Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Carien

Carien

23-09-2008 om 10:47

Dochter (12) overspannen van huiswerk

Mijn dochter van 12 zit in de brugklas havo/vwo en ze haalt fantastische cijfers. Ze maakt lange dagen op school, meestal is ze 15.45 thuis en twee dagen pas om 16.30. Ze heeft 1x per week streetdance en een uurtje per week musicalles, maar dat is eigenlijk te veel. Na de uitvoering van de musical, in november, stopt ze daar voorlopig ook mee.

Ze werkt niet zo snel, dat was op de basisschool al een probleem en dat speelt nu helemaal op. Ze krijgt haar huiswerk gewoon niet af doordat ze te langzaam werkt. Ze is ook nog eens onzeker en kan eerst een kwartier op haar potlood zitten kauwen voordat ze een keer iets opschrijft.

Wij zijn regio noord, ze gaat dus al een aantal weken naar school. Het is nu elke dag huilen, overstuur, gespannen. Het kind heeft wallen onder haar ogen en reageert op elke minuscule tegenslag (bijv. voet stoten) met een hysterische huilbui. Ik tel de dagen af tot de herfstvakantie (nog 4 weken, bluh!), maar wat ondertussen te doen? Wij als ouders besteden bijna evenveel tijd aan haar huiswerk als zijzelf met de begeleiding, het plannen en het overhoren. Het kost ons veel moeite om haar op tijd in bed te krijgen want elke avond is het huiswerk nog niet af en is ze te laat. We zitten in een negatieve spiraal van vermoeidheid en overbelasting. In de weekenden werkt ze vooruit voor de komende week om de dagen op te vangen dat ze musical of dans heeft en dus nog minder tijd om haar huiswerk te maken.

Het stomme is dat ze op zich in korte tijd heel snel kàn leren, volgens mij zit ze wel op haar plaats in de havo/vwo klas. Alleen ze treuzelt steeds bij het werken, ze raakt in paniek als ze iets niet in 1 keer snapt en we zijn dan vervolgens minstens een kwartier bezig haar te kalmeren voordat ze weer verder werkt.

Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

23-09-2008 om 10:59

Mmm

lastig zeg en ook echt zielig voor je dochter. Ik zou denk ik eens een praatje maken met haar mentor op school en/of de decaan, met haar erbij. Gewoon zodat die maar weten wat er speelt en haar wellicht tips kunnen geven hoe haar huiswerk aan te pakken.
Ik ben volledig onderuit gegaan in mijn 2e studiejaar (universiteit). Ik kon het niet meer bolwerken. Ik wist niet hoe ik het aan moest pakken en kon de hoeveelheden niet verwerken. Ik ben toen geholpen met 'hoe te leren', hoe pak je dat nou aan?
Ook iets minder perfectionistisch worden kan handig zijn.
Heeft ze af en toe tussenuren? dan kan ze ook vast wat maakwerk doen.

De uurtjes ontspanning bij clubjes en sporten zijn ook zo belangrijk. Ik zou daar niet mee stoppen, ik vind het niet echt heel veel in een week....

Sterkte!

Mijn dochter

Het lijkt of je mijn dochter beschrijft, op wat details na.
Op de basisschool was ook zij traag qua werken. Gevoelskind, altijd klaar om een glaasje water te halen voor een verdrietige klasgenoot, zorgen voor anderen en zichzelf vergeten. (Oei, van wie heeft ze dat toch < ik was precies zo!)
Haar kleine broertje heeft de diagnose Asperger, en sinds ik dat weet heb ik het vermoeden dat ook zij 'trekjes van' heeft. Informatieverwerking is echt een probleem. Ze haalt wel veel voldoening uit goede cijfers, en daarom jaagt ze die ook wel na. Maar alleen voor de vakken die ze interessant vindt.
Ik ga binnenkort eens een mailtje sturen aan haar mentor. Er speelt thuis ook nogal wat, dus dat komt er nog eens bij, en bovendien ligt ze niet zo goed in de klas. Ze is áán.
Sterkte Carien! Laat je het even weten als je iets bedacht hebt wat haar verder helpt? Wellicht hebben wij daar ook wat aan.
Josette68

