Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 11 wil met nieuwe klasgenoten naar de stad

Bakblik schreef op 22-08-2025 om 12:07:

[..]

Het komt nog regelmatig te sprake. Weet je nog, die Kees die niet had bedacht dat als hij 9 km naar huize Bakblik fietste dan 24 km terug moest fietsen om te slapen?

Wij hadden regelmatig vrienden over de vloer die mee gefietst waren was zo'n 6 km maar geen idee hadden hoe ze alleen terug moesten fietsen naar de stad waar de school stond en zij woonden. Die werden dan naar de rand van de stad begeleid en kregen dan te horen dat het vanaf daar gewoon rechtuit fietsen was.

Als dochter van to nog niet goed de weg weet vanuit het centrum naar huis kan ik de ongerustheid van moeders wel begrijpen. Het is dan wel belangrijk dat je als ouder zorgt dat je kind dat zo snel mogelijk kan. Dus gewoon samen oefenen in het weekend. Was in mijn omgeving heel normaal om te doen.

Ysenda schreef op 22-08-2025 om 12:10:

[..]

Ik denk dat een half jaar te lang is, dan zijn de routines in de klas gevormd en ligt ze er al buiten. Juist nu in het begin er over praten en toch dingen buiten je eigen comfortzone toestaan die niet over veiligheid gaan: je laat haar niet naar een coffee shop gaan, wel naar de Hema.

Voor TO: En iemand stelde al de vraag wanneer is het ouderschapsplan opgesteld. Wij zijn gescheiden toen onze zoon nog geen jaar was, het ouderschapsplan is herzien toen hij 4 werd, toen hij naar de middelbare ging en met 16 is het ongeveer overboord gegaan en ging het alleen nog over de financiën. En sinds hij 18 is het ouderschapsplan afgelopen, alleen de financiële afspraken uit het scheidingsconvenant gelden nog: dat alimentatie doorloopt tot zoon uitgestudeerd is en dat stapelen van studies mag. (hebben wij beiden gedaan en gunnen we ons kind ook)

Dit is wel een heel belangrijke om rekening mee te houden. Veel groepjes vormen zich de eerste maanden in zo'n nieuwe klas.  Als je daar niet aan deel neemt, dan met Marietje chillen, dan met Marietje en Tineke ijs halen in de stad en nog eens met 5 meiden bij iemand thuis chillen dan hoor je nergens bij als het herfstvakantie is. 

Mijn oudste had in de brugklas een fietsmaatje dat veel erg claimde. Altijd samen fietsen was ook echt ALTIJD, heen en terug. 

Toen hoorde ze in oktober nergens bij. 

Pas in het begin van derde had ze toen een leuke groep meiden om zich heen.  

Dat is achteraf gezien best zonde.

Als brugger hadden mijn kinderen best veel vrijheid. Ze mochten best veel. 

Ysenda schreef op 22-08-2025 om 12:10:

[..]

Ik denk dat een half jaar te lang is, dan zijn de routines in de klas gevormd en ligt ze er al buiten. Juist nu in het begin er over praten en toch dingen buiten je eigen comfortzone toestaan die niet over veiligheid gaan: je laat haar niet naar een coffee shop gaan, wel naar de Hema.

De groepsvorming gebeurt NU, niet over een half jaar. Zet haar niet nu al buitenspel in de klas. Dat heeft veel akeligere gevolgen dan een uurtje naar de stad.

Ga zaterdag meteen een boodschap met haar doen in Nijmegen en laat haar zelf met haar telefoon de weg vinden, dan zie je meteen of dat al een beetje lukt. Hoeft niet meteen perfect te gaan, want in groep komen ze samen toch wel op de plek die ze willen.

Enne, dit had je in de vakantie natuurlijk al een paar keer met haar moeten doen... Maar goed, beter laat dan nooit.

Behalve al het bovenstaande: zorg dat je kind jouw nummer uit haar hoofd kent. Mocht ze haar telefoon kwijtraken dan kan ze je altijd bellen. Toen mijn kinderen op de basisschool zaten heb ik mijn nummer op een post-it op toilet gehangen, daar zaten ze toch elke dag, en nog steeds kunnen ze allemaal mijn nummer zo opdreunen.

Ik denk de bewuste school te kennen. Veel bruggers gaan in de eerste week met kleine groepjes nieuw verworven vrienden de stad in. Alleen maar gezellig! En dat zij de stad nog niet goed kent: haar vriendinnen misschien wel en dan kunnen zij haar juist helpen met haar weg vinden. Als het inderdaad deze school betreft, gaan ze waarschijnlijk in de komende periode ook met de klas naar de bibliotheek voor een soort kennismaking/workshop en daar moet ze dan ook naartoe op de fiets. Als je haar desnoods een appje laat sturen als ze daar is aangekomen, vervolgens een berichtje als ze vertrekt en weer een als ze bij vader thuis is, zit je denk ik qua gevoel wel prettiger. Maar ik snap het ook wel hoor, het is je oudste (en enige) kind, je bent toch voorzichtig. Maar pas wel op dat ze niet juist dingen stiekem gaat doen of buiten de boot valt omdat ze te beschermend wordt opgevoed. Kleine meisjes worden groot en dit hoort bij de reis naar zelfstandig worden. 

