jane
25-01-2016 om 21:21
Dochter komt niet rond
Hoihoi,
Een vraagje,
Wij hebben een dochter van 16, wij geven haar elke maand 110 euro zak/kleedgeld. Hier moet ze in principe echt álles van doen.
Dit lijkt misschien veel, maar verder krijgt ze helemaal niks, nooit is 20 euro om uit te gaan, een oogschaduw, sportschoenen, of is een leuk shirtje als mama mee gaat shoppen. Nee écht alles moet ze van die 110 doen.
Nou zegt zee dat ze hier helemaal niet van rond kan komen, ze rookt (niet veel), 2 a 3 pakjes in de maand sigaretten, en eerlijk gezegd ben ik al blij dat ze niet andere ergere dingen rookt.
Ze gaat elk weekend vaak wel één dag uit, en dat wil ik haar ook niet ontnemen, want dat doet alle jeugd hier in het dorp.
Verder wil ze er natuurlijk ook een beetje modebewust bijlopen, maar ze koopt nooit merkkleding, ze haalt vaak spullen bij H en M, Primark, of goedkoop bestellen.
Schoenen koopt ze 1 a 2 keer per jaar, waarvan 1 keer merk, meestal nike ofzo.
Qua make-up is ze ook niet heel duur, ze gebruikt make up van Rimmel, dat vind ik eigenlijk wel goed. Budget vriendelijk, maar wel goed spul. Ze hoeft van mij nou ook weer niet met een action make upje te lopen.
Ook geven wij haar geen telefoon of laptop, of (andere) grote aankopen, elektronica. Dit moet ze allemaal zien te doen van haar maandgeld.
En om de 2 jaar, is een mobiel nou eenmaal vaak versleten.
Kortom, als ik het na ga. Snap ik best dat 110 euro niet veel is, als je daar echt alles van moet doen.
Ohja, enige, maar ook echt het enige wat ze krijgt buiten het zakgeld, is een telefoonabonementje van 15 euro per maand. Voor bellen, en wat internet.
Maar, ik heb ook vriendinnen, die geven hun kind gewoon elke keer 25 euro, als ze op stap gaan, gaan elk seizoen met hun dochter seizoenskleding shoppen, vaak wel wat merk hier en daar natuurlijk.
Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?
Zelf dacht ze aan 220, zodat ze ook kon sparen, maar dit leek mij wel veel?
Wat denken jullie dat je aan je kind kwijt bent, per maand als je alles wat je haar of hem geeft bij elkaar optelt, buiten een sport abonnement en het reguliere eten/drinken wat je sowieso in huis hebt?

Ely
03-02-2016 om 22:20
Eens met Skik
Live and let live. Ik vind het juist een grappig draadje, leuk toch hoe Jane beschrijft hoe zij dat doen. Iedereen maakt nou eenmaal andere keuzes, gelukkig maar. Juist die tegenstellingen maken het kleurrijk als je mij vraagt. En niemand komt toch echt wat tekort? Het eten zou misschien verser en gevarieerder kunnen maar hee, daar zijn ze vast niet de enige in....
Ik zou het wel interessant vinden als meer mensen zo openhartig dit soort dingen zouden delen haha

Vesper Lynd
03-02-2016 om 22:42
Deels
Deels kan ik me er ook wel in vinden. Ik besteed ook liever geld aan leuke doedingen en vakantie dan aan bijv een nieuwe bank. En ik koop liever voorgesneden andijvie dan dat ik een euro extra spaar. Liever make-up en parfum van goede merken dan een hele berg huismerkspul. Keuzes en je kunt je geld maar een keer uitgeven.

jane
04-02-2016 om 02:30
Thanks Skik
Thanks Skik ! zo zie ik het dus ook, ik hou wel is waar van luxe, maar laat er wel wat voor, en savonds eten we allemaal groenten met een stukkie vlees, dus om nou te zeggen dat ons eetpatroon onverantwoord is, nee. Karig, ja maar vinden wij niet erg.
Ik laat het hier maar bij, want wordt onderhand beetje gek van de mierenneukers.... miss beetje jaloers, omdat ze zelf de campina en calvé (je kunt ook de lidl en ah basic pot pakken) niet kunnen laten staan, en daardoor niet 100 euro naar de kapper kunnen brengen ? En daarom met action verzorging moeten rondlopen ?
In iedergeval, ik maar dat was al duidelijk, eet liever bordevol B-merken dan dat ik ook maar één euro aan mijn luxe weg moet doen...

