Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 11 wil met nieuwe klasgenoten naar de stad

Broadway schreef op 22-08-2025 om 13:13:

[..]

allemaal leuk, maar in dit geval zei vader, waar kind momenteel verblijft, dat het prima is. en aangezien dit geen tattoo of andere studie is, mag paps dat gewoon doen

Ja uiteraard.  Dat was ik even kwijt. Als ze bij papa woont op dat moment en papa vindt het goed dan is het goed natuurlijk

emceeelwee schreef op 22-08-2025 om 09:41:

[..]

Eigenlijk verwacht ik wel een klassenlijst, aangezien ik toestemming heb moeten geven voor haar gegevens op die lijst.

We zijn weleens in de stad, maar ze weet er de weg gewoon nog niet. Haar school zit ook niet IN de stad, maar een paar km eronder. Als ze naar huis fietst, fiets ze juist van de stad af.

Anyway, ik heb inmiddels in mijn omgeving moeders gesproken met kinderen iets ouder, en eigenlijk mochten die meiden allemaal niet naar de stad het eerste halfjaar van de middelbare.

Misschien was het niet zo slim mijn vraag hier, aan heel Nederland te stellen, omdat iedereen hier in een ander stuk land woont, een andere situatie heeft, andere normen en waarden kent en men natuurlijk veilig van achter een schermpje reageert (ik had iets meer empathie verwacht, gelukkig waren sommige reacties wel lief ondanks dat de strekking vergelijkbaar was, thx daarvoor 🤍).

Die lijst is meer voor intern gebruik, maar wellicht is deze school een uitzondering. Hier worden echt geen lijsten meer gegeven. Maar goed dan krijg je een lijst; dan zal niet iedereen toestemming hebben gegeven dus heb je nog niet alle nummers. Maar wat wil je nou precies gaan bespreken met die ouders? Besef wel aub dat het hoogst ongebruikelijk is om zo te handelen en of dat nou zo prettig is voor je dochter.

Ik begrijp best dat het loslaten voor jou moeilijk is en daar heb ik zeker begrip voor, ik vind het echter geen reden dat dochter dan niet zou mogen. Net zoals wat je schrijft over de moeders die je gesproken hebt: hoe anderen het gedaan hebben is ook niet perse een reden om zo te handelen. Je dochter zit in een klas waar de pubers het wel mogen, niet meegaan is groot risico dat ze buiten de groep valt. Lijkt me ook niet prettig.

Ook al fietst ze naar huis van de stad af is het toch wel gebruikelijk om juist de weg te weten in het centrum. Ga als ze weer bij jou is samen een rondje fietsen, oefen met googlemaps mocht ze niet weten hoe het werkt, zorg dat ze weet hoe ze ook op andere manieren thuis kan komen zoals het OV etc. Werken aan haar zelfredzaamheid is beter dan dingen verbieden. Wat iemand anders al schreef; zo spannend en groot is Nijmegen niet, het is niet the Bronx.

Maar in alle eerlijkheid; is dit nu een punt omdat je bang bent dat dochter verdwaald en omdat je die nieuwe vrienden nog niet kent? Of omdat het nu in de week van je ex is en het niet besproken is met jou? Wat verwacht je; dat ex telkens voiraf alles met jou bespreekt voordat dochter iets mag? Dat werkt toch niet. Volgende keer is ze bij vader en wil ze bij klasgenootje X huiswerk maken/ naar het verjaardagsfeestje van Y, ; moeten zij en vader dan eerst contact met jou daarover hebben, lijkt me niet toch.

Oja en die klassenlijsten zijn doorgaans voor de mentoren, zij geven de lijst door aan degene die de gegevens in Magister zet zodat school jullie kan bereiken en nieuwsbrieven (online en offline) kan sturen. De lijsten met pasfoto's zijn ook alleen voor docenten om zo snel mogelijk de namen van de leerlingen te kunnen leren. 

Broadway schreef op 22-08-2025 om 10:50:

[..]

ik kom uit een dorp bij nijmegen, ben altijd naar school geweest in nijmegen, woon nu in, een ander, dorp bij nijmegen en heb nichtjes en neefjes die nu in nijmegen begonnen zijn aan de middelbare school. je verhaal klopt gewoon niet en er zitten hier niet alleen maar mensen uit amsterdam.

