Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


Ik verbaas mij eigenlijk best wel over de reacties hier dat je een 15-jarige moet loslaten, niet kunt verhinderen dat ze naar dat gezin gaat met hun complottheorieën. Hoezo niet?! Ze is nog maar 15 hoor...nog echt niet volwassen daar moet je als ouder toch nog voor zorgen en voor opkomen? 
Wel of niet vaccineren mag je zelf weten op die leeftijd, à la. Maar je mag als ouders toch best je best doen om het kind te overtuigen dat wel te doen, of beter niet om te gaan met mensen met radicale denkbeelden (wat complottheorieën in feite zijn). Laat je je 15-jarige ook omgaan met -ik noem maar wat- jihadisten of loverboys met het argument 'laat haar los' of 'dat hou je op deze leeftijd echt niet meer tegen' ?

 

troelahoep schreef op 17-11-2021 om 21:51:

Ik verbaas mij eigenlijk best wel over de reacties hier dat je een 15-jarige moet loslaten, niet kunt verhinderen dat ze naar dat gezin gaat met hun complottheorieën. Hoezo niet?! Ze is nog maar 15 hoor...nog echt niet volwassen daar moet je als ouder toch nog voor zorgen en voor opkomen?
Wel of niet vaccineren mag je zelf weten op die leeftijd, à la. Maar je mag als ouders toch best je best doen om het kind te overtuigen dat wel te doen, of beter niet om te gaan met mensen met radicale denkbeelden (wat complottheorieën in feite zijn). Laat je je 15-jarige ook omgaan met -ik noem maar wat- jihadisten of loverboys met het argument 'laat haar los' of 'dat hou je op deze leeftijd echt niet meer tegen' ?

Ik heb hier volgens mij niemand gelezen die vindt dat je dit zondermeer los moet laten. Wat wordt gezegd, is dat op dit moment alles wel is gezegd. Het is voor deze dochter duidelijk hoe haar ouders erover denken, maar ze hebben haar niet kunnen overtuigen van haar ongelijk. Ze weet ook dat haar ouders haar argumenten klinkklare onzin vinden. Denk jij dat ze van gedachten gaat veranderen als ze dezelfde argumenten maar vaak genoeg hoort? Als haar ouders geen kans onbenut laten om haar te vertellen dat ze niet in die rare leugens moet trappen? Volgens mij kom je daar geen stap mee verder. Sterker nog, als je maar doorgaat, is de kans groot dat ze nog meer argumenten uit hetzelfde sprookjesboek gaat zoeken om haar visie tegenover jou te verdedigen. Of, in het ergste geval, dat ze haar tijd liever door gaat brengen bij mensen die haar wel serieus nemen dan thuis waar ze voortdurend hoort dat ze in domme onzin gelooft. 

Volgens mij kan je de strijd in dit geval beter staken. Laat het los. Agree to disagree. Hou het thuis leuk en kraak haar niet af. Ze zal zich toch niet ineens laten inenten. En een kind dat zo beïnvloedbaar is, moet je niet van je afduwen. 



troelahoep schreef op 17-11-2021 om 21:51:

Ik verbaas mij eigenlijk best wel over de reacties hier dat je een 15-jarige moet loslaten, niet kunt verhinderen dat ze naar dat gezin gaat met hun complottheorieën. Hoezo niet?! Ze is nog maar 15 hoor...nog echt niet volwassen daar moet je als ouder toch nog voor zorgen en voor opkomen?
Wel of niet vaccineren mag je zelf weten op die leeftijd, à la. Maar je mag als ouders toch best je best doen om het kind te overtuigen dat wel te doen, of beter niet om te gaan met mensen met radicale denkbeelden (wat complottheorieën in feite zijn). Laat je je 15-jarige ook omgaan met -ik noem maar wat- jihadisten of loverboys met het argument 'laat haar los' of 'dat hou je op deze leeftijd echt niet meer tegen' ?

Wat Yette zegt: niet zonder meer helemaal 100% loslaten maar zorgen dat er ruimte blijft om in gesprek te zijn. 

Ik weet niet of jij een vijftienjarige hebt die om welke reden dan ook 'in de weerstand is geschoten'? Ik heb die wel, op een heel andere manier dan de dochter van TO. Mijn zoon is heel verstandig over Corona maar op andere gebieden een dwaallicht. Ik ben ook begonnen met: ik moet hem toch duidelijk maken dat ... Het is mijn  verantwoordelijkheid als ouder om ... . Als hij dit buitenshuis ook doet dan... dus moet ik ... Als hij dit blijft doen dan ... dus moet ik ...  etcetera. 