Half a twin
04-02-2016 om 08:33
Eet liever lekker decadent eten en bezuinigen op luxe
Heb gisterenmiddag bijtijds op mijn doorgezakte bank mijn hobbytas ingepakt voor de clubmeeting in de avond. Dit jaar komt er wel een nieuwe bank als de opgebouwde buffer niet opgemaakt hoeft te worden aan een nieuwe CV ketel of auto maar dat terzijde.
Daarna ben ik bijtijds begonnen aan onze lekkere maaltijd. Verse zalm uit de oven met een korstje van paneermeel en parmezaanse kaas. Daarbij spaghetti met champignonsroomsaus en spinazie met ei. Helaas de spinazie wel uit de vriezer, want de verse was voor ons gezin onbetaalbaar (in mijn ogen dan). Aan deze ene maaltijd ruim 13 euro uitgegeven, het was de prijs meer dan waard.
Na het eten snel de vaatwasser ingeruimd en daarna naar de maandelijkse bijeenkomst van beginnende en gevorderde handwerksters. Een gratis toegankelijk initiatief van de hobbywinkel hier in het dorp. Aan mijn eigen project maar anderhalve toer gedaan, maar wel anderen geholpen met het lezen van het patroon en fouten gevonden in het patroon. Een dame uitgelegd hoe ze de tas kon maken die ik ook gemaakt heb. Hele gezellige avond gehad die niets kostte.
Nu gauw mijn haar wassen, want over 29 minuten staat de thuiskapster voor de deur om voor 16 euro mijn haar te knippen.

Hanne.
04-02-2016 om 08:37
Mee eens
Op zich ben ik dat met je eens ieder maakt zijn keuzes en zolang je niet meer uitgeeft dan er in komt geef je financieel gezien een verantwoord voorbeeld.
Maar...om nu te doen alsof het verschil tussen voor 45 euro boodschappen doen en een hoger bedrag alleen zit in geen merkproducten kopen vind0 ik wat naief. Om voor 45 euro per week boodschappen te doen zal je meer keuzes moeten maken. 2X per week bij (op kosten van) een ander eten helpt natuurlijk al flink. En dan nog 1x per week een niet volwaardige patat maaltijd eten ook.
Uiteindelijk zet je voor die 45 euro maar 4x per week een volwaardige maaltijd op tafel. Dat is aanzienlijk minder dan gemiddeld.
Is een keuze en dat mag zolang iedereen daar blij en gezond van blijft. Maar het is wel een keuze die iets verder gaat dan geen calve serveren.

Hortensia
04-02-2016 om 09:47
Je eerste bericht hier
Je schetst een situatie en vraagt: "Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?"
Je krijgt van alle kanten antwoorden. En vervolgens ga je zwaar in de verdediging hoe goed je het doet.
Wat wil je nou precies? Onze point of view, of bevestiging?
Het zal mij worst zijn wat je eet en waar je dochter haar make-up koopt. Als dit voor jou zo werkt, prima.
Maar vraag dan ook niet wat wij er van vinden.

rutiel
04-02-2016 om 12:55
Receptioniste
Nou ik begrijp toch eigenlijk ook wel dat je als receptioniste meer aandacht aan je uiterlijk moet besteden.
Ik vind het nogal een hakketak-discussie worden eigenlijk. De keuzes die Jane maakt zijn niet de mijne maar daarom niet beter of slechter. En zij voedt haar kinderen op in de geest van hoe ze zelf in het leven staat. Daar gaan ze echt niet dood aan of zo.
Ze heeft een vraag gesteld en onze argumenten hebben haar niet overtuigd. Prima toch?

Half a twin
04-02-2016 om 13:17
Meer aandacht aan uiterlijk besteden bij bepaalde baan oké
Dat je als gezicht van het bedrijf er verzorgder moet uitzien dan de schoonmaker of de klusjesman dat snap ik maar dan nog zit er een heel verschil tussen een thuiskapster en een behandeling bij Rob Peetoom. Action makeup en de top van het segment.
Als je zo karig moet eten om aan de standaard voor een verzorgd uiterlijk bij het bedrijf moet voldoen dan verdien je te weinig of leg je zelf de lat van een verzorgd uiterlijk veel te hoog.
Hoewel onvolledige voeding wel sterk van invloed is op je huid. Ik zou dat eerder in balansbrengen met goede voeding dan dure smeersels, maar dat ben ik.