Precies.
Ik heb de middelbare school in Nijmegen gedaan. Vermoedelijk zelfs dezelfde school als waar het hier om gaat.
Nijmegen is een leuke, veilige stad.
Gun je dochter s.v.p. haar sociale contacten, het opbouwen van nieuwe vriendschappen en laat haar zich ontwikkelen tot een zelfstandige vrouw.

emceeelwee schreef op 22-08-2025 om 09:41:

[..]

Eigenlijk verwacht ik wel een klassenlijst, aangezien ik toestemming heb moeten geven voor haar gegevens op die lijst.

We zijn weleens in de stad, maar ze weet er de weg gewoon nog niet. Haar school zit ook niet IN de stad, maar een paar km eronder. Als ze naar huis fietst, fiets ze juist van de stad af.

Anyway, ik heb inmiddels in mijn omgeving moeders gesproken met kinderen iets ouder, en eigenlijk mochten die meiden allemaal niet naar de stad het eerste halfjaar van de middelbare.

Misschien was het niet zo slim mijn vraag hier, aan heel Nederland te stellen, omdat iedereen hier in een ander stuk land woont, een andere situatie heeft, andere normen en waarden kent en men natuurlijk veilig van achter een schermpje reageert (ik had iets meer empathie verwacht, gelukkig waren sommige reacties wel lief ondanks dat de strekking vergelijkbaar was, thx daarvoor 🤍).

Dus omdat velen een andere mening hebben zijn ze niet empathisch en reageer je ook niet meer verder...?

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van ouders die hun kind het eerste half jaar niet naar de stad laten gaan. Ik woon zelf in Nijmegen trouwens , dus niet "in heel Nederland". Gun je kind de aansluiting en de vriendengroep. Bovendien doet ze niks gevaarlijks.

Ik zou als vader ook niet heel blij hiermee zijn: ze is bij hem, hij bepaalt dat ze mag gaan (ik neem aan dat niet iedere activiteit volgens het ouderschapsplan moet worden overlegd en de vergelijking met een tatoeage nemen slaat natuurlijk nergens op), ze benadert jou alleen om haar pinpas te vragen en jij gaat voor dit hele plan liggen.

Ik ben er bang voor, maar hoop echt dat je dochter wel hebt laten gaan. Echt zo sneu dit

En een klassenlijst / andere ouders? Ik zou je als tip geven een beetje te verdiepen in hoe het op de middelbare gaat. In principe regelen de kinderen dingen zelf en ga je geen kennismaken met de ouders ed. Loslaten en coachen op afstand dus. Dochter is al zover lees ik , maar jij nog niet. 

Hier een herinnering van toen ik zelf naar de middelbare school ging en vanaf de eerste dag een klk met een ander meisje had. 
Dezelfde week vormde zich een gezellig groepje.
Toen ik aan dat eerste meisje voorstelde samen de stad in te gaan, mocht zij dat niet. Samen leren na schooltijd mocht ze ook ook niet en een keer naar de film begin van de avond was ook niet de bedoeling net als samen logeren.
We zijn vriendinnen gebleven, maar mijn focus verschoof naar iemand anders uit het groepje waarmee ik wel leuke dingen kon doen buiten schooltijd en waarmee ik daardoor veel closer werd.

onze kinderen wisten op hun elfde / twaalfde toen ze naar de eerste klas gingen 5 km verderop ook de weg in de stad niet goed. En dan wonen wij gewoon in Amsterdam. Langzaam leerden ze de weg als ze met klasgenoten meegegaan waren naar hun huis door van daaruit naar het Leidseplein te fietsen en daarna naar huis. Want die route kenden ze.
 Als ik dan vroeg waar het kind woonde, keken we op de kaart en liet ik zien dat ze heel erg omgereden hadden en liet ik de snellere weg zien. Dit was allemaal voor google maps en voordat ze op die leeftijd een telefoon hadden. Zo kregen ze langzaam de kaart van Amsterdam in hun hoofd. 
ze leren het beste de weg door hem zelf te vinden. 

