Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Continue ruzie met zoon van 12 jaar omtrent huiswerk maken brugklas

Taruh

Taruh

19-09-2016 om 14:20

eigenlijk

eigenlijk zou er ook een mogelijkheid tot ouderschapsverlof moeten zijn na het 8e jaar.

Dochter is nu 11 en ik heb nog nooit de behoefte tot ouderschapsverlof gehad, maar als ik dit soort verhalen lees en ook hoor van mijn collega's denk ik dat ik er over 2 jaar wel heel veel behoefte aan heb.

zebra

zebra

19-09-2016 om 15:09

woordjes leren

bij de talen kun je (of hijzelf) ook papiertjes of kartonnen kaartjes maken met aan de ene kant het Nederlandse woord en aan de andere kant de vertaling in het Frans, Engels of (vanaf de 2e klas) Duits.

Of Quizlet

Ik vind de uitspraak van Quizlet beter, en er zijn verschillende manieren waarop kind zichzelf kan laten overhoren.

Juliette

Juliette

19-09-2016 om 15:30

Graag gedaan!

@Ingrid12 Graag gedaan

Olivia

Olivia

19-09-2016 om 15:50

Zebra, die kaartjes!

Ja die kaartjes, zo deed ik het vroeger ook al, samen met mijn vriendinnetje, we haalden altijd negens en tienen bij frans en engels hierdoor, werkte zó goed. Mijn kinderen deden het met wrts, maar op de computer rommelen leidde bij hun enorm af. Kaartjes heb ik er nooit bij ze ingekregen jammer genoeg, maar goed, gelukkig ging het voldoende voor ze zo.
Net als de andere commentaren, het is inderdaad leren leren...en bij beiden heb ik dat maar een paar maanden intensief moeten doen, daarna pakten ze het goed op en hebben we nog maar zelden gedoe gehad met school.
Hier gewoon thuis in de woonkamer, geen afleiding (geen tv-computer-telefoon) en een kopje thee met koekjes erbij.

Triva

Triva

19-09-2016 om 16:04

Het voordeel van kaartjes

is dat je bij het Frans blauwe en roze kaartjes kunt gebruiken waardoor je makkelijker le en la kan leren. In dat kader is het nog beter om alle le woorden onder elkaar te zetten op een blauw papier en alle la woorden op een roze/rood papier. Vaak weet een kind wel welke woorden er nog meer op die pagina stonden en zo weet hij ook weer dat daar een duidelijk mannelijk of vrouwelijk woord tussen stond.

Olivia

Olivia

19-09-2016 om 16:25

juist op losse kaartjes en niet in rijtjes

Juist rijtjes leren, daar raakte ik van in de war, leerde het gewoon niet goed, na "les parents" kwam dan 'la copine" en ineens wist ik ze niet meer los van elkaar...vandaar de losse kaartjes, die kon je door elkaar schudden en zelfs frans-nederlands en nederlands-frans door elkaar heen gooien.

Olivia

Olivia

19-09-2016 om 16:28

vergeet ik nog....

oh en dan vergeet ik nog te zeggen, dat je dan ook nog degene die je al heel goed wist aan de kant kon leggen en je met de stapel die je nog niet wist nog even verder kon gaan. En je kon het de hele dag door doen, geen computer voor nodig. (wij deden het vaak even in een tussenuur...best strebertjes waren we zeg)

Pirata

Pirata

19-09-2016 om 16:40

die kaartjes

Daar maakte ik dan ook nog losse bijvoeglijke naamwoorden bij voor Frans. Toen snapte zoon het pas.
Na 1,5 tegenstribbelen hebben we hem trouwens op online huiswerkbegeleiding gedaan. Naar ons wilde hij niet luisteren, vreemde ogen dwingen.Dat scheelt ons veel stress, maar niet alles. In het weekend doen we de begeleiding zelf en dat roept nog steeds weerstand op, al neemt die iets af (3e klas).

Ingrid12

Ingrid12

21-09-2016 om 13:54 Topicstarter

Trots op zoon.

