Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter licht instanties op


En als ze niet op tijd stopt met deze 'hobby' heeft ze na haar 18e gewoon een strafblad, als ze gesnapt wordt!

Ik zou flabbergasted zijn als een van mijn kinderen zoiets zou uithalen. Hoe komt ze erop? Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik zou moeten reageren. Ik denk zoiets als Zonne2017. Ik preek zelden (heeft geen effect bij pubers) maar ik denk dat ik mijn onthutsing toch wel zou moeten uitspreken. Straf, mwah, dat heeft m.i. geen zin. Maar het waarom en hoe zou ik toch wel willen weten ja. Zeker als ze zaken op jouw naam heeft aangevraagd (met DigiD?) zou ik daar behoorlijk pissig over zijn. Misschien wel zo erg dat ik bij een volgend vergrijp aangifte zou overwegen. Is ze nou helemaal van de pot gepleurd?
Bovendien, nu is ze nog minderjarig, en zal er misschien een verwijzing naar bureau HALT komen, maar als ze meerderjarig is zijn de consequenties echt niet misselijk. Dus als je bang bent dat ze er niet mee gaat stoppen, zou ik haar zeg maar gecontroleerd tegen de lamp laten lopen.

Nou ja, geen fijne situatie (understatement). Ik wens je heel veel wijsheid, en sterkte.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

24-05-2022 om 16:02

Moxxie schreef op 24-05-2022 om 15:18:

Ik sta ervan te kijken dat sommige reacties hier net zo laconiek zijn als die van dochter zelf. Of het wel of niet lukt maakt niet zoveel uit, het gaat om de intentie die erachter zit: ze probeert geld binnen te harken waar ze geen recht op heeft. Misschien heeft ze de formulieren niet naar waarheid ingevuld, kan ook nog.

Van iemand van die leeftijd mag je verwachten dat ze snapt dat dit een eerste aanzet tot fraude is. Ik zou haar maar eens aan tafel zetten voor een goed gesprek en proberen uit te vinden of er een reden is voor dit gedrag. Daarna zou ik pas nadenken over straf.

Dit dus.

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 16:06 Topicstarter

Mijn dochter en ik hebben dezelfde achternaam en hetzelfde initiaal. Ik zie ook pas net dat in de brief van de belastingdienst bij "kenmerk" haar BSN-nummer staat. Niet erg handig anders had ik meteen begrepen dat de brief echt niet voor mij is...

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 16:08 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 24-05-2022 om 15:38:

Die 30.000 gaat over de compensatie voor de toeslagenouders denk ik? Dat is toch gewoon fraude, als je dat probeert aan te vragen als je er geen recht op hebt. Walgelijk. En dat heeft ze op jouw naam gedaan, begrijp ik dat goed? Daar zou ik me grote zorgen over maken als ik jou was...

Ik heb zelf geen kinderen, dus geen idee wat de beste aanpak is, maar hier zo laconiek je schouders over ophalen als sommigen hier doen vind ik persoonlijk schandalig. Het is oplichting, ze is niet eerlijk. Als ze dat nog niet geleerd heeft, moet je het haar heel snel gaan leren.

Het gaat inderdaad om compensatie voor toeslagenouders. Ze heeft niet eens kinderen! En ze is zelf ook nooit op de kinderopvang geweest.


Ik heb haar gevraagd hoe ze erbij kwam en ze kwam met een artikel uit de NRC waardoor ze dacht dat iedereen dat geld gewoon zomaar krijgt. Ik heb haar gevraagd: waar staat dat? Zegt ze: tussen de regels.

Houd er rekening mee dat jij tot zij 21 is financieel verantwoordelijk bent voor haar en dus aansprakelijk bent als zij een schuld maakt.

Overigens zou hier het huis echt te klein zijn als puber dat doet. En het huis uitkomen? Dikke pech, je gaat maar op je kamer een boek lezen.

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 16:10 Topicstarter

Netherfield schreef op 24-05-2022 om 15:40:

Hier moet ze echt mee stoppen. Iets aanvragen waar je geen recht op hebt mag gewoon niet. Als ze een boete krijgt draai jij er voor op omdat ze minderjarig is. Ik zou echt flink boos worden om dit gedrag. Is ze nou helemaal…

Daar ben ik ook bang voor. Ze zegt dat ze nooit wat van het UWV heeft gekregen door dat verhaal van het inkomstenformulier en dat ze daar boos om was. Maar ik begreep uit die brief dat ze wel een uitkering heeft en ik kan niks navragen bij het UWV door de privacy,.

Kun jij dan niet op haar bankrekening kijken? Wij konden dat in ieder geval tot de kinderen 18 waren. Die rekeningen waren gekoppeld aan de mijne. Als je dat niet kunt, als de sodemieter regelen! Ze heeft laten blijken dat ze rare dingen doet (wil niet zeggen dat ze niet te vertrouwen is, dat is nog weer een graadje erger) en jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor schulden die zij maakt, dus dan wil jij inzage in haar financiële gegevens.
Dat je bij het UWV niks kan navragen geloof ik niet. Ze is 16, dus jij bent haar wettelijk vertegenwoordiger.