Broadway schreef op 22-08-2025 om 10:50:

[..]

ik kom uit een dorp bij nijmegen, ben altijd naar school geweest in nijmegen, woon nu in, een ander, dorp bij nijmegen en heb nichtjes en neefjes die nu in nijmegen begonnen zijn aan de middelbare school. je verhaal klopt gewoon niet en er zitten hier niet alleen maar mensen uit amsterdam.

Daar komt nog bij dat de meeste mensen uit Amsterdam heel aardig zijn 😀

Voor to:
Ik hoop dat je nog meeleest hier. 
De meesten hier typen hun reacties op basis van eigen ervaringen. Een reactie als dat je er maar aan moet wennen is echt niet kwaad bedoeld. Je moet leren loslaten en dat kan heel moeilijk zijn weet ik uit ervaring. 

• De eerste keer alleen naar school
  • De eerste keer alleen maar de training op de sportvelden nog 7 minuten verder dan de basisschool
  • De eerste keer met vriendinnen naar de stad
  • De eerste keer stappen op de fiets als ze 17 zijn
  • De eerste keer werken met de auto en om 23.45 nog naar huis rijden. 

Het is allemaal rete spannend maar vooral voor jou! En je zal die spanning moeten laten waar hij hoort: bij jou!
Dat is wat wij je duidelijk proberen te maken.  De puber in kwestie durft het allemaal we en als ze niet durft dan komt ze wel vragen of jij kan zeggen dat ze niet mag of dat je dan kan zeggen dat ze naar de ortho moet of zo. 

Eerlijk toegegeven: De eerste keer dat ze op de fiets uit gingen heb ik geen oog dicht gedaan.  Toen ze binnen waren luchtig gevraagd: Leuke avond gehad?  En toen pas kon ik slapen maar kinderen wisten niet dat ik het heel spannend vond. 
Inmiddels zijn ze 20 en 23 en weten ze het wel maar ze zijn daar niet verantwoordelijk voor.  Ze hoeven niet te denken: Laat Ik maken dat ik om 00.30 thuis be want dat vindt mama fijn. 
Ze weten dat mijn telefoon mee naar bed gaat en dat ze altijd mogen bellen als er iets is. Laatste vrijdag voor de zomervakantie ben ik nog uit bed gegaan en aangekleed om dochter van de bus te halen wegens vreemd volk in de bus. 

Hoe hebben jullie je dochter voorbereid op deze nieuwe fase? Ik neem toch aan dat je wel afspraken hebt gemaakt over hoe jullie het willen qua met vriendinnen afspreken, sporten, geld uitgeven aan bijvoorbeeld snacks en huiswerk. Afspraken maken met vader, moeder EN dochter. Als je dat nog niet gedaan hebt is het verstandig om daar mee te beginnen,  dit weekend nog. 

Kampeerder schreef op 22-08-2025 om 05:34:

Waarom zit ze in Nijmegen op school als je haar eigenlijk liever niet in Nijmegen wil hebben? Ze is geen 11 jaar en 8 maanden maar bijna 12. Ze was groot/oud/wijs genoeg om naar de brugklas te gaan, dus nu is ze een brugklasser die brugklasdingen gaat doen. Op school en buiten school.

Klassenlijst met nummers van ouders krijg je denk ik niet hoor. Die mag school niet met je delen. Het is jouw kind. Iets mag wel of iets mag niet, daar ga je niet over overleggen met andere ouders.

Misschien wil ze even overleggen of hun kind bekend is in Nijmegen. Wat betreft fietsen op een veilige plek stallen ofzo.

Verder vind ik het niet vreemd dat deze moeder liever wat contact gegevens heeft van de andere ouders. Dat je kan overleggen als er iets is en je dus wel bereikbaar bent. Hoort ook bij je verantwoordelijkheid nemen. 

TO; is er een speciale reden waarom je het zo aanvliegt? Heeft dat alleen met moeite om los te laten te maken? Of jij kent je kind het beste...is ze hier volgens jou nog niet aan toe?