Doen en laten

"Wij als ouders besteden bijna evenveel tijd aan haar huiswerk als zijzelf met de begeleiding, het plannen en het overhoren."
Het is goed om haar te helpen bij het krijgen van inzicht in wat ze allemaal moet doen, maar vergeet vooral niet haar inzicht te verschaffen in wat ze net zo goed kan laten. Niet alles wat voorgeschreven is moet ook per se.
Overigens: trap niet in de val te denken dat het huiswerk op een lager niveau minder is. Het tegendeel is waar. Juist op het vmbo niveau moeten leerlingen vooral zweet laten zien. Veel letters produceren. "Bewijzen" dat ze kunnen werken en doen wat er gezegd wordt.
Op het havo en zeker het vwo is meer te compenseren. Iets niet doen, of niet helemaal doen en toch een voldoende halen is daar wel mogelijk omdat er niet alleen naar werk, maar ook naar inzicht gekeken wordt.
Probeer met je dochter minder arbeidsintensieve werkvormen te vinden. Een gouden regel: begin met wat je wel weet. Sla over wat je niet weet en bewaar dat voor later. Het werkt hetzelfde als een kruiswoordpuzzel. Wat je wel weet en invult, brengt je voor de helft op het idee van die dingen die je niet (helemaal zeker) weet. Zo zal ze haar toetsen ook moeten maken en alleen zo krijgt ze die af in de gestelde tijd.
Neem taken van haar over waar ze te lang mee bezig is (Plaatjes zoeken?). Als ze haar draai gevonden heeft kun je dat weer langzaam loslaten. Het is heel gewoon dat leerlingen in de war raken van het totale pakket dingen die er te doen zijn. Daar hoef je niet speciaal traag voor te zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Carien

Carien

23-09-2008 om 13:06

Perfectionisme

Mijn man en ik richten ons bij het begeleiden op het leren leren en het plannen van het werk. Onze zoon (nu in de tweede) pikte dat moeiteloos op, maar onze dochter wil er niet aan. Wij kunnen wel zeggen dat je een onbelangrijk stukje best een beetje mag afraffelen, maar dat wil ze niet. Ze wil alles perfect doen. Ze vindt ook alles belangrijk. In combinatie met langzaam werken en treuzelen werkt dat natuurlijk niet.

We nemen liever geen taken van haar over, dat vind ik een verkeerde boodschap. Ik ga wel samen met haar zitten en probeer haar ergens snel doorheen te loodsen. Het is moeilijk om de boodschap over te brengen dat iets niet helemaal perfect hoeft (bijv. een stamboom en beschrijving van het leven van mijn opa voor Geschiedenis). Ze raakt in paniek als ik de datum van overlijden van opa niet precies weet, ik stel voor dat alleen het jaartal ook wel goed is, maar het kost me een kwartier (met weer een huilbui) om haar daarvan te overtuigen.

Stom genoeg krijgt ze soms zelfs een minder hoog cijfer omdat ze iets heel precies heeft gedaan: een kaart van een zelfbedacht eiland voor Aardrijkskunde bijvoorbeeld, ze had bergen getekend en dat kan niet op de opgegeven schaal. Paniek en tranen vanwege een puntje aftrek (ze had alsnog een 7!). Ze had echt uren gewerkt aan die kaart.

Dus ik kan wel zeggen dat het niet erg is om een keertje een lager cijfer te halen, maar zij denkt er heel anders over.

ayla

ayla

23-09-2008 om 13:17

Huiswerkbegeleiding

is huiswerkbegeleiding geen optie voor haar, misschien krijgt ze daar wat handvaten waar ze verder mee kan.

En verder haal ik eruit dat ze nogal faalangstig is, misschien een optie om daar ook iets aan te doen.

