jane
25-01-2016 om 21:21
Dochter komt niet rond
Hoihoi,
Een vraagje,
Wij hebben een dochter van 16, wij geven haar elke maand 110 euro zak/kleedgeld. Hier moet ze in principe echt álles van doen.
Dit lijkt misschien veel, maar verder krijgt ze helemaal niks, nooit is 20 euro om uit te gaan, een oogschaduw, sportschoenen, of is een leuk shirtje als mama mee gaat shoppen. Nee écht alles moet ze van die 110 doen.
Nou zegt zee dat ze hier helemaal niet van rond kan komen, ze rookt (niet veel), 2 a 3 pakjes in de maand sigaretten, en eerlijk gezegd ben ik al blij dat ze niet andere ergere dingen rookt.
Ze gaat elk weekend vaak wel één dag uit, en dat wil ik haar ook niet ontnemen, want dat doet alle jeugd hier in het dorp.
Verder wil ze er natuurlijk ook een beetje modebewust bijlopen, maar ze koopt nooit merkkleding, ze haalt vaak spullen bij H en M, Primark, of goedkoop bestellen.
Schoenen koopt ze 1 a 2 keer per jaar, waarvan 1 keer merk, meestal nike ofzo.
Qua make-up is ze ook niet heel duur, ze gebruikt make up van Rimmel, dat vind ik eigenlijk wel goed. Budget vriendelijk, maar wel goed spul. Ze hoeft van mij nou ook weer niet met een action make upje te lopen.
Ook geven wij haar geen telefoon of laptop, of (andere) grote aankopen, elektronica. Dit moet ze allemaal zien te doen van haar maandgeld.
En om de 2 jaar, is een mobiel nou eenmaal vaak versleten.
Kortom, als ik het na ga. Snap ik best dat 110 euro niet veel is, als je daar echt alles van moet doen.
Ohja, enige, maar ook echt het enige wat ze krijgt buiten het zakgeld, is een telefoonabonementje van 15 euro per maand. Voor bellen, en wat internet.
Maar, ik heb ook vriendinnen, die geven hun kind gewoon elke keer 25 euro, als ze op stap gaan, gaan elk seizoen met hun dochter seizoenskleding shoppen, vaak wel wat merk hier en daar natuurlijk.
Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?
Zelf dacht ze aan 220, zodat ze ook kon sparen, maar dit leek mij wel veel?
Wat denken jullie dat je aan je kind kwijt bent, per maand als je alles wat je haar of hem geeft bij elkaar optelt, buiten een sport abonnement en het reguliere eten/drinken wat je sowieso in huis hebt?

Lynn
01-02-2016 om 16:38
tering naar de nering zetten
Met jouw instelling zou ik toch een beetje bang zijn dat ze gewend raakt aan een te royaal uitgavenpatroon. Als ze straks voor zichzelf moet zorgen en niet zo'n ruim inkomen heeft, zou ze het wel eens moeilijk kunnen krijgen, omdat ze gewend is geraakt "recht te hebben op" uitgaan, veel en dure verzorgingsproducten en make up, etc.
Jane, hoe gaat ze dan de tering naar de nering zetten als ze dat nu nooit geleerd heeft?

Elisa Gemani
01-02-2016 om 17:02
Onbegrijpelijk
Inderdaad, dat bedoelde ik dus ook met een verkeerd voorbeeld en signaal geven. Spontaan een jurkje van 50 euro meepakken, frutsels voor in huis a 30 euro; jij kan het je misschien veroorloven omdat je ongelooflijk bezuinigt op boodschappen maar je dochter kan zich dit niet veroorloven. Nu niet en later als ze studeert waarschijnlijk ook niet. En kijk uit met 'recht hebben op'. Je dochter heeft volgens jou recht op die peperdure merkschoenen, op leuk uitgaan enzovoorts. Zo geef je echt een verkeerd voorbeeld en geef je je kind geen gezonde financiële bewustwording en verantwoordelijkheid mee. Je hebt nergens recht op behalve op de basisbehoeften: een dak boven je hoofd, voldoende en gezond eten en warme kleding en schoenen. De rest is luxe om het maar even zwart-wit te zeggen. Jij begrijpt ons niet zeg je maar ik vind jouw redenering onbegrijpelijk. Je klinkt een beetje als een verwend kind en ik vrees dat als je niet iets verandert je dochter ook een verwend kind wordt.

