Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elizabeth

Elizabeth

24-05-2015 om 08:29

Brugklas, hoeveel zakgeld en wat doen ze ermee

Perzik

Perzik

02-09-2015 om 07:41

20 euro

Hier ook 20 euro, begonnen als 10 euro zakgeld en 10 euro telefoonopwaarderen en kantinegeld. Ze nemen eten van thuis mee dus ze hoeven niets in de kantine te kopen, maar soms hebben ze zin in een tosti of cup a soup.

Beltegoed gebruiken ze nauwelijks, dus nu is het eigenlijk gewoon 20 euro zakgeld.
Kapper, sportbenodigdheden en schoolspullen betaal ik, tenzij ze voor de ughste keer hun gym of sportspullen kwijtraken, of andere dingen, dan mogen ze zelf dokken. Daar hebben ze wel van geleerd....ze zijn nu erg zuinig op hun spullen.

Dus wat ze ervan betalen: cadeautjes voor anderen, af en toe film of zwembad. Vaak als ze naar de film of zwembad willen stop ik ze wat toe, zo vaak gebeurt dat niet, meestal alleen in de vakanties. Ze sparen allebei voor computers telefoons en ipods, dus dat leert ze wel opzij zetten. Kleedgeld willen ze nog niet, maar ga ik wel invoeren in het kader van leren budgetteren, als ze 16 worden. En dan weer gewoon ouderwets een kasboekje bijhouden en je geld labellen, om te voorkomen dat je straks geen winterschoenen of winterjas kan kopen. Hoort bij de opvoeding vind ik.

Mila

Misschien wil je kind ook wel eens met vrienden naar de film, of zwemmen, of een ijsje halen enz. enz. Voor dat soort dingen is het handig om eigen geld te hebben, en dat niet steeds aan je moeder te hoeven vragen. Bovendien leren ze zo ook met geld omgaan (op = op).

Barvaux

Barvaux

02-09-2015 om 09:08

mila

Jouw zoon leert hier niets van en in mijn ogen is zakgeld ook leergeld. Dat beltegoed moet dus in zijn zakgeld. Als je nu 2x per jaar een tientje koopt geef je hem nu dus 2 euro per maand meer en moet hij dat zelf betalen.

Waarom koop jij cadeautjes voor hem? Laat hem dat lekker zelf doen en als hij kan aantonen dat hij drie feestjes achter elkaar hebt dan help jij hem alsnog. Ik hoop dat hij wel verplicht is om cadeautjes voor het gezin zelf te kopen want daarmee leer je ook budgetteren.

Verder kun je, in het kader van leergeld, hem het geld van de kapper als zakgeld geven en hem dat voortaan alleen laten regelen en zo kun je nog wel meer verzinnen.

@ Mila

Ik snap je reactie hoor, ik dacht eerst ook wow 20 - 25 euro. Maar ik ben me er eens goed in gaan verdiepen en toen stond ik er eigenlijk ook wel achter.
Onze dochter zit nu net op de Middelbare School en krijgt sinds een maand 25 euro. Daarvan spaart ze 10 euro en verder betaald ze haar telefoonkosten (prepaid), cadeautjes, kantine school, uitjes en bibliotheek boetes. Vooral die laatste vind ik "leuk" mevrouw is nogal makkelijk met haar geleende boeken
Zo leren ze goed met geld omgaan. Ze zei, mam ik koop alleen op vrijdag wat lekkers in de kantine.......prima. Twee weken terug ging ze met vriendinnen naar de bioscoop, vervolg....mam, vrijdag koop ik niks hoor, het is helemaal niet nodig, ik neem wel wat lekkers als ik thuiskom Tsja, een bioscoopje hakt er best wel in, kijk hier leert ze van.

Half a twin

Half a twin

09-09-2015 om 13:37

mila

Hier 20 euro, dat is zakgeld maar ook leergeld.
Wat moet ze er van doen:
Telefoon opwaarderen indien nodig (prepaid maar doet veel met wifi)
Iets lekkers/ of noodzakelijks kopen in de kantine. Als ze brood laat vallen of drinken omgooit koopt ze zelf iets nieuws of gewoon eens iets lekkers kopen.
Kadootjes voor vriendinnen.
Uitstapjes die niet schoolgerelateerd zijn. Met je vriendinnen naar het zwembad, prima maar van eigen geld.
Boetes van de bieb, zorgt ervoor dat ze op tijd is met inleveren van haar boeken, als mama betaald ga je niet als het regent dat het giet.
Zo leert ze dat er een eind is aan haar geld. Dat je best iedere week kunt gaan zwemmen maar dat een cadeautje voor een jarige vriendin dan heel goedkoop moet. Als ik alles blijf betalen leert ze niet budgetteren en geen reserves op te bouwen voor later.
Vandaar een wat ruimer bedrag maar ook kleine financiële verplichtingen om te leren hoe je uitkomt met je geld.