afrodite05 schreef op 22-08-2025 om 12:40:

Gaat het om een school die eindigt op woud? Ik ken die school. Veel bruggers gaan in de eerste week met kleine groepjes nieuw verworven vrienden de stad in. Alleen maar gezellig! En dat zij de stad nog niet goed kent: haar vriendinnen misschien wel en dan kunnen zij haar juist helpen met haar weg vinden. Als het inderdaad deze school betreft, gaan ze waarschijnlijk in de komende periode ook met de klas naar de bibliotheek voor een soort kennismaking/workshop en daar moet ze dan ook naartoe op de fiets. Als je haar desnoods een appje laat sturen als ze daar is aangekomen, vervolgens een berichtje als ze vertrekt en weer een als ze bij vader thuis is, zit je denk ik qua gevoel wel prettiger. Maar ik snap het ook wel hoor, het is je oudste (en enige) kind, je bent toch voorzichtig. Maar pas wel op dat ze niet juist dingen stiekem gaat doen of buiten de boot valt omdat ze te beschermend wordt opgevoed. Kleine meisjes worden groot en dit hoort bij de reis naar zelfstandig worden.

Ik heb hier geen ervaring mee en zie jou dit zeggen dus reageer even op dit bericht met mijn vraag. Is het normaal bij gescheiden ouders dat een kind de ouder waar hij/zij op dat moment niet verblijft zo op de hoogte moet houden van vertrek en aankomst bij de andere ouder? Dat is toch een supergrote belasting op een kind? 

Schoondochter schreef op 22-08-2025 om 12:43:

[..]

Ik heb hier geen ervaring mee en zie jou dit zeggen dus reageer even op dit bericht met mijn vraag. Is het normaal bij gescheiden ouders dat een kind de ouder waar hij/zij op dat moment niet verblijft zo op de hoogte moet houden van vertrek en aankomst bij de andere ouder? Dat is toch een supergrote belasting op een kind?

Lijkt mij niet. Genoeg kinderen die al op twee adressen wonen voordat ze een telefoon hebben. Dan doet de ex dat ook niet lijkt me. En dan kunnen ze best al alleen naar school/vriendjes/sport/supermarkt gaan. Ik vind zoveel appjes over waar je nu bent en heen gaan sowieso een enorme mentale belasting voor een kind. Ook als de ouders bij elkaar zijn. Stel je vergeet het een keer, is er meteen stress.

Spannend zo die eerste weken, daar gaat je kuiken, en dan fladdert het zo maar uit je handen en is veel sneller dan jij bent. 
Maar je hebt al bijna 12 jaar naar dit punt toegewerkt, vertrouw op je eigen opvoeding, de basis is gelegd. Nu mag ze gaan laten zien hoe goed jullie dat hebben gedaan.

[..]

Ik denk dat dit ook de laatste keer is dat moeder wat (vooraf) hoort over wat dochter uit school doet als ze bij haar vader is. Ik denk dat moeder nu ook niets had gehoord als dochter niet haar pinpas nodig had gehad. En dan niet omdat ze dat verborgen wilde houden, maar omdat dit heel normaal is en geen reden zou hebben gezien om te overleggen.

Wat niet wil betekenen dat ik dit ook niet spannend gevonden zou hebben. Maar ik zou heel blij geweest zijn als mijn dochter in de eerste week al vriendinnen had gemaakt om iets mee te gaan doen. 

[..]

Ja, dat lijkt mij ook. Ik heb zelf geen ervaring met gescheiden zijn, dus misschien was dit inderdaad geen goed advies.

Ja, het is vreemd dat je verwacht of je dochter direct na school naar huis moet als ze bij haar vader is. En het is overdag in Nijmegen, niet om 3.00 's nachts in the Bronx. Laat het los, je doet je dochter tekort. 

Ik denk dat wij (bijna) in hetzelfde dorp wonen en ik denk ook dat ik weet welke middelbare school je bedoelt. Laat haar gaan. Maak afspraken qua eindtijd en dan zie je wel hoe het is gegaan. Zo doe ik het met mij kinderen. Mijn oudste doet dit ook zo.
Het is een prima stuk om te fietsen. Nijmegen is een prettige stad. Laat haar ontdekken. Gaat het niet, dan pik je haar op of komt ze zelf naar huis toe. Ze moeten het toch leren.

emceeelwee schreef op 21-08-2025 om 23:51:

Oké, blijkbaar ben ik dan toch een vreemde moeder. Misschien vind ik het ook wel pijnlijk dat ze het heeft geregeld met haar vader. Haar plannen zijn niet met mij besproken. En ja, het is voor mij te snel. Zo snel loslaten kan ik niet. Noem me maar lekker curlingmoeder.

