Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 11 wil met nieuwe klasgenoten naar de stad

CharlieB schreef op 24-08-2025 om 17:18:

[..]

Maar als je, en dat bedoelt Schemerlampje volgens mij, als ouder dit niet als situatie inschat om 'te moeten overleggen' (zoals het halve forum hier ongeveer) dan maak jij het met je 'jammer dat dit contact niet zo is onderling' toch zelf ontzettend zwaar? Er is namelijk in mijn ogen überhaupt geen 'situatie'. Gewoon een middag die dochter met vriendinnen wil doorbrengen. Ze gaat niet bij een jongen slapen, ze gaat niet op reis, ze gaat geen tattoo nemen. Ze gaat de stad in, overdag. Als het goed is, is ze daar wel een beetje op voorbereid.

Ja, dat bedoel ik. Ik ben niet gescheiden, maar als kind met zo'n vraag kwam, besliste de ouder aan wie het gevraagd werd. Daar werd verder niet eerst over overlegd. Grotere dingen overleggen we wel natuurlijk.

BritgetJones007 schreef op 24-08-2025 om 15:55:

[..]

Dat bedoelde ik ook niet, dat het doelbewust buitensluiten was.

Meer van, jammer dat het contact blijkbaar niet zo is, dat je even kort een belletje doet. Het had ze misschien als ouders zijnde juist wat sterker gemaakt.

Binnen zijn gezin wat hij nu heeft had hij dat waarschijnlijk ook gedaan.

Ik bedoel dit niet zwaar, maar gewoon even kortsluiten samen.

Nou, eh, nee, zou niet in me op komen om dit met mijn partner of mijn ex te overleggen. En bij mijn ex ook niet.

Denk dat ik het heel vreemd gevonden zou hebben als hij dit gedaan had. En hij ook van mij. Het gaat om na school even de stad in in de week dat ze bij haar vader is. Niet om een tatoo of een feest tot diep in de nacht.

CharlieB schreef op 24-08-2025 om 17:18:

[..]

Maar als je, en dat bedoelt Schemerlampje volgens mij, als ouder dit niet als situatie inschat om 'te moeten overleggen' (zoals het halve forum hier ongeveer) dan maak jij het met je 'jammer dat dit contact niet zo is onderling' toch zelf ontzettend zwaar? Er is namelijk in mijn ogen überhaupt geen 'situatie'. Gewoon een middag die dochter met vriendinnen wil doorbrengen. Ze gaat niet bij een jongen slapen, ze gaat niet op reis, ze gaat geen tattoo nemen. Ze gaat de stad in, overdag. Als het goed is, is ze daar wel een beetje op voorbereid.

Nou, ik niet, zo denkt TO erover. En dan is het jammer dat er niet toch even is kortgesloten. Bij mij in de omgeving merk ik ook dat veel ouders verschillende visies hebben over dat soort dingen en dat is prima. Dat mag elk ouder zelf afwegen. Alleen in het relaas van TO merk ik dat zij het prettiger had gevonden als er even was kortgesloten onderling en dat vind ik niet heel gek. Misschien had ze nog even wat willen zeggen of vragen daarover, dat kan. Het gaat er ook niet om of het goed of fout is. Het gaat erom dat ze het prettig had gevonden dat er even wat overlegruimte was geweest onderling..... wij kennen natuurlijk niet de precieze reden. Achter haar bezorgdheid kan natuurlijk ook terechte zorg zitten. Kind is Bijvoorbeeld verkeerstechnisch niet sterk en ga zo maar door. Dat weten we nu niet.

Ysenda schreef op 24-08-2025 om 18:03:

[..]

Nou, eh, nee, zou niet in me op komen om dit met mijn partner of mijn ex te overleggen. En bij mijn ex ook niet.

Denk dat ik het heel vreemd gevonden zou hebben als hij dit gedaan had. En hij ook van mij. Het gaat om na school even de stad in in de week dat ze bij haar vader is. Niet om een tatoo of een feest tot diep in de nacht.

Klopt, dit gaat niet om een feest tot diep in de nacht. Maar wat ik bedoel te zeggen is, dat voor deze TO dat waarschijnlijk wel prettig is. Het gaat er ook niet om dat ze naar stad gaat, maar dat ze dit voor de eerste keer doet. En dat TO dat spannend vindt. Mijn ervaring is dat dit niet 'zomaar' is, maar dat dit dan vaak bijvoorbeeld kinderen betreft die net wat extra begeleiding nodig hebben.  Dat gevoel van 'spannend' vinden, ook vaak een oorzaak heeft. Vaak niet eens zozeer je eigen angst op zich, maar wat maakt dat je dit zo ervaart. Bijvoorbeeld een erg impulsief kind hebben, een niet sterk verkeerstechnisch kind hebben en ga zo maar door. Dus heel fijn dat het halve forum dit oké vindt, maar ik vraag mij dan wel af of zoiets bij TO speelt.