Je krijgt toch helemaal geen uitkering op je 16e??

Jonagold schreef op 24-05-2022 om 16:13:

Kun jij dan niet op haar bankrekening kijken? Wij konden dat in ieder geval tot de kinderen 18 waren. Die rekeningen waren gekoppeld aan de mijne. Als je dat niet kunt, als de sodemieter regelen! Ze heeft laten blijken dat ze rare dingen doet (wil niet zeggen dat ze niet te vertrouwen is, dat is nog weer een graadje erger) en jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor schulden die zij maakt, dus dan wil jij inzage in haar financiële gegevens.
Dat je bij het UWV niks kan navragen geloof ik niet. Ze is 16, dus jij bent haar wettelijk vertegenwoordiger.

Wij konden dat ook tot onze zoon 18 jaar was. Niet dat ik er bewust op lette maar het stond wel gekoppeld. 

Lieveheersbeest schreef op 24-05-2022 om 16:14:

Je krijgt toch helemaal geen uitkering op je 16e??

nee, pas vanaf 18, of er moeten heel goede redenen zijn om die jonger te krijgen. En ik denk zo dat de instanties dan wel bij de wettige vertegenwoordiger uit waren gekomen. Dus ik durf voorzichtig te zeggen dat ik het verhaal niet helemaal geloof

Beker123 schreef op 24-05-2022 om 16:08:

[..]

Het gaat inderdaad om compensatie voor toeslagenouders. Ze heeft niet eens kinderen! En ze is zelf ook nooit op de kinderopvang geweest.


Ik heb haar gevraagd hoe ze erbij kwam en ze kwam met een artikel uit de NRC waardoor ze dacht dat iedereen dat geld gewoon zomaar krijgt. Ik heb haar gevraagd: waar staat dat? Zegt ze: tussen de regels.

Ik zou echt twijfelen aan mijn opvoeding, en aan het iq van een kind , die dit verzint 

Lieveheersbeest schreef op 24-05-2022 om 16:14:

Je krijgt toch helemaal geen uitkering op je 16e??

Voor een WW-uitkering is er volgens mij geen leeftijdsgrens, alleen eisen aan je arbeidsverleden. Jongeren vragen hem meestal niet aan, want als je hem aanvraagt heb je ook sollicitatieplicht, en als je daar niet aan voldoet krijg je geen uitkering. (en als je wel solliciteert vind je waarschijnlijk gewoon een nieuwe baan).

Ik vroeg haar daarom: waarom heb je een uitkering gevraagd, je werkt toch gewoon? Zegt ze: nou gewoon. Ik heb daar verder geen aandacht aan besteed.

Dit vind ik ook nogal laconiek van jou 

Ellori schreef op 24-05-2022 om 16:09:

Houd er rekening mee dat jij tot zij 21 is financieel verantwoordelijk bent voor haar en dus aansprakelijk bent als zij een schuld maakt.

Overigens zou hier het huis echt te klein zijn als puber dat doet. En het huis uitkomen? Dikke pech, je gaat maar op je kamer een boek lezen.

Nee, dat is niet waar. Je bent tot hun 21e onderhoudsplichtig maar niet financieel verantwoordelijk. Onderhoudsplichtig betekent dat ze een dak boven hun hoofd moeten hebben, gezond eten, kleding en onderwijs (indien nog van toepassing). Als een kind zichzelf kan onderhouden dan is dit ook niet meer nodig. 

Daglichtlamp schreef op 24-05-2022 om 16:44:

[..]

Voor een WW-uitkering is er volgens mij geen leeftijdsgrens, alleen eisen aan je arbeidsverleden. Jongeren vragen hem meestal niet aan, want als je hem aanvraagt heb je ook sollicitatieplicht, en als je daar niet aan voldoet krijg je geen uitkering. (en als je wel solliciteert vind je waarschijnlijk gewoon een nieuwe baan).

Klopt, dus ook als je je vakkenvulbaantje verliest, en je verliest daardoor tenminste 5 of in elk geval de helft van je aantal uren per week kun je aanspraak maken op een ww uitkering voor die gemiste uren. Er is geen leeftijdsvoorwaarde.



Om voor een WW-uitkering in aanmerking te komen, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je hebt de begindatum van je AOW nog niet bereikt
  • Je hebt minstens 5 arbeidsuren per week verloren, of minstens de helft van uw uren
  • Je bent beschikbaar om arbeid te aanvaarden
  • Je hebt in minstens 26 van de laatste 36 weken gewerkt (26-wekeneis)
  • Om langer dan 3 maanden een uitkering te krijgen, moet je in 4 van de laatste 5 kalenderjaren vóór het jaar waarin je werkloos wordt, gewerkt hebben
  • Er zijn geen uitsluitingsgronden van toepassing
  • Je moet je aan de WW-verplichtingen houden



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.