Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter licht instanties op


Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 21:01:

[..]

Het ging over 30.000 in die kinderopvangtoeslagaffaire toch?

Daar heeft ze helemaal niets mee te maken.

Topic ging volgens mij over twee zaken; eerst de aanvraag ww en daarna aanvraag 30k. Beide gebeurden achter de rug van moeder om en logisch gevolg dat moeder dat niet prettig vindt. Helemaal als ze zo onverschillig reageert. Als puber nu al zo geraffineerd is, wat staat moeder dan nog meer te wachten...

Het zelfinitiatief van dochter mag best wat minder en mag ook in wat meer overleg met haar moeder. Ik vermoed dat dochter echt wel wist dat haar moeder hier niet mee eens was. Haar moeder is er achter gekomen en nu mag ze een en ander uitleggen.

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 23:01 Topicstarter

Door dit topic ben ik toch maar eind van de middag het UWV gaan bellen. Eerder vandaag kreeg ik van de Belastingdienst te horen dat mij niks verteld mag worden omdat ik niet de .... van de zaak ben maar haar moeder. En dat als zij vragen heeft ze zelf moet bellen. Bij het UWV kwam ik helemaal nergens omdat ik mijn BSN moest intypen en toen de hoorn op de haak heb gegooid.

Daarnaast bedacht ik mij dat dochter misschien/waarschijnlijk 15 was toen ze de aanvraag bij de Belasting heeft gedaan. Er is mij als ouder nooit gevraagd om toestemming voor het indienen van de aanvraag dus ik ben op de site van de Belasting gaan kijken. Daar staat dat de hele aanvraag telefonisch moet worden gedaan! Ik dacht dat ze gewoon een formuliertje heeft ingevuld om te kijken wat er gebeurt maar ze heeft dus gebeld!!

Bij het avondeten heb ik haar gevraagd of ze nog meer aanvragen bij instanties heeft lopen omdat ik wil weten waar binnenkort op onze naam (ik vrees dat er geen haar naam voluit gaat schrijven) brieven voor binnenkomen. Ze zegt dat ze ook iets van Coronasteun heeft aangevraagd maar denkt dat dat is afgewezen omdat ze niks meer hoorde. Ik hou mijn hart vast...

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 23:04 Topicstarter

Moxxie schreef op 24-05-2022 om 20:13:

Dochter is gestopt bij Albert Heijn en ergens anders gaan werken. Uit de reactie van moeder haal ik dat dit min of meer op elkaar aansloot dus dan heeft ze geen recht op een uitkering.

Achteraf gezien heeft ze misschien daar wel recht op gehad. Er was een ruzie en haar contract is niet verlengd. Ze had wel vrijwel meteen iets anders en ik dacht dat je alleen een uitkering krijgt als je geen werk meer hebt. Helaas is het UWV telefonisch niet bereikbaar als je niet je BSN intoetst terwijl ik aan uitleg over hoe dit werkt al genoeg heb??

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 23:11 Topicstarter

Biebel schreef op 24-05-2022 om 18:53:

Is ze te dom om te poepen of heeft ze echt fraude gepleegd? Beide zou me overigens een denderende donderpreek waard zijn, maar het vervolg zou er wel van afhangen.
Te dom om te Poepen= dat ze iemand iets hoort zeggen over wat er in het NRC stond en dat dan maar voetstoots aanneemt. Maar wel met eigen DigiD en gegevens vervolgens die tegemoetkoming aanvraagt. Dat is echt ongelofelijk dom, maar geen fraude. Het is alsof je dan je rijexamen doet zonder rijles; stom, verspilling van iedereen tijd, maar het kan. Ze wordt er dan eentje voor de statistieken en ze vertraagt het proces voor een ander- maar geen fraude.
Fraude zou zijn als ze verzonnen heeft dat ze kinderen had die naar het kdv gingen. Als ze fake facturen had gemaakt of had gedaan alsof ze moeder was en daarmee de tegemoetkoming had willen krijgen. Of als ze tegen uwv liegt dat ze langer/meer gewerkt heeft of nog geen nieuwe baan heeft- terwijl dat wel zo is.

In dat laatste geval zou ik zélf naar het uwv bellen en vertellen dat jij, als verantwoordelijke ouder, de aanvraag wil intrekken. Misschien zou ik zelfs de wijkagent vragen voor een goed verhaal over oplichting.