Geen verkeerde boodschap

"Stom genoeg krijgt ze soms zelfs een minder hoog cijfer omdat ze iets heel precies heeft gedaan:"
Dat is de realiteit. Als ze haar proefwerk niet af heeft omdat ze te precies is, krijgt ze een onvoldoende. Doe je wel eens kruiswoordpuzzels of zoiets? Misschien lukt het je om haar via die weg uit te leggen dat succes vooral bepaald wordt door de volgorde.
Te precies zijn leidt niet tot hoge cijfers of voldoendes. Het werk af hebben is belangrijker. Je kunt haar helpen die prioriteit te stellen.
"We nemen liever geen taken van haar over, dat vind ik een verkeerde boodschap."
Daar zit geen verkeerde boodschap in. Ze moet de ruimte krijgen om zich een efficientere leerstrategie aan te meten. Zolang ze alles wat ze op haar bord legt op haar bord heeft liggen, ziet het eruit als een niet te nemen berg. Er minder op leggen helpt dan.
Groet,
Miriam Lavell

Carien

Carien

23-09-2008 om 13:57

Inderdaad: veel flauwekul

Dat vind ik nou ook, dat ze zoveel flauwekul opdrachten krijgen! Plaatjes zoeken, foto's bij de stamboom, een beschrijving van de computer (harddisk, geheugen, programma's): ik zie het nut er niet van in. Ik vind het vooral bezigheidstherapie. Bij dat soort opdrachten neem ik overigens wel wat van haar over of ik zeg het woordelijk voor vanuit de keuken.
Een proefwerk voor gym heb ik nog niet langs zien komen maar dat heb ik wel gehoord van een andere school: belachelijk!

Ik vind sowieso dat de boeken voor de middelbare school veel onzin bevatten. We betalen ons met z'n allen blauw aan werkboeken met een paar opdrachten en heel veel plaatjes, boeken die eenmaal volgeschreven (of niet!) na een jaar in de prullenbak kunnen. Wat is er mis met een leerboek en een gewoon schrift? Scheelt de helft in kosten. Maar goed, dat is een hele andere discussie

notorious

notorious

23-09-2008 om 14:18

Mee eens

Veel van de zorgvuldig uitgetypte opdrachten worden niet eens ingenomen! Ik zie ze gewoon nog in de map zitten na een week. Zoon weet niet waar hij het zoeken moet.

Die methodes met leer-, werkboek en internetsite (waar alles nog een keer op staat) ik snap er zelf geen bal meer van. En leraren gaan er zo hap snap door heen, huiswerk wordt niet doorgenomen of bekeken (ze kunnen zelf immers de toets maken op internet). Geen enkele aandacht vooraf over hoe je woordjes moet leren, maar wel na de eerste onvoldoendes allerlei uitleg.

Ik ben er 's middags fulltime mee bezig om hem inderdaad nog een beetje op de rit te houden, helpen met zoeken op internet, uittypen etc.

Waardeloos!

N

Bastet

Bastet

23-09-2008 om 15:09

Over gym toetsen

Dat vond ik altijd kul,die toetsen voor gym,al bedacht ik net wel dat een grote gym-nitwit,die het sporten zelf een ramp vindt,zijn cijfer mooi kan opkrikken zo..)
Bastet

Jujube

Jujube

23-09-2008 om 17:32

Hier ook

Hier ook een perfectionistische dochter. Op school waren we van tevoren al gewaarschuwd dat huilbuien, paniek, onvoldoendes e.d. 'normaal' kunnen zijn bij m.n. gymnasiasten. Hier wil dochter ook alles perfect doen, maar ze werkt wel redelijk snel. Wij helpen haar met plannen, overhoren en met de flutopdrachten (voor godsdienst tekeningen maken e.d.). Ze heeft tot nu toe 2 achten en een tien gehaald, dus daarover geen klagen. Donderdag heeft ze de twee eerste s.o.'s en vrijdag een proefwerk. Ze vindt dat erg spannend.
Maar bij haar is 't momenteel ook snel huilen, maar het is ook snel weer over. Ze baalt wel van het vele huiswerk, maar is erg gedisciplineerd en leert/maakt alles op tijd en herhaalt de leerstof ook. Ze ziet nu gelukkig wel in dat ze vragen ook gewoon open kan laten als ze ze niet begrijpt en gaat dan verder met de rest. Ik denk dat het over een paar weken allemaal veel lekkerder gaat lopen, want dan is ze gewend aan alle vakken, huiswerk, plannen, etc.
Groet,
Jujube