Ik heb geen gegevens van andere ouders, dus contact met ze opnemen kan ik nog niet. De klassenlijst is nog in de maak.
Mijn dochter kent de stad niet, dat vind ik ook spannend.
En ik vind het dat ze eerst maar eens moet wennen aan helemaal zonder begeleiding 7km fietsen, naar Nijmegen, waar het veel drukker is, de nieuwe school, enorm gebouw, nieuwe klas, nieuwe lessen, verschillende leraren.

Ze is heeft school van 8:45 tot 15:45. En moet van mijn ex om 18u thuis zijn. Dus heel veel tijd hebben ze niet, aangezien het minstens 30 minuten fietsen is naar huis. Ik vraag me nu af waarom ze überhaupt op vrijdag willen gaan, als ze een lange dag hebben.

Dat "overlast voor de buurt" snap ik niet zo. Waarom mogen kinderen na de brugklas dan wel van het terrein af? Dan zijn ze echt aan het puberen.
Ik zal een vragen waarom de school deze regel hanteert. Ik ben nu wel benieuwd.

Als ze die dag bij haar vader is regelt ze het met haar vader, want hij heeft de eindverantwoording. En ja, hij mag een andere beslissing nemen dan jij en hoeft voor deze normale dingen niet te overleggen met jou. Jouw huis, jouw regels. 

Ik weet niet hoe lang jullie al uit elkaar zijn, maar dit is wel altijd een lastige bij gescheiden ouders. Als het goed is komen de regels in beide huizen wel ongeveer overeen. En ander moet je het gesprek aan met je ex niet met je kind. Dat gesprek ga je aan als je kind in gevaar komt door de handelwijze van je ex, (dat is hier niet het geval) of als je kind echt niet gelukkig is met een regel bij je ex, die gezien de leeftijd van je kind ook heel ongebruikelijk is, denk aan een 9 jarige die nog verplicht een middagdut moet doen omdat de jongere kinderen in het gezin dat ook doen. Ook dat laatste is in deze situatie niet het geval. 

Op de middelbare en zelfs al aan het eind van de basisschool is het best gewoon om samen, dus niet alleen naar de stad te gaan. Ik woon in stad A en ze gingen met de trein naar stad B in de zomervakantie voor de middelbare startte, 1 van het clubje ging wel vaker met de trein naar familie, nr 2 kwam vaker in stad B en ze moesten die dag hun locatie aan hebben. 

Als ouder is dat loslaten, maar als het goed is heb je haar hier samen met haar vader al wel op voorbereid. Besef en bereid je er op voor dat je kind vanaf nu altijd een paar stappen op jou voorloopt. Dan is ze straks 15 en komt ze ineens thuis met een vriendje. Oeps, dan kan ze ook sex hebben, want daar hoeven ze niet thuis voor te zijn. Best kans dat ze daar ook sneller is dan jij zou willen. Maar ook dat is een keuze van haar. 

Wat je wil is dat ze open naar jou blijft zodat je dat gesprek houdt. Dat als er wat is ze toch naar jou of haar vader gaat, zoals ze nu ook gedaan heeft. 

Dit is een proces waar elke ouder door moet, van alle zorg verlenen naar zorg op verzoek gevolgd door het moment dat jij je kinderen om hulp vraagt en zij voor jou gaan zorgen. 

absor schreef op 22-08-2025 om 11:41:

[..]

Als jij zegt ‘het eerste half jaar nog niet, maar daarna is het goed’ dan is dat ook prima natuurlijk. Je kan samen met haar een paar keer en haar de weg uitleggen. En zij weet vanaf wanneer ze wel mag. Dat laatste is belangrijk

als je zegt ‘nee het mag gewoon niet klaar’ dat is onverstandig want dan leert ze dat ze dit soort dingen beter niet kan vragen en afspreken dat ze bij een vriendinnetje gaat ‘leren’ terwijl ze naar de stad gaat

maar klinkt alsof je dat eerste doet en na een half jaar is natuurlijk ook helemaal prima

allemaal leuk, maar in dit geval zei vader, waar kind momenteel verblijft, dat het prima is. en aangezien dit geen tattoo of andere studie is, mag paps dat gewoon doen

Goed dat je erkent dat het jou te snel gaat. Houdt het dan ook bij jezelf. Op de middelbare school bel je geen ouders meer van andere kinderen. 

Middelbare school is vaak wel een versnelde les loslaten en vertrouwen hebben. En dat mag je lastig vinden. Bespreek je gevoelens met je vriendinnen en laat je dochter lekker gaan. Laat haar genieten van haar nieuwe leven en de wereld ontdekken. Kennelijk heeft vaders voldoende vertrouwen in dochter dat zij dit aankan. Heb vertrouwen in vader en dochter dat dit goed komt.
Jouw gevoelens mogen er ook zeker zijn, maar deel dat met vriendinnen. Als je het nodig hebt laat je je door hun afleiden van je ongerustheid.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.