Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (5havo) doet niks/weinig

hallo iedereen,
Ik heb een dochter ze zit in 5 havo. Ze haalt geen hele hoge cijfers, maar staat ook geen onvoldoendes. Ze staat allemaal 6’en afgerond en een paar enkele 7’s afgerond naar boven. Nu staat ze dus ook geen onvoldoendes, maar leren ho maar. Ze doet niks. Ik zie haar nooit bezig voor school en ze is een enorme uitsteller. Moeten wij hier genoegen mee nemen omdat ze tot nu toe op slagen staat of moeten wij haar aanmoedigen meer voor school te doen omdat ze dan makkelijk hogere cijfers kan halen. Mijn man neemt geen genoegen met deze cijfers want ze kan meer, ik twijfel om actie te ondernemen want het is allemaal wel voldoende. Wat zouden jullie doen?


Het gaat dus prima, houden zo.

Wat zou je willen doen dan? 

Ze zit in 5 HAVO, dus gaat volgend jaar naar een vervolgopleiding. Ga je haar dan ook aan haar hand meenemen?  Ze zal een jaar of 16-17 zijn, dus ook geen klein kind dat je nog kan sturen. Ze zal zelf moeten leren dat handelingen consequenties hebben. Iets met oorzaak en gevolg.

 En sommige mensen komt het nou eenmaal aanwaaien. Of iig genoeg om er weinig moeite voor te doen. Met een 6 is ze ook geslaagd. 

Ik snap wel dat je meer wil, maaaaaarr is dat realistisch?

Beetje laat ook om nog actie te ondernemen. De schoolexamens zijn nu wel zo'n beetje afgerond dus daar is niks meer aan te veranderen. Ze staat voldoende en op slagen. Voor het CE moet ze sowieso een 5,5 gemiddeld halen dus als ze de huidige scores doorzet haalt ze haar diploma. En als ze het niet haalt moet ze nog een jaar 5 havo doen, dat is vooral voor haar zelf vervelend. 
De periode voor het CE zijn er vaak wel nog examentrainingen op school, maar vooral veel tijd voor zelfstudie. Dat betekent niet dat het per se nodig is om 8+ uur per dag te leren. Op een gegeven moment neem je niks meer op. Je kunt het ook moeilijk afdwingen. 
Doet ze niks? Of te weinig? Of is ze werkelijk hele dagen de hort op, feesten/chillen tot halverwege de nacht en dan de hele ochtend in bed liggen? Bij dat laatste zou ik er wel paal en perk aan stellen.

Onze dochter had een zelfde cijferlijst in havo 5. Toen de mentor aan mij vroeg of ze hard moest werken voor deze cijfers en ik zei dat ze helemaal niks deed, zei hij: prima, dan zie ik helemaal geen problemen.
Inmiddels zit ze op het HBO, heeft ze passie voor haar studie en doet ze niks anders dan studeren. Ik weet niet wat ik zie. Ze gaat echt voor negens, niet minder. 
Als jouw dochter de afgelopen 5 jaar zo heeft gehaald, ga ik er vanuit dat de laatste loodjes geen probleem hoeven te zijn. 

En wat wil je man doen met 'geen genoegen nemen'? De school verbieden een diploma te geven bij een zes gemiddeld omdat ze ook een zeven kan halen?
Ze is nu wel op een leeftijd dat ze zelf verantwoordelijkheid moet gaan nemen. Zeker op een vervolgopleiding. Voordeel is dat je die zelf kunt kiezen. Dat kan de motivatie aanmerkelijk verhogen. 

De examens zijn volgende maand toch? Hier had je echt vijf jaar geleden mee moeten beginnen, nu slaat het nergens meer op. Je kind is bijna volwassen. 

Ik zou trots op haar zijn .😜

Ben heel benieuwd wat je man er aan wil doen. Opsluiten op haar kamer, telefoon afpakken, straf? Gaat ze allemaal geen stap meer door zetten en de sfeer is wel verziekt. Ze haalt gewoon haar diploma zo, dus ik zie geen probleem. 

Dat is niet lui, dat is efficiënt studeren

We lezen van alles over jongeren die geestelijk in de knel zitten door de enorme prestatiedruk, jouw dochter weet precies hoeveel energie ze in haar opleiding moet steken om wel te slagen maar niet teveel last ervan te hebben. Tel je zegeningen, zou ik denken. 