jane
04-02-2016 om 23:20
En nu ga ik carnavallen
Hoezo doen jullie net of ik de top van make up gebruik? Ik gebruik Rimmel, iets duurder dan de Hema, of de clarice. Maar Rimmel is echt niet de hoogste prijsklasse hoor... top merken van make up, zijn chanel, la mere of monteil bijvoorbeeld.
Bij die merken betaal je voor een wenkbrauwpolood rond de 25 euro, bij rimmel zit je voor een wenkbrauwpotlood rond de 6, ja bij hema of clarice rond de 2.
Dan heb ik toch niet de top vd make up ? gewoon middenklasse...
Maargoed.... aan de meeste (niet allemaal hoor) reacties te horen, heb ik hier met veel dikke, degelijke huismoeders te maken...... vast aardige vrouwen, maar de meeste hier komen op mij over als extreem degelijk... niet zo mijn stijl
Ik ben wat bruisender dan de gemiddelde jm gebruiker, ik ga nu 5 dagen op hotel in Den Bosch, om te carnavallen.... mijn man gaat 5 dagen op hotel in Eindoven, en voor 5 dagen gaan we een open relatie aan... best leuk toch .... njah we gaan een beetje off-topic.
Veel plezier met de breiclub, kaarten-maak club, knutselmoeder op school, of brigadier ;p
Ik besteed mijn vrije tijd liever aan uitgaan, make up, evenementen, ennuh hier en daar wat SM
Hier werd door velen nogal nieuwschierig op gereageerd.. wat dat nou wel niet kost die SM producten, in de link een beginners pakketje.... Succes ermee he, Els, Ria, Truus, Tineke.... of zoiets
http://nl.aliexpress.com/item/Sex-Products-Handcuffs-Tied-Hand-Sexy-Bondage-Toys-For-Couples-Set-Adult-Game-Erotic-Toys-Rope/32422745006.html?spm=2114.010108.3.10.8wvYNH&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_2_505_506_503_504_502_10001_10002_10016_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10004_10009_10008,searchweb201560_8,searchweb1451318400_-1,searchweb1451318411_6448&btsid=a9239ccd-d258-4b80-927e-69043243d6dc
Ennuh, degene die het voor mij opnamen in deze discussie, thanks !
Ik ga me half in coma zuipen dit weekend, en voor de eerste de beste lekkere vent met mijn benen open in de bosjes ,)
(Kinderen zitten bij omaas hoor, wees gerust Ellie)
pfff... sorry hoor kon het ff niet laten
Welterusten

marinade
04-02-2016 om 23:59
Veel leut dan
...... maar vergeet niet de budget-condooms in de latex achterzak te doen.

Ginny Twijfelvuur
05-02-2016 om 00:41
Mwah
In je leren pakje aan de SM tijdens Carnaval in Eindhoven????
Nah, ik hoop dat je niet al te veel teleurgesteld wordt.

Paddington
05-02-2016 om 07:21
Jammer
weer iemand die de splinter ziet in iemand anders zijn oog, maar de balk mist in haar eigen oog.

myrthe
05-02-2016 om 07:28
veel plezier
Veel plezier. Deze burgertrut heeft haar muts ook al uit de mottenballen gehaald en gaat ook, weliswaar niet 5 dagen, carnaval vieren. Ik zal je niet tegenkomen want ik ben elders. je kinderen eten bij oma? Of vieren die het in Breda en Oss?

Half a twin
05-02-2016 om 08:28
Paddington
Bijna 8 volledige pagina's kort en krachtig samengevat! Top!!

Lou
05-02-2016 om 11:01
Tsss
Eerst zelf advies vragen, vervolgens alleen maar je eigen bizarre keuzes verdedigen en tot slot de reageerders afbranden als dik en degelijk en wat al niet meer. Tssss. Wil je nog überhaupt nog iets met dit forum? Niet echt jouw slag mensen toch?

Vesper Lynd
05-02-2016 om 11:57
Haha
Als het dan toch over generalisaties gaat. Ik denk bij Jane aan Barbie en Rachel Hazes. Prima mensen maar inderdaad heel andere types dan ik.

wil40
05-02-2016 om 12:28
Dat is maar goed ook.
Wat zou de wereld saai zijn als we allemaal hetzelfde zijn.

