Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jane

jane

25-01-2016 om 21:21

Dochter komt niet rond

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 10:30

Oh ja, Christel

Er wordt natuurlijk ook stevig bezuinigd op de boodschappen omdat je je dan kunt permitteren jezelf in strak zwart leer kan steken. Zo'n outfit koop je liever niet bij de Primark. Al was het alleen maar omdat de naden van Primarkkleding nogal snel knappen.

Jay

Jay

02-02-2016 om 10:34

Hanne

"Ik vind 45 euro voor boodschappen ook erg krap, maar om te zeggen dat je minimaal 95 euro nodig hebt lijkt me ook het andere uiterste."

Nou ja, volgens het Nibud is het zelfs nog veel gekker... http://www.nibud.nl/consumenten/wat-geeft-u-uit-aan-voeding/
“Wat kost eten per persoon?
Om gemiddelde kosten voor de verschillende maaltijden per persoon te berekenen, heeft het Voedingscentrum een verantwoord voedingspakket samengesteld. Dat pakket bevat wat iemand minimaal gemiddeld dagelijks nodig heeft om gezond te blijven (per vrouw, man, zwangere, kind)”

Als ik dan volgens de tabel die eronder staat ga rekenen kom ik aan deze uitkomst:
Man per dag 6,48; vrouw per dag 5,90, kind van 9 tot 13 jaar per dag 4,97
Dus bij een gezin met 3 kinderen onder de 13 zit je dan al op 6,48 + 5,90 + 3 x 4,97 = 27,29 euro. Je mag hier echter wel 30% van af halen omdat een meerpersoonshuishouden naar verhouding goedkoper uit is (gezinsverpakkingen en zo), dus dan komen we op 19,10 per dag. Alleen aan voeding! Dat keer 7 is 133,70 per week alleen aan voeding, volgens Nibud.
Nu vind ik dat ook wel enigzins aan de hoge kant, maar dit laat toch wel zien dat 45 euro echt te weinig is om gezond te kunnen eten volgens de Voedingscentrum-standaard van wat een mens nodig heeft (dus exclusief snoep, koek, chips uiteraard)

Elisabeth

Elisabeth

02-02-2016 om 10:37

Hihihihi

Vermakelijk dit

Jay

Jay

02-02-2016 om 10:39

gezin van 4 of 5 personen

O ja een gezin met 2 ipv 3 jonge kinderen zou het dan zijn 109,37 euro per week. Jane heeft echter al oudere kinderen.
Dan wordt het weer wat meer: 6,48 + 5,90 + 5,90 + 5 (dit bedrag even omdat ik niet weet hoe oud de vierde persoon is, het broertje of zusje van Jane's dochter) maal 7 min 30% = 114,07 minimumbedrag aan eten alleen volgens Nibud, per week.

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 10:45

heb hier het bonnetje van gisteren nog

Gisteren onverwacht een gast aan tafel dus ik moest even wat anders halen dan op het plan stond, van dat beetje kon er geen puber extra mee bunkeren.
Een ruime kilo aardappelen, ruim een kilo groente, 5 drumsticks en dan uit de eigen vooraad nog een ui en wat kruiden/olie en meer dan een liter yoghurt met bramensaus uit mijn vriezer.
Was een tientje kwijt voor de vers gehaalde producten alleen voor het avondeten en ik was nog wel " budget" gaan shoppen.
Volgens draadstarter zou je met nog geen 7 euro per dag uitkomen? Dat is dan wel heel ongezond voer, iedere dag patat of zo want heel gek patat is per kilo goedkoper dan verse aardappelen per kilo.

