje of thuis.
Met geld voor kleding ben ik wel flexibel. Met een groeispurt is dat wel eens nodig.

vast bedrag

Hier krijgen de kinderen op het VO 20 euro zakgeld per maand. Daarvan moeten ze ook beltegoed betalen. Dat bedrag wordt niet meer verhoogd. Als ze meer nodig hebben zullen ze ervoor moeten werken.

Kleedgeld doen we nog niet, de jongens zijn dermate ongeïnteresseerd in wat ze dragen dat ik vrees dat ze dan gewoon door blijven lopen in te kleine lompen en dat geld lekker oppotten

Lusithania

Lusithania

24-08-2015 om 12:40

Hier

De norm was hier 20 euro zakgeld vanaf de brugklas en daar kwam dan nog 50 euro kleedgeld bij. Er moest alles van gedaan worden.
Als er meer geld nodig was, moest er maar gewerkt worden. Oudste vond dat hij geen baantje nodig had omdat hij toch geen geld uitgaf maar wij dwongen hem omdat hij wel erg veel tijd besteedde aan gamen.
De jongste (16.5) had hier ook 20 euro zakgeld maar geen kleedgeld omdat ik veel voor haar koop en dan blijf je geld heen en weer schuiven.
Zij heeft wél zakgeldverhoging gehad omdat ze niet kan werken i.v.m. haar ziekte. Dit heb ik wel met oudste overlegd en hij vond een hoger bedrag redelijk dan ik in gedachten had.
De oudste is nu achttien en dan ga je weer heel anders met geld om dan met jongere scholieren.

Evanlyn

Evanlyn

24-08-2015 om 12:44

hier geen kleedgeld

Ik koop kleren voor ze als er echt niks meer in de kast ligt. Als ik ze kleedgeld gaf, verscheen er helemaal niets meer in die kast. Nou ja, goedkoop is het wel.

Mila

Mila

01-09-2015 om 22:57

hier

Hier is oudste net begonnen in de brugklas en ik zat met dezelfde vraag. Wat doet iedereen? Hij kreeg 1,50 per week toen hij in groep 8 zat. Dat heb ik eerst maar eens even zo gelaten.

Ik betaal nog kleren en cadeautjes voor hem.
Hij heeft geen telefoonabonnement maar een prepaid van 10 euro en doet tot nu toe alles met wifi.
Ik geef een goed gevulde broodtrommel, tussendoortje en drinken mee.

Hij heeft dus eigenlijk geen kosten. Behalve als hij iets op school wil eten (is nog niet voorgekomen, vindt hij nu nog zonde van zijn geld).

Waarom zou 1,50 per week dan eigenlijk niet genoeg zijn?
Ik bedoel, dat is zo'n 6 euro per maand en steekt schril af bij wat jullie je kinderen betalen, maar is het nou echt zo weinig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.