Molleke
05-02-2016 om 14:13
Nou afgebrand
Volgens mij werd Jane volledig afgebrand en werd er ontzettend puberaal gereageerd op haar keuzes en ik moet zeggen dat zij eerlijk een uitgebreid heeft geantwoord. Alleen in haar laatste post geeft ze een paar sneren weg. You go Jane Dus nou niet net doen alsof je haar nu zo netjes van advies hebt voorzien. Het hele draadje staat bol van veroordelen op een niet zo'n leuke manier.
Leven en laten leven..... heel moeilijk. Eerlijk gezegd kan ik mij wel vinden in die sneer die Jane gaf. Ze voelt het goed aan

Hanne.
18-02-2016 om 10:45
NIBUD berekening
Voor de geïnteresseerden: in dit draadje (rond p5/6) wordt op een gegeven moment gerefereerd aan wat het NIBUD aangeeft qua bedrag dat voor de (voedings)boodschappen nodig is. De NIBUD bedragen werden als 'royaal' ervaren. Een gezin van 4 met 2 pubermeiden komt bv al op 114 euro per week.
Ik heb bij het NIBUD nagevraagd hoe ze aan deze bedragen komen. Het blijkt niet om minimum bedragen te gaan, maar om gemiddelde bedragen. Daar zit dus de bijstandsouder in die alleen afgeprijsd gehakt met wortels en een appeltje eet, maar ook de 6x modaal verdienende yup die midden in de winter ossenhaas met asperges met en aardbeien serveert.
Zie het letterlijke antwoord van het Nibud
Het gaat hier om gemiddelde bedragen van voeding. De gemiddelde kosten voor maaltijden zijn gebaseerd op een voedingspakket dat het Voedingscentrum specifiek voor het Nibud heeft samengesteld. Dit pakket gaat uit van de aanbevolen hoeveelheden voeding per dag. Deze hoeveelheden zijn vermenigvuldigd met gemiddelde prijzen van de voedingsmiddelen, met als resultaat de kosten van voeding per persoon per dag.
Deze bedragen komen voort uit doorlopend budgetonderzoek van het CBS. In die onderzoeken worden de prijzen van allerlei artikelen over een langere tijd bijgehouden om een uitspraak over gemiddelden te kunnen doen.

Ginny Twijfelvuur
18-02-2016 om 11:13
Dankje Hanne
Dat plaatst de genoemd bedragen van het Nibud dus in een iets ander daglicht.
Ik persoonlijk vond ze altijd al een beetje aan de hoge kant, en snap nu hoe dit kan.
Ik heb dit namelijk altijd als ondergrens gezien, en zo is het dus niet bedoeld.

Half a twin
18-02-2016 om 11:28
Dank Hanne
Dan weet ik nu ook hoe ik hun bedragen voor kleedgeld moet gaan interpreteren als dochter daar volgend jaar aan toe is.

Jay
18-02-2016 om 11:29
Hanne
Dus het voedingscentrum heeft specifiek voor het Nibud een voedingspakket samengesteld, dat uitgaat van de aanbevolen hoeveelheden per dag. Dus dat is dan exclusief snoep, chips, frisdrank, alcoholische dranken en dat soort dingen. Want die dingen worden niet aanbevolen door het voedingscentrum mogen we aannemen.
Drie maaltijden per dag en een paar kleine tussendoortjes. Water, thee, vruchtensap als drinken.
En die hoeveelheden vermenigvuldigen ze met de gemiddelde prijzen van dat voedsel.
(Uit die letterlijke woorden van Nibud haal ik niet dat het het gemiddelde is van een bijstandsmoeder en ossenhaas met asperge etc moeder eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.)
De prijzen van het voedsel zijn dus gemiddelde prijzen, dus van Albert Heijn/biologische groentezaak tot Aldi. Maar de voeding zélf is eigenlijk wel een soort 'minimum', in die zin dat het gaat om door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheden en die zijn niet zo groot. Natuurlijk, ook basisvoeding als brood kent al een grote variatie in prijs. Vlees uiteraard ook, biefstuk of gehaktbal. Maar qua vlees is de aanbevolen hoeveelheid ook niet zo groot lijkt me. 100 gr per persoon per dag maximaal?
Eigenlijk zou je inzage moeten hebben in dat voedingspakket. Dat zou meer duidelijk maken.
Uiteraard lijkt het me nog steeds logisch dat het toch echt niet mogelijk is om het door het Voedingscentrum aanbevolen eten (echt alleen dat) te kopen voor vier personen voor 45 euro per week.
Ook niet als je van alle aanbevolen voeding de goedkoopste variant kiest.