Elisabeth

Elisabeth

02-02-2016 om 11:06

deze week

toiletpapier 12 rollen 2,05
aardappels (boer) 10 kilo 2,-
zuurkool 0,55
wortels bio 1,-
uien 0,85
tomaten 1,15
paprika 3 stuks bio 1,95
spinazie vers 1,29
pot rode kool 1,-
pot bietjes 1,-
spekreepjes 0,99
zak meel brood 8,-
koffiebonen (1kg aanbieding) 5,-
koffiefilters 0,43
vivera gehakt 2,19
bio braadworst rund 2st. 3,29
bio kipfilet 1 stuk 3,85
rietsuiker 0,85
roerbakgroenten 2 keer 2,-(afgeprijsd)
bio tofu 1,79
bananen 1,89
perssinasappels 3,-
boter (bio room/bakken/smeren)2,-
noten -buurvrouw
rozijnen 1,-
dadels 2,-
vijgen -buurvrouw
kruiden al in huis
hondenvoer 20,- (speciaal dieet)
kattenvoer 10,- (speciaal dieet sinds kort)
limonade 1,20

En dan heb ik dus nog geen vuilniszakken, afwasmiddel, chips, bier/fris e.d
En ik zit al over mijn budget. Dit is wat we eten deze week. Dus ga mij vertellen hoe je dat doet van 45 euro

Hanne.

Hanne.

02-02-2016 om 11:40

Nibud

Ik heb me net zitten verbazen over het lijstje van het NIBUD. Volgens dat lijstje zou ik met mijn gezin bijna 130 euro per week kwijt zijn aan boodschappen. Terwijl ik op 80-90 zit. En dan eten we echt royaal groenten en fruit en gevarieerd eten.

Nu kan ik me best vergissen en wat dingen missen, maar 40 euro per week verschil zal dat niet maken.

Ik geloof best dat je deze bedragen per maaltijd uit kan geven, maar ik geloof geen seconde dat dit de budget bedragen, het minimale bedrag is dat nodig is, zijn.

Christel

Christel

02-02-2016 om 11:45

Hortensia

Zou het dat zijn? Bezuinigen op boodschappen om leren pakjes te kopen? Nu begrijp ik dat ze dochter zoveel geld geeft voor uitgaan, dat heeft ze zelf ook nodig. Wat een giller!

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 11:45

Markt en dan nog niet

Ben net even naar de markt gefietst om te kijken of mijn weekrantsoen brood daar voordeliger te krijgen is dan wat ik normaal doe.
Wij zijn met zijn vieren en eten net geen heel brood per dag op. 5 en een half brood, een zak kadetten en een zak kleine krentenbollen heb ik minimaal nodig dat red ik niet onder de twaalf euro. Als ik zo weinig haal dan komen daar nog de nodige crackers en beschuiten bij. Op weekdagen nemen de kinderen goed gevuld en trommels mee naar school en man ook bijna iedere dag. Tijdens buitenlandse reizen eet hij niet mee maar dan heb ik nog steeds aan 4 broden niet genoeg.

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 11:57

o ja wel even zeer prijsbewust vis gehaald

Op de markt bij de viskraam liggen altijd mooie filets op het ijs maar als je genoegen neemt met de snij stukjes kan je heel voordelig vis scoren. Dan is pasta met vis-roomsaus nog te bet as len en eet je lekker.

Jay

Jay

02-02-2016 om 11:58

Hanne

Ja ik ben het wel met je eens qua Nibud.... en ze hebben het toch echt over een verantwoord voedingspakket samengesteld volgens het Voedingscentrum, met wat een mens MINIMAAL nodig heeft om gezond te blijven... Ik vraag me ook af hoe ze aan die bedragen komen. Jammer dat ze het niet verder specificeren.
Maar goed, we zijn het er over eens dat 45 euro weer het andere uiterste is

Hanne.

Hanne.

02-02-2016 om 12:11

Half a twin - Markt

Dat brood kan je makkelijk redden onder de 12 euro. Bij de AH kost het goedkoopste brood 79 cent. Ben je voor 6 broden (halfjes hebben ze niet) 6 krentenbollen (1,39) en 12 witte bolletjes (2 euro) in totaal 8 euro 13 kwijt.

Scheelt toch flink!

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 12:13

Half a twin

De markt hier is qua brood duurder dan het budgetbrood van pakweg de Aldi. Los van het feit dat die kuch minder lekker is, maar als je voor 45 euro in de week je inkopen moet doen is dat van ondergeschikt belang.