Maar goed ik begreep dat TO al niet meer meeschrijf?

BritgetJones007 schreef op 24-08-2025 om 19:21:

[..]

Klopt, dit gaat niet om een feest tot diep in de nacht. Maar wat ik bedoel te zeggen is, dat voor deze TO dat waarschijnlijk wel prettig is. Het gaat er ook niet om dat ze naar stad gaat, maar dat ze dit voor de eerste keer doet. En dat TO dat spannend vindt. Mijn ervaring is dat dit niet 'zomaar' is, maar dat dit dan vaak bijvoorbeeld kinderen betreft die net wat extra begeleiding nodig hebben. Dat gevoel van 'spannend' vinden, ook vaak een oorzaak heeft. Vaak niet eens zozeer je eigen angst op zich, maar wat maakt dat je dit zo ervaart. Bijvoorbeeld een erg impulsief kind hebben, een niet sterk verkeerstechnisch kind hebben en ga zo maar door. Dus heel fijn dat het halve forum dit oké vindt, maar ik vraag mij dan wel af of zoiets bij TO speelt.

Maar goed ik begreep dat TO al niet meer meeschrijf?

De oorzaak van het spannend vinden kan ook bij moeder liggen he. Aangezien vader het prima vindt, lijkt die kans me ook best reëel. 

ik denk dat het niet bij vader opgekomen is om moeder in te moeten lichten. Ik stel me zomaar voor dat dochter enthousiast tijdens het eten zegt; ik ga morgen met een paar meiden de stad in. En dat vader alleen maar gedacht heeft: wat leuk! En dat de beste man oprecht geen seconde heeft gedacht aan het scenario dat ex daar weleens moeite mee zou kunnen hebben. 
omdat het zo’n volkomen normale gang van zaken is als meisjes in de brugklas dit soort dingen willen doen. 

BritgetJones007 schreef op 24-08-2025 om 19:11:

[..]

Nou, ik niet, zo denkt TO erover. En dan is het jammer dat er niet toch even is kortgesloten. Bij mij in de omgeving merk ik ook dat veel ouders verschillende visies hebben over dat soort dingen en dat is prima. Dat mag elk ouder zelf afwegen. Alleen in het relaas van TO merk ik dat zij het prettiger had gevonden als er even was kortgesloten onderling en dat vind ik niet heel gek. Misschien had ze nog even wat willen zeggen of vragen daarover, dat kan. Het gaat er ook niet om of het goed of fout is. Het gaat erom dat ze het prettig had gevonden dat er even wat overlegruimte was geweest onderling..... wij kennen natuurlijk niet de precieze reden. Achter haar bezorgdheid kan natuurlijk ook terechte zorg zitten. Kind is Bijvoorbeeld verkeerstechnisch niet sterk en ga zo maar door. Dat weten we nu niet.

Maar je kan toch niet alles afstemmen als (gescheiden) ouders? Dat is toch geen reële verwachting richting vader? Er ís geen situatie, dus wat moet je dan overleggen? En hoe moet je dan bedenken dat je dat had moet overleggen? TO maakt er een situatie van, maar dat is haar issue. Dat kun je vader niet kwalijk nemen, noch kind. 

Als kind verkeerstechnisch niet zo sterk is dan neem ik aan dat beide ouders de hele zomer heel druk zijn geweest om haar sterker te maken. Dat ze in de stad naar school gaat, komt niet uit de lucht vallen. En als ze nog steeds verkeerstechnisch niet sterk is, verwacht ik dat ik dat in het rijtje van argumenten had teruggelezen

CharlieB schreef op 24-08-2025 om 19:37:

[..]

Maar je kan toch niet alles afstemmen als (gescheiden) ouders? Dat is toch geen reële verwachting richting vader? Er ís geen situatie, dus wat moet je dan overleggen? En hoe moet je dan bedenken dat je dat had moet overleggen? TO maakt er een situatie van, maar dat is haar issue. Dat kun je vader niet kwalijk nemen, noch kind.

Als kind verkeerstechnisch niet zo sterk is dan neem ik aan dat beide ouders de hele zomer heel druk zijn geweest om haar sterker te maken. Dat ze in de stad naar school gaat, komt niet uit de lucht vallen. En als ze nog steeds verkeerstechnisch niet sterk is, verwacht ik dat ik dat in het rijtje van argumenten had teruggelezen

Sowieso een probleem tegenwoordig: kinderen zijn qua fietsen niks meer gewend. Ik had een paar jaar geleden een tweeling in de klas die niet eens konden fietsen, zo zielig. 

CharlieB schreef op 24-08-2025 om 19:37:

[..]

Het gaat ook niet zozeer om kwalijk nemen. Dat is mijn punt niet, maar schijnbaar had deze TO wel een bepaalde verwachting van haar ex. Dit soort dingen gen hadden ze ook eerder moeten bespreken samen zodat het duidelijk is hoe te handelen als ouders, ook al zijn ze uit elkaar. Hoe dit precies werkt bij gescheiden ouders weet ik niet...ik dacht dat dit soort dingen in een ouderschapsplan zijn vastgelegd?
Kan best zijn dat deze ex misschien ook wel ergens over een mening heeft. Bijv over uitgaan enz. De communicatie is er dan blijkbaar niet.

