Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
iluminati v boog

iluminati v boog

08-10-2010 om 23:17

De twijfelende opvoeder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2010 om 01:58

Ik vind en het hoort

Tirza, zolang je zegt 'ik vind dat', geef je aan dat dit jóuw mening is, dat kan een andere mening zijn dan de mijne en dat is dan zo, maar als je zegt 'het hoort er gewoon bij', ben ik het niet met je eens. Fijn als een kind plezier heeft in muziek maken, fijn als het op een sport zit waar hij of zij lol in heeft, maar dan wel omdat het daar zelf voor gekozen heeft. En hoe klein ze ook nog zijn, maar zelfs kleuters kunnen zelf al kiezen. En dat kan zomaar iets zijn wat niet in de planning van de ouders zat.

Tirza G.

Tirza G.

13-10-2010 om 20:46

O sorry

Ik had moeten schrijven: horen er gewoon bij, wat ons betreft.
Neem iets algemeens: zwemles. Moet je kind dat - en waarom?

Tirza

bibi63

bibi63

13-10-2010 om 21:29

Vervolg op tops

Ik zie hier op onze basisschool (behoorlijk elitair) veel ouders waarvan ik stiekum denk: hun kinderen lijken wel een soort 'projectjes'. Ik bedoel daarmee: ouders hebben beiden goede baan, zijn hooguit 1 dag in de week vrij. Hebben vaak 3 kinderen. Die kinderen gaan naar de BSO, 2x in de week trainen voor hockey, 1x in de week tennis, zaterdags wedstrijd, en ergens tussendoor ook nog een muziekles (en tussendoor moet de jongste telg dan natuurlijk ook nog ffff naar zwemles). Het doel is minimaal VWO en vervolgens universiteit. Prima, leuk, maar ik word al moe als ik eraan denk.............
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2010 om 12:29

Dat gevoel krijg je inderdaad wel eens

Of het waar is weet je natuurlijk niet, maar soms krijg je inderdaad het gevoel dat kinderen projectjes zijn. Ik denk dat het bij sommige ouders niet eens zo bewust gaat, maar als gevolg van wat ze zelf gewend waren bij hún ouders. Waar ik echt geen begrip voor heb is als ouders via hun kinderen meer aanzien proberen te krijgen. Die zijn er ook. Vader is gewoon een gemiddelde werknemer in loondienst, moeder ook, maar wel de neus optrekken voor het gemiddelde. Kinderen zitten op tennis, de ouders brengen ze overal heen (daar niets dan respect voor hoor!), maar wel met een air van kijk ons zélf eens sportief zijn. Bij iedere sport wordt aangepaste kleding aangetrokken, zonder dat ze de sport zelf beoefenen. Kijk daar hou ik niet van.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2010 om 12:33

Zwemles

Zwemles moest van ons. We wonen in het midden van een paar watertjes dus dat is niet zozeer een 'planning', maar een vanzelfsprekendheid. In de Sahara wonend had ik die vanzelfsprekendheid waarschijnlijk niet gevoeld

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2010 om 17:17

Dus bibi

Omdat jij er moe van wordt mogen jouw kinderen niet op clubjes en niet naar het VWO?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2010 om 17:19

Zwemles

Zoals je wellicht weet, woon ik in Zeeland. Van oudsher kunnen Zeeuwen niet zwemmen, er is hier namelijk niet zo bar veel water. Jaaaaaaaa, de zee. Maar daar moet je wel heel bewust heel ver in lopen wil je daar in verdrinken. Ik kom wel eens in het Westland en daar kijk ik elke keer weer mijn ogen uit naar al die huizen die langs kanalen en sloten staan. Met zo'n bruggetje voor je deur. Leuk leuk leuk. Dáár snap ik de noodzaak van zwemles, hier in Zeeland, mwah.