Leen13
01-02-2016 om 18:10
Hier
Dochter krijgt 20,- euro zakgeld en verdient inmiddels zelf bij tot zo'n 80 euro in de maand. Ze kan al goed sparen dus ik maak me verder niet druk over totaalbedragen. Er wordt hier in huis toch consequent beoordeeld of uitgaven mogelijk en wenselijk zijn en voor grotere uitgaven springen ik, of haar vader bij.
Ze krijgt op dit moment de laatste bijdragen voor de kinderbijslag op haar rekening om een potje te hebben voor als ze naar het MBO gaat.
Vader zorgt voor kleding. Als het eraf kan.
Ze pimpt ook haar kleding op en we hebben een naaimachine voor haar gekocht waar ze ook wat zakgeld in steekt voor draadjes en andere toebehoren.
Geen haar op mijn hoofd om haar een vast bedrag te geven dat ik zelf ook niet besteed.

Jay
01-02-2016 om 22:58
45 euro per week kan niet
Met 45 euro per week kun je geen eten kopen voor vier mensen.
Ik heb eens een berekening gemaakt, uitgaande van iedereen een ontbijt van 1 boterham (goedkoop brood) met goedkoop beleg en een kopje thee, lunch 2 boterhammen met goedkoop beleg en een glas sinaasappelsap (uit een pak), en warme maaltijd van aardappelen, goedkoop vlees en goedkope groenten. En tussendoor 2 stuks goedkoop fruit. Hiermee kom ik uit op ongeveer 95 euro per week. Minder eten lijkt me onmogelijk.
Als je hier kijkt: http://www.nibud.nl/consumenten/wat-geeft-u-uit-aan-voeding/ en je maakt een berekening voor een gezin van vier personen (met 30% korting, zie pagina) dan kom ik zelfs uit op 114 euro per week. En dat is dan puur hetgeen je volgens het voedingscentrum zou moeten eten om gezond te blijven. Dus niks qua koekjes, chips of wat dan ook voor extra's.
Dus echt ik geloof geen bal van die 45 euro. Of het hele gezin moet uitgemergeld zijn.
Wij besteden ongeveer 150 euro per week aan voeding, 2 volwassenen en 3 tienermeiden (en hond + 2 katten). Biefstuk of dure biologische spullen of zo eten we niet, maar ik let ook niet echt heel erg op koopjes. Doe ik dat wel, dan zal ik er wel 120 euro per week van kunnen maken neem ik aan. Als we echt spartaans gaan leven zal het voor 100 euro per week lukken denk ik. Maar lager dan dat? Nee. Geloof ik niet. Vertel dan maar eens hoe jullie ontbijten, lunchen en avondeten.
45 euro per week is 6,43 euro per dag. Gedeeld door 4 is 1,61 euro per persoon. Hoe eet je 3 maaltijden van 1,61 euro? Vertel dat maar eens.

Elisa Gemani
01-02-2016 om 23:31
Jay
Het is heel knap als een gezin van vier plus hond voor 45 euro per week boodschappen kan doen maar het is wel mogelijk. Het is niet ongebruikelijk dat een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen in de schuldsanering het moet doen met een leefgeld van 70 euro per week maar daar moet dan niet alleen de boodschappen van betaald worden, maar alles. Dus eten, drinken, kapper, kleding, verjaardag, telefoon, internet, sporten en noem maar op.
Los daarvan vind ik het erg krom dat iemand wel 50 euro uitgeeft aan een jurkje hier, 30 euro aan pruldingetjes voor in huis, geen problemen heeft met ieder jaar een paar merkschoenen oftewel 200-300 euro per maand aan luxedingen en dan zo idioot bezuinigt op de boodschappen. De verhoudingen en prioriteiten zijn dan volkomen zoek naar mijn mening. En je dan nog afvragen hoe het komt dat je dochter niet rond kan komen van meer dan 110 euro per maand terwijl haar telefoonabo en sportabo ook nog eens wordt betaald.

myrthe
01-02-2016 om 23:47
en ik
Wat ik vooral raar vind is dat er maar eens in de 2 weken boodschappen gedaan wordt. En tussendoor niets. Dan heb je toch geen verse groente, fruit of zuivel? En dan moet je toch een enorme vriezer hebben om voor 2 weken brood en vlees te bewaren? En dan en naar de jumbo en de ah na 18 uur? Maar wel 15 euro per week budgetteren voor 16-jarige dochter om te stappen (60 euro per maand??) Dochter maakt dus ieder week een bedrag aan stappen op als waarvan het hele gezin 1/3 week van moet leven. Het zal wel.

