Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter licht instanties op

Enkele weken geleden opende ik een brief van het UWV waarvan ik dacht dat die voor mij was (achternaam en initialen). Daarin stond een heel verhaal over een bezwaar van een inkomstenformulier wat ik verder niet snap. Ik bedacht me toen dat de brief misschien aan mijn dochter gericht is en vroeg of zij hier wat van weet. Toen zei ze: ja ik krijg geen uitkering meer voor dat van de Albert Heijn. Ze heeft idd bij de Albert Heijn gewerkt maar is daar gestopt en ging ergens anders werken. Ik vroeg haar daarom: waarom heb je  een uitkering gevraagd, je werkt toch gewoon? Zegt ze: nou gewoon. Ik heb daar verder geen aandacht aan besteed.

Vanmorgen soortgelijk verhaal. Brief geopend en dat ging over dat ik/zij geen compensatie kinderopvangtoeslag krijgt. Ik het nummer in de brief bellen, bleek het inderdaad te gaan om iets waar ik  niets mee te maken heb.
Dochter is sinds 12 uur thuis en ik vroeg haar waarom deze brief op onze achternaam en initialen is bezorgd. Zegt ze: oh ik las in de krant dat iedereen die erom vraagt 30000 euro krijgt. Ik heb haar verteld dat ik het heel raar vind dat ze erom vraagt want ze heeft geen kinderen. Ze haalde haar schouders op.

Mijn dochter heeft in korte tijd bij twee instanties geprobeerd om daar geld te krijgen waar ze geen recht op heeft en doet daar nogal laconiek over. Ik ben bang dat ze het nog vaker gaat doen en hier op ten duur problemen met de politie e.d. komen.

Hoe kan ik dochter op dit moment het beste straffen?


Daar zou ik als ouder ook behoorlijk van balen. Misschien kun je opzoeken wat de gevolgen zijn als er misbruik wordt gemaakt van die instanties en dat onder haar neus duwen? 

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 14:41 Topicstarter

Poezekat schreef op 24-05-2022 om 14:37:

Daar zou ik als ouder ook behoorlijk van balen. Misschien kun je opzoeken wat de gevolgen zijn als er misbruik wordt gemaakt van die instanties en dat onder haar neus duwen?

Dat heb ik bij het UWV geprobeerd maar ik kon niks concreets vinden. Alleen dat de uitkering kan worden stopgezet maar dat was die van haar sowieso al

PriceyRook54

PriceyRook54

24-05-2022 om 14:52

Dit staat onder Puberteit dus ik ga ervan uit dat ze een tiener is. Ik vind het wel inventief eigenlijk, voor die leeftijd 

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 14:54 Topicstarter

Ainne schreef op 24-05-2022 om 14:52:

Dit staat onder Puberteit dus ik ga ervan uit dat ze een tiener is. Ik vind het wel inventief eigenlijk, voor die leeftijd

Ik had erbij moeten zetten dat ze is geboren in 2006.


Het is idd wel inventief maar ik zit er niet op te wachten dat we straks echt problemen krijgen met instanties door dit soort aanvragen vanaf mijn adres? Ze woont voorlopig ook nog hier thuis

Volgens mij mag je overal zoveel aanvragen indienen als je maar wil.

Het enige erge gevolg wat ik me kan voorstellen is dat je dochter geld uitbetaald heeft gekregen, het al heeft uitgegeven en de instantie het daarna terugeist.

Ik sta ervan te kijken dat sommige reacties hier net zo laconiek zijn als die van dochter zelf. Of het wel of niet lukt maakt niet zoveel uit, het gaat om de intentie die erachter zit: ze probeert geld binnen te harken waar ze geen recht op heeft. Misschien heeft ze de formulieren niet naar waarheid ingevuld, kan ook nog.

