Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 12 , denk soms dat ze 17 jaar is.

Hoi 
Ik heb een hele lieve dochter van 12 , ze zit volop in de puberteit.
Grenzen zijn voor haar heel erg moeilijk , en ze heeft een laag zelfbeeld ,ze wil graag voor iedereen klaar staan,de loyaliteit is hoog bij haar.
Een tijdje geleden gaf ze aan dat ze niet lekker in haar vel zat, ik vroeg toen wel te vaak misschien wat er was ,ze kan er niet over praten met mij zei ze.
Toen zei ik misschien moet je er met iemand over praten via school, ze heeft met Iemand gesproken en dat voelde goed voor haar gelukkig.
Ze gaf aan dat mijn dochter vond dat ik te fel reageer naar haar, en daar heb ik het al over gehad met haar ,dat ik niet boos ben maar onmachtig.
En ik ben bezorgt omdat er al wat dingen zijn gebeurt met mijn dochter kwa grenzen, en dat was erg zorgelijk.
Wie kan mij helpen om toch klaar te staan voor haar en er niet te veel boven opzitten.


Je schrijft 2x dat je dochter het moeilijk heeft heeft met grenzen. 
Zijn de grenzen mss onduidelijk voor haar? Dat kan he. Ze is 12. 

Ik zou echt met haar eens rond de tafel gaan zitten en de grenzen bespreken. Duidelijke afspraken maken dus, zodat dochter weet waar ze aan toe is. 
Na dit gesprek zou je een 'speciaal' moeder-dochter momentje kunnen creëren met pannenkoeken of een gebakje. 
Veel succes!

Wat bedoel je met dat ze denkt dat ze 17 is en moeite heeft met grenzen? Drinkt ze alcohol, gebruikt ze drugs? Is ze seksueel aan het experimenteren?

Lovemydaughter

Lovemydaughter

24-11-2022 om 20:56 Topicstarter

Ja dat had ik even duidelijker in moeten zijn, hoe ze soms praat ,en ja ook kwa sexualiteit.
Lichamelijk ziet ze er 17 jaar uit, maar geestelijk is ze echt nog 12.
Wij doen veel moeder dochter dingen, ik ben soms gewoon duidelijk naar  haar als ze over mijn grens gaat .
Ik ben alleenstaande moeder  en ik merk dat ze veel op haar vader lijkt kwa emoties, en ik vind dat ze zich mag uitten en haar zelf mag zijn.
En misschien ben ik er wel te veel mee bezig, te overbezorgd, ze verzet zich tegen mij.
Maar mag je nog wel als ouder je grenzen aan geven , en je stem verheffen, ik weet het soms niet meer .

misschien kan je wat voorbeelden geven wat ze dan doet dat is alsof ze 17 jaar is. Ik neem namelijk toch maar even aan dat ze niet seksueel actief is, geen alcohol drinkt, niet naar een bar gaat en daar ook gewoon binnenkomt omdat ze iemand kent die daar werkt, niet rookt etc. 

Als het gaat om het continu uitdagen van jouw grenzen dan is het wellicht tijd om samen met haar nieuwe grenzen af te spreken. Vaak worden kinderen sneller ouder dan ouders daaraan toe zijn en passen sommige opgelegde regels niet meer. 

Te bezorgd is ook niet goed, en kan voor een puber niet fijn zijn. Zij willen zich juist los maken. Als je veel vraagt of het wel goed gaat oid, dan snap ik dat ze dat vervelend vindt. 

Lovemydaughter schreef op 24-11-2022 om 20:56:

Ja dat had ik even duidelijker in moeten zijn, hoe ze soms praat ,en ja ook kwa sexualiteit.
Lichamelijk ziet ze er 17 jaar uit, maar geestelijk is ze echt nog 12.
Wij doen veel moeder dochter dingen, ik ben soms gewoon duidelijk naar haar als ze over mijn grens gaat .
Ik ben alleenstaande moeder en ik merk dat ze veel op haar vader lijkt kwa emoties, en ik vind dat ze zich mag uitten en haar zelf mag zijn.
En misschien ben ik er wel te veel mee bezig, te overbezorgd, ze verzet zich tegen mij.
Maar mag je nog wel als ouder je grenzen aan geven , en je stem verheffen, ik weet het soms niet meer .

Natuurlijk mag en MOET je grenzen aangeven aan een 12-jarige! Stem verheffen zou ik niet doen. 

Binnen 3 jaar is je dochter 15. Als je nu geen grenzen aangeeft gaat het van kwaad naar erger. 

Komaan, jij bent de ouder en zij is het kind.

Plantenbak schreef op 24-11-2022 om 21:01:

misschien kan je wat voorbeelden geven wat ze dan doet dat is alsof ze 17 jaar is. Ik neem namelijk toch maar even aan dat ze niet seksueel actief is, geen alcohol drinkt, niet naar een bar gaat en daar ook gewoon binnenkomt omdat ze iemand kent die daar werkt, niet rookt etc.