jane
02-02-2016 om 04:59
Hoe wij van 45 per week rond komen
45 euro per week kan niet Jay? en jij geeft 150 per week uit? sonde van je geld. Een gezin in de schuldscanering heeft idd ongeveer dit zelfde bedrag, mijn zus zit daarin, en als uitdaging hebben wij toen ook een maand lang rond zien gekomen van 45 euro per week. Dit beviel ons zo goed dat we hier mee door zijn gegaan.
We hebben idd 3 vriezers (2e hands goedkoop op de kop kunnen tikken) om veel in te bewaren.
Ooit de aanbieding bij de jumbo gezien van 4 porties vlees, van ongeveer per portie 4 x 100 gram voor 6 euro.
groenten kopen in de aanbieding, of savonds wokgroenten met 35% korting, slechts 0.50 cent de man per avondmaal, is 2 euro per dag is 8 euro per week. Wij eten k.o arm dus geen aardappels of rijst.
dan eten we een keer standaard bij mijn moeder, een keer bij mijn schoonmoeder, en op zondag, halen we de grote zak friet van ah basic. zeg 2 euro voor ons allen. Geen snacks, wij vinden enkel friet prima.
Dus hebben we al elke dag avondeten voor 16 euro per week!
grote pot pindakaas, grote pot jam, grote pot honing, grote pot choco, wat kipfilet. ah basic brood, in de avond halen met 35% korting. is 15 euro per week voor ontbijt en lunch.
elke dag nog per persoon 2 stuks fruit, iedereen een bekertje vla savonds (lidl of ah basic) en dan houden we nog ongeveer 5 euro over voor extra, dus bijv chips en een pak wijn vd aldi voor op zaterdagavond.
Drinken doen wij hier enkel water en thee, en de kinderen soms ranja.
Kortom als je erg bewust boodschappen doet is dit makkelijk te verwezenlijken. Dus ga asjeblieft niet zeggen dat dir niet kan. Wij do3n dit al jaren zo. (Ohja hondenvoer krijgen wij gratis ivb werk van mijn zus)
Had je de luxe niet van hondenvoer en 2 x op een ander eten moet je nog makkelijk met 55 pw uitkomen.
Maar ons schuin aankijken omdat we rimmel make up dragen ipv action, en zelf 150 per week ( of meer als je niet bewuwt bent over je uitgaven)naar de supermarkt slepen.

Paddington
02-02-2016 om 07:25
Ach
persoonlijk geef ik het liever uit in de supermarkt dan aan make-up. Zeker als het gaat om die dure merken, waarbij je voornamelijk betaald voor de naam.
Als ik jullie menu zo lees is er weinig variatie, wat mijns inziens niet gezond is. Ik maak namelijk graag de dingen zelf en het liefste met verse ingrediënten. Ik kom daarom ook graag op de markt.
In mijn ogen geef jij aan jouw dochter mee dat make-up belangrijker is dan goede en gezonde voeding. Prima, als dat is wat jij wilt.
Ik vind het dus niet zonde van mijn geld om daar lekkere gezonde en gevarieerde maaltijden van de maken. Wat ik wel zonde vind van mijn geld is het uitgeven aan uitgaan en make-up (waarvan ik sowieso het nu niet van inzie, maar dat ben ik).
Wat ik mij dan ook afvraag: wat kosten die 3 vriezers jullie per maand?