BritgetJones007 schreef op 22-08-2025 om 15:57:

[..]

Misschien wil ze even overleggen of hun kind bekend is in Nijmegen. Wat betreft fietsen op een veilige plek stallen ofzo.

Verder vind ik het niet vreemd dat deze moeder liever wat contact gegevens heeft van de andere ouders. Dat je kan overleggen als er iets is en je dus wel bereikbaar bent. Hoort ook bij je verantwoordelijkheid nemen.

Dat is ook niet vreemd.  Dat had ik ook van mijn kinderen, zodat we niet allemaal van A naar B hoefden te rijden met brugklaskamp, schoolfeesten en muziekavonden. Maar dat regel je op die leeftijd via de kinderen.  Je gaat er niet automatisch van uit dat je dat krijgt van de school. 

Ik heb zelf in Nijmegen op school gezeten en ik denk dezelfde school en ook hetzelfde dorp. Wij gingen na schooltijd niet naar de stad, maar gingen ook niet direct naar huis. Wij hingen regelmatig rond in de wijk waar we doorheen fietste. Ik kende het centrum van Nimegen wel op mijn duimpje omdat ik daar regelmatig kwam. Ik zou het loslaten. Als het goed is is  het een rechte weg naar huis. 

Je zou wel afspraken kunnen maken over hetvuitgeven van geld en sparen. En over het feit dat schoolwerk hier niet onder mag leiden. 

Ondertussen heb ik pubers en merk ik dat het gewoon is dat ze in groep 8 al naar de stad gaan. Deed ik in groep 7 ook al. Die van mij gingen wel mee, maar gaven geen cent uit.

Ik ken de meeste vrienden wel omdat ze hier eens zijn geweest. Maar wie hun ouders zijn? Echt geen idee. Wanneer zou je die gaan ontmoeten dan? Tenzij ik ze al kende vanuit de sport of basisschool. Maar anders is daar geen gelegenheid voor hoor. Je staat niet meer op het plein om ze op te halen. En ouders bellen doet echt niemand hier. Tenzij er sprake is van een noodgeval ofzo. Kinderen op de middelbare regelen hun zaken zelf. En dat laat jouw dochter hier ook zien. 

Daar komt nog bij dat ze bij haar vader is. Ze hoeft helemaal niets met jou af te stemmen. 

De enige kinderen die direct uit school naar huis gaan. En absoluut geen buitenschoolse zaken mogen doen zijn de religieuze kinderen hier op school. Die meisjes worden heel strak gehouden thuis. 

Waarom zou je 'als er iets is' moeten overleggen met andere ouders? Als jij thuis een noodgeval hebt en wil dat kind naar huis komt, dan bel je je kind. Als je kind een noodgeval heeft, belt het jou. En die andere kinderen hun ouders. 
Ik zou er ook niet vanuit gaan dat er heel vaak een noodgeval is. Dat is namelijk niet zo. Er zijn legio kinderen die in of nabij een stad wonen en daar naar school gaan. Ook in grote steden. En die na school nog wat chillen met hun vrienden. 

Als er samen gereden kan worden naar een kamp of activiteit of schoolfeest, dan regelen kinderen dat ook vaak onderling. Die vragen thuis of hun ouders kunnen/willen brengen of halen. En dan stemmen ze dat onderling wel af. Vaak doe je dat met mensen uit hetzelfde dorp zodat je niet eerst nog drie andere dorpen af moet rijden. 
Dat hoeft echt niet allemaal vanuit jou als ouder te komen. Je kunt het wel voorstellen aan je kind bij bijvoorbeeld een avondactiviteit, om met klasgenootjes die ook in jullie dorp wonen samen te rijden. En dan kan je kind dat verder met die klasgenoten regelen en zij met hun ouders.

Het stukje 'zelfstandigheid in mobiliteit' lijkt me wel nuttig om op te pakken.
Dat kan betekenen zelf ergens heen fietsen, maar ook reizen met het OV.
De route uitzoeken, welke buslijnen, treinen, haltes, tijden, inchecken, saldo opwaarderen, dat soort zaken. En hoe je terug moet fietsen vanaf bepaalde locaties naar huis.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.