Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 11 wil met nieuwe klasgenoten naar de stad

Dit zit me dus totaal niet lekker.
Even een introductie. Mijn dochter van 11 en 8 maanden is afgelopen dinsdag (het is nu donderdag) begonnen op de middelbare school in Nijmegen. Hiervoor zat ze op school in ons dorp. Hier gaat ze ook af en toe naar het winkelcentrum. Alleen of met een vriendin. 
Ze is enigst kind (voor mij dan, haar vader heeft afgelopen januari een zoon gekregen) en ik ben single moeder. Ik en haar vader wonen 300m van elkaar vandaan.

De situatie. Ze is dus dinsdag begonnen op de middelbare school. Er zijn geen bekende kinderen begonnen op die school, maar ze heeft al wel meiden gevonden om mee samen te fietsen vanuit ons dorp. 
Nu belde ze vanavond op om te vragen waar haar pinpas is. Toen ik vroeg waar ze die voor nodig heeft zei ze dat ze morgen na school met vriendinnen (lees, haar klasgenoten die ze 3 dagen kent) naar de stad (Nijmegen Centrum) wil. Ik was nogal overrompeld. Maar nu ik er langer over nadenk, gaat me dit allemaal te snel. 

Blijkbaar vindt haar vader dit oké,  maar ik dus niet. Ze is net begonnen op die school, en de school hanteert de regel dat brugklassers het terrein niet af mogen tussen hun eerste en laatste lesuur. Dat is vast met een reden. 
Is het vreemd om van haar te verwachten dat ze na school naar huis komt? Zeker in de eerste schoolweken?

Ik had graag contact opgenomen met de ouders van de andere kinderen, maar heb geen contactgegevens. 

Wees blij dat je kind direct vriendinnen gevonden heeft. Ze wil gewoon naar een paar winkels in dezelfde stad als ze naar school gaat, overdag, hoe gevaarlijk denk je dat dat is? 

Wat heerlijk voor haar dat ze zo snel aansluiting vindt! 
Wat is precies het bezwaar? Is het heel ver weg/ een gevaarlijke reis? Anders vijf euro extra storten en afspreken hoe laat ze thuis is
Ze is samen met anderen, het is openbaar gebied. Maak afspraken over hoeveel ze uitgeeft en hier was een gesprek over betalen voor anderen en geld (uit) lenen een keertje nodig. 

Curlingmoeder much? Natuurlijk mag dat kind even shoppen in de buurt van haar school.

Contact opnemen met de ouders van je kind dat op de middelbare school zit?

Ik denk dat mijn ouders geen idee hadden wie de ouders waren van mijn vriendinnen 

Ik snap wel dat je je dochter nog te jong om zo maar de stad in te gaan. Dat is wel het 'nadeel' van op deze leeftijd al naar Middelbare gaan.

Wat wil ze gaan doen? Uren shoppen tot 21:00? Of een hamburger eten bij de McDonalds?

Kan je niet zeggen  "Leuk voor je. Moet je doen. Ik wil dat je uiterlijk 18:00 thuis bent" (al kan ik me wel voorstellen dat dit afhangt van het tijdstip waarom school uit gaat). Ooit zal je moeten loslaten.

overigens hanteert die school en vele scholen met hen die regel om te voorkomen dat ze rondhangen in de wijk. Ten bate van de buurtbewoners dus. 

Ze is bijna twaalf en zit in de eerste. Hoort er allemaal bij hoor, hier dezelfde ervaring.

Loslaten.

Tijd om je kind los te laten. De middelbare is een totaal andere wereld dan de basisschool! Geen contact met ouders en minimaal met school. Spreek met je dochter af dat ze laat weten waar ze is, met wie en wat ze gaat doen. En hoe laat ze thuis moet zijn. En kinderen op die leeftijd hebben een eigen pinpas. 

Wat leuk voor je dochter. Samen een ijsje eten oid? 

Misschien wel handig om even afspraken te maken over gebruik pinpas, zoals niet voor iedereen dat ijsje betalen (en dan maar zien of ze het geld terug krijgt). Hoe laat je haar thuis verwacht of dat ze bijv een berichtje stuurt als ze weg fietst uit de stad.

Dat pubers tijdens schooluren niet van het terrein afmogen is voornamelijk omdat ze dan meestal te laat terug zijn in de les en buurtbewoners er last van hebben. Althans dat is de reden op mijn school, niet omdat het gevaarlijk is ofzo.
Natuurlijk laat je haar met haar nieuwe klasgenoten naar de stad gaan, wat fijn dat ze al zo snel leuk contact heeft! Je stort ook even wat extra zakgeld zodat ze iets kan kopen.

