Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter licht instanties op


en hoe komt het dat ze bij jouw DigiD gegevens kan?

Dom? Tegenwoordig heet dit geraffineerd.
Een tijd geleden speelde ook een uitgekiende handelswijze; studenten en hun familie attendeerden elkaar op het aanvragen van maximaal tegemoetkoming studiefinanciering. Niet dat je alles ging gebruiken voor je studie, een deel zette je weg bv dmv handelen in aandelen. De rente over de schuld was zo laag dat je winst draaide van geleend geld.
Dergelijke mond om mond tips of via social media, lijken normenverlagend maar zijn niet strafbaar. In geval dochter TO, is het niet ondenkbaar dat haar medevakkenvullers of vrienden haar getipt hebben een ww-uitkering aan te vragen omdat ze daar recht op heeft, volgens de regels van uwv. Leuk zakcentje voor de vakantieplannen, volgens de puberbrein.

Toch had de dochter op haar klompen kunnen aanvoelen dat die 30k niet klopt. Wrs weet ze dat ook ergens wel, gezien haar reactie.

Flanagan schreef op 24-05-2022 om 19:46:

Dom? Tegenwoordig heet dit geraffineerd.
Een tijd geleden speelde ook een uitgekiende handelswijze; studenten en hun familie attendeerden elkaar op het aanvragen van maximaal tegemoetkoming studiefinanciering. Niet dat je alles ging gebruiken voor je studie, een deel zette je weg bv dmv handelen in aandelen. De rente over de schuld was zo laag dat je winst draaide van geleend geld.
Dergelijke mond om mond tips of via social media, lijken normenverlagend maar zijn niet strafbaar. In geval dochter TO, is het niet ondenkbaar dat haar medevakkenvullers of vrienden haar getipt hebben een ww-uitkering aan te vragen omdat ze daar recht op heeft, volgens de regels van uwv. Leuk zakcentje voor de vakantieplannen, volgens de puberbrein.

Toch had de dochter op haar klompen kunnen aanvoelen dat die 30k niet klopt. Wrs weet ze dat ook ergens wel, gezien haar reactie.

Oliedom, en asociaal 

Schemerlampje schreef op 24-05-2022 om 17:51:

[..]

Zoals ik het lees, krijg je sowieso 3 maanden WW, en moet je voor een langere tijd WW voldoen aan de jaren eis.

Ze is 16!!! Dan krijg je helemaal geen uitkering.

Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 20:01:

[..]

Ze is 16!!! Dan krijg je helemaal geen uitkering.

Misschien moet je je eerst eens inlezen. Voor een ww-uitkering maakt de leeftijd niet uit, je hebt daar recht op als er voor een bepaalde periode premie betaald is. Ook jongeren betalen ww-premie over hun baantjes en hebben dus recht op een ww-uitkering.

Dat daar in de praktijk weinig gebruik van gemaakt wordt, betekent niet dat dit recht er niet is.

Dochter is gestopt bij Albert Heijn en ergens anders gaan werken. Uit de reactie van moeder haal ik dat dit min of meer op elkaar aansloot dus dan heeft ze geen recht op een uitkering.

Daglichtlamp schreef op 24-05-2022 om 20:05:

[..]

Misschien moet je je eerst eens inlezen. Voor een ww-uitkering maakt de leeftijd niet uit, je hebt daar recht op als er voor een bepaalde periode premie betaald is. Ook jongeren betalen ww-premie over hun baantjes en hebben dus recht op een ww-uitkering.

Dat daar in de praktijk weinig gebruik van gemaakt wordt, betekent niet dat dit recht er niet is.

Dan nog, er staat ze is gestopt en ging ergens anders werken.

En dan 30k aanvragen omdat je dat in de krant leest. 

Klap van de molen gehad ofzo.

ik weet niet of het al geopperd is, maar weet jij of ze middelen gebruikt, schulden heeft open staan bij vrienden oid, gokt (online), koopgedrag, belegy ze, waar vult ze haar tijd mee in.

Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 20:01:

[..]

Ze is 16!!! Dan krijg je helemaal geen uitkering.

Ja wel hoor, vanaf je 16de hoor je bij de beroepsbevolking, wanneer je je parttime baan verliest dan kun je WW aanvragen. Je draagt daar ook premie voor af wanneer je werkt. Je kan zelfs ziektewet aanvragen bij het UWV. 

Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 19:55:

[..]

Oliedom, en asociaal

Als je met dat laatste doelt op onrechtmatig aanvragen,  ben ik dat met je eens.

