Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter met vriendinnenproblemen ( waar ik denk ik niet de goede oplossingen voor bied)


BrightEchidna89

BrightEchidna89

25-06-2022 om 04:51

Wtf. 
Laat het sociaal leven van je dochter bij je dochter ipv je ermee te moeien. 

Bekijk het nu eens vd kant van Anna? Emma en x roddelen altijd over mij en snappen niet dat ik soms even wat me-time nodig heb. Als ik dan weer aan sta hangt x erbij maar ik was al veel panger bevriend met Emma?

Oh sorry op de een of andere manier zag ik al die reacties niet. Idd je bent zelf geen puber, bemoei je er niet mee.

hup met gestrekt been erin en vraag! Confronteer die meiden met hun gedrag.

Ik denk dat dat alleen maar nog meer drama geeft.

Zoek gewoon vriendinnen die  niet zulk pubergedrag vertonen.

Leuke vriendinnen gaan graag met jouw dochter om als ze zelf zich volwassen opstelt.

haarklover schreef op 25-06-2022 om 09:56:

[..]

Ik denk dat dat alleen maar nog meer drama geeft.

Zoek gewoon vriendinnen die niet zulk pubergedrag vertonen.

Leuke vriendinnen gaan graag met jouw dochter om als ze zelf zich volwassen opstelt.

Voor een meisje van 17 bepaalt de moeder niet met wie zij vriendinnen mag zijn. Daarbij vindt dochter al die andere meiden in de klas nog stommer dan deze twee. De appel valt mbt alles raar en stom vinden blijkbaar niet ver van de boom. 

_Lente_

_Lente_

25-06-2022 om 11:01 Topicstarter

Ok, dit is na een slechte nacht wel even een eye-opener die ik waarschijnlijk nodig had. Nee mijn moeder bemoeide zich echt nergens mee. Jullie hebben gelijk...

_Lente_

_Lente_

25-06-2022 om 11:04 Topicstarter

Mn dochter is zelf heel open en vertelde mij juist altijd alles, zelfs tot een moment dat ik zelf zei: nou eh bewaar dit maar voor je vriendinnen. Het is een enigst kind. En daarnaast ben ik een maler, ik lig s'nachts wakker van dit soort puber dingen. Jemig, niet leuk om te lezen maar ik ben nu wel wakker geschud. Thanks. Ik ga het allemaal nog een keer nalezen

Wat is de reden dat je wakker ligt? Wat is hier zo erg aan voor jou?

_Lente_

_Lente_

25-06-2022 om 11:22 Topicstarter

ToetieToover schreef op 25-06-2022 om 03:21:

[..]

Nou dit. Drama over je kapsel maken, over sex praten, naast wie je zit op schoolreisje: pubergedoe! Dochter lekker met rust laten. Je hebt een mening over pubergedoetjes, het is helemaal niet nodig om als moeder over zulke futiliteiten te oordelen en advies geven hoeft al helemaal niet. Probeer eens dit: ik stond erbij en ik keek ernaar. Gun je dochter haar vriendinnen, zij kiest ze, sta eens achter haar keuzes.

Je hebt helemaal gelijk. Jullie allemaal. Maar het is zo moeilijk om steeds te zien dat ze verdrietig is , dat vriendinnen haar teleurstellen. Ik zit niet bovenop haar , maar als je hoort dat zij zich altijd zo anders voelt, en zij doet juist steeds haar best om te pleasen, dan wil ik met oplossingen komen.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik anders moet reageren als zij zich rot voelt. Dan vind ik 'stond er bij en ik keek er naar' niet goed voelen. Maar goed, IK vind dat niet goed voelen dus het is puur uit eigen belang... 
Nou volgens mij heb ik eerder iemand nodig.

_Lente_

_Lente_

25-06-2022 om 11:27 Topicstarter

Viva-amber schreef op 25-06-2022 om 11:18:

Wat is de reden dat je wakker ligt? Wat is hier zo erg aan voor jou?

Jezus, wtf is er met me aan de hand. Springen gewoon tranen in mn ogen door zon vraag. Ik heb dus geen idee! Ik ga dus echt als een puber zelf denken van ' oh en als zij dus dat zei, dan doet ze dat om dit en dan moet dochter dus echt daar ver van blijven... etc Ik maak er zelf de drama van...

Het is belachelijk. Ik moet dus gewoon loslaten, misschien ligt het hele probleem inderdaad bij mij. Dat ik haar gewoon moet vertrouwen de goede keuzes te maken. Misschien praat ik te weinig met vriendinnen. ( woon in land waarvan ik de taal ook niet goed spreek)  Echt bizar dat ik hier zo achter moet komen. Niet leuk. Wel goed.

Overigens heb ik wel vertrouwen in dat dochter goede keuzes maakt dus daar ligt het probleem ook niet.  Ik wil gewoon constant weten of ze goed in haar vel zit. En ik weet niet eens echt waarom. Mijn moeder heeft zich echt nooit bemoeid met ons, en misschien heb ik dat wel gemist

Puber voelen zich allemaal weleens niet goed. 

Doet je dochter buiten school nog iets? Zit zij op een sport. Heeft zij een club/hobby? Zit zij op toneel of zingen?

_Lente_

_Lente_

25-06-2022 om 11:34 Topicstarter

Viva-amber schreef op 25-06-2022 om 11:28:

Puber voelen zich allemaal weleens niet goed.

Doet je dochter buiten school nog iets? Zit zij op een sport. Heeft zij een club/hobby? Zit zij op toneel of zingen?

Paardrijden. School is vrij zwaar dus ze heeft verder geen tijd voor veel dingen. Ze vertrekt om 07:15 en komt na 18:00 thuis

Maar paardrijden is ook een solo ding bedenk ik me nu.

_Lente_

_Lente_

25-06-2022 om 11:36 Topicstarter

Niet wanneer je samen les volgt of met anderen een buitenrit maakt. Blijft zij nooit in de manage wat drinken of kletsen?

_Lente_ schreef op 25-06-2022 om 11:22:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Jullie allemaal. Maar het is zo moeilijk om steeds te zien dat ze verdrietig is , dat vriendinnen haar teleurstellen. Ik zit niet bovenop haar , maar als je hoort dat zij zich altijd zo anders voelt, en zij doet juist steeds haar best om te pleasen, dan wil ik met oplossingen komen.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik anders moet reageren als zij zich rot voelt. Dan vind ik 'stond er bij en ik keek er naar' niet goed voelen. Maar goed, IK vind dat niet goed voelen dus het is puur uit eigen belang...
Nou volgens mij heb ik eerder iemand nodig.

Ik denk wel eens dat nare gevoelens er niet mogen zijn voor sommige mensen. Die gevoelens horen erbij want je kunt geen verdriet voelen zonder te weten wat vrolijk zijn is. Yin en yang, het ene bestaat niet zonder het andere. Het lijkt wel het laatste taboe, dat je niet ongelukkig of verdrietig mag zijn (uiteraard alles met mate) en ook ik heb moeten zoeken naar een manier om dealen met gevoelens zonder ze te verdringen. 

Dat “ik stond erbij en keek ernaar” gaat nadrukkelijk over de gebeurtenissen, niet over het gevoel dat het bij jou oproept. Daar kun je natuurlijk wél bij stilstaan, bij jezelf (schuldgevoel? angst?). 

Op het gedrag van anderen heb je geen invloed, het is wel makkelijker om je daarover druk te maken dan stil te staan bij je eigen ongemakkelijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.