Pippin

Pippin

23-09-2008 om 23:03

Afstand nemen

Onze dochter heeft ook nogal eens de neiging hysterisch om te gaan met huiswerk. Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is om daar niet in mee te gaan. Anders wordt het alleen maar erger. Dan gaat ze denken dat ze gelijk heeft en dat het echt een ramp is als je je huiswerk niet afhebt . Hoe hysterischer zij is, hoe laconieker en rustiger ik word.
Ik zou een goed gesprek met je dochter aangaan. Misschien heeft ze zelf wel ideeen over de situatie. Ik zou duidelijke afspraken met mijn dochter maken. Wanneer en hoelang ze huiswerk maakt en wanneer jij in de gelegenheid bent om haar te helpen. Ik zou er verder afstand van nemen. Als zij een kwartier op haar potlood wil kauwen, is dat haar keuze, en het gevolg is dat ze geen tijd meer heeft om alles te doen. Jammer dan.
Wij helpen dochter wel met inplannen en prioriteiten stellen. Ook met onzinopdrachten kan ze op onze hulp rekenen. Maar ik voel me er absoluut niet verantwoordelijk voor als zij haar werk niet af heeft. En ik ga me ook niet in al haar sommen en opdrachten verdiepen. (hoewel dat soms best verleidelijk is, die wiskunde methodes zijn toch wel een heel stuk leuker geworden dan die van mij vroeger)
Pippin

rosa

rosa

24-09-2008 om 08:57

Mentor

ik zou eens met de mentor gaan praten. Mijn dochter zat toevallig naast me toen ik dit bericht las en zij vertelde dat hen in de brugklas was verteld dat je in ieder geval niet meer dan 1 uur aan een vak mocht besteden, dan moest je stoppen. Nou is 1 uur nog lang natuurlijk als je voor 5 vakken huiswerk hebt.. Maar in ieder geval was er beleid op van school om dit soort toestanden te voorkomen. Mogelijk is daar een afspraak over te maken tot bijvoorbeeld de krokusvakantie en dan opnieuw bekijken?

En in ieder geval geen uren meer besteden aan zo'n eiland-opdracht. Is hier ook geweest en ze vonden het prachtig en ze hebben er ook uren aan gewerkt, maar het levert maar weinig op. Ja, zo leren ze vanzelf alleen te werken voor iets dat iets oplevert... het zij zo. Dus alleen als je nodig je cijfer op moet halen, dan is dit relatief eenvoudig scoren.

Rosa

Saartje

Saartje

24-09-2008 om 11:39

Relativeren

Hoi Carien

Ook hier veel huiswerk. Ik heb een van de leraren met veel huiswerk (woont hier in de straat) er al op aangesproken. Hij zei dat als kinderen goed opletten in de les 20 minuten per vak maximaal is. Dit heb ik mijn zoon ook gezegd en hij stopt nu ook na 20 minuten. Het gaat hierbij natuurlijk niet over leerwerk maar maakwerk. Bij so en proefwerken kan dit langer zijn. Probeer het vooral allemaal een beetje te relativeren.

Als je dochter wil helpen help haar dan vooral met plannen en begrijpen van een methode. Wat is belangrijk om te weten en wat niet. Op het einde van het hoofdstuk staan vaak samenvattingen en leerdoelen.

Mocht het niet helpen ga dan snel met de mentor praten misschien kan hij/zij iets betekenen.

Het verhaal van alex klopt voor onze school niet. Een 7 gemiddeld is niet genoeg voor het vwo. Ik geloof via een ingewikkeld systeem dat minimaal een 7,5 is. Maar bij ons tellen de eerste 2 rapporten minder zwaar dan de laatste 2 rapporten.

succes

Saar

janneke

janneke

08-10-2008 om 18:54

Hier vwo kind, ongeveer half uur per dag

Heb hier een vwo, kind , eerste klas, heeft ong. half uur nodig voor huiswerk, ze leerde op de basisschool makkelijk.
Kan best zijn, dat sommige kinderen het heel makkelijk hadden op de basisschool , daarna op voortgezet komen ,dit is dan moeilijker, en dan niet weten hoe te leren, ze moeten dan eigenlijk leren leren. En plannen kunnen ze ook dan nog misschien niet, moet je ze ook mee helpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.