Tirza

Bastet

Bastet

14-10-2010 om 17:21

Tirza

Lijkt me als volwassene toch ook handig,kunnen zwemmen?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2010 om 19:21

Tirza

Er komt nu een erg foute gedachte bij mij boven. Zeeuwen die niet kunnen zwemmen... springvloed, doorbrekende dijken... Je zou toch denken dat het nut van zwemles dan juist niet wordt onderschat.

reina

reina

15-10-2010 om 10:02

Tirza

Maar ook kinderen die in minder waterrijke gebieden wonen moeten toch kunen zwemmen? Bijv. omdat er altijd kans is dat ze gaan verhuizen (ik ken Zeeuwse kinderen die snel Zeeland verlieten toen ze de leeftijd hadden dat te kunen doen ). Maar ook omdat er vast wel eens groepsgewijs ergens gezwommen of bijv. gevaren ( kano's etc) wordt, dan vinden sommige pubers het heel moeilijk toe te geven dat ze niet kunnen zwemmen, gaan dan toch meedoen, met alle gevaren van dien. En Zeeuwen gaan toch ook wel op vakantie ? Dan kan het voor een puber ook erg moeilijk zijn te zeggen dat hij niet kan zwemmen terwijl de rest gezellig het zwembad induikt. Ik maakte pas nog mee dat in een groep een volwassene een andere volwassene, die langs de kant naar haar kind stond te kijken, voor de grap het water in duwde, zij kon niet zwemmen. Gelukkig is het goed afgelopen, maar ze zijn zich beiden rot geschroken, 1000 x excuses etc. Ik vind kunnen-zwemmen een must.

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2010 om 16:10

Kijk

Nou zijn we precies waar ik wilde zijn We denken dus wél na over opvoeding, we vinden wellicht sport en muziek overdreven, studeren ook, maar zwemles: tja, dat is wel degelijk een beleidsbeslissing waar over na is gedacht. Blijkbaar.

En ja, Zeeuwen gaan ook op zwemles. Vandaag de dag.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2010 om 16:13

Kaaskopje

Vind je het heel erg als ik deze foute opmerking maar even niet pareer? Of eigenlijk. Hij getuigt van een buitengewone domheid en onkunde over de watersnoodramp 1953. Wat dat aangaat dan weer niet vreemd dat-ie van jou komt.
Zeeuwen wonen en werken van oudsher in samenspraak met de zee. En hebben daar dus respect voor. Zeeuwen die verdrinken, doen dat omdat ze op die zee werken (vissers) of er in de buurt wonen (watersnoden, niet alleen 1953). En om je kennis even op peil te brengen: daar is geen zwemles tegenop gewassen.
Verdrinken vanuit recreatieve achtergrond overkomt alleen toeristen. Met name Duitsers, die de kracht en verraderlijkhei van de zee niet kennen dan wel onderschatten. Misschien heb je daar ook nog een hele fijne, foute opmerking bij?

Tirza

Bastet

Bastet

15-10-2010 om 17:15

Ehm...

maar Tirza,dan mag jij nu het nut uitleggen van leren sjoelen..
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2010 om 19:08

Ja tops

Want ik vind zwemles totaal niet vanzelfsprekend. En al zeker niet in de ratrace die het lijkt te zijn, met 5 al al je diploma's ofzo. In sommige delen van het land moet je je kind anderhalf jaar van te voren inschrijven, je kunt dan toch moeilijk meer spreken van een spontane actie die aansluit bij de wens van het kind.
Wat ik maar wil beweren, is dat je altijd toch wel nadenkt over opvoeddingen. En dat een stelling als: ik heb geen plan, ik doe maar wat - wel heel leuk en stoer en interessant klinkt, maar in feite niet waar is.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2010 om 19:10

Het nut van sjoelen

Dat bestaat natuurlijk niet. Tenzij je het ziet als voorbereiding op je maatschappelijke stage (sjoelen in het bejaardenhuis). Maar het is wel een ding wat hier in het gezin/de familie gewoon normaal is. Net zo als dat ik heb leren klaverjassen. Helaas botsen daar de familieculturen en ben ik het inmiddels verleerd. En dat wil ik maar bedoelen: je neemt heel veel over en je denkt over heel veel toch min of meer na.

