Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter dwars over vakantie

MamaE schreef op 08-08-2025 om 15:06:

[..]

Nee oké, ik wil het topic ook niet kapen met mijn eigen shit, maar ik sloeg een beetje aan op een puber van 14 die beslissingen mag maken voor het hele gezin.

Zodra je een puber mee laat denken, beslist een puber niet voor het hele gezin natuurlijk. De ouders beslissen. En in ons geval denk ik dat we vaak net iets vaker onze oren naar oudste lieten hangen dan naar jongste. 

Jongste was altijd best een tevreden kind en eenmaal op locatie deden we ook echt wel dingen speciaal voor jongste. Verder dachten wij dat hij wat meer te zeggen zou krijgen als hij ouder was een zijn oudere broer/zus niet meer mee zouden gaan. Met andere woorden; zijn tijd zou nog wel komen. Helaas gebeurde dat niet. 

Terugkijkend heeft hij er overigens geen moeite mee. Hij wist ook minder in te brengen doordat hij zoveel jonger was. 

Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 16:59:

[..]

Zodra je een puber mee laat denken, beslist een puber niet voor het hele gezin natuurlijk. De ouders beslissen. En in ons geval denk ik dat we vaak net iets vaker onze oren naar oudste lieten hangen dan naar jongste.

Jongste was altijd best een tevreden kind en eenmaal op locatie deden we ook echt wel dingen speciaal voor jongste. Verder dachten wij dat hij wat meer te zeggen zou krijgen als hij ouder was een zijn oudere broer/zus niet meer mee zouden gaan. Met andere woorden; zijn tijd zou nog wel komen. Helaas gebeurde dat niet.

Terugkijkend heeft hij er overigens geen moeite mee. Hij wist ook minder in te brengen doordat hij zoveel jonger was.

Mag ik vragen waarom zijn tijd niet kwam?

Bakblik schreef op 08-08-2025 om 15:07:

%#@÷%;*€##";
Kunnen jullie ophouden met het bestrijden van MamaE haar ervaring en hoe zij dat toen gevoeld heeft?
Het doet er niet toe in dit topic!
Ik had al gemeld bij beheer maar die hebben nog geen actie ondernomen. Nu vraag ik zelf maar.

Haar ervaring wordt niet bestreden, doe niet zo raar. Niemand trekt haar gevoel in twijfel, maar er is ook begrip voor de rest van het gezin destijds. Juist goed om ook die kant te belichten als iemand zich volledig slachtoffer voelt, een beetje relativering. 

Dan kunnen vader en dochter zich wellicht in de vakantie buigen over het milieuvraagstuk (blijkbaar interesseert het meer dan het arbeidsvraagstuk). Dit is de opgave. 
Volgens de ethicus Jan Willem Wieland, verbonden aan de VU in Amsterdammaakt het op zich niet zoveel uit wat iemand wel of niet doet of laat voor het milieu, daarvoor is de impact van 1 individu te klein. Maar het maakt wel uit als het gaat om eerlijkheid. Hij gaat daarvoor te rade bij Kant met zijn ethische imperatief: je moet van jezelf verwachten wat je van iedereen verwacht (zijn omschrijving in Trouw) oftewel handel naar het maximale dat zichzelf tegelijkertijd tot algemene wet kan maken. Met andere woorden: als jij vindt dat je mag vliegen moet je dat ook goed vinden voor iedereen. Ik hou van deze imperatief. 
Vervolgens stelt Wieland: om te voorkomen dat de aarde meer dan 2 graden opwarmt zou iedereen niet meer dan 100 ton CO2 mogen uitstoten, dus 100.000 kg. Kijk, daar heb je wat aan. 
Als je nu wil berekenen hoeveel CO2 je uitstoot dan vind je hier de stappen: https://www.nextenergy.nl/artikelen/co2-uitstoot-berekenen. Ik kom dan uit op 3526,47 kg (dieselauto telt zwaar, geen vliegvakantie, terugleveren van zonnepanelen geeft een negatief getal dus dat is gunstig). Hmm, dat valt mee, maar het klopt natuurlijk niet helemaal. Want ik wil dat de lantaarnlampen branden, de winkel en werklokatie verwarmd is, idem voor het zwembad, het geconsumeerde voedsel moet wel hier naartoe gevlogen worden, internetgebruik etc. Een aantal organisaties willen dat die cijfers voor boeren openbaar worden gemaakt, maar dan zou dat (volgens Kant) voor iedereen openbaar moeten worden, dus ook voor individuen en actiegroepen.
Het is een aardig begin. We hebben een mooi streefgetal: als iedereen zich kan beperken tot 100.000 kg CO2 uitstoot zal de aarde niet meer dan 2 graden opwarmen. Mooi uitgangspunt voor verdere discussie en rekenwerk. 