vlinder72
02-02-2016 om 07:27
mwah
Tot nu toe geloofde ik je Jane maar nu niet meer. Wij doen ook een keer in de week boodschappen. Voor zes personen (2 volwassenen, 4 kinderen en 2 katten). Ik laat het bezorgen en dat kost mij 130 euro in de week. Daar zit dan ook alles in. Voer voor katten, shampoo, eten voor een hele week, groente, vlees, fruit alles. Alleen fruit en soms groente redden wij niet een hele week. Dan halen wij dat nog bij op zaterdag. Op die manier komen wij op ongeveer 150 euro in de week.
Wij maken ook een planning voor de hele week. Meer dan een week redden wij niet omdat groente gewoonweg niet langer houdbaar is. Fruit is ook niet zo lekker meer na ruim een week.
Natuurlijk kan het goedkoper maar waarom zou ik. Wij kunnen het missen en wij houden wel van volwaardige maaltijden. Wij eten niet twee keer in de week ergens anders. Onze katten eten ook gewoon thuis. Wij krijgen van niemand hapjes en drankjes. Een zak friet op zondag met niets erbij zou thuis niet geaccepteerd worden. Ze zouden denken dat ik gek ben. Alleen ovenfrietjes is geen volwaardige maaltijd.En dan in diezelfde week ook nog een keer een zak friet halen? Moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar dat doen wij dan weer niet. Frietjes uit de oven doen wij ook wel eens maar wel met groente en vlees of iets dergelijks erbij.
bovenstaand bericht komt wel heel erg over als een puber die eigenlijk niet weet hoe duur dingen zijn en maar iets roept. Jullie zitten niet in de schuldsanering. Mensen in de schuldsanering redden het overigens ook nauwelijks zonder hulp (voedselbank, eten bij kennissen, familie en vrienden etc). En je redt het ook niet door groente met 35% korting te kopen want die groente is meestal alleen die dag nog houdbaar en dat red je weer niet als je maar een keer in de twee weken boodschappen doet. Net als zuivel trouwens. de meeste zuivel is net geen twee weken houdbaar (weet ik want ik doe ook mijn boodschappen maar een keer in de week dus ik let heel goed op houdbaarheidsdata)

Jay
02-02-2016 om 08:25
Jane
“45 euro per week kan niet Jay? en jij geeft 150 per week uit? sonde van je geld”
O maar ik ben het met je eens dat 150 euro iets meer is dan ik zou willen hoor. Ik zou het graag naar zo’n 100 tot 125 euro per week willen brengen. Ik streef niet naar 45 euro.
“We hebben idd 3 vriezers (2e hands goedkoop op de kop kunnen tikken) om veel in te bewaren”
Beniewd wat dat aan stroom kost….
Verder som je een aantal zaken op die enigzins verklaren hoe je die 45 euro redt:
- je eet koolhydraatarm (maar dan weer wel wel een zak friet op zondag)
- je eet 2x per week bij een ander
- 1 avond per week alleen maar friet (heel vreemd)
- hondenvoer gratis
Maar dan nog vind ik het allemaal zeer onprettig en karig klinken, en zou ik zo nooit willen leven om op die manier merkkleding, merkschoenen en rimmel make-up te kunnen kopen. Dan veel liever normaal en gezond eten en drinken, en niet-merk of tweedehandskleding en goedkope (of gewoon minder) make-up. Als het niet anders kan (schuldsanering) dan is het zo, maar vrijwillig? Liever niet.
Jullie manier van eten is alleen gezond als het gaat om aantal calorieen (want jullie zullen inderdaad geen van allen te dik zijn lijkt me), maar het ontbreekt echt wel aan verse groenten, fruit, en goed vlees ipv goedkoop vlees, wat vaak vet of afvalvlees is. Wie weet komt die slechte/gevoelige huid van je dochter ook wel door jullie manier van eten, is echt niet denkbeeldig.
De enige periode in mijn leven dat ik zo leefde als jij beschrijft was toen ik student was. Toen at ik op een dag soms alleen 1 rol beschuit met hagelslag, en 1 bord rijst met ketchup, omdat ik van 25 gulden per week wilde rondkomen. Naar die tijd verlang ik (in ieder geval wat dat betreft) niet terug Nogmaals, als het moet dan moet het, maar als het niet perse moest zou ik het niet doen.

Ginny Twijfelvuur
02-02-2016 om 08:36
Ja studentenvoer
En zelfs toen waren we met zo'n tweeën minimaal 75 gulden per week kwijt.
Dus je doet eenmaal per 2 weken boodschappen en koopt dan 1 pakje kipfilet? Erg karig ja.
Maar goed dat haal je vast in als jullie met zijn allen bij oma gaan eten. Ik zou nog twee van die adresjes zoeken, en dan doe je er nog een soepdag bij. En dan ben je zomaar de week rond.
Kwestie van prioriteiten stellen.

Half a twin
02-02-2016 om 08:52
Dan denk ik stiekem
Geen wonder dat dochter een hele gevoelige huid heeft. Zo karig eten, dan heb je aan allerlei voedingsstoffen gebrek en dat uit zich in allerlei lichamelijke klachten, bijvoorbeeld de gevoelige huid.
Prioriteiten stellen, eerst gezond gaan eten met 200 g groente per persoon per dag en voldiende fruit. Langs de dermatoloog en dan pas gaan kijken welke creme je kunt verdragen.