Van iemand van die leeftijd mag je verwachten dat ze snapt dat dit een eerste aanzet tot fraude is. Ik zou haar maar eens aan tafel zetten voor een goed gesprek en proberen uit te vinden of er een reden is voor dit gedrag. Daarna zou ik pas nadenken over straf.

^ Opzich heb je wel een punt. De dochter van TO houdt daarnaast ook overheidspersoneel bezig met kansloze zaken. Als je als (kinderloze!) 16-jarige gaat beweren dat je recht hebt op geld voor de KOT ben je gewoon fout bezig en is iemand bij de Belasting daar misschien wel uren mee bezig geweest en voor betaald...

Begrijp ik goed dat ze die aanvragen niet op haar eigen naam, maar op jouw naam doet?
Daar zou ik toch echt een stokje voor steken. Straffen lijkt me zinloos, ik zou vooral uitleggen dat het fraude is wat ze doet en dat dat verboden is.

Counting-Clouds schreef op 24-05-2022 om 15:22:

^ Opzich heb je wel een punt. De dochter van TO houdt daarnaast ook overheidspersoneel bezig met kansloze zaken. Als je als (kinderloze!) 16-jarige gaat beweren dat je recht hebt op geld voor de KOT ben je gewoon fout bezig en is iemand bij de Belasting daar misschien wel uren mee bezig geweest en voor betaald...

Heb net even gekeken en als ik het goed begrijp kan er wel een boete volgen voor het met opzet een onterechte toeslag aan te vragen. 

hoe kan je dochter iets op jouw naam aanvragen? Dat gaat toch via digid? Of hebben jullie dezelfde initialen en was daarom niet duidelijk voor wie de brief was?

Die 30.000 gaat over de compensatie voor de toeslagenouders denk ik? Dat is toch gewoon fraude, als je dat probeert aan te vragen als je er geen recht op hebt. Walgelijk. En dat heeft ze op jouw naam gedaan, begrijp ik dat goed? Daar zou ik me grote zorgen over maken als ik jou was...

Ik heb zelf geen kinderen, dus geen idee wat de beste aanpak is, maar hier zo laconiek je schouders over ophalen als sommigen hier doen vind ik persoonlijk schandalig. Het is oplichting, ze is niet eerlijk. Als ze dat nog niet geleerd heeft, moet je het haar heel snel gaan leren.

Hier moet ze echt mee stoppen. Iets aanvragen waar je geen recht op hebt mag gewoon niet. Als ze een boete krijgt draai jij er voor op omdat ze minderjarig is. Ik zou echt flink boos worden om dit gedrag. Is ze nou helemaal…

Ik vind dit ook nogal heftig, eerlijk gezegd. Ik was geen lieverdje vroeger, maar overheidsinstanties oplichten... 

Tijd om rond de tafel te gaan zitten (met beide ouders) voor een goed gesprek lijkt me.

Ik zou me ook zorgen maken dat jouw adres of jouw naam straks in een databank met vermoedens van fraude/oplichting staat. Daar kun je in de toekomst nog best veel last van gaan hebben.

Ik zou laaiend zijn en er zou een donderpreek volgen die zijn weerga niet kent zodat het onmiddellijk heel duidelijk is dat dit  gedrag niet getolereerd wordt. Is ze nu helemaal betoeterd ! Daarna zou ik het met haar hebben over het moreel-ethische stuk, waarom doet ze dit en hoe komt het dat ze denkt dat dit okay is ? Vervolgens zou ik haar uitleggen waar het geld vandaan komt (belastingbetaler) en waar het naartoe gaat (de minderbedeelden) Ik zou haar een uitleg geven over fraude en over boetes en over het in de problemen brengen van haar ouders. Ook zou ik haar erop wijzen dat het geen handige start is van haar toekomst om op een oneerlijke manier aan middelen te komen. Ik zou haar duidelijk laten weten dat je teleurgesteld bent over haar handelen. 

Tenzij hier sprake is van een licht verstandelijke beperking, dan zou ik de donderpreek achterwege laten en het bij de uitleg houden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.