Bron: Trouw 08.08.25

Anoniemvoornu schreef op 08-08-2025 om 17:27:

[..]

Mag ik vragen waarom zijn tijd niet kwam?

Dat mag

Ik schreef dat al eerder in dit topic: CORONA!

Wij gingen van vakanties met het hele gezin, naar twee keer niet op vakantie, naar helemaal zonder kinderen op vakantie. Jongste wilde niet meer mee toen de anderen ook niet meer mee gingen. Ik had eerder gedacht dat hij dan misschien nog wel alleen mee zou gaan. Ook had ik gedacht dat oudste twee al eerder een keer niet meer mee zouden gaan. 

tsjor schreef op 08-08-2025 om 18:00:

Dan kunnen vader en dochter zich wellicht in de vakantie buigen over het milieuvraagstuk (blijkbaar interesseert het meer dan het arbeidsvraagstuk). Dit is de opgave.
Volgens de ethicus Jan Willem Wieland, verbonden aan de VU in Amsterdammaakt het op zich niet zoveel uit wat iemand wel of niet doet of laat voor het milieu, daarvoor is de impact van 1 individu te klein. Maar het maakt wel uit als het gaat om eerlijkheid. Hij gaat daarvoor te rade bij Kant met zijn ethische imperatief: je moet van jezelf verwachten wat je van iedereen verwacht (zijn omschrijving in Trouw) oftewel handel naar het maximale dat zichzelf tegelijkertijd tot algemene wet kan maken. Met andere woorden: als jij vindt dat je mag vliegen moet je dat ook goed vinden voor iedereen. Ik hou van deze imperatief.
Vervolgens stelt Wieland: om te voorkomen dat de aarde meer dan 2 graden opwarmt zou iedereen niet meer dan 100 ton CO2 mogen uitstoten, dus 100.000 kg. Kijk, daar heb je wat aan.
Als je nu wil berekenen hoeveel CO2 je uitstoot dan vind je hier de stappen: https://www.nextenergy.nl/artikelen/co2-uitstoot-berekenen. Ik kom dan uit op 3526,47 kg (dieselauto telt zwaar, geen vliegvakantie, terugleveren van zonnepanelen geeft een negatief getal dus dat is gunstig). Hmm, dat valt mee, maar het klopt natuurlijk niet helemaal. Want ik wil dat de lantaarnlampen branden, de winkel en werklokatie verwarmd is, idem voor het zwembad, het geconsumeerde voedsel moet wel hier naartoe gevlogen worden, internetgebruik etc. Een aantal organisaties willen dat die cijfers voor boeren openbaar worden gemaakt, maar dan zou dat (volgens Kant) voor iedereen openbaar moeten worden, dus ook voor individuen en actiegroepen.
Het is een aardig begin. We hebben een mooi streefgetal: als iedereen zich kan beperken tot 100.000 kg CO2 uitstoot zal de aarde niet meer dan 2 graden opwarmen. Mooi uitgangspunt voor verdere discussie en rekenwerk.

Bron: Trouw 08.08.25

Leuk! En toevallig dat het net vandaag in Trouw staat. 

Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 18:11:

[..]

Dat mag

Ik schreef dat al eerder in dit topic: CORONA!

Wij gingen van vakanties met het hele gezin, naar twee keer niet op vakantie, naar helemaal zonder kinderen op vakantie. Jongste wilde niet meer mee toen de anderen ook niet meer mee gingen. Ik had eerder gedacht dat hij dan misschien nog wel alleen mee zou gaan. Ook had ik gedacht dat oudste twee al eerder een keer niet meer mee zouden gaan.