Hoge cijfers staan mooi en zijn leuk om mee te pronken als je dat soort dingen interessant vindt, maar objectief gezien leveren ze niks op. Tenzij ze de kans verhogen om toegelaten te worden op een vervolgopleiding naar keuze. 

Straks als er gesolliciteerd moet worden, wordt er gekeken naar de resultaten van de vervolgopleiding, gecombineerd met de rest van haar cv. Of ze dan met een 6 of een 8 voor Duits is geslaagd interesseert geen hond meer wat. 

Dus je man moet, bot gezegd, niet zeuren. 

wat is het probleem? Heerlijk toch!

Zoon zorgde in havo 4 ervoor dat hij precies 6 stond, nog een mentorgesprek gehad dat hij niet zo op de rand van voldoende/onvoldoende moest gokken. Maar als het eens een keer mis ging en er een onvoldoende gescoord werd, werd die altijd weer opgehaald. In havo 5 nam hij zich voor met een 7 gemiddeld voor zijn eindexamen te halen. Dat heeft hij ook voor elkaar gekregen, precies 7.0.
Voor  het vervolg, de hbo-opleiding, heeft hij even moeten zoeken naar de juiste opleiding, maar toen hij die ontdekt had, haalde hij 9's. Nu heeft hij zijn universitaire master gehaald met gemiddeld hogere cijfers dan ik destijds, een brave vwo leerling. 
Dus ik zou zeggen, als je man nog eens 9's op haar lijst wil zien, zou ze een opleiding moeten vinden die haar op het lijf geschreven is. Bij zulke kinderen komt er wel uit als ze er voor willen gaan. 

Niks te klagen zou ik zeggen.  Hier zit er 1 die het niet gaat halenmaar wel graag had gewild. Ondanks 7 dagen in de week doorploeteren is het niet gelukt gemiddeld op voldoendes uit te komen. 
Medische oorzaak dat wel. Nog een jaar middelbare gaat het niet worden vanwege zijn leeftijd en tijd die hij al op vo heeft gezeten. Tel je zegeningen. 

Als ze het haalt ... Fijn.

Ik zou echter incalculeren dat de kans groot is dat het op het HBO of MBO misloopt met dezelfde houding. Maar tja, ze zal daar toch zelf met haar gezicht tegen de muur moeten aanlopen om dat te ervaren.

De zesjescultuur is enorm efficiënt! Wees trots op je dochter die nu al weigert aan de ratrace mee te doen! 

Auwereel schreef op 12-04-2023 om 18:02:

Zoon zorgde in havo 4 ervoor dat hij precies 6 stond, nog een mentorgesprek gehad dat hij niet zo op de rand van voldoende/onvoldoende moest gokken. Maar als het eens een keer mis ging en er een onvoldoende gescoord werd, werd die altijd weer opgehaald. In havo 5 nam hij zich voor met een 7 gemiddeld voor zijn eindexamen te halen. Dat heeft hij ook voor elkaar gekregen, precies 7.0.
Voor het vervolg, de hbo-opleiding, heeft hij even moeten zoeken naar de juiste opleiding, maar toen hij die ontdekt had, haalde hij 9's. Nu heeft hij zijn universitaire master gehaald met gemiddeld hogere cijfers dan ik destijds, een brave vwo leerling.
Dus ik zou zeggen, als je man nog eens 9's op haar lijst wil zien, zou ze een opleiding moeten vinden die haar op het lijf geschreven is. Bij zulke kinderen komt er wel uit als ze er voor willen gaan.

Als je man negens op een lijst wil zien, zal hij zelf een opleiding moeten gaan doen. 

Met alle aandacht voor overbelaste jongeren, heeft deze dame een manier gevonden om haar resultaten te halen en toch het goede leven te leven. Ruime resultaten zelfs, want ik lees geen onvoldoendes of twijfelachtige cijfers. Tijd voor je man om de gedachte dat een dochter achter haar boeken beter is dan de dochter die hij nu heeft, achter zich te laten. 

Ze begint volgend jaar aan een beroepsopleiding, dan merkt ze vanzelf of ze zich misschien iets meer moet inspannen. Of  misschien ook niet, is ze bijvoorbeeld een goede luisteraar of zo slim dat ze aan een halve instructie genoeg heeft  



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.