Christel
02-02-2016 om 08:54
Maar maar maar
hebben jullie dan nooit andere dingen nodig dan eten in de supermarkt? Ik noem zo even een paar dingen die nu op mijn lijstje voor vrijdag staan: toiletpapier, wasmiddel, afwasmiddel, shampoo, paracetamol, pedaalemmerzakken, boterhamzakjes, bak en braad, boter, ketchup, handzeep, tissues, bouillonblokjes of zo?

Jay
02-02-2016 om 09:09
o nog even:
"Maar ons schuin aankijken omdat we rimmel make up dragen ipv action, en zelf 150 per week ( of meer als je niet bewuwt bent over je uitgaven)naar de supermarkt slepen."
Even over dat 'bewust zijn over je uitgaven': Ik ben me zéér bewust van onze uitgaven. Ik hou al jarenlang een overzicht bij waar tot op de cent nauwkeurig wordt genoteerd wat ik uitgeef. Elk dingetje wordt genoteerd, zelfs een ijsje wat ik ergens koop, de paar euro die ik in een collectebus stop, de euro die ik af en toe meegeef aan een kind om iets te kopen op school, etc.
Alle inkomsten en uitgaven per maand én per jaar op een rijtje, heerlijk overzichtelijk en zo zie ik ook dat we niet van 45 euro per week hoeven te leven qua eten, godzijdank. (Qua inkomen scheelt het trouwens niet veel met jullie, maar ik weet natuurlijk niet wat jullie vaste lasten zijn)
Maar inderdaad ook de vraag van Christel nog erbij: zit bij die 45 euro ook wasmiddel, wasverzachter, vuilniszakken, handzeep etc?

Christel
02-02-2016 om 09:15
Ja en
gewoon basisdingen die de meeste mensen denk ik in huis hebben: bloem, zelfrijzend bakmeel, olijfolie, azijn, augurken, zilveruitjes, blik soep voor nood, afbakbroodjes, beschuis, crackers, . Enne vlak frituurvet niet uit, voor die kilo patat, dat vet moet je toch na een keer of tien verversen?
Ik geloof van het hele verhaal geen bal.

myrthe
02-02-2016 om 09:21
nee hoor
Jane "Maar ons schuin aankijken omdat we rimmel make up dragen ipv action, en zelf 150 per week ( of meer als je niet bewuwt bent over je uitgaven)naar de supermarkt slepen."
Nee hoor, ik kijk je niet schuin aan maar ik ben alleen verbaasd over de keuzes die je maakt. En volgens mij is het niet de keuze tussen rimmel en action maar zijn er veel alternatieven genoemd die daar tussen zitten. Ik weet trouwens niet of wij 150 euro per week naar de supermarkt slepen.
Ik heb net onder het ontbijt mijn dochters (zoon was al weg) wat keuzes voorgelegd: zou je liever rimmel makeup hebben en dan zo'n menu als jullie hebben? Antwoord was nee. Zouden jullie liever dure merkkleding hebben en zo'n menu? Nee en ook niet 2 x per week bij de oma's eten want die koken niet lekker, zeiden ze. Zouden jullie liever per maand 60 euro aan uitgaan uitgeven en geen snack bij de friet? Liever snack bij de friet want alleen friet eten is het niet.
Dan 3 vriezers want eens in de 2 weken boodschappen. Ik zou ook een andere keuze maken. Ik zou ze alle 3 de deur uitdoen en er een nieuwe voor terugkopen. Dat heb je zo terugverdiend aan energiekosten. Oude vriezers verbruiken enorm veel stroom. En dan zou ik 1 x per week de grote boodschappen doen en tussendoor een keer brood en verse groente en fruit halen. Kun je zlfs 2 x per week de wokgroente met 35% korting kopen want die moet meestal dezelfde dag nog gegeten worden. Kom ik makkelijk uit met 1 vriezer. Geld dat je bespaart, kun je weer in gevarieerder eten stoppen.
Ik mis inderdaad nog dingen op het lijstje als schoonmaakartikelen en trouwens ook melk.
En verder sluit ik me aan bij degenen die het over de huid van je dochter hebben. Gevarieerd eten met veel groente en fruit doet wonderen voor je huid!
Maar goed, het gaat om keuzes maken, jij maakt duidelijk hele andere keuzes. Jij vindt uiterlijk vertoon belangrijk (stappen, merkkleding, merkmakeup en ok, ook roken), ik vind weer andere dingen belangrijk en ik loop er gewoon modieus bij, gebruik ook makeup etc