Maar dan kwam zijn tijd toch nog wel alleen in een andere vorm jullie gaven hem toch daarna regie door hem niet mee te dwingen op familievakantie 😉

SuzyQFive schreef op 08-08-2025 om 18:19:

[..]

Leuk! En toevallig dat het net vandaag in Trouw staat.

Gisteren of woensdag, volgens mij 

Ik vind het prachtig dat een meisje van 14 probeert haar ouders wakker te schudden. Haar timing is waardeloos, de kans dat het haar ouders is gelukt om haar te 'kalmeren' ( @ ) en haar mee te nemen is groot. Maar toch!  

Ik vrees dus dat ze zich deze vakantie doodongelukkig en onbegrepen voelt en hoop dat haar inzichten in de toekomst invloed hebben op de keuzes van dit gezin. 

(misschien gaan ze komend jaar wel fietsen op de Veluwe. En als Kevin dan als enige weigert en niet valt te kalmeren, dan blijft hij maar lekker Home Alone  )

Kevin van "home alone". Nu zelf vader!

Anoniemvoornu schreef op 08-08-2025 om 14:01:

[..]

Er zijn zat ouders en kinderen die op 1 lijn zitten als het gaat om hoe ze hun vakantie graag invullen , ik zie dat bij pubernichtje , haar ouders en zij gaan elk jaar 1 keer naar een zonnig land en hebben maar allemaal dezelfde wens lekker veel luieren in en om de zee , dan hoef je niet veel te overleggen 😂

Dat was bij ons precies hetzelfde. Hij mocht wel mee beslissen naar welk hotel we gingen.

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/2550/pages/26/articles/2329187/27/1
Dit is de link naar het artikel in de krant van 8 augustus 2025

Wat trouwens ook nog een optie is voor pubers die niet meer met het gezin mee willen maar nog te jong zijn om twee weken alleen thuis te blijven, is een jongerenkamp of iets dergelijks. Eventueel aangevuld met logeren bij vrienden of familie. Maar dat regel je niet twee dagen van tevoren nog even. 
Voor volgend jaar wel een optie om te overwegen. 

Ook dan geldt dat je niet twee dagen van tevoren kunt besluiten opeens toch nog mee te willen naar Griekenland of een andere bestemming. 

MamaE schreef op 09-08-2025 om 11:08:

Wat trouwens ook nog een optie is voor pubers die niet meer met het gezin mee willen maar nog te jong zijn om twee weken alleen thuis te blijven, is een jongerenkamp of iets dergelijks. Eventueel aangevuld met logeren bij vrienden of familie. Maar dat regel je niet twee dagen van tevoren nog even.
Voor volgend jaar wel een optie om te overwegen.

Ook dan geldt dat je niet twee dagen van tevoren kunt besluiten opeens toch nog mee te willen naar Griekenland of een andere bestemming.

Mischien lees ik eroverheen,  maar to heeft nog steeds niet opgehelderd of zijn dochter 2 dagen geleden met dit bezwaar kwam of dat dit al veel langer bekend was en hij hoopte dat het voor de vakantie wel over zou waaien.. 

Kevin zit nu natuurlijk-met of zonder puber- in Griekenland, ik betwijfel of we nog van hem horen...

Anoniemvoornu schreef op 08-08-2025 om 10:58:

[..]

Jij noemt het haar zin geven , ik noem het luisteren naar de behoeftes van je kind, en als 1 van je kinderen geen behoefte meer heeft aan familievakanties op 14 jarige leeftijd, dan is een mokkende puber meeslepen toch voor niemand leuk.

Nou, niet helemaal mee eens. Een mokkende puber is niet leuk, maar wie weet wat ze bijgedraaid als ze er eenmaal waren. Nu hebben de ouders eraan toegegeven. en dan waren er dus 3 die wel op vakantie hadden gewild. Aangenomen dat ouders dat zelf graag wilden. Ja, ik zou hier moeite mee hebben gehad en dat lijkt me niet gek. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.