Tirza (die bijv. weer nooit kampeert)

reina

reina

15-10-2010 om 19:23

Tja

Als je leeft denk je na, als je leeft maak je de hele dag keuzes. Dus ook keuzes die te maken hebben met het groter worden van je kinderen. Maar of dat nou 'bewust opvoeden' is? Of ik mijn kinderen wel of niet op zwemles deed had niets te maken met een opvoedingsstijl, was gewoon een praktische afweging.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2010 om 21:26

Jammer

Niet dezelfde humor dus.
Wel buitengewoon grof om zo persoonlijk te beledigen, maar a la... Wat weet ik niet van de watersnoodramp?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2010 om 22:02

Ratrace

Niet iedereen doet mee aan die ratrace, Tirza. Bij ons, in het zwembad bij een sportcentrum, mócht je niet eens eerder dan met 5 1/2 - 6 jaar op zwemles.
Zwemles hoort inderdaad niet bij 'de wensen van een kind'. Het hoort wat mij betreft bij de vanzelfsprekendheid waarmee een kind hier naar school gaat. Het is geen willen, ook geen plannen wat mij betreft, maar een feit.
Ik wil niet zeggen dat ik echt over niks nadenk tijdens het opvoeden, natuurlijk wel, maar ik heb geen vooropgesteld plan. Echt niet. Vanuit mijn achtergrond gezien vind ik een planning maken voor de opvoeding van een kind vrágen om problemen. Hetzij teleurstelling bij de ouders, hetzij het gevoel dat je niet aan de verwachtingen van je ouders kunt voldoen. Ik plan zo min mogelijk, laat ik het dan op die manier zeggen. Ik juich het toe als ze zelf met iets aankomen en stimuleer ze om wát ze doen, zo goed mogelijk te doen. Meer vraag ik niet.

Vic

Vic

15-10-2010 om 23:21

Zwemlessen

Zelfs zwemlessen zijn niet heilig als je eenmaal een kind hebt dat twee jaar met frisse tegenzin in badje een zit. Ik was wel overigens enorm blij dat ze na twee jaar pauze alsnog op eigen initiatief besloot dat ze een zwemdiploma wilde halen.

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2010 om 23:27

Tja

Dat komt waarschijnlijk omdat ik een humorloos, gelijkhebberig type ben. Jammer voor mij he.Ik moet heel mijn leven nog met mijzelf doen.

Tirza

Voornemen

je kunt als ouder voor dat je kinderen hebt natuurlijk wel bewust kiezen voor een opvoedstijl.
bijvoorbeeld,ik ga mijn kind opvoeden zonder het te slaan .Of, ik ga mijn kind opvoeden zonder snoep.of ,ik ga mijn kind opvoeden met een bepaalde geloofsovertuiging.
of, ik ga mijn kind vegetarisch opvoeden.
Over dit soort dingen heb ik van te voren wel nagedacht.
Maar zwemles of niet,sportclubjes of niet ,dat was pas aan de orde toen de kinderen daar de leeftijd voor hadden.
en wat Reina zegt ben ik het wel mee eens:dat zijn meer praktische dingen die op je pad komen,en waar je dan pas over na gaat denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2010 om 21:34