Contact opnemen met de ouders van die klasgenootjes? Waarom? Om te checken of zij ook mogen en ga je er dan in mee? Schei uit hoor, niet doen . Ik snap dat je het spannend vind maar je moet ook wel je kind het vertrouwen geven. Als je gelijk gaat verbieden valt ze buiten de groep, ook niet leuk.

Ik lees niks geks. Het gaat vanaf de middelbare school nou eenmaal ineens heel snel.

regel hier was altijd vanaf de brugklas mag je naar de stad maar voor avondeten thuis en niet alleen

emceeelwee

emceeelwee

21-08-2025 om 23:51 Topicstarter

Oké, blijkbaar ben ik dan toch een vreemde moeder. Misschien vind ik het ook wel pijnlijk dat ze het heeft geregeld met haar vader. Haar plannen zijn niet met mij besproken. En ja, het is voor mij te snel. Zo snel loslaten kan ik niet. Noem me maar lekker curlingmoeder.

Ik heb geen gegevens van andere ouders, dus contact met ze opnemen kan ik nog niet. De klassenlijst is nog in de maak. 
Mijn dochter kent de stad niet, dat vind ik ook spannend. 
En ik vind het dat ze eerst maar eens moet wennen aan helemaal zonder begeleiding 7km fietsen, naar Nijmegen, waar het veel drukker is, de nieuwe school, enorm gebouw, nieuwe klas, nieuwe lessen, verschillende leraren. 

Ze is heeft school van 8:45 tot 15:45. En moet van mijn ex om 18u thuis zijn. Dus heel veel tijd hebben ze niet, aangezien het minstens 30 minuten fietsen is naar huis. Ik vraag me nu af waarom ze überhaupt op vrijdag willen gaan,  als ze een lange dag hebben.

Dat "overlast voor de buurt" snap ik niet zo. Waarom mogen kinderen na de brugklas dan wel van het terrein af? Dan zijn ze echt aan het puberen.  
Ik zal een vragen waarom de school deze regel hanteert. Ik ben nu wel benieuwd.

emceeelwee schreef op 21-08-2025 om 23:51:

Oké, blijkbaar ben ik dan toch een vreemde moeder. Misschien vind ik het ook wel pijnlijk dat ze het heeft geregeld met haar vader. Haar plannen zijn niet met mij besproken. En ja, het is voor mij te snel. Zo snel loslaten kan ik niet. Noem me maar lekker curlingmoeder.

Ik heb geen gegevens van andere ouders, dus contact met ze opnemen kan ik nog niet. De klassenlijst is nog in de maak.
Mijn dochter kent de stad niet, dat vind ik ook spannend.
En ik vind het dat ze eerst maar eens moet wennen aan helemaal zonder begeleiding 7km fietsen, naar Nijmegen, waar het veel drukker is, de nieuwe school, enorm gebouw, nieuwe klas, nieuwe lessen, verschillende leraren.

Ze is heeft school van 8:45 tot 15:45. En moet van mijn ex om 18u thuis zijn. Dus heel veel tijd hebben ze niet, aangezien het minstens 30 minuten fietsen is naar huis. Ik vraag me nu af waarom ze überhaupt op vrijdag willen gaan, als ze een lange dag hebben.

Dat "overlast voor de buurt" snap ik niet zo. Waarom mogen kinderen na de brugklas dan wel van het terrein af? Dan zijn ze echt aan het puberen.
Ik zal een vragen waarom de school deze regel hanteert. Ik ben nu wel benieuwd.

Mogelijk woont de rest dichterbij, dus die zitten dan niet met dat half uur fietsen. Maar goed, in dat uurtje kan ze niet veel geks uitspoken toch? 

En verblijft ze deze week bij ex? Dan is het toch logisch dat ze het met hem regelt.

Voor de rest denk ik dat Nijmegen nou ook weer niet zo gevaarlijk is dat een stel meiden zich er niet redt. Als de rest er bekend is nemen ze je dochter wel op sleeptouw.

Moet ze alleen nog wel goed weten hoe ze weer op de goede weg naar huis komt..

Lekker laten gaan. Leuk dat ze nieuwe vriendinnen maakt. Ik zou blij voor haar zijn. 

Als ze bij haar vader is, bepaalt haar vader de regels, alleen bij gevaarlijke situaties heb je daar wat mee te maken. En dat lijkt me hier niet aan de hand.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.