Nur

Nur

02-02-2016 om 12:14

45 euro

Ik denk dat het wel te redden is van 45 euro zoals Jane het omschrijft maar het lijkt me niet iets wat je voor je lol doet. Als je niet meer hebt dan zal je het daar wel van redden. Echter het zou wel de doelposten verschuiven van gezond, lekker en gevarieerd eten is tot zorgen dat niemand met honger naar bed gaat. Als je heel weinig geld hebt dan ligt je prioriteit bij er voor te zorgen dat niemand honger heeft. Of het gezond en lekker is speelt dan een secondaire rol. Natuurlijk word je best vol van een groot bord friet zonder iets erbij. Het is echter niet gezond en ook vrij saai. Prima als je niet anders kan. Dan ben je al blij dat je het gezin te eten kan geven en let je puur op maagvulling.

Maar waarom je zo zou willen leven als dat helemaal niet nodig is dat snap ik dan weer niet. Ik snap niet dat je prioriteit bij rimmel make up ligt ipv bij gezond en lekker eten.

Het menu zoals Jane omschrijft klinkt basic, heel weinig gevarieerd en niet echt lekker. Daarnaast vraag ik me ook af hoe groot de hoeveelheden zijn en of er wel genoeg is voor iedereen. Mijn kinderen kunnen behoorlijk wat weg eten, zeker de tieners.

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 12:22

budget brood

Dat budgetbrood vindt ik niet te vr.... dat haal ik dus nooit. Haalde een gedeelte bij de warme bakker en een gedeelte bij de supermarkt. En gelukkig verkeren wij in die omstandigheden dat het budgetbrood niet hoeft. Ik kan mij nog wat lekkerders veroorloven. Dus toen ik vis ging halen even kijken of marktbrood goedkoper zou kunnen zijn.
Als budgetbrood ooit zou moeten dan doen we dat natuurlijk maar zo lang het niet hoeft, liever niet.

Hanne.

Hanne.

02-02-2016 om 12:33

dat geloof ik meteen

Ik geloof meteen dat je het budget brood niet lekker vindt, maar dat is iets anders dan zeggen dat je het niet redt onder de 12 euro.

En zo heeft ieder zijn ding, de een wil geen budget brood de ander geen budget make-up

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 12:52

oké anders gesteld

Met mijn eisen aan kwaliteit en smaakbeleving, redt ik het niet onder 12 euro en dat hoeft gelukkig ook niet.
Ben wel uitermate nieuwsgierig hoe iemand een gezin van 4 personen kan voeden van 45 euro en kan voorzien van gewassen kleding , schone tanden en schone haren.
Kan mij heel moeilijk voorstellen dat je je kinderen consequent voorziet van te weinig gezonde voeding maar wel dure make-up en cremes laat kopen door je ene dochter. Een gezonde maaltijd met zorg bereid is toch ook gezellig, met zijn allen aan tafel.
Kale frites gebakken in al 20 keer te vaak gebruikt frituur vet (dat kan iet anders met zo'n budget)is toch geen gezellig familiemomentje meer?

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 13:34

Maar Half a twin!

Jij weigert kuch van de Aldi te eten en wil meer betalen voor duurder brood, terwijl jij een zielig meisje geen Rimmel en Nikes wil geven? Foei!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-02-2016 om 13:47

Oh Hortensia. Echt

"Al was het alleen maar omdat de naden van Primarkkleding nogal snel knappen"

Jij maakt de dag, ik kom echt niet meer bij...

Dus nee Christel, ik erger me niet, ik vermaak me kostelijk! Het wordt grappiger en grappiger.
Zo nu ga ik even mijn beeldscherm ontdoen van mijn koffie

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2016 om 13:48

LOL

LOLOL ik geloof ondertussen ook helemaal niets van Jane haar verhaal maar vermakelijk is het wel Ik zie al helemaal voor me hoe dit gezin er piekfijn bijloopt in dure kleding en op dure schoenen, in een prachtig aangekleed huis maar met lange tanden aan de karige avondmaaltijd zit om er naar de buitenwereld zo hip en trendy uit te kunnen zien terwijl de magen knorren... Zou een leuke Simpsons aflevering zijn Met z