Als het echt domheid was, dan zou ik me als moeder toch echt gaan afvragen hoe je je kind wijzer maakt. Dagelijks samen de krant lezen + journaal kijken om een bredere kijk op wat er gaande is? Laat haar ook maar zelf nadenken hoe ze dit soort oenenacties kan voorkomen. Want ook pure domheid mag best gestopt worden.

Ik weet niet welk verhaal ze heeft verteld bij de Belasting. In de brief staat dat ze geen geld krijgt voor 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018. Maar in 2005 was ze nog helemaal niet geboren! Daarnaast gaf ze vanavond toe dat ze wist dat er een brief zou komen maar heeft ze mij niets verteld. Terwijl ze weet dat dat wel moet omdat we anders elkaars post openen omdat wij allebei (niet onze echte naam) A. Jansen heten.

Oei, als mijn dochter dit zou flikken zou het huis echt te klein zijn. Les één in 'heb ik recht op dingen': als iets te mooi lijkt om waar te zijn (bijv. 30.000 euro compensatie door even een formulier in te vullen) dan is het dat meestal ook. 
Ze is erg goed op de hoogte van wat er allemaal te krijgen valt voor een 16-jarige. 
Het is echter niet zo dat je alles wat los en vast zit dan ook maar moet aanvragen in de hoop misschien iets te krijgen. Zo werkt dat niet. Ethiek en moraal staan bij mij nogal hoog in het vaandel dus ze had zeker een probleem.
Daarnaast zou ik het hebben over de mogelijke gevolgen: als dochter onterecht geld ontvangt en dat later moet terugbetalen terwijl het al uitgegeven is, dan zijn jullie daarvoor verantwoordelijk. Dat kan hele grote gevolgen hebben. 
Ik vind dit gedrag ook erg hebzuchtig overkomen. Hebben, hebben, hebben en lekker graaien om maar niks mis te lopen. Heeft de VVD nog vacatures, kan ze daar misschien solliciteren. 

Ik zou denk ik met mijn dochter bij die instanties op de stoep staan om haar het verhaal uit te laten leggen en bij een volgende keer zou ik zelfs aangifte overwegen.
En thuis had ze ook een groot probleem. Ik denk dat de geldkraan voorlopig even helemaal dicht zou gaan.

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 23:30 Topicstarter

Haha, haar over ongeveer 1,5 jaar voorstellen een stage te laten lopen bij de VVD is misschien wel een goed plan.

Ik dacht ook al meid hoe weet jij dat allemaal?

Van de Belasting heeft ze sowieso niks gehad. Van het UWV zegt ze nooit wat te hebben gehad maar ik wil nog wel uitzoeken of dat wel klopt.

Beker123

Beker123

24-05-2022 om 23:31 Topicstarter

En trouwens, ik kwam vanavond erachter dat ze bij de Belasting dus niet eens een formulier heeft ingevuld. Ze heeft gebeld! Je moet de aanvraag ervoor telefonisch doen dus het kan niet anders!

Heeft ze niet gewoon een ww-uitkering aangevraagd en vervolgens haar inkomsten op moeten geven? En niks gekregen omdat ze weer ergens anders werkte?

Dat van de toeslagenaffaire is wel sterk zeg. Dat ze gebeld heeft en serieus genomen is. Dat is toch bizar gezien haar leeftijd! Gelukkig heeft ze niks gekregen.

Wat is ze verder dan voor meisje? Hoe komt ze erbij zoiets te doen? Ik zou toch proberen erachter te komen wat haar bezield, die uitkering kan ik wel begrijpen, maar zich op 15,16-jarige leeftijd voordoen als slachtoffer van de toeslagenaffaire.. Of heeft ze echt alleen de klok horen luiden en zich er verder totaal niet in verdiept? 

Wat een intrigerend verhaal.

Belastingfraude of alleen al de verdenking daarvan heeft grote gevolgen, dat moet ze echt niet willen. Als ze je eenmaal in de picture hebben is de kans groot dat ze haar dan vaker controleren. Niet zo gek ook.

Aangezien ze dit echt bewust heeft gedaan en er moeite voor heeft gedaan, denk ik dat ze niet dom is. Wel erg hebzuchtig en met een nog onderontwikkeld moreel besef. Ze is wel wat naïef in haar denken over hoe makkelijk instanties daarin mee zouden gaan.

Beker123 schreef op 24-05-2022 om 23:04:

[..]

Achteraf gezien heeft ze misschien daar wel recht op gehad. Er was een ruzie en haar contract is niet verlengd. Ze had wel vrijwel meteen iets anders en ik dacht dat je alleen een uitkering krijgt als je geen werk meer hebt. Helaas is het UWV telefonisch niet bereikbaar als je niet je BSN intoetst terwijl ik aan uitleg over hoe dit werkt al genoeg heb??