Of ze oliedom is, kan ik niet beoordelen. 
Vroeger kregen kinderen kinderbijslag. Dit stopte op hun 18e. Dochter moest zodoende rondkomen met studielening etc. Half jaar later hoort ze van klasgenoot dat ze een zorgtoeslag had kunnen aanvragen op moment dat ze 18 werd. Punt is dat de overheid na stopzetting kinderbijslag deze groep niet automatische door gewezen had op mogelijkheid aanvraag zorgtoeslag. Pas 2 jaar later kwamen spotjes op tv over deze tegemoetkoming. Info via via is soms terecht, hoe had de dochter van TO anders kunnen weten dat ook zij als puber en vakkenvuller recht had op een ww-uitkering zoals iedereen die een baan verliest.

Moxxie schreef op 24-05-2022 om 20:13:

Dochter is gestopt bij Albert Heijn en ergens anders gaan werken. Uit de reactie van moeder haal ik dat dit min of meer op elkaar aansloot dus dan heeft ze geen recht op een uitkering.

Als ze alweer werkt, kan het zo zijn dat ze volgens uwv niet eens in aanmerking komt omdat ze alweer x uur werkt. Kwestie van proberen; maar wel de werkwijze die je steeds vaker tegen komt. Grrr

Nu kan het ook zo zijn dat de soep minder heet is dan opgediend; mogelijk heeft ze weinig tot geen uitkering ontvangen en is die 30k iets die aan haar deur voorbij gaat.

Ik zou na gesprek, ook haar post een tijdje in de gaten houden.

Flanagan schreef op 24-05-2022 om 20:39:

[..]

Als je met dat laatste doelt op onrechtmatig aanvragen, ben ik dat met je eens.

Of ze oliedom is, kan ik niet beoordelen.
Vroeger kregen kinderen kinderbijslag. Dit stopte op hun 18e. Dochter moest zodoende rondkomen met studielening etc. Half jaar later hoort ze van klasgenoot dat ze een zorgtoeslag had kunnen aanvragen op moment dat ze 18 werd. Punt is dat de overheid na stopzetting kinderbijslag deze groep niet automatische door gewezen had op mogelijkheid aanvraag zorgtoeslag. Pas 2 jaar later kwamen spotjes op tv over deze tegemoetkoming. Info via via is soms terecht, hoe had de dochter van TO anders kunnen weten dat ook zij als puber en vakkenvuller recht had op een ww-uitkering zoals iedereen die een baan verliest.

Het ging over 30.000 in die kinderopvangtoeslagaffaire toch?

Daar heeft ze helemaal niets mee te maken.

Ik denk niet dat dit meisje dom is. Eerder behoorlijk slim anders bedenk je dit niet als 16 jarige en ben je al helemaal niet in staat de juiste procedure te volgen. Overigens zou ik dat als ouder behoorlijk zorgwekkend vinden. Er is overduidelijk iets mis met haar geweten. Dit kan versterkt worden door het feit dat het hier om een puber gaat en haar hersens nog niet volgroeid zijn. Ik zou dit dus heel duidelijk afkeuren en hier een aantal serieuze gesprekken over voeren in de hoop dat ze in gaat zien waarom dit echt niet kan. Als je het gevoel hebt dat het niet lukt tot haar door te dringen dan zou ik kijken of je kan achterhalen waar dit gedrag vandaan komt en eventueel professionele hulp inschakelen.

Biscuitje schreef op 24-05-2022 om 21:16:

Ik denk niet dat dit meisje dom is. Eerder behoorlijk slim anders bedenk je dit niet als 16 jarige en ben je al helemaal niet in staat de juiste procedure te volgen. Overigens zou ik dat als ouder behoorlijk zorgwekkend vinden. Er is overduidelijk iets mis met haar geweten. Dit kan versterkt worden door het feit dat het hier om een puber gaat en haar hersens nog niet volgroeid zijn. Ik zou dit dus heel duidelijk afkeuren en hier een aantal serieuze gesprekken over voeren in de hoop dat ze in gaat zien waarom dit echt niet kan. Als je het gevoel hebt dat het niet lukt tot haar door te dringen dan zou ik kijken of je kan achterhalen waar dit gedrag vandaan komt en eventueel professionele hulp inschakelen.

Slim? Als je in de krant iets leest en denkt ik zal de boel oplichten?

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

24-05-2022 om 21:38

Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 21:20:

[..]

Slim? Als je in de krant iets leest en denkt ik zal de boel oplichten?

Slim is in dit geval bedoeld als uitgekookt natuurlijk. Niet als iets positiefs. Maar je moet het wel kunnen bedenken, vandaar slim.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.