Als het gaat om het continu uitdagen van jouw grenzen dan is het wellicht tijd om samen met haar nieuwe grenzen af te spreken. Vaak worden kinderen sneller ouder dan ouders daaraan toe zijn en passen sommige opgelegde regels niet meer.

Eens.

En het is me inderdaad nog niet duidelijk wat je dochter nu precies wel of niet doet. Vertel nog eens wat meer.

Gaat het nou om jóuw grenzen, bijvoorbeeld dat ze onbeschoft tegen je doet? 
Of gaat het om grenzen die je háár hebt opgelegd maar die niks met jouw persoon te maken hebben, zoals kleding of make-up of roken en dat soort dingen? 

Ginevra schreef op 24-11-2022 om 22:12:

Gaat het nou om jóuw grenzen, bijvoorbeeld dat ze onbeschoft tegen je doet?
Of gaat het om grenzen die je háár hebt opgelegd maar die niks met jouw persoon te maken hebben, zoals kleding of make-up of roken en dat soort dingen?

Dit. En een 3e optie: haar eigen grenzen. Geld weggeven, zich laten gebruiken door andere meiden, loverboy contact, dingen doen om erbij te horen enz. Dit om dat TO aangeeft dat er dingen met de grenzen zijn gebeurd en dat was erg zorgelijk.

Ik lees het alsof ze zorgen heeft omdat haar dochter haar eigen grenzen niet goed aangeeft. Ondertussen zorgt ze met haar gedrag ervoor dat ze in situaties terecht komt waarin het risicovol is om niet goed voor jezelf op te komen.
Als ik het goed geïnterpreteerd heb, dan begrijp ik de zorgen van TO wel.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

25-11-2022 om 22:43

Lovemydaughter schreef op 24-11-2022 om 20:56:

Ja dat had ik even duidelijker in moeten zijn, hoe ze soms praat ,en ja ook kwa sexualiteit.
Lichamelijk ziet ze er 17 jaar uit, maar geestelijk is ze echt nog 12.
Wij doen veel moeder dochter dingen, ik ben soms gewoon duidelijk naar haar als ze over mijn grens gaat .
Ik ben alleenstaande moeder en ik merk dat ze veel op haar vader lijkt kwa emoties, en ik vind dat ze zich mag uitten en haar zelf mag zijn.
En misschien ben ik er wel te veel mee bezig, te overbezorgd, ze verzet zich tegen mij.
Maar mag je nog wel als ouder je grenzen aan geven , en je stem verheffen, ik weet het soms niet meer .

Misschien kan het je helpen om je dochter gewoon soms ernstig te nemen. 

Een vriendin van mijn partner had een gelijkaardig probleem (dochter fysiek volgroeit, maar mentaal 12), waarbij dochter effectief is gaan experimenteren met haar seksuele gevoelens, wat natuurlijk fout ging. Ook aan haar heb ik gezegd om deze verlangens ernstig te nemen en ze niet te verbieden. (Dit is iets wat velen niet zullen willen lezen: maar als mijn stiefzoon 12 wordt, of iets ouder in ons geval, krijgt hij van mij onder zijn kussen een cadeaubon voor een online seksshop; beter zo dan een gefrustreerde puber.)

Zou het voor jou kunnen helpen om je dochter meer als een gelijke te zien? Haar meer ruimte en daarmee ook meer verantwoordelijkheid te geven over haar eigen leven, waarbij jij natuurlijk het toeziend oog blijft? 

Valdemar schreef op 25-11-2022 om 22:43:

[..]

Misschien kan het je helpen om je dochter gewoon soms ernstig te nemen.

Een vriendin van mijn partner had een gelijkaardig probleem (dochter fysiek volgroeit, maar mentaal 12), waarbij dochter effectief is gaan experimenteren met haar seksuele gevoelens, wat natuurlijk fout ging. Ook aan haar heb ik gezegd om deze verlangens ernstig te nemen en ze niet te verbieden. (Dit is iets wat velen niet zullen willen lezen: maar als mijn stiefzoon 12 wordt, of iets ouder in ons geval, krijgt hij van mij onder zijn kussen een cadeaubon voor een online seksshop; beter zo dan een gefrustreerde puber.)

Zou het voor jou kunnen helpen om je dochter meer als een gelijke te zien? Haar meer ruimte en daarmee ook meer verantwoordelijkheid te geven over haar eigen leven, waarbij jij natuurlijk het toeziend oog blijft?

Je kind serieus nemen; zeker. Je kind als gelijke behandelen; absoluut niet. Want dat is ze niet. Ze kan er dan wel uitzien als zeventien, maar dat is ze niet en waarschijnlijk kan ze de verantwoordelijkheden die bij die leeftijd passen ook nog helemaal niet aan.