SuzyQFive schreef op 24-08-2025 om 21:24:

[..]

Sowieso een probleem tegenwoordig: kinderen zijn qua fietsen niks meer gewend. Ik had een paar jaar geleden een tweeling in de klas die niet eens konden fietsen, zo zielig.

dat is wel heel extreem. Maar ligt hier dan geen motorisch probleem onder dan? Dit zou ik zien als een 'signaal' namelijk.

Bron: NRC, 24 augustus  2025

'Op de basisschool van mijn zoon (11) ontvangen we sinds een paar jaar geen overzicht meer met de namen, geboortedata en adressen van zijn klasgenoten, plus telefoonnummers van hun ouders.

De reden? Privacywetgeving. Volgens de AVG, zegt de school, mogen er zonder toestemming geen persoonsgegevens meer van leerlingen en ouders worden gedeeld. Voornamen is de max. De school van mijn zoon is daarin niet uitzonderlijk: navraag bij de PO-raad, de koepel van basisscholen, leert mij dat dit de standaard is in het hele land.'

Overleg vanuit vader, had waarschijnlijk weinig nut gehad. Uit die paar berichten van TO hier, blijkt dat ze over niet veel zelfreflectie beschikt en dwars wordt als er dingen gezegd worden die niet in haar straatje passen. 

Ik denk dat het tijd wordt dat TO aan zichzelf gaat werken. Volgens mij heeft ze de scheiding nog niet volledig verwerkt. 

BritgetJones007 schreef op 24-08-2025 om 22:48:

[..]

Het gaat ook niet zozeer om kwalijk nemen. Dat is mijn punt niet, maar schijnbaar had deze TO wel een bepaalde verwachting van haar ex. Dit soort dingen gen hadden ze ook eerder moeten bespreken samen zodat het duidelijk is hoe te handelen als ouders, ook al zijn ze uit elkaar. Hoe dit precies werkt bij gescheiden ouders weet ik niet...ik dacht dat dit soort dingen in een ouderschapsplan zijn vastgelegd?
Kan best zijn dat deze ex misschien ook wel ergens over een mening heeft. Bijv over uitgaan enz. De communicatie is er dan blijkbaar niet.

Nee, zo gedetailleerd is een ouderschapsplan (gelukkig) niet. Dat gaat over grote zaken: openbaar of katholiek onderwijs, wel of niet vaccineren, wie spaart er voor het kind, waar staat kind ingeschreven, wie haalt of brengt als ze nog niet zelf kunnen reizen, wie is verantwoordelijk voor de garderobe. Bij welke ouder staat het kind op de ziektekostenverzekering.

Wat is de omgangsregeling.

Maar niet dit soort kleine onderwerpen.

BritgetJones007 schreef op 24-08-2025 om 17:10:

[..]

Klopt, daarover had ik het ook niet. Over afspreken, maar over een situatie die voor het eerst voorkomt. Ik neem aan dat die vader dat over zijn tweede leg kind ook kort even overlegd. Hoeft niet zo zwaar opgevat te worden. Jammer dat dit contact niet zo is onderling.

Maar dit is een situatie waar wel meer ouders tegenaan lopen en hoe gaan we daar mee om. En dat kan dus zijn, dat dochter dat gewoon mag, maar dat ze rekening houdt met...... noem maar op

Zoals ik dus al schreef gebeurd dit dus niet. Met afspreken bedoel ik dus ook afspreken om een stad verder met de fiets naar de bios te gaan, of samen met het ov naar het strand te gaan. Nee dat bespreken we niet vooraf.

Decembermamma schreef op 25-08-2025 om 10:27:

[..]

Zoals ik dus al schreef gebeurd dit dus niet. Met afspreken bedoel ik dus ook afspreken om een stad verder met de fiets naar de bios te gaan, of samen met het ov naar het strand te gaan. Nee dat bespreken we niet vooraf.

Wij bespreken dat idd ook niet vooraf. Ik herinner me een keer dat man oudste (ca. 7 jaar toen) met vriendin mee had laten gaan voor een midweek vakantie. Vriendin ging met ouders naar het Sauerland (vanaf hier ca. 3 of 4 uur rijden) en vond het leuk als onze oudste mee ging. Man vond het een leuk plan, oudste wilde ook wel mee en hup, daar gingen ze. Ze waren al een uur onderweg voor ik het hoorde  

Eerlijk: ik schrok wel even, maar vond het daarna ook wel erg leuk voor oudste. Ik vroeg nog aan man: maar ze heeft helemaal geen paspoort?! 'O ja, niet aan gedacht....' Ze hebben een heerlijke week gehad.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.