Jay
18-02-2016 om 11:32
Ginny
"Ik heb dit namelijk altijd als ondergrens gezien, en zo is het dus niet bedoeld."
Inderdaad, ik eigenlijk ook, dus dit zou het Nibud misschien wat duidelijker moeten maken.

Hortensia
18-02-2016 om 12:19
misschien verwacht ik nu teveel van Nibud
Maar zou het geen idee zijn om zoiets in categorieën op te delen? Bijvoorbeeld voor lage, gemiddelde en hoge inkomens, en naar samenstelling van het huishouden? En dan nog is het een benadering, maar wel een geloofwaardiger benadering.

wil40
18-02-2016 om 12:34
Minimaal.
Dat zal ongeveer het bedrag zijn wat je krijgt als je in de schuldsanering zit.
50/75 euro?
Dan durf ik die cijfers uit de losse pols wel aan te vullen
Minimaal 50/100
Gemiddelde 100/150
Hoog 150/200
Samenstelling blijft lastig. Leeftijd van de kinderen schijnt niet veel uit te maken. Een puber eet meer, maar heeft geen luiers nodig.
Jongens zijn in de pubertijd iets duurder qua eten dan meisjes.
Gemiddelde is 4 personen.
Bij mij klopt dit aardig, 3 personen, 150/175 euro per week.

Ginny Twijfelvuur
18-02-2016 om 16:45
Doen ze ook wel Hortensia
Er zijn categorieën (bv de benodigde buffer) waarbij rekening gehouden wordt met het gezinsinkomen.
Maar blijkbaar richten ze zich dus op het gemiddelde, dus als we met zijn allen meer gaan spenderen gaat de richtlijn ook omhoog.

Hanne.
18-02-2016 om 19:02
Jay
"(Uit die letterlijke woorden van Nibud haal ik niet dat het het gemiddelde is van een bijstandsmoeder en ossenhaas met asperge etc moeder eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.)"
Klopt en eigenlijk klopt die vergelijking niet. Maar het budget onderzoek kijkt naar de gemiddelde prijs. Dus het afgeprijsde gehakt van de lidl versus het gehakt van de keurslager zou een betere vergelijking zijn.

Jay
19-02-2016 om 09:32
Hanne
"het afgeprijsde gehakt van de lidl versus het gehakt van de keurslager zou een betere vergelijking zijn."
Precies, dat is waarschijnlijk waar het op neerkomt.
Maar ook: als dat voedingspakket dat is samengesteld door het Voedingscentrum bijvoorbeeld aangeeft "150 gr vlees bij avondeten" dan kun je daar natuurlijk al heel veel variatie in hebben. Misschien hebben ze het nog over 'mager vlees', dat beperkt het al weer enigszins. Maar dan nog.
En zo ook over dingen als 'fruit' als tussendoortje, en '200 gr groenten' bij het avondeten.
Elke dag hetzelfde fruit of groente wordt niet aanbevolen, dus elke dag een goedkope appel of een banaan kan al niet. Dan moet er al weer een andere (vaak duurdere) fruitsoort bijkomen.
Dus dan vraag ik me af: geeft dat voedingspakket dat soort dingen aan of is het heel algemeen gesteld in de zin van '(mager) vlees', 'fruit', 'groente' etc
Toch lijkt het me best belangrijk om te weten hoeveel geld je nu eigenlijk echt minimaal nodig hebt om gezond te kunnen eten. Bijvoorbeeld voor mensen in de schuldsanering, dat die in ieder geval dat bedrag zouden moeten krijgen (overhouden) om te besteden aan voeding.

Tante
19-02-2016 om 23:10
Gezond eten
is echt geen criterium in de schuldsanering hoor. Je wordt uitgeknepen tot het absolute minimum en van wat overblijft mag je overleven. Gezond eten is een luxe die je je niet kunt permitteren. En dat is dan maar voor 3 jaar, stel dat je altijd zo'n minimum inkomen hebt

Elisa Gemani
20-02-2016 om 15:01
Schuldsanering
... en daarom zijn er de broodnodige voedselbanken. Ik heb zelf bijna 5 jaar in de schuldsanering gezeten en volwaardig, afwisselend en gezond eten is dan heel moeilijk. Alleen dankzij hulp van anderen lukte dat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.