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2016 om 13:49

Hihi

Met zo'n rantsoen pas je wel in latex pakjes hihi

Nur

Nur

02-02-2016 om 14:07

Hortensia

Ik ken wel mensen die zo leven. Mensen die klein wonen, je nooit thuis uit zullen nodigen zodat je hun woning niet hoeft te zien en op alles wat onzichtbaar is voor de buitenwereld besparen. Ze rijden echter wel in een luxe auto, dragen dure merkkleding en dergelijke. Alles om maar een bepaald imago van zichzelf in de buitenwereld te geven.
d

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2016 om 14:08

Nur

Die mensen zijn er inderdaad. "Keeping up appearances". Triest.

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 14:31

Nur

Zoals een heel fijne psychiater me ooit vertelde: "Alles is een keuze."

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 14:32

Elisa Gemani

Kunnen beelddenken is zoiets moois

Elfje65

Elfje65

02-02-2016 om 17:38

Jane,

Krijgen jullie nooit eters? Vragen jullie nooit de (schoon)ouders terug te eten? Neem je nooit een bloemetje mee voor ze? Dat moet je dan ook meetellen. Wat een giller dit draadje!!

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 17:57

Elfje

Denk dat de schoonouders dat niet durven kale friet knagen met niks is niet iets waar je je op verheugt.

Elfje65

Elfje65

02-02-2016 om 21:15

Haha

Ik zou het mijn gasten niet durven voor te zetten. Maar ja, ik kom ook lang niet aan 45 euri per week.

rimmel jane

rimmel jane

03-02-2016 om 05:37

Voor zover ik nog wat durf te zeggen

Ik snap jullie ook wel, maar wij hebben qua eten nou eenmaal weinig luxe behoeften. Echter eten wij dus wel redelijk gezond.... 2 stuks fruit per dag savonds groenten met een stukje vlees etc. maar miss wel wat karig ja... maar zijn wij al jaren gewend
Waar ik boos om kan worden is dat iemand zich te goed voelt om de ah basic cola te pakken, maar persee de coca cola moet. Prima als je je het kan veroorloven. Maar dan moet je naar mijn mening ook niet doen of je financieel zwaar zit. Als je financieel zwaar zit, zoals sommige hier blijken te zitten met opmerkingen als "ach wie het breed heeft laat breed hangen aldus Jane", vind ik het bizar je wel A producten eist. Over de soort producten die je kiest kan ik inkomen maar dat je persee A merken moet vind ik bizar.
Wij nemen beide ouders eens per 2 maanden mee uit eten, maar dit zijn luxe uitgaven geen huishoudelijke.
Ohja, en inderdaad in de slaapkamer houden wij van latex leer zweepjes en ga maar door... heerlijk toch ;-p

jane

jane

03-02-2016 om 05:59

financiele plaatje

iemand vroeg trouwens ook naar mijn woonlasten geloof ik, onze hypotheek bedraagt 895 euro per maand.
Nu ik toch al zo leuk bezig ben, ik trakteer jullie gelijk op mijn financieel plaatje (enigsinds globaal)

-800 neto inkomen van mij, als deeltijds receptioniste
-1800 netto inkomen van mijn man, als voltijds administratief medewerker
-400 toeslagen
3000 inkomen

uitgaven
895 hypotheek
150 elektra, gas, water,e.d
160 verzeringen
150 internet telefoon tv e.d
80 overige vaste lasten
300 zakgeld kinderen (beide 150)
165 - abbonementen
-1900 vaste lasten

overige uitgaven
175 - boodschappen
825 - luxe uitgaven, drogist, kleding, troela's in huis, op stap, uiteten e.d
100 houden we meestal ongeveer over per maand, dit sparen we steeds, tot we ons doel hebben bereikt, zoals.laast 5 maanden voor een nieuwe laptop, 6 maanden voor nieuwe telefoon e.d dit soort zaken proberen we nier van die 825 te doen.

en, iemand vroeg waarom ik rond 5 uur berichten plaats, receptioinsten in hotels werken niet van 9 tot 5

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.