Vandaag een prachtig cijfer voor aardrijkskunde gekregen.
Een 8,8 !!
Zijn schaalberekening had die prachtig gedaan.
Een echte opsteker en beloning voor het harde werk en voorbereiding voor hem.

bloemetje

bloemetje

21-09-2016 om 13:59

wat een goed idee!

Wat een goed idee, die roze en blauwe kaartjes! Ga het vanmiddag gelijk aan mijn kinderen voorstellen!

Herfstbok

Herfstbok

03-10-2016 om 21:05

herkenbaar

Herkenbaar hoor.

Hier heeft 2,5 jaar veel om huiswerk jongste zoon gedraaid. In Mavo3 na de Kerst naar huiswerkbegeleiding gegaan. De planning die ze daar maakten was zeker niet beter dan wat we thuis deden. Blijven zitten en nu in Kader 3. Je kan het niet voor ze doen.
En ze worden te groot om ze als kleuters te behandelen.

franmi

franmi

06-10-2016 om 14:30

Herkenbaar

Ook hier hadden we hetzelfde probleem met onze oudste. Deed tl/havo maar deed niets aan huiswerk. Het heeft 1,5 jaar voor veel strijd gezorgd. We hebben hem uiteindelijk af laten stromen naar kader en daar is hij vorig jaar met niets doen en een mooie cijferlijst geslaagd.
Het scheelde wel dat onze zoon op dezelfde lokatie kon blijven.

Ook hij moest 14 uur zo'n blokbeugel dragen, maar deed dit alleen 's nachts. Hij heeft hem wat langer moeten dragen. Helaas vertikte hij het ook om de afbouwbeugel te dragen. Resultaat is dus niet geweldig geworden. Hij zit er niet mee dus............

Zit nu op het mbo, maar doet nog steeds niet aan huiswerk. Hij moet opdrachten maken voor zijn stage, maar hij vind het wel best. Het heeft geen zin dat wij er wat van zeggen. We hopen dat de stagebegeleider van zijn stageplek hem de wind van voren geeft, want daar ziet hij tegenop

Onze dochter is dit schooljaar ook afgetroomd van havo naar tl. Zij moest ook naar een lokatie wat wij maar zo zo vonden. Ook nog even naar andere scholen in de buurt gekeken. Toch voor die andere lokatie gekozen en ze heeft het prima naar haar zin.

Ingrid12

Ingrid12

19-10-2016 om 21:26 Topicstarter

Gaat best goed.

Hier even een update hoe het met onze zoon is.
Nu lekker de herfstvakantie en even uitrusten en volgende week 5 proefwerken op de agenda staan.
Hij staat nu gemiddeld voor de Havo een 6,8 en voor de Mavo een 7,2.
Hij heeft momenteel 1 tekort voor zijn Wiskunde. We wachten nog op resultaten en mogelijk kan die het dan optrekken naar een gemiddelde 6 voor wiskunde.
Verder hele mooie cijfers met soms wat mindere punten voor Nederlands maar hij gaat naar een workshop voor werkwoordspelling wat vanuit school wordt aangeboden.
Deze start na de herfstvakantie.
Hij maakt zijn huiswerk maar laat weleens wat steken vallen maar daar helpen we hem bij en dan vrnl bij wiskunde en nederlands.
Bij het leren voor een proefwerk heeft die nog wel hulp nodig maar hij laat wel zeer goede resultaten zien.
Over een aantal weken zijn eerste rapport en zou leuk zijn als het tekort voor wiskunde dan is weggewerkt.
Hij doet ieder geval zijn best en is best gemotiveerd om goede punten te halen.

Fijn!

Leuk om te horen....

Maarre...ik ben wel nieuwsgierig...wat heb je nu gedaan om deze ommekeer teweeg te brengen? Hoe is de strijd verdwenen? Heb je nog iets met het huiswerkinstituut gedaan? Of zijn er vanzelf dingen veranderd? Had t gewoon even tijd nodig?

Ook nieuwsgierig

Watskeburt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.