TS schrijft niet om welke grenzen het gaat. Brutale mond, laat thuiskomen, seksuele escapades, te veel beïnvloedbaar door vriendinnen of door de behoeftes van het moment, dat weten we helemaal niet. Dat kinderen van 12 het hebben over seks, wil niet zeggen dat ze dat ook echt al doen. Als mijn ouders mij op die leeftijd, en ook vele jaren later, een cadeaubon van een seksshop hadden gegeven, was ik echt heel boos geworden. En als ik in groep 8 had verteld op school dat dat mijn verjaardagscadeau was, dan denk ik dat de school jeugdzorg had gebeld. 

Valdemar schreef op 25-11-2022 om 22:43:

[..]

Misschien kan het je helpen om je dochter gewoon soms ernstig te nemen.

Een vriendin van mijn partner had een gelijkaardig probleem (dochter fysiek volgroeit, maar mentaal 12), waarbij dochter effectief is gaan experimenteren met haar seksuele gevoelens, wat natuurlijk fout ging. Ook aan haar heb ik gezegd om deze verlangens ernstig te nemen en ze niet te verbieden. (Dit is iets wat velen niet zullen willen lezen: maar als mijn stiefzoon 12 wordt, of iets ouder in ons geval, krijgt hij van mij onder zijn kussen een cadeaubon voor een online seksshop; beter zo dan een gefrustreerde puber.)

Zou het voor jou kunnen helpen om je dochter meer als een gelijke te zien? Haar meer ruimte en daarmee ook meer verantwoordelijkheid te geven over haar eigen leven, waarbij jij natuurlijk het toeziend oog blijft?

Alsof alle pubers op hun 12e seksueel gefrustreerd zijn en dat enkel opgelost kan worden met een cadeaubon van een seksshop  Wat is er in jouw puberteit gebeurd als dit jouw geniale oplossing is en dit als normaal beschouwd?

Als mijn ouders dit hadden gedaan op die leeftijd had ik dat zeer gênant gevonden zelfs! Mijn ouders hebben mij helemaal niets verboden, wél gesprekken gevoerd en dat was meer dan voldoende en ook niet altijd wenselijk vanuit mijn kant 😅. Maar het idee dat dit ‘gewoon’ kon was al genoeg.

Op die leeftijd zeker nog wel je grenzen aangeven! De fout die vele ouders maken (vind ik) is dat ze zich naar hun kinderen opstellen als vriend/vriendin, maar dat zijn ze helemaal niet, zeker niet op die leeftijd!

Valdemar schreef op 25-11-2022 om 22:43:

[..]

Misschien kan het je helpen om je dochter gewoon soms ernstig te nemen.

Een vriendin van mijn partner had een gelijkaardig probleem (dochter fysiek volgroeit, maar mentaal 12), waarbij dochter effectief is gaan experimenteren met haar seksuele gevoelens, wat natuurlijk fout ging. Ook aan haar heb ik gezegd om deze verlangens ernstig te nemen en ze niet te verbieden. (Dit is iets wat velen niet zullen willen lezen: maar als mijn stiefzoon 12 wordt, of iets ouder in ons geval, krijgt hij van mij onder zijn kussen een cadeaubon voor een online seksshop; beter zo dan een gefrustreerde puber.)

Zou het voor jou kunnen helpen om je dochter meer als een gelijke te zien? Haar meer ruimte en daarmee ook meer verantwoordelijkheid te geven over haar eigen leven, waarbij jij natuurlijk het toeziend oog blijft?

Overleg je zo'n cadeau wel met de biologische ouders?

Ik was daar echt niet blij mee geweest als puber. Zo'n cadeaubon onder mijn kussen.  Het klinkt sowieso als iets stiekems. Zo onder een kussen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

27-11-2022 om 18:10

duizel schreef op 27-11-2022 om 07:36:

[..]

Overleg je zo'n cadeau wel met de biologische ouders?

Ik was daar echt niet blij mee geweest als puber. Zo'n cadeaubon onder mijn kussen. Het klinkt sowieso als iets stiekems. Zo onder een kussen.

Natuurlijk ga ik dit overleggen met mijn partner en daar dit een vreemde gedachte is, ga ik ervan uit dat zij dit zal afwijzen. 
Reden van die gedachte bij mij:

A) Stiefzoon aangeven dat masturbatie iets compleet natuurlijks is, waarvoor hij geen schaamte hoeft te kennen.

B ) In mijn directe omgeving hebben we recent een geval gehad van een zestienjarige die via berichten met zijn stiefzus afsprak om seks te hebben. Daarna is zij naar haar ouders gegaan met het verhaal dat hij haar dwong. Gevolg hij is als zeventienjarige voor de rechtbank veroordeeld tot een boete van duizenden euro's en verdere opvolging, want zelfs al was er sprake van onderlinge toestemming, zij was veertien en kon volgens de wet geen toestemming geven. 

Gevolg is wel dat het leven van deze jongen overhoop ligt door één stomme fout: vrienden hebben hem laten vallen en bv. Kerstavond mag hij niet doorbrengen met het gezin omdat zij daarbij aanwezig is. 
Zoiets zou ik mijn stiefzoon ten allen tijde willen besparen, want ik weet maar al te goed hoe irrationeel puberjongens met een lijf vol hormonen denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.