Ik kan je vertellen: het wordt alleen maar erger. Hoe meer ik zijn opvattingen probeerde te veranderen, hoe extremer hij ging doen en hoe meer hij uit verbinding ging. Wat ik inmiddels door schade en schande heb geleerd: ik handhaaf mijn éigen grenzen. Dit gedrag accepteer ik niet. Zo praat ik niet met jou. Ik meld soms kort wat ik van bepaalde ideeën of gedragingen vind en ik kap discussie daarover af. Ik probeer erop te letten dat ik geen olie op het vuur gooi. Zo blijft er liefdevolle ruimte over waarin ik met hem praten, lachen, leuke dingen kan doen. In de periode dat ik alleen maar vond dat ik hem wijzer moest maken, was er die echt nauwelijks meer. Je zit dan als ouder zelf ook volkomen in een kramp. Nu kan ik weer van hem houden en hem ook weer beter bereiken. En hij zal zélf moeten groeien in het leven. Dat kan ik niet voor hem doen. 

Ik snap wat jij zegt over loverboys en jihadisten. Maar ik hoop toch ook dat jij beseft dat ouders in die situatie met hun handen in het haar zitten. Er is nou eenmaal geen quick fix. Je mag je gelukkig prijzen als je kind 'alleen maar' in complottheorieën gelooft! Dat richt heel wat minder schade aan dan met een loverboy of jihadistische organisatie in zee gaan. 

Temet schreef op 17-11-2021 om 13:03:

nou snap ik dat ook. De eerste prik voor de chip, de tweede voor de batterij

Ah okee, ik leer veel bij!

Nu maak ik me toch wel zorgen hoe milieuvriendelijk ikzelf en al die andere gevaccineerde mensen zijn. Toch een hele belasting voor het milieu, al die batterijen in je lichaam. Zijn er al uitvaartondernemers die hierop kunnen inspelen denken jullie?

Rutiel, je weet toch wel dat het hele milieuprobleem ook een grote hoax is, toch?!

rutiel schreef op 18-11-2021 om 12:43:

[..]

Ah okee, ik leer veel bij!

Nu maak ik me toch wel zorgen hoe milieuvriendelijk ikzelf en al die andere gevaccineerde mensen zijn. Toch een hele belasting voor het milieu, al die batterijen in je lichaam. Zijn er al uitvaartondernemers die hierop kunnen inspelen denken jullie?

Die zijn niet meer nodig. Die chip in je lichaam regelt alles. Uitnodigingen voor je uitvaart worden automatisch verstuurd, cake en koffie en thee wordt geregeld, PowerPoint met foto's en filmpjes worden door die chip automatisch gestreamd. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Morgan-Salander schreef op 18-11-2021 om 14:00:

[..]

Die zijn niet meer nodig. Die chip in je lichaam regelt alles. Uitnodigingen voor je uitvaart worden automatisch verstuurd, cake en koffie en thee wordt geregeld, PowerPoint met foto's en filmpjes worden door die chip automatisch gestreamd. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Das handig zeg! Ik zal het onthouden voor als ik oud en krakkemikkig ben. Neem ik net voordat ik mn laatste adem uitblaas nog even de laatste update zodat alles goed geregeld is.

Lisabette

Lisabette

18-11-2021 om 21:31 Topicstarter

Bedankt voor alle verschillende perspectieven! Dat geeft mij ook weer nieuwe stof tot nadenken. Ik probeer met mijn dochter altijd in gesprek te blijven en ik neem haar mening altijd serieus (hoe ik er ook anders over mag denken). Haar huidige denkbeelden respecteren over dit onderwerp kan ik moeilijk, maar haar op haar denkfouten wijzen heeft ook geen zin. Dan komt ze nog meer in opstand merk ik steeds meer. Ik ga haar zeker niet dwingen tot vaccineren (naast dat het wettelijk niet is toegestaan). Ik probeer de vriendschap met die vriendin verder niet te stimuleren door neutraal te reageren. Die vriendin is dus ook bij ons gewoon welkom, zodat ik nog wat invloed op de situatie heb. Haar denken wordt alleen steeds extremer. Met het oplopen van de huidige besmettingen, begint ze corona steeds meer te ontkennen. Logische argumenten (chip heeft batterij nodig; chip past niet door zo’n dunnen naald, enz) doet ze af als onzin. De consequenties laat ik verder bij haar. Als wij ergens heengaan met een QR-code heb ik dit haar zelf laten oplossen. Ze wil nu alleen nergens meer heen en is tot een boycot overgegaan. Of we nu uiteten gaan, of dat het om de wintersport gaat, het lijkt haar niets te doen. Verder is het een lieve meid. Ze doet het goed op school en ook thuis hebben we nooit eerder problemen met haar gehad. Dit is extreme dus compleet nieuw.

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 21:40

Laten we er gewoon even van uit gaan dat het zoals heel veel momenten in onze kinderlevens een fase is. En zoals het vaak gaat met mensen, dus niet alleen kinderen.. Hoe harder jij ja roept, hoe eerder zij nee doen. 