Elisabeth
02-02-2016 om 09:21
Juist, Christel
Ik zit rond de 70/80 euro per week en niet in de schuldsanering, maar 45 euro kán gewoon niet!
Ik heb het ergens al eerder geschreven, we worden wel eens geholpen, want met 70/80 is het haast niet te doen!
(oh..zout, tomatenpuree, shampoo, tandpasta, kattenvoer dat plots op is, allemaal kleine bedragen, maar tel het maar op) Kan niet.
Ik denk dat Jane, zelf de dochter is, hoor....

myrthe
02-02-2016 om 09:24
oh ja, de oma's
Waarom eten jullie 2 x per week bij de oma's? Of nodigen die jullie uit omdat ze jullie eetpatroon wel erg eenzijdig vinden en de kinderen een gezonde maaltijd gunnen (ik neem aan dat je bij hen gezond eet)? Komen ze nooit eens bij jullie eten? Neem je nooit eens wat voor hen mee?

Christel
02-02-2016 om 09:27
Elisabeth
Beetje ot: ik was niet de enige die niet wist wat bdsm of zo betekent. Jij ook, enne Jane reageerde vanochtend heel vroeg in dat draadje, kost dat geen geld, een zweepje (ik twijfel of ik het moet zeggen, maar na een paar dagen ergernis mag het wel)

Hanne.
02-02-2016 om 09:28
45 euro
Ik vind 45 euro voor boodschappen ook erg krap, maar om te zeggen dat je minimaal 95 euro nodig hebt lijkt me ook het andere uiterste.
Zelf kom ik (bijna) nooit aan dat bedrag en dan zijn wij met 5 personen thuis. Heb net mijn boodschappenlijstje er bij gepakt en ik kom op nét iets meer dan 75 euro voor een week. En dat is dan incl cola, chips, koek en snoep. En 200 gram groenten en 2 stuks fruit (waarvan een halve via sap).
Wasmiddel of WC papier zat er dan weer niet bij, maar wel een aantal producten die niet op gaan deze week. Dat scheelt dan weer.

Elisabeth
02-02-2016 om 09:32
Christel (ot)
Jaaaaaaaa, hahahahaha, ik zag het net ook!!!! Nou....ja....duidelijk dan

Christel
02-02-2016 om 09:39
Elisabeth
Ik was al blij dat ik niet de enige sukkel was die het niet wist ))

Fransien
02-02-2016 om 09:45
En dan te bedenken dat mijn dochter geen kleedgeld wil
Mijn dochter van bijna 12 is op het moment volop in de groei, ze ziet hoe vaak ze nieuwe schoenen en kleren nodig heeft, die wil voorlopig absoluut geen kleedgeld.
Afgelopen 4 maanden 2 schoenmaten vooruit gegaan (2 paar nieuwe schoenen, 2 paar nieuwe gymschoenen, 2 paar nieuwe atletiekschoenen). Ze heeft 5 nieuwe broeken en 8 nieuwe shirts gekregen, plus gymkleren. De nieuwe atletiekkleren wacht ik nog even mee, het duurt wel even voordat de wedstrijden weer beginnen en ze groeit me op het moment te hard.
Ze heeft gezien hoeveel kleding kost, en dat terwijl ik toch heus geen merkkleding koop, Zeeman en Wibra aangevuld met wat leuks van de C&A en H&M. Wat haar betreft komt dat kleedgeld pas als ze uitgegroeid is, en eigenlijk ben ik er ook wel blij om. Ze heeft smalle voeten en goede schoenen daarvoor zijn best prijzig.
We hebben met haar afgesproken dat ze kleedgeld krijgt als ze helemaal uitgegroeid is, maar haar ook gewaarschuwd dat het geen vetpot gaat zijn, zoveel hebben we niet en zoveel geven we voor onszelf ook niet uit.

Half a twin
02-02-2016 om 10:07
Met de dag leuker
Iedere dag wordt het verhaal ongeloofwaardiger en leuker om te lezen.
Ik heb het ooit een keer geprobeerd, het gezin te voeden met diepvriesfrites en verder niks. (Mijn zorgvuldig gemaakte ovenschotel was totaal verbrand in de oven) Mijn nog jonge kinderen vonden dat helemaal niks, frites met niks erbij. Nu als pubers zouden ze het exht niet accepteren en zeker niet op wekelijkse basis.

myrthe
02-02-2016 om 10:23
nee hoor
Nee Hortensia, ik ook niet. Het wordt steeds onwaarschijnlijker. Maar ik vind het wel vermakelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.