Haar nieuwe werkgever is verplicht haar gegevens door te geven aan belastingdienst. Inkomstenbelasting ziet ook dat ze een ww-uitkering ontvangt. Wrs dat die info wordt doorgekoppeld aan uwv.

Laat je dochter die ww-uitkering nog maar niet spenderen want mogelijk dat ze van uwv een brief ontvangt dat ze ten onrechte te veel uitkering heeft ontvangen, gezien haar bsn-registratie.

Indien ze nu minder werkt dan ervoor, kan een correctie plaatsvinden; hoeft ze niet hele bedrag terug te storten. Ze kunnen haar wel korten op onjuiste informatie verstrekking daar ze hen niet op de hoogte heeft gebracht dat ze reeds weer werkt.

Je dochter maakt er een zootje van. Hou haar nog maar even goed in de gaten.

Beker123 schreef op 24-05-2022 om 23:04:

[..]

Achteraf gezien heeft ze misschien daar wel recht op gehad. Er was een ruzie en haar contract is niet verlengd. Ze had wel vrijwel meteen iets anders en ik dacht dat je alleen een uitkering krijgt als je geen werk meer hebt. Helaas is het UWV telefonisch niet bereikbaar als je niet je BSN intoetst terwijl ik aan uitleg over hoe dit werkt al genoeg heb??

Je kan toch haar BSN nummer intoetsen?

Maar heeft ze nu wel of niet een uitkering gehad? 

Ik vind je nogal afwachtend en onverschillig. Ik zou dochter aan de keukentafel zetten en haar niet laten gaan tot ik precies weet wat ze allemaal aangevraagd heeft.

Beker123 schreef op 24-05-2022 om 23:11:

[..]

Ik weet niet welk verhaal ze heeft verteld bij de Belasting. In de brief staat dat ze geen geld krijgt voor 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018. Maar in 2005 was ze nog helemaal niet geboren! Daarnaast gaf ze vanavond toe dat ze wist dat er een brief zou komen maar heeft ze mij niets verteld. Terwijl ze weet dat dat wel moet omdat we anders elkaars post openen omdat wij allebei (niet onze echte naam) A. Jansen heten.

Oef, je dochter komt zo bij de belastingdienst wel onbetrouwbaar over; aanvragen doen terwijl ze niet eens geboren was.

Pas maar op. Straks gaat ze nog pgb aanvragen voor haar moeder die extra hulp nodig heeft, gewoon handtekening vervalsen. (Nee, ze zal dan niet de eerste zijn die er doorheen glipt. Zucht)

Mwoah ik vind het helemaal niet zo negatief. En stiekem ook best wel stoer al zou ik wrs wel opletten dat niet te laten merken.
Bij dochter op middelbare school werd bijv aan alle kanten (van school uit dus) geadviseerd om (aanvullende) studie financiering iig aan te vragen. Zo van je weet maar nooit. 
Dochter heeft dat advies braaf gevolgd terwijl wel duidelijk was dat ze niets kon krijgen. 
En tsja onze regering blinkt niet bepaald uit in betrouwbaarheid. Dat helpt natuurlijk ook niet!
Ook is hele stelsel veel te bureaucratisch en ingewikkeld en lopen veel mensen geld mis. 
Deze dame zal niet snel geld mislopen! 

Deze dame zal misschien op een dag wel grote sommen geld terug moeten betalen.
Ik zou dit gedrag echt ontmoedigen.

Pinokkio schreef op 25-05-2022 om 00:01:

Mwoah ik vind het helemaal niet zo negatief. En stiekem ook best wel stoer al zou ik wrs wel opletten dat niet te laten merken.
Bij dochter op middelbare school werd bijv aan alle kanten (van school uit dus) geadviseerd om (aanvullende) studie financiering iig aan te vragen. Zo van je weet maar nooit.
Dochter heeft dat advies braaf gevolgd terwijl wel duidelijk was dat ze niets kon krijgen.
En tsja onze regering blinkt niet bepaald uit in betrouwbaarheid. Dat helpt natuurlijk ook niet!
Ook is hele stelsel veel te bureaucratisch en ingewikkeld en lopen veel mensen geld mis.
Deze dame zal niet snel geld mislopen!

Stiekem best wel stoer??? Dat is een grapje toch? Kan toch niet echt waar zijn, hoop ik?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.