Ik ben er ook zo een in sommige gevallen 🙈 En dat hoeft niet per definitie een slechte eigenschap te zijn. Als het maar weloverwogen is en niet om bijvoorbeeld de vriendschap met een vriendin kwijt te raken of omdat ze denkt dat er chips ofzo in zitten. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

18-11-2021 om 22:44

Ik begrijp dat er een wintersport vakantie gepland staat? Hoe gaan jullie dat als gezin aanvliegen als de situatie met jullie dochter zo blijft?

Dat principiële herken ik wel van mezelf op die leeftijd. Pubers bevinden zich in een heel onzekere fase van hun leven. Daarom zijn ze ontzettend op zoek naar zekerheden in het leven. Nuance staat niet echt in hun woordenboek. Ze zijn vaak uitgesproken voor of tegen dingen. Ik weet nog dat mijn klas ooit voor straf een overhoring kreeg omdat 'we' vervelend waren. Ik was niet vervelend geweest en het er dus niet mee eens dat ik ook straf kreeg. Uit principe niet geleerd. Resultaat: een 1. Inmiddels meer dan twintig jaar verder en zodra ik nu ergens een principe over heb komt mijn pa nog steeds met dat verhaal aanzetten om aan te tonen dat principieel zijn je weinig brengt in het leven.
Het is met mij redelijk goed gekomen. Ik ben tegen het uitsluiten van mensen obv vaccinatiestatus en QR-codes, maar ik doe er toch maar wel aan mee want anders heb ik er alleen mezelf (en mijn gezin) mee.
Ik kan het hebben van principes en daarvoor staan normaal wel waarderen. Alleen in het geval van jouw dochter niet, omdat haar principes op feitelijke onjuistheden zijn gebaseerd. 

Principiële standvastigheid van pubers vind ik toch echt van een andere orde en een stuk onschuldiger dan meedenken in deze complottheorieën. Die theorieën worden weloverwogen en bewust dmv nepnieuws verspreid met als doel onze samenleving te ontwrichten. Niet alleen over chips, maar ook dat je onvruchtbaar wordt van een vaccin, dat je genen veranderen, dat het een experiment is of een great reset, enz enz. Nog maar te zwijgen van dat gegoochel met grafieken.

Mensen zijn doodsbang in een pandemie, pubers en heel veel anderen zijn onzeker of juist veel te zeker over hun eigen gezondheid, twijfelaars, mensen naar wie nooit geluisterd wordt en nu ineens wel, veel mensen weten niet het verschil tussen feiten en meningen. Dat alles op een hoop vegend kom je tot een aardig grote groep mensen die er achter je aan zullen rennen. 
Je kunt pubers niet verbieden ergens achteraan te rennen, maar ze zijn slim en principieel genoeg om ook na te leren denken over wie voorop loopt, ook bij zaken waar ze het wél mee eens zijn. Dat kan een enorme uitdaging zijn. De grens tussen serieus meedenken met je opgroeiende kind en iets echt afkeuren is lastig voor ouders, dat herken ik helemaal. 
Ik vind dat trouwens één van de belangrijkste dingen die op school moeten gebeuren, en niet alleen in deze pandemie. Daar hoor ik niemand over.

Verder ben ik ook tegen qr-codes en 2 of 3G. Liever zou ik zorgen dat ons onderwijs echt kritische en autonoom denkende mensen aflevert, maar dat gaat allemaal nog erg lang duren.

Mallebeppie schreef op 18-11-2021 om 22:44:

Ik begrijp dat er een wintersport vakantie gepland staat? Hoe gaan jullie dat als gezin aanvliegen als de situatie met jullie dochter zo blijft?

Dat is heel simpel: iedereen gaat een week skiën en dochter gaat niet mee. Kijken hoe snel ze naar de GGD rent.
Nou denk ik dat het een theoretische discussie is, want ik denk dat de wintersportgebieden in veel Europese landen dicht blijven. Oostenrijk is vandaag in een lockdown gegaan, die zit niet te wachten op Nederlandse wappies. 

Lisabette

Lisabette

22-11-2021 om 16:53 Topicstarter

Mijn man en ik hebben besloten toch harder in te grijpen. Mijn dochter lijkt steeds meer het contact met de werkelijkheid te verliezen. Ze heeft vanaf vandaag voor onbepaalde tijd huisarrest. Ook mag ze niet meer met dat vriendinnetje omgaan. We zijn ons ook aan het oriënteren om haar van school te laten veranderen. Alles om het contact met dit vriendinnetje de wereld uit te helpen. Dit gedrag kan ik geen dag langer aanzien. 

Hoe reageerde ze op jullie maatregelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.