Half a twin

Half a twin

09-09-2015 om 13:40

Anita 1974

Leuk cross post. Ongeveer hetzelfde verhaal.
Inderdaad, dochter moet er ook van sparen. Echt voor later....... zo'n 2,50 in de maand over te boeken naar de rekening waar wij ook voor haar op sparen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-09-2015 om 07:52

Mila

Mijn dochter vindt het ook gewoon leuk om wat te besteden te hebben. Naar de stad met vriendinnen of wat materiaal voor haar hobby kopen. Met zakgeld krijgen ze makkelijker een idee wat dingen kosten. En ze leren omgaan met een pinpas.

Amare

Amare

10-09-2015 om 19:05

Mila

'Waarom zou 1,50 per week dan eigenlijk niet genoeg zijn?
Ik bedoel, dat is zo'n 6 euro per maand en steekt schril af bij wat jullie je kinderen betalen, maar is het nou echt zo weinig?'

Dat hangt er toch helemaal vanaf wat hij moet betalen van die 1,50? Als hij er alleen een snoepje voor zichzelf van hoeft te kopen, kan dat best genoeg zijn. Als hij ook verjaardagcadeautjes voor vriendjes en gezinsleden van koopt, wordt het al krapper. En als er ook nog speelgoed, abonnementen op tijdschriften of computerspelletjes van af moet, dan ga je echt niet ver komen met maar 72 euro per jaar.

Krullevaar

Krullevaar

12-09-2015 om 14:59

Mila

Los van wat je kind zelf moet betalen, lijkt het me belangrijk hem te leren sparen voor iets groters. Bijv. een Lego doos o.i.d.

Bij mij krijgen ze vanaf groep 3 1 euro per week en dat loopt dan elk jaar iets op. Ze hoeven er op de basisschool nog niets voor te kopen, behalve als ze iets voor zichzelf willen hebben. Het doel is om ze ook te leren dat je moet sparen als je iets duurs wilt hebben.

Nur

Nur

12-09-2015 om 16:31

Weinig

Ik vind 1,50 per week erg weinig. Ik zit misschien wat aan de hoge kant maar 1,50 is wel erg laag. Dan heb je dus of dat jij alles betaald voor hem of dat hij bijna nooit ergens aan kan mee doen.
Hier gaan ze op de middelbare school vaak met vrienden naar de bioscoop, zwemmen, stad in, bowlen, ergens wat drinken/eten (heel simpel bij de Mac of zo) en dergelijke. Natuurlijk hoeft dat allemaal niet maar ik vind het voor mijn kinderen wel belangrijk dat ze gewoon mee kunnen doen aan de sociale activiteiten in hun klas. Anders val je er zo buiten & kan je nooit ergens heen met de anderen. En ik wil graag dat mijn kinderen een leuke middelbare schooltijd hebben waarbij ze volop de ruimte hebben om gezellig met vrienden van alles te ondernemen. Daar heb ik zelf ook goede herinneringen aan.
Daarnaast hebben ze regelmatig een verjaardag van een goede vriend/klasgenoot en dan wordt er ook een bijdrage aan een cadeau verwacht.Dat kan je natuurlijk ook apart betalen maar hier is de ongeschreven regel dat ze dit vanaf de brugklas zelf regelen (op de basisschool betaal ik de cadeautjes)
En ik wil ook dat ze de ruimte hebben om af en toe eens iets te leuks te kopen voor zichzelf (computerspel, tijdschrift). Dat doe ik zelf tenslotte ook.
Zolang ik het kan betalen hoeft het van mij allemaal niet zo zuinig.

Overigens betalen mijn kinderen ook zonder dat het moet vaak zelf dingen. Ze gaan echt niet elke geodriehoek die ze kopen bij mij terugvragen. Ik heb daar nooit echt afspraken over gemaakt maar kleine dingen die nodig zijn voor school/hobby kopen ze eigenlijk gewoon zelf.

Tigerfeet

Tigerfeet

13-09-2015 om 12:36

leergeld

Hier is zakgeld en kleedgeld ook leergeld. Laat ze nu maar leren dat er idd een einde aan het geld is en dat ze niet alles kunnen. Soms krijgt mijn zoon wel iets extra's van mij, zoals vandaag en hij mee mag waterskieen(dat wordt voor hem betaald) dan kan hij wat te drinken of te eten kopen voor zijn vriendinnetje en voor zichzelf.
Ik heb een eenvoudige spreadsheet gemaakt voor hem, die staat op google drive en kan hij zelf goed bijhouden.

Tigerfeet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.