Pelle

Ik heb er de gemeentegegevens op na geslagen en ik zie dat de tijden veranderd zijn. Door veranderd beleid kunnen nu ook kinderen van 4 en 5 jaar voor zwemles opgegeven worden. Het is me wat...Ik weet niet zeker hoe ik daar nu op zou reageren. In 'onze' tijd had je in de omgeving wel zwemscholen/-baden waar je al met 4 jaar terecht kon, maar ik voelde die behoefte niet. Ik had namelijk begrepen dat je er wel van alles in kon pompen op jonge leeftijd, maar dat dat lang niet altijd garandeerde dat die kinderen het dan ook goed oppikten. Mijn jongste dochter was op haar 6de klaar met haar A-diploma en werd te licht bevonden (letterlijk) voor het B-diploma. Ze moest teveel moeite doen om diep genoeg te komen voor het gat. Op haar vierde had ze dus nóg moeilijker onder water kunnen komen om door het gat te zwemmen.
Iemand van mijn leeftijd die niet op de hoogte is van wat er toen gebeurd is, kun je verwijten die kennis niet te hebben. Dat hoort namelijk zo'n beetje bij de basiskennis die je op school hebt meegekregen. Misschien had ik er inderdaad een smiley achter moeten zetten, maar doordat ik die opmerking maakte kun je toch ook énigszins merken dat ik de feiten ken. Wist je trouwens dat de mensen op Texel het toen ook flink voor de kiezen hebben gehad?
Wat ik nogal onaardig van Tirza vond was dit:Wat dat aangaat dan weer niet vreemd dat-ie van jou komt. - Waarmee ze dus aangeeft dat ze me eigenlijk altijd al erg dom vond. Die kon ik weer in mijn zak steken! Ik was even vergeten dat mijn intelligentie in de holle kies van Tirza past.
Wat mij betreft heb ik er nu wel genoeg over gezegd. Door verder te gaan met het draadje had ik er al een streep onder gezet.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2010 om 22:32

Tirza

Ik zei dat ik het erbij wilde laten in mijn vorige reactie, maar toch dit:
Ik vroeg aan jou wat ik niet weet van de watersnoodramp. Daar geef je geen antwoord op omdat je daar geen antwoord op kúnt geven. Wat ik wel een beetje jammer vind is dat je niet reageert op de opmerking van Pelle dat 'iedereen het denkt'. Het is misschien wel zo makkelijk om alleen mij "buitengewone domheid en onkunde over de watersnoodramp 1953" in de schoenen te schuiven?
Ik ben voor een groot deel opgegroeid bij de zee Tirza, ik kon vanuit mijn klaslokaal de zee nog net niet zien. Reken maar dat in zo'n dorp veel flauwe moppen over Duitsers rondgaan. Maar ook hier, in het Noordwesten, lacht men liever om grapjes over lévende Duitsers.

Stenna

Stenna

17-10-2010 om 13:28

Bib36

Ik bedoel daarmee: ouders hebben beiden goede baan, zijn hooguit 1 dag in de week vrij. Hebben vaak 3 kinderen. Die kinderen gaan naar de BSO,.."

Lees ik hier een klein waarde-(ver)oordeeltje in of ben ik daar alweer te allergisch voor (langzamerhand). Wat is er mis met allebei 4 dagen p.w. werken en kinderen naar de BSO? Is goed voor sociale vaardigheden kinderen, voor rolmodel dochteres, voor werkgelegenheid in kinderopvang, voor man/vrouw verdeling thuis, voor de pensioenen van onze ouders en voor 'slands economie. Staat m.i. ook helemaal los van of je kinderen "projectjes"zijn of niet: ik zie dat juist vooral bij thuisblijfmoeders die hun eigen gestrande carriere dan maar op de kids projecteren (neehoor niet echt: dit is grapje om bizarheid van dat soort vooroordelen te illustreren)

Stenna

Stenna

17-10-2010 om 13:32

En dan nog even over opvoedplannen

Die had ik van te voren wel ja. Kwamen vooral neer op: heel anders dan mijn eigen ouders. Die waren autoritair, gereformeerd, strenge regels en geen discussie. Dus ik wilde: regels uitleggen, discussies met goede argumenten, zelfstandigheid en zelfdiscipline. Wat werd het? Een zoon met autischtische stoornis die totaal niet met vrijheid en discussies kan omgaan, en gedijt bij strenge vaste regels zonder uitleg. Tja. Je kunt niet alles plannen, die wijsheid is bij mij wel met de jaren gekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.