Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 14 jaar is 24/7 misselijk en vaak hoofdpijn

Jannie2005 schreef op 03-09-2026 om 08:42:

iedereen al bedankt voor het lezen en mee denken

Dochters ogen worden elk jaar getest want ze draagt al een bril. Tot nu toe heeft ze de goede sterkte qa glazen. En iemand sugeerde dat ze zwanger kon zijn. Ze is maandelijks ongesteld. Totaal niet met jongens bezig want die zijn in haar ogen vies. Gluten allergie willen ze pas uit sluiten op het laatst. En coeliakie ben ik mee bekend want oudste dochter heeft dat. Jongste heeft niet de symptomen die ik ken van mijn oudste.

Oei, Coeliakie is erfelijk en de symptomen kunnen verschillen per persoon. Ook heel bekend dat de puberteit of zwangerschap een trigger kan zijn voor een verergering (of soms vermindering) van de klachten. Hopelijk is dat het niet, ik heb het zelf. Een levenslang dieet is niet aangenaam. 

Kan het zijn dat het ongesteldheidsklachten zijn?

Jannie2005 schreef op 03-09-2026 om 08:42:

iedereen al bedankt voor het lezen en mee denken

Dochters ogen worden elk jaar getest want ze draagt al een bril. Tot nu toe heeft ze de goede sterkte qa glazen. En iemand sugeerde dat ze zwanger kon zijn. Ze is maandelijks ongesteld. Totaal niet met jongens bezig want die zijn in haar ogen vies. Gluten allergie willen ze pas uit sluiten op het laatst. En coeliakie ben ik mee bekend want oudste dochter heeft dat. Jongste heeft niet de symptomen die ik ken van mijn oudste.

Dat zegt niks . Symptomen kunnen verschillen.

zou het (de nasleep van) een hersenschudding kunnen zijn? Is ze gevallen, hoofd gestoten, geslagen? 

Ysenda schreef op 03-09-2026 om 08:45:

ik herken het van mezelf ik bleek allergisch voor de lijm van de vloerbedekking van de school.
Dat heeft ook maanden en veel onderzoeken geduurd. Er bleek een docent dezelfde klachten te hebben, kwamen we achter toen we elkaar troffen in het ziekenhuis en toen werd de link met de school gelegd.

Zo'n verhaal ken ik ook, maar dan van schimmel. 

Je kan ziek worden van leven of werken in een ruimte met schimmel, maar ook van schimmel in de binnenkant van bijvoorbeeld een rietjesbeker. Of drinkt ze misschien uit steeds eenzelfde waterfles zonder deze regelmatig af te wassen?

Om coeliakieonderzoek te laten wachten tot het laatst terwijl haar zus het heeft is echt te zot voor woorden!!! Is hartstikke erfelijk. Dat zij andere symptomen heeft zegt helemaal niets. Bij iedereen uit het zich anders. De kans is dus hartstikke groot.

En kijk anders eens of het een intolerantie kan zijn voor  bijv. chocolade. Ik krijg daar erge hoofdpijn/migraine van.

Vapet ze? Daar kun je ook misselijkheid van worden (bijv doordat de rotzooi die erin zit de maagzuurproductie overstimuleert). 
En hoofdpijn kun je er ook door krijgen. 

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet op couliakie onderzoekt. Gezien het in de familie zit zou ik dat juist als eerste uitzoeken.

Jannie2005

Jannie2005

03-09-2026 om 21:12 Topicstarter

iedereen weer bedankt voor het mee denken en advies. Coeliakie wil de kinderarts nog niet op testen ondanks ik dit heraldelijk heb verzocht omdat het aan de vrouwelijke lijn van de familie niet voorkomt of het bij de kant van de vader voorkomt weten we niet vooral omdat oudste dochter van een andere man is en volgens vader van de jongste komt het ook niet in hun familie voor 

hormonen? Ze kunnen zowel misselijkheid als hoofdpijn veroorzaken, maar misschien niet in deze gradatie.
Bij mijn eerste pil was ik iedere ochtend flink misselijk. Dus vooral 's avonds misselijk kan misschien te maken hebben met iets dat dagelijks ingenomen wordt (op een ander moment van de dag).

Heeft ze overdag nergens last van? 

Wat irritant dat hij het niet wil onderzoeken. Ook niet het basis bloedonderzoek op de specifieke antistoffen? 
Zelf vind ik stress nog het meest aannemelijk.
Hoe zit ze verder in haar vel?
Is ze opgewekt, doet ze leuke dingen, heeft ze leuke contacten, etc?

Ninoea schreef op 04-09-2026 om 08:25:

Wat irritant dat hij het niet wil onderzoeken. Ook niet het basis bloedonderzoek op de specifieke antistoffen?
Zelf vind ik stress nog het meest aannemelijk.
Hoe zit ze verder in haar vel?
Is ze opgewekt, doet ze leuke dingen, heeft ze leuke contacten, etc?

Precies dit vraag ik me ook af, ze hebben vast bloedonderzoek gedaan en dan zetten ze een vinkje extra bij wat er getest dient te worden. Buisje extra bloed is het probleem ook niet. Lijkt mij. 

Het klinkt toch het meest als stress. Bij veel stress moest onze dochter overgeven en had ze erg last van misselijkheid. De eerste twee jaar van de middelbare schooltijd heeft dit zowat iedere dag gespeeld.

Hebben ze ook onderzocht of je dochter een B12 tekort heeft? 
Wat stom dat de arts haar niet op coeliakie wil testen. Zou dat echt eisen.

Jannie2005 schreef op 03-09-2026 om 21:12:

iedereen weer bedankt voor het mee denken en advies. Coeliakie wil de kinderarts nog niet op testen ondanks ik dit heraldelijk heb verzocht omdat het aan de vrouwelijke lijn van de familie niet voorkomt of het bij de kant van de vader voorkomt weten we niet vooral omdat oudste dochter van een andere man is en volgens vader van de jongste komt het ook niet in hun familie voor

Als zowel de vader van je andere kind als jij niet weten of het in jullie families voorkomt, weten jullie dus ook niet uit welke lijn het komt. Dat